Gå til innhold

Breivik får ikke gå i morens begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest Lahangå
Skrevet

''Tror ikke du hadde gitt han en sjanse til, om han hadde drept ditt barn.''

Jeg er sterkt imot dødsstraff, men hadde selvsagt ønsket dødsstraff for en som drepte en av mine kjære... Derfor er det godt at det ikke er pårørende som skal dømme;)

Jeg er i mot dødsstraff ved første gang. Hadde ikke personen vist endring, så er dødsstraff ok.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Arne Parne

6

• Nord og ned

5

• Angustia

4

Gjest togli
Skrevet

''Nei, det er det ikke - men jeg er igrunnen ferdig med ABB og hadde ikke kommet til å blitt så fryktelig engasjert om han fikk gå i begravelsen heller. Å gå i en begravelse er nok ikke noe som påvirker om hvorvidt straffen svir eller ikke. – togli

''

Nei, dette har egentlig lite å gjøre med at han skal straffes, men sikkerhetsnivået.

Det er ikke "hevn", men sikkerhet og regelverket. De bruker millioner på å forhindre fluktforsøk (eller at noen skal redde ham), og da er det lite trolig med en tur ut.

Med vennlig hilsen

Oppfatta det ikke som det var sikkerheten ts tenkte på, men mer følelsene rundt det - derav mine svar.

Skrevet

Antar folkene rundt ham hadde visst hva de gjorde dersom de lot ham få gå i begravelsen. Tror ikke vi andre er kompetente til å avgjøre noe slikt.... Hadde de ment at sikkerheten var godt nok ivaretatt og at resten av fam til ABB hadde ønsket å ha ham i begravelsen, så hadde ikke jeg laga noe styr ut av det. Det er sikkert mye annet som skjer i ABB sitt liv i fengselet som de pårørende etter Utøya helst ikke hadde sett skje heller. Sånn sett burde media holde kjeft og ikke gi ham mer publisitet!

''Sånn sett burde media holde kjeft og ikke gi ham mer publisitet! – togli''

Meget enig! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff ved første gang. Hadde ikke personen vist endring, så er dødsstraff ok.

Dødsstraff er aldri ok i mitt hode... At et land, med loven i hånd, bevisst dreper et menneske blir bare for dumt... Livsvarig forvaring gir man slike som dreper igjen.

Bella Dotte
Skrevet

Ja, det var det.. en meget spesiell begravelse, for å si det sånn..

Det er det aspektet jeg tenker mest på, også. Sikkerheten kunne nok ivaretas, om man var villig til å bruke tilstrekkelige ressurser på det. De andre etterlatte måtte da ha blitt enige om at de ville godtatt å ha ham der, og sørget for at bare "inviterte" fikk komme. Ellers ville det blitt et sirkus, med skuelystne og kanskje et presseoppbud uten like. Ihvertfall ikke hovedfokus på den døde og de sørgende, som vel er meningen med en begravelse.

Skrevet

Det er det aspektet jeg tenker mest på, også. Sikkerheten kunne nok ivaretas, om man var villig til å bruke tilstrekkelige ressurser på det. De andre etterlatte måtte da ha blitt enige om at de ville godtatt å ha ham der, og sørget for at bare "inviterte" fikk komme. Ellers ville det blitt et sirkus, med skuelystne og kanskje et presseoppbud uten like. Ihvertfall ikke hovedfokus på den døde og de sørgende, som vel er meningen med en begravelse.

Nettopp.

Mitt familiemedlems begravelse var det bare nærmeste familie som fikk vite når var pga media og nysgjerrige.. men mye av fokuset var dessverre på den siktetede (som heller ikke fikk sitte sammen med familien men med fengselspresten).

Skrevet

''Jeg er i mot dødsstraff ved første gang. Hadde ikke personen vist endring, så er dødsstraff ok. – Lahangå''

Dødsstraff er selvsagt ikke OK noen gang.

Ironisk at du er for dødsstraff, men samtidig vil slippe ABB ut på tur - en person som virkelig ikke har "vist endring".

Skrevet

Riktig eller ikke riktig finnes det ikke noe svar på annet enn det subjektive. Hvorvidt det i det hele tatt er gjennomførbart tviler jeg sterkt på med mindre dette blir en ytterst privat og hemmeligholdt sermoni, samt innefor det fengselet han alt befinner seg.

Skrevet

Han vil en gang bli løslatt. Hadde han sittet på dødscelle hadde jeg forstått, men han burde få lov til det under norsk lov.

''Han vil en gang bli løslatt.''

Han kan sitte i forvaring resten av sitt liv og aldri komme ut, mest trolig er det akkurat det som vil skje.

Gjest togli
Skrevet

''Jeg er i mot dødsstraff ved første gang. Hadde ikke personen vist endring, så er dødsstraff ok. – Lahangå''

Ironisk at du er for dødsstraff, men samtidig vil slippe ABB ut på tur - en person som virkelig ikke har "vist endring".

''Dødsstraff er selvsagt ikke OK noen gang.''

Hvorfor er det SELVSAGT? Man kan ha ulike meninger om dette, og det er jo lov uten at man skal føle seg "dum" av den grunn. Jeg er også helt imot dødsstraff, men kan ikke ta som en selvfølge at jeg har "rett" og andre feil ;)

''Ironisk at du er for dødsstraff, men samtidig vil slippe ABB ut på tur - en person som virkelig ikke har "vist endring".''

Det er jeg enig i, og jeg tenkte også at det var et slags paradoks...

Nord og ned
Skrevet

''Han vil en gang bli løslatt. Hadde han sittet på dødscelle hadde jeg forstått, men han burde få lov til det under norsk lov. – Lahangå

''

Nei, det burde han selvsagt ikke.

Hvorfor troller du med dette? Det er bare tåpelig av deg, og et hån mot ofrene og de pårørende fra 22/7.

''Hvorfor troller du med dette? Det er bare tåpelig av deg, og et hån mot ofrene og de pårørende fra 22/7.''

Har ikke folk lov til å være uenige med deg i noe som helst tema uten å bli utsatt for slimkjeften din?

Skrevet

Hun led under hans gjerninger ja, men de klemte, og sa farvel, så hun hadde et godt forhold til han. Det burde vektlegges.

''Hun led under hans gjerninger ja, men de klemte, og sa farvel, så hun hadde et godt forhold til han. Det burde vektlegges.''

Vektlegges? Av hvem? Vedkommende ble gravlagt og ønsket ikke mediaoppmerksomhet - kan vi ikke respektere hennes ønske?

Skrevet

Dette er nok basert på en sikkerhetsvurdering fra fengselets side.

I utgangspunket for fanger lov til å delta i begravelse til noen som står dem så nær som en mor eller fra. Enten ved at man innvilges velferdspermisjon (åpenbart ikek aktuelt for Breivik) eller ved fremstilling (vakter fra fengselet blir med.)

Her har man nok vurdert at man ikke vil være i stand til å stille nok sikkerhet, og vedtaket er ikke "hevn" eller "straff" fra fengselets side.

Gjest Lahangå
Skrevet

Hva vet du om Breivik vil bli en god borger igjen etter. f.eks. 10 års behandling? Jeg tviler på at han vil bosette seg i Norge igjen.

Gjest Lahangå
Skrevet

Jeg må vel innrømme at jeg ikke klarer å mobilisere den helt store medlidenheten med ham der....

Hadde moren ØNSKET ham der, tro? Og hva med alle andre som ønsker å ta farvel med henne i fred og ro?

Jeg aner ikke hva som er riktig her rent juridisk, men sånn rent magefølelsemessig kan han sitte inne uten å se dagslys til evig tid for min del.... Og jeg er vanligvis ganske mild av meg... ;)

Hevngjerrighet er ikke bra. Han har gjort en ugjerning, en veldig grufull en, men om han kan endre seg, så synes jeg han kan få en ny sjanse. F.eks. på landsbygda i Tyskland hvor ingen vet hvem han er.

Skrevet

Hevngjerrighet er ikke bra. Han har gjort en ugjerning, en veldig grufull en, men om han kan endre seg, så synes jeg han kan få en ny sjanse. F.eks. på landsbygda i Tyskland hvor ingen vet hvem han er.

... tror du han hadde klart å leve med seg selv/det han har gjort om han ble " normal"?

Gjest Lahangå
Skrevet

... tror du han hadde klart å leve med seg selv/det han har gjort om han ble " normal"?

Det er vanskelig å vite, men jeg tror nok om han ble kristen, at han hadde greid å leve med det.

Skrevet

Jeg er ikke hevngjerrig, jeg er mer der at man får ta konsekvensene av det man gjør....

Ingen kan regne med å kunne leve et "vanlig" liv igjen etter å ha gjort det han gjorde...

Og ja, i dette tilfellet bør det vare så lenge han lever!

Gjest Lahangå
Skrevet

Jeg er ikke hevngjerrig, jeg er mer der at man får ta konsekvensene av det man gjør....

Ingen kan regne med å kunne leve et "vanlig" liv igjen etter å ha gjort det han gjorde...

Og ja, i dette tilfellet bør det vare så lenge han lever!

Jeg tror på tilgivelse, hvis personen ser sine feil, og ikke gjentar dem. Han har gjort en forbrytelse utenfor proporsjoner, men hvis han kan si unnskyld til de etterlatte, så har han rett på et liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...