Gå til innhold

Behandling av gamle kontra yngre

Anbefalte innlegg

Gjest bare spør jeg

Mine besteforeldre er gamle og de har levd et langt og godt liv uten å være mye plaget med sykdom. De senere årene har imidlertid også de fått diverse plager, og jeg stusser litt når både bestemor og bestefar i tur og orden får innkallelse til røntgen, ct og mr.

Den ene har vondt i et kne og den andre klager over vond rygg. I neste omgang er det bestemors hånd som ikke er helt god. Og bestefar har ikke helt samme appetitt lengre. Vel, da tar vi full utredning. Han er jo tross alt bare 85 år.

Selv er jeg 45 år og uføretrygdet pga smerter i muskler og ledd. Jeg har slitasje i ryggen og betennelser i hoften. Men, jeg har aldri vært, verken i røntgen, mr eller ct. Unødig og for dyrt å sende slike som meg på undersøkelser sier legen.Det vil sannsynligvis ikke gi noe funn likevel.

Vel, jeg lever med mine plager og har mer enn en gang tenkt at jeg burde vært bedre undersøkt. Og hvorfor er det slik at gamle mennesker lettere blir henvist og får hjelp? Nå er det vel ikke alltid slik, men jeg spør likevel etter andres syn på saken.

Eldre mennesker er jo gjerne utslitt i kroppen, og er det riktig å utrede og reparere mens yngre mennesker må leve med sine plager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389950-behandling-av-gamle-kontra-yngre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare spør jeg

Du må ha vært usedvanlig uheldig med fastlegen din. Han høres noe slapp ut. Høres også veldig merkelig ut at du blir uføretrygdet uten å ha blitt undersøkt.

''Høres også veldig merkelig ut at du blir uføretrygdet uten å ha blitt undersøkt.''

Diagnosen min er kronisk utbrenthet, med smerter i muskler og ledd som følge av dette. Jeg har vært uføretrygdet i flere år.

Gjest Nickløsheletida

''Høres også veldig merkelig ut at du blir uføretrygdet uten å ha blitt undersøkt.''

Diagnosen min er kronisk utbrenthet, med smerter i muskler og ledd som følge av dette. Jeg har vært uføretrygdet i flere år.

Jeg misstror deg ikke, men synes det er rart at du ikke blir skikkelig undersøkt.

Jeg tror det har mer med fastlegen din å gjøre enn at gamle og unge blir forskjellsbehandlet.

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Årsaken til at legen har valgt slik, er at han vet at ytterligere undersøkelser ikke har noen behandlingsmessige konsekvenser.

Det blir bare undersøkelser for undersøkelsens egen skyld.

Vær glad for at du har en slik klok lege.

Gjest Nickløsheletida

Årsaken til at legen har valgt slik, er at han vet at ytterligere undersøkelser ikke har noen behandlingsmessige konsekvenser.

Hvordan kan du vite det?

Annonse

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Hvordan kan du vite det?

Har du noen gang tenkt på at det er noe vedr helseproblemer som leger vet bedre enn legfolk? At årelang utdannelse og erfarig med utallige pasienter hver dag i årevis gir en form for kompetanse?

Gjest Nickløsheletida

Har du noen gang tenkt på at det er noe vedr helseproblemer som leger vet bedre enn legfolk? At årelang utdannelse og erfarig med utallige pasienter hver dag i årevis gir en form for kompetanse?

Moren min har også slitasje i hofta og det fant de ut ved MR.

Jeg må si at hvis jeg kom til fastlegen og klaget over smerter i muskler og ledd, ville jeg satt pris at jeg ble undersøkt isteden for bare å uføretrygde meg.

Kan det ikke være flere grunnet til at man kan ha slike plager da, menr du? Skjønner ikke hva du mener her jeg.

Gjest bare spør jeg

Hvordan fant han forresten ut at du hadde slitasje i ryggen og betennelse i hofta?

''Hvordan fant han forresten ut at du hadde slitasje i ryggen og betennelse i hofta?''

Det har en kiropraktor fortalt meg. Så jeg har slått meg til ro med...

Gjest bare spør jeg

''Det blir bare undersøkelser for undersøkelsens egen skyld.''

Eller for min skyld.

Gjest Nickløsheletida

Og dessuten synes jeg det er en litt arrogant holdning å ha.

Vi fikk høre at sønnen vår hadde astma da han var liten. Det hadde han IKKE. Han ble bare ikke undersøkt.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Det blir bare undersøkelser for undersøkelsens egen skyld.''

Eller for min skyld.

''Eller for min skyld''

Hadde du ikke et ønske om å komme til binnd i det? I dette innlegget virker du jo litt bitter over ikke å ha blitt undersøkt.

Gjest bare spør jeg

Moren min har også slitasje i hofta og det fant de ut ved MR.

Jeg må si at hvis jeg kom til fastlegen og klaget over smerter i muskler og ledd, ville jeg satt pris at jeg ble undersøkt isteden for bare å uføretrygde meg.

Kan det ikke være flere grunnet til at man kan ha slike plager da, menr du? Skjønner ikke hva du mener her jeg.

''Kan det ikke være flere grunnet til at man kan ha slike plager da, menr du? Skjønner ikke hva du mener her jeg.''

Skjønte heller ikke helt hva han mente. Man skulle tro at smertene bare kunne ha en årsak. Jeg fikk først vondt i ryggen, og behandlingen var å gå og gå, lange turer. Hver eneste dag. Så dukket problemene med hofta opp. Og det ble konstantert betennelse. Å da er det ikke så lurt å gå lange turer.

Gjest bare spør jeg

''Eller for min skyld''

Hadde du ikke et ønske om å komme til binnd i det? I dette innlegget virker du jo litt bitter over ikke å ha blitt undersøkt.

''

Hadde du ikke et ønske om å komme til binnd i det? I dette innlegget virker du jo litt bitter over ikke å ha blitt undersøkt.''

Jeg hadde nok følt meg bedre om jeg hadde blitt undersøkt ja. Selv om undersøkelsen skulle vise noe jeg allerede viste. Spesielt fordi jeg alltid blir bedt om å trene å være i aktivitet som medisin for smerter. Jeg liker å røre på meg og har ikke noe problem med det, men jeg blir litt sånn gradvis verre.

Gjest Nickløsheletida

''Kan det ikke være flere grunnet til at man kan ha slike plager da, menr du? Skjønner ikke hva du mener her jeg.''

Skjønte heller ikke helt hva han mente. Man skulle tro at smertene bare kunne ha en årsak. Jeg fikk først vondt i ryggen, og behandlingen var å gå og gå, lange turer. Hver eneste dag. Så dukket problemene med hofta opp. Og det ble konstantert betennelse. Å da er det ikke så lurt å gå lange turer.

''Jeg fikk først vondt i ryggen, og behandlingen var å gå og gå, lange turer. Hver eneste dag''

Dette hjelper på meg som i perioder kan slite med nederste del av ryggen og hoftene. Da hjelper det med gode joggesko og at jeg vrikker mest mulig på rompa når jeg går, til tross for at det gjør vondt. Hvis jeg binder meg, blir det bare verre.

Men nå høres det ut som det er helt andre rygg og hofteproblemer du har. Blir bare småtteri i forhold det jeg til tider kan plages med.

Moren har vel noe lignende som deg. Hu har fått det det siste året og det er helt riktig som du sier. Da hjelper det ikke å gå. Da er det ro som hjelper.

Jeg har hatt plager med stiv nakke og smerter i skuldre i noen mnd. Da jeg gikk til fastlegen min for noen uker siden ga han meg umiddelbart henvisning til MR. Jeg er 44 år. Tror dette har med legen din å gjøre og ikke at unge og eldre blir behandlet forskjellig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...