Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann i USA angrep meg i fjor sommer. Dro av meg noen klesplagg, la meg i bakken og så greide jeg å komme meg løs. Alt ble fanget på hotellets overvåkingskamera. Nå er han dømt til 7 år fengsel og jeg fryder meg. Men blir samtidig bitter.... mannen som misbrukte meg hele barndommen, gjennomførte samleie før jeg var 7 år o.s.v... Han fikk 24 måneder i fengsel, der et halvt år var betinget.... Nå er jeg innkallet som vitne, da han er anmeldt for nye overgrep fra nyere tid.... Lenge leve Norge.... Kanskje han får tre år denne gangen da...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fordi det norske rettssystemet er helt "på trynet" når det gjelder voldsforbrytelser inkl de seksualiserte. Vi er så naive at vi tar mer hensyn til forbryteren enn til offeret. I tillegg tror vi at slike forbrytere vil kunne endre seg.

Skrevet

Fordi det norske rettssystemet er helt "på trynet" når det gjelder voldsforbrytelser inkl de seksualiserte. Vi er så naive at vi tar mer hensyn til forbryteren enn til offeret. I tillegg tror vi at slike forbrytere vil kunne endre seg.

Jeg forstår heller ikke hvorfor han ble dømt til to år når det står i loven at minstestraffen er 3 år.... Det sto ingen formidlendes omstendigheter i dommen.... "Told you so" kunne jeg sagt..... Og det var ganske sprøtt at etterforskeren i USA sa til meg "This is not Norway. He`s going to be in jail for a long time".... På en del områder er vi et u-land...

Skrevet

Alt for mange "forstå-seg-på'ere" i Norge, hvor gjerningsmannen blir tatt mye mer vare på enn offeret. Håper noen snart får opp øynene for denne dumskapen.

Håper det går bra med deg tross det forferdelige du har opplevd.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Straffene i Norge er hårreisende lave for slike forbrytelser, og jeg skulle virkelig ønske at dette kunne endre seg!

serenity777
Skrevet

Dommere, kriminologer osv. Dette er ofte venstrevridde eller altfor liberale mennesker.

Annonse

Skrevet

Dommere, kriminologer osv. Dette er ofte venstrevridde eller altfor liberale mennesker.

''Dommere, kriminologer osv. Dette er ofte venstrevridde eller altfor liberale mennesker. – serenity777''

Har du noen dokumentasjon på dette?

Skrevet

''En mann i USA angrep meg i fjor sommer. Dro av meg noen klesplagg, la meg i bakken og så greide jeg å komme meg løs. Alt ble fanget på hotellets overvåkingskamera. Nå er han dømt til 7 år fengsel og jeg fryder meg. Men blir samtidig bitter.... mannen som misbrukte meg hele barndommen, gjennomførte samleie før jeg var 7 år o.s.v... Han fikk 24 måneder i fengsel, der et halvt år var betinget.... Nå er jeg innkallet som vitne, da han er anmeldt for nye overgrep fra nyere tid.... Lenge leve Norge.... Kanskje han får tre år denne gangen da... – rose23

''

Helt enig i at fengselstraffene som idømmes er alt for korte i Norge, men regjeringen (den forrige rødgrønne) har faktisk utvidet strafferammen til 21 år. Den samme som for mord.

En annen ting er at residiv-raten (altså, de som gjør en ny forbrytelse) i USA er langt høyere enn i Norge for det meste.

Det er fælt at du har opplevd det du har opplevd, og jeg forstår godt du er frustrert.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Alt for mange "forstå-seg-på'ere" i Norge, hvor gjerningsmannen blir tatt mye mer vare på enn offeret. Håper noen snart får opp øynene for denne dumskapen.

Håper det går bra med deg tross det forferdelige du har opplevd.

Husker at jeg leste om en mann i arizona som ble dømt til 80 års fengsel for å ha befølt datteren sin. Sweet! tenker jeg, selv om jeg mener at kanskje 30 år hadde holdt. Norge er ikke så fantastisk som de blåøyde tror. Til tross for at strafferammen er 21 år, har aldri noen blitt dømt så kraftig. Jeg husker også de samme politimennene var rystet over at Brevik ble dømt til 21 års forvaring. Kanskje er det gammel gubbe-praksissen som gjelder.

Jeg får skyldfølelse for de to jentene som har blitt misbrukt. Men samtidig /&%&!%&"#%!"""#R%&¤%&!¤%& blir jeg så forbannet. Hva blir dommen denne gangen? Frifinnelse? Eller kanskje 30 måneder? Pervoen er 53 år.... fortsatt mange år å boltre seg på.

Skrevet

''En mann i USA angrep meg i fjor sommer. Dro av meg noen klesplagg, la meg i bakken og så greide jeg å komme meg løs. Alt ble fanget på hotellets overvåkingskamera. Nå er han dømt til 7 år fengsel og jeg fryder meg. Men blir samtidig bitter.... mannen som misbrukte meg hele barndommen, gjennomførte samleie før jeg var 7 år o.s.v... Han fikk 24 måneder i fengsel, der et halvt år var betinget.... Nå er jeg innkallet som vitne, da han er anmeldt for nye overgrep fra nyere tid.... Lenge leve Norge.... Kanskje han får tre år denne gangen da... – rose23

''

Helt enig i at fengselstraffene som idømmes er alt for korte i Norge, men regjeringen (den forrige rødgrønne) har faktisk utvidet strafferammen til 21 år. Den samme som for mord.

En annen ting er at residiv-raten (altså, de som gjør en ny forbrytelse) i USA er langt høyere enn i Norge for det meste.

Det er fælt at du har opplevd det du har opplevd, og jeg forstår godt du er frustrert.

Med vennlig hilsen

Den forrige? Strafferammen var 21 år da jeg anmeldte overgriperen fra barndommen og året var 1996.....

Skrevet

Den forrige? Strafferammen var 21 år da jeg anmeldte overgriperen fra barndommen og året var 1996.....

Hei,

Ja, jeg husker ikke hvordan det var i 1996, men bl.a. voldtektsparagrafen (§192) og mange av de andre fikk mye lengre strafferammer i år 2000.

Problemet er dog at dommerne ikke benytter dette i straffeutmålingen. En jeg kjenner overhørte en høyesterettsdommer som sa at han aldri ga mer enn 1 år for voldtekt...

Trist. Og horribelt!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Husker at jeg leste om en mann i arizona som ble dømt til 80 års fengsel for å ha befølt datteren sin. Sweet! tenker jeg, selv om jeg mener at kanskje 30 år hadde holdt. Norge er ikke så fantastisk som de blåøyde tror. Til tross for at strafferammen er 21 år, har aldri noen blitt dømt så kraftig. Jeg husker også de samme politimennene var rystet over at Brevik ble dømt til 21 års forvaring. Kanskje er det gammel gubbe-praksissen som gjelder.

Jeg får skyldfølelse for de to jentene som har blitt misbrukt. Men samtidig /&%&!%&"#%!"""#R%&¤%&!¤%& blir jeg så forbannet. Hva blir dommen denne gangen? Frifinnelse? Eller kanskje 30 måneder? Pervoen er 53 år.... fortsatt mange år å boltre seg på.

''Husker at jeg leste om en mann i arizona som ble dømt til 80 års fengsel for å ha befølt datteren sin. Sweet! tenker jeg, selv om jeg mener at kanskje 30 år hadde holdt. Norge er ikke så fantastisk som de blåøyde tror. Til tross for at strafferammen er 21 år, har aldri noen blitt dømt så kraftig. Jeg husker også de samme politimennene var rystet over at Brevik ble dømt til 21 års forvaring. Kanskje er det gammel gubbe-praksissen som gjelder.

Jeg får skyldfølelse for de to jentene som har blitt misbrukt. Men samtidig /&%&!%&"#%!"""#R%&¤%&!¤%& blir jeg så forbannet. Hva blir dommen denne gangen? Frifinnelse? Eller kanskje 30 måneder? Pervoen er 53 år.... fortsatt mange år å boltre seg på. – rose23''

Det er nok mye gubbe-praksis.

Husk dog at de to som ble dømt for å ha voldtatt en bevisstløs jente fikk 1 og 2 års fengsel, og det var kun etter omtrent hele landet hadde protestert fordi politiet ikke gjorde noe som helst, fordi krekene som voldtok var sportshelter.

Det er mye bra i USA, men man er nok naiv hvis man tror man det jevnt over er bedre/tryggere der. Det varierer nok veldig.

Med vennlig hilsen

serenity777
Skrevet

''Dommere, kriminologer osv. Dette er ofte venstrevridde eller altfor liberale mennesker. – serenity777''

ja, se på rettsvesenet sin bruk av maksstraffer, hvor ofte det skjer. Og se hva de fleste kriminologer tror av årsaker til kriminalitet.

Annonse

Skrevet

ja, se på rettsvesenet sin bruk av maksstraffer, hvor ofte det skjer. Og se hva de fleste kriminologer tror av årsaker til kriminalitet.

''ja, se på rettsvesenet sin bruk av maksstraffer, hvor ofte det skjer. Og se hva de fleste kriminologer tror av årsaker til kriminalitet. – serenity777''

Og hva har det med "venstrevridde" å gjøre?

Det var Ap som økte strafferammene, for øvrig. Ikke Høyre, eller andre.

Gjest Kvisik
Skrevet

At forbryteren/overgriperen kan endre seg, er det vårt hele rettssytem er basert på. Tror du ikke at personer kan andre seg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

At forbryteren/overgriperen kan endre seg, er det vårt hele rettssytem er basert på. Tror du ikke at personer kan andre seg?

Jeg tror at mange kan endre seg. Det ser jeg eksempel på i mitt arbeid.

Jeg tror dog ikke at antisosiale volds- og seksualforbrytere endrer seg. Det finnes noen få unntak, men ikke i en slik grad at vi bør ta sjansen på å slippe dem ut i samfunnet igjen.

Gjest sangsol
Skrevet

Ja, det er godt spørsmål. Slike forbrytere burde hatt mye lengre straff. Helt utrolig hvor lett straff de får her i Norge.

Burde vært så hard straff at det var avskrekkende. Din overgriper har tydeligvis ikke blitt skremt av sin forrige straff, siden han nå forgrep seg på nye individer.

Gjest sangsol
Skrevet

''Problemet er dog at dommerne ikke benytter dette i straffeutmålingen. En jeg kjenner overhørte en høyesterettsdommer som sa at han aldri ga mer enn 1 år for voldtekt...''

Dette er vel et godt eksempel :)

Skrevet

Ja, det er godt spørsmål. Slike forbrytere burde hatt mye lengre straff. Helt utrolig hvor lett straff de får her i Norge.

Burde vært så hard straff at det var avskrekkende. Din overgriper har tydeligvis ikke blitt skremt av sin forrige straff, siden han nå forgrep seg på nye individer.

''Ja, det er godt spørsmål. Slike forbrytere burde hatt mye lengre straff. Helt utrolig hvor lett straff de får her i Norge.

Burde vært så hard straff at det var avskrekkende. Din overgriper har tydeligvis ikke blitt skremt av sin forrige straff, siden han nå forgrep seg på nye individer. – sangsol''

Det som avskrekker er neppe om kreket får 2 år eller 10 år fengsel (for de tror ikke de gjør noe galt, eller at de blir tatt), men SJANSEN for å bli tatt og dømt, selv med mild straff.

Det er mye viktigere at vi gjør noe med at kun veldig få overgrep fører til fengselsstraff.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei, Rose!

Dette var helt forferdelig å lese, bra du kom deg løs i USA, iallefall...

Når det gjelder voldtekter så må det vel være himmelvid forskjell på et 7 år gammelt forsvarsløst barn og et voksent menneske.

Menn som voldtar barn må være så "forvirra" at det er liten sjanse for at de har noe i samfunnet å gjøre. Dette håper eg rettssystemet her i landet tar til seg.

Bra du tar dette opp, det er tydelig at det er en lang veg å gå..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...