Gå til innhold

Hva er det med vestlendingene?

Anbefalte innlegg

Gjest Ensom58
Skrevet

Hvorfor tror 100 mennesker at de har krav på en bro eller tunell til 100 000 000 eller mer? Det er jo mye billigere for staten å betale alle inbyggerne 250-500 000 hver,da sparer de over 50 mill.

Jeg ble født på Askøy og trivdes godt der i barndommen.Men man kan ikke subsidiere "gokk" så mye at veier og sykehus taper på det.Statens oppgave er blandt annet å redde liv,ikke å sy puter under armene på en sta "underlig gråsprengt en".

Har du etter 12 års skolegang med minst 4 i snitt,har du nok vett til å vite når du skal holde kjeft,og når du kan prate.

Jeg har stort sett hold kjeft i 45 år,og har sett undrende til skolens forvitring.I Oslo hadde vi kursplaner,karakterer for både flid og oppførsel.I 8 klasse hadde jeg 13 meget,og inkaserte 1300 kr av far.Jeg kjøpte en herresykkel med 3 gir 22" DBS.

Jeg er mest enig med H,men ser også at FRP har mange gode ideer.Invester nok til vei,jernbare,sykehus og skoler,så Norge kan være attraktiv for glupe sydeuropeere,fra Spania i vest til Hellas i øst.Det hjelper lite at Frankrike og Tyskland gir penger til land som har hull i lomma.

Ok,vestlendinger.(Jeg rodde vel langt uti kålåkern). Hvorfor tror de at det er en menneskerett å bo på en øde øy?.Bor du på en øy,kjøper du båt.Jeg bor på landet,så da kjøpte jeg en bil.Jeg kan da ikke forlange at bussen skal kjøre oftere bare for meg?

Jeg er heldig som bor 100 meter over havet,og jeg vil nok gråte når jeg ser Askøy forsvinne når nordpolen har smeltet og havet nord for ekvator har steget 20-50 meter eller mer.

(Men det er jo sommer på den sydlige halvkule?)

Kjør debatt. (Om oss idioter både på vestlandet og andre steder)

Skrevet

Hvis du mener det er unødvendig med bro til Askøy fordi det bor så få der så har du bomma litt på folketakket, på Askøy bor det over 28.000 mennesker...

Gjest togli
Skrevet

Vestlandet er den regionen i Norge med størst eksport, så et fergefritt vestland er ikke noe kun vestlandet vil nyte godt av - kanskje tvert imot? Vestlendingene blir jo de som må betale bompengene for å passere broene, mens resten av landet kan nyte godt av den økte eksporten i form av bedre økonomi til Norge?

Tror neppe du kan snakke om storforlangende vestlendinger i så måte... Dette er vel noe som stort sett vil påvirke hele landet på en positiv måte (iallefall for de som slipper å betale bompengene ;))

Gjest Ensom58
Skrevet

Vestlandet er den regionen i Norge med størst eksport, så et fergefritt vestland er ikke noe kun vestlandet vil nyte godt av - kanskje tvert imot? Vestlendingene blir jo de som må betale bompengene for å passere broene, mens resten av landet kan nyte godt av den økte eksporten i form av bedre økonomi til Norge?

Tror neppe du kan snakke om storforlangende vestlendinger i så måte... Dette er vel noe som stort sett vil påvirke hele landet på en positiv måte (iallefall for de som slipper å betale bompengene ;))

Jeg snakker ikke om E39 fra Stavanger til Bergen,ev Trondheim,jeg snakker om de 50 på Utsira eller Røst som mener de har krav på bedre transport enn dere som vil ha E 39.

Er vestlendinger mer produktive enn vesfoldinger og Telemarkinger?

Gjest Ensom58
Skrevet

Hvis du mener det er unødvendig med bro til Askøy fordi det bor så få der så har du bomma litt på folketakket, på Askøy bor det over 28.000 mennesker...

Nå begynner jeg snart å bli forbannet.Jeg snakker BARE om de som bor på de aller minste øyene,og gjerne nord for Trondheim.Vestlandet har for mange folk,så jeg sa feil.

De som forlanger at staten skal betale mer enn 50% eller at bro eller tunnel koster mer enn 1 million per inbygger!

La oss si Himmelblå da med 30 innbyggere.Eller Ylvingen.er det rett at de forlanger 30 millioner eller mer for bru eller tunnel?

Jeg snakker om Finnøy,Halsnøy og liknende.Jeg mener at det bør bo mer enn 100 familier på en øy før de kan forlange bru eller tunnel som koster mer enn 1 million per inbygger.Med ca 300 inbyggere blir det 300 millioner eller mer.Da hadde det vært billigere om staten gav de en ferge eller to til 50 mill.

Askøy,Stord,Karmøy og Bokn er ekskludert siden de enten har bru,tunell eller at det bor mer enn 100 familier der.

Jeg tenker mer på Austervoll,Sula,Askvoll,Husevågøy,Smøla,

de 5 øyene nord for Ålesund utenom Vigra (og Giske),Otrøya,Aukra og andre.

Skulle E 39 binde sammen mange av de,får inbyggerne betale 60% via bompenger og Staten 40%.

Jeg er desverre ikke villig til å gi en sta øyboer over 1 million i subsidier om han ikke gidder å kjøpe egen båt.

Flytter gjerne til Utsira om jeg finner en samboer der ute.Eller jeg kan bli vaktmester på ett øysamfunn med enten ett fyrtårn,en tåkelur eller mange gamle tyskerbunkere.

Man kan rett og slett ikke forlange bru eller tunnell bare fordi det tar mer en 10 minutter med båt.Eller øya har færre enn 50 arbeidere som i dag pendler med båt.Bor det 100 pensjonister eller barnefamilier,vil de gamle dø ut,og barna vokser opp med frisk luft og stor frihet.De har jo hele øya å boltre seg på.

Enda verre blir det nord for Trondheim,der 3 fylker har færre enn 2 millioner innbyggere.

Skrevet

Nå begynner jeg snart å bli forbannet.Jeg snakker BARE om de som bor på de aller minste øyene,og gjerne nord for Trondheim.Vestlandet har for mange folk,så jeg sa feil.

De som forlanger at staten skal betale mer enn 50% eller at bro eller tunnel koster mer enn 1 million per inbygger!

La oss si Himmelblå da med 30 innbyggere.Eller Ylvingen.er det rett at de forlanger 30 millioner eller mer for bru eller tunnel?

Jeg snakker om Finnøy,Halsnøy og liknende.Jeg mener at det bør bo mer enn 100 familier på en øy før de kan forlange bru eller tunnel som koster mer enn 1 million per inbygger.Med ca 300 inbyggere blir det 300 millioner eller mer.Da hadde det vært billigere om staten gav de en ferge eller to til 50 mill.

Askøy,Stord,Karmøy og Bokn er ekskludert siden de enten har bru,tunell eller at det bor mer enn 100 familier der.

Skulle E 39 binde sammen mange av de,får inbyggerne betale 60% via bompenger og Staten 40%.

Jeg er desverre ikke villig til å gi en sta øyboer over 1 million i subsidier om han ikke gidder å kjøpe egen båt.

Flytter gjerne til Utsira om jeg finner en samboer der ute.Eller jeg kan bli vaktmester på ett øysamfunn med enten ett fyrtårn,en tåkelur eller mange gamle tyskerbunkere.

Man kan rett og slett ikke forlange bru eller tunnell bare fordi det tar mer en 10 minutter med båt.Eller øya har færre enn 50 arbeidere som i dag pendler med båt.Bor det 100 pensjonister eller barnefamilier,vil de gamle dø ut,og barna vokser opp med frisk luft og stor frihet.De har jo hele øya å boltre seg på.

Enda verre blir det nord for Trondheim,der 3 fylker har færre enn 2 millioner innbyggere.

Hei,

Tror det blir en stund til det blir bru til Utsira eller Røst.....

Trur det beste er å flytte til Utsira og så finne en samboer der, enn å vente med å flytte til du har funnet denne samboeren.

Hvor skulle du finne denne karen ellers? På nettet? Få fergen på veien ut eller i en "Hamburgerkø" på veg hjem fra byen. Det var visst slik Kjetil Rekdal traff sin kone ( by the way- who cares? )

:-)

Lykke til med kjærleiken

Skrevet

Hei,

Tror det blir en stund til det blir bru til Utsira eller Røst.....

Trur det beste er å flytte til Utsira og så finne en samboer der, enn å vente med å flytte til du har funnet denne samboeren.

Hvor skulle du finne denne karen ellers? På nettet? Få fergen på veien ut eller i en "Hamburgerkø" på veg hjem fra byen. Det var visst slik Kjetil Rekdal traff sin kone ( by the way- who cares? )

:-)

Lykke til med kjærleiken

Jeg er en mann.

Skrevet

Jeg snakker ikke om E39 fra Stavanger til Bergen,ev Trondheim,jeg snakker om de 50 på Utsira eller Røst som mener de har krav på bedre transport enn dere som vil ha E 39.

Røst er definitivt ikke Vestlandet. Og Røst er vel sånn plassert at de hverken kan ha bru eller undersjøiske tunneller. De vil være avhengige av ferge og fly uansett hva.

Gjest skolemester bastian
Skrevet

''Enda verre blir det nord for Trondheim,der 3 fylker har færre enn 2 millioner innbyggere.''

De 3 nordligste fylkene har faktisk mindre enn 1/2 million innbyggere.

Skrevet

''Er vestlendinger mer produktive enn vesfoldinger og Telemarkinger? – Ensom58''

Det er vel Oslo som er den mest produktive, etter det jeg husker.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Om vestlendinger er mer produktive vet jeg ikke, men de er iallefall på topp i eksport: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10940151

Gjest togli
Skrevet

Jeg er en mann.

Vi lever i et moderne samfunn, så skipohoi tok selvsagt høyde for at du kunne være homse! :P

Skrevet

Om vestlendinger er mer produktive vet jeg ikke, men de er iallefall på topp i eksport: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10940151

Strengt tatt er det vel Vestlandet som eksporterer, og ikke vestlendinger sånn personlig! ;-)

Jeg er, for øvrig, helt for at man bør bygge ut E39 til å bli ferjefri mellom Stavanger og Trondheim. Og undersøke muligheten for tog også.

=====

Dessuten bør man nok sørge for at folk på Vestlandet får strøm, internett, innlagt vann og sånn!

;-)

:stikker:

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Strengt tatt er det vel Vestlandet som eksporterer, og ikke vestlendinger sånn personlig! ;-)

Jeg er, for øvrig, helt for at man bør bygge ut E39 til å bli ferjefri mellom Stavanger og Trondheim. Og undersøke muligheten for tog også.

=====

Dessuten bør man nok sørge for at folk på Vestlandet får strøm, internett, innlagt vann og sånn!

;-)

:stikker:

Med vennlig hilsen

Konklusjon: Du trenger en realitetsorientering :P

Skrevet

Jeg er en mann.

Hei,

Ja, da bytter vi ut "denne karen" med "denne dama"...

Lykke til da...

Skrevet

Vi lever i et moderne samfunn, så skipohoi tok selvsagt høyde for at du kunne være homse! :P

Hehe...

Tviler vel på det...

God Påske, Togli :-)

Gjest togli
Skrevet

Hehe...

Tviler vel på det...

God Påske, Togli :-)

Takk det samme :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...