Gå til innhold

Asperger kvinner

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg driver nå og finner ut av asperger hos kvinner og jeg finner en hel del forskjeller, feks finner jeg kvinner med asperger på nettet, som er veldig kvinnelige, med mye mimikk og gester.

http://www.youtube.com/watch?v=goGdtKZ_R_I

http://www.youtube.com/watch?v=4R3W1oreCTM

Det er viktig for meg for tiden å bli litt mer klar over forskjellene da diagnosekriteriene er veldig basert på gutter og menn, og jeg forstår nå at jeg var veldig heldig som kom til slike psykiatere som klarte se forbi den typiske asperger mannen og oppdage asperger hos meg som kvinne-

Men også vil jeg takke i hjertet mitt alle disse kvinnene som på nettet står frem og forteller at de har asperger, det gir meg et annet perspektiv, de ser ikke ut som nerder, med lite mimikk, men bare som normale kvinner. Og det hjelper meg til å forstå jenter og mine døtre.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Glemte!

Jeg er uenig med min psykiater, det er ikke helt som hun tenker, men det skal jeg ta opp 9 april kl 10.00

Jeg skal fra nå av tenke i videre baner, jeg forstår at kvinner urettmessig og alt for ofte, tror jeg, får feil diagnoser, i vertfall som små jenter, når deres mamma har asperger og brødre så skal jenta være nerd, professor og på andre måter tydelig oppfylle visse sterotypier som kanskje sjeldent vil stemme på kvinner, og dette skal jeg snakke om 9 april fordi denne vrangforestillingen er innarbeidet i psykiatrien, (tror jeg)

Skrevet

Hei!

Dette var interessant, Madelenemie. Jeg synes den første og siste jenta var rimelig mimikkløse, men de tre andre var fulle av liv. Jeg har aldri møtt noen med Apergers (tror jeg!), men synes dere virker som spennende mennesker. Selvfølgelig er det individuelle variasjoner. Vi er alle unike.

Skrevet

En jente jeg kom i kontakt med med asperger syndrom var veldig mimikkløs. Hun hadde omtrent det samme ansiktsuttrykket bestandig, så bare litt forskjell i uttrykket når hun ble ekstra engasjert. Hun smilte aldri og en kunne nok oppfatte henne som sær/nerdete for hun drev med andre ting enn det var lagt opp til og hun viste lite interesse for å kommunisere med andre.

Madelenemie
Skrevet

En jente jeg kom i kontakt med med asperger syndrom var veldig mimikkløs. Hun hadde omtrent det samme ansiktsuttrykket bestandig, så bare litt forskjell i uttrykket når hun ble ekstra engasjert. Hun smilte aldri og en kunne nok oppfatte henne som sær/nerdete for hun drev med andre ting enn det var lagt opp til og hun viste lite interesse for å kommunisere med andre.

Hei!

Jeg får høre at jeg også er mimikkløs, jeg tror det stemmer og at min psykiater har andre forventninger til mimikk, for alle andre syns jeg er vanskelig å se på hva føler. For min del handler det om konsentrasjon og at jeg tar andre mennesker på alvor, i det jeg forsøker huske det de sier og ta stilling til det.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Dette var interessant, Madelenemie. Jeg synes den første og siste jenta var rimelig mimikkløse, men de tre andre var fulle av liv. Jeg har aldri møtt noen med Apergers (tror jeg!), men synes dere virker som spennende mennesker. Selvfølgelig er det individuelle variasjoner. Vi er alle unike.

Hei!

Okey, jeg syns ingen var mimikkløse jeg :-)

Jeg likte i vertfall se kvinner med asperger og at de så ganske så ulike og allsidige ut :-)

Skrevet

Hei!

Okey, jeg syns ingen var mimikkløse jeg :-)

Jeg likte i vertfall se kvinner med asperger og at de så ganske så ulike og allsidige ut :-)

Det er sant. Stå på! Etter alt jeg har lest om deg, synes jeg du er et flott menneske som aldri gir opp. All honnør til deg.

Gjest Kayia
Skrevet

Hei!

''Dette var interessant, Madelenemie. Jeg synes den første og siste jenta var rimelig mimikkløse, men de tre andre var fulle av liv'' Enig både i at det var interessant og i at hun første og hun siste var rimelig mimikkløse og litt kunstige.

Madelenemie
Skrevet

Det er sant. Stå på! Etter alt jeg har lest om deg, synes jeg du er et flott menneske som aldri gir opp. All honnør til deg.

Hei!

Takk. :-)

Jeg har nå sett videoene en gang til og jeg ser ikke den store forskjellen hva angår mimikk, kanskje bittelitt, så skal jeg ta dem med til min psykiater og spørre om jeg er som de to, først og sist eller som de tre i midten. Da vet jeg hvor plassere meg selv. Jeg får som sagt ofte høre at jeg er vanskelig å "lese" dette kommer gjerne via andre, altså sjelden som på ppt direkte til meg. Kanskje mennesker ikke vil såre meg, men jeg blir ikke såret lenger av sånt. En gang ble jeg såret, jeg tror jeg fortalte en dame at de mente jeg hadde asperger syndrom, jeg var da litt lettet for det hadde et svar og et navn mine vansker med å være sosial, da sa damen ca noe sånt "Det tror jeg du er du er jo helt mimikkløs", jeg ble kjempelei meg, men det så ikke damen.

Jeg ble så lei meg at jeg gråt når jeg kom alene og jeg tror faktisk min mann oppdaget det for han ble sint på den damen.

I dag tenker jeg det er ingenting å bli sint på, hvis det er sånn så er det en helt greit opplysning å komme med, men den gangen ville jeg ikke ha mere asperger enn nødvendig. Det var først da jeg ble så opptatt av at jeg kanskje ikke hadde asperger syndrom at min psykiater begynte fortelle, bekrefte og kalle med skoleeksempel med utgangspunkt i nettopp symptomeksempler.

Er det samme lidelse du har som bølger har? Jeg surrer med hva hvem har, særlig når det er skriving om medisiner og ting jeg ikke skjønner, jeg har ingen er faring med ssri, ap, og stemningsstabiliserende. Jeg fikk til min psykiater oppdaget måten jeg brukte sentralstimulerende på dette utskrevet for å holde meg mer våken en gang pr år, men nå får jeg aldri en resept på det mer. Jeg får oxytocin nesespray og den er jeg blitt glad i, da jeg er blitt flinkere til å snakke muntlig og jeg klarer bedre uttrykke meg foran andre mennesker uten å miste tråden :-) når de ser på meg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg fant det likevel ut, så det er greit :-)

Skrevet

Ja jeg tror at det kan være en enda større variasjon hos kvinner en menn. Men det kunne være artig å se litt på menn også. Her er min video

Madelenemie
Skrevet

Ja jeg tror at det kan være en enda større variasjon hos kvinner en menn. Men det kunne være artig å se litt på menn også. Her er min video

Hei!

Lite mimikk :-)

Ja sånn omtrent som meg :-)

Men det at du ikke beveger øyenbrynene opp og ned og lager grimaser, noe jeg ikke forstår poenget med i en konsentrert samtale med andre voksne, det kan være det andre oppfatter som uttrykksløs, jeg syns du flott redegjorde for en sak.

Jeg blir mer mimikkfull i møte med babyer, i går satt en søt liten krabat foran meg, jeg smilte og smilte og vinket, men jeg driver jo ikke sånn til voksne. Barnet likte det og lagde hyggelige lyder til meg, en oppfordring om mer kontakt, så jeg fortsatte.

Virkelig en søting, skulle ta maten min også :-)

Jeg syns vi voksne må ha vokst fra sånn type atferd og at det mer bør konsentreres om ordene, men det er der vi med asperger kan være dårlige, vi burde lage grimaser, men jeg syns det er et nokså merkelig system, som jeg finner såpass vanskelig, og det når man som mest konsentrerer seg om det man skal lytte til, mene noe om, og gi et ryddig svar på.

Skrevet

Hei!

Lite mimikk :-)

Ja sånn omtrent som meg :-)

Men det at du ikke beveger øyenbrynene opp og ned og lager grimaser, noe jeg ikke forstår poenget med i en konsentrert samtale med andre voksne, det kan være det andre oppfatter som uttrykksløs, jeg syns du flott redegjorde for en sak.

Jeg blir mer mimikkfull i møte med babyer, i går satt en søt liten krabat foran meg, jeg smilte og smilte og vinket, men jeg driver jo ikke sånn til voksne. Barnet likte det og lagde hyggelige lyder til meg, en oppfordring om mer kontakt, så jeg fortsatte.

Virkelig en søting, skulle ta maten min også :-)

Jeg syns vi voksne må ha vokst fra sånn type atferd og at det mer bør konsentreres om ordene, men det er der vi med asperger kan være dårlige, vi burde lage grimaser, men jeg syns det er et nokså merkelig system, som jeg finner såpass vanskelig, og det når man som mest konsentrerer seg om det man skal lytte til, mene noe om, og gi et ryddig svar på.

Ja lite mimikk når en er fokusert på å si noe som en syns selv er viktig, for eksempel.

Madelenemie
Skrevet

Ja lite mimikk når en er fokusert på å si noe som en syns selv er viktig, for eksempel.

Hei!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...