Gå til innhold

Breivik får ikke gå i morens begravelse

Anbefalte innlegg

Jeg må vel innrømme at jeg ikke klarer å mobilisere den helt store medlidenheten med ham der....

Hadde moren ØNSKET ham der, tro? Og hva med alle andre som ønsker å ta farvel med henne i fred og ro?

Jeg aner ikke hva som er riktig her rent juridisk, men sånn rent magefølelsemessig kan han sitte inne uten å se dagslys til evig tid for min del.... Og jeg er vanligvis ganske mild av meg... ;)

Hvorfor skulle ikke moren hans ønsket han der?

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Arne Parne

6

• Nord og ned

5

• Angustia

4

''Dødsstraff er selvsagt ikke OK noen gang.''

Hvorfor er det SELVSAGT? Man kan ha ulike meninger om dette, og det er jo lov uten at man skal føle seg "dum" av den grunn. Jeg er også helt imot dødsstraff, men kan ikke ta som en selvfølge at jeg har "rett" og andre feil ;)

''Ironisk at du er for dødsstraff, men samtidig vil slippe ABB ut på tur - en person som virkelig ikke har "vist endring".''

Det er jeg enig i, og jeg tenkte også at det var et slags paradoks...

''Hvorfor er det SELVSAGT? Man kan ha ulike meninger om dette, og det er jo lov uten at man skal føle seg "dum" av den grunn. Jeg er også helt imot dødsstraff, men kan ikke ta som en selvfølge at jeg har "rett" og andre feil ;)''

Jeg har da ikke nektet noen å mene noe annet enn det jeg gjør. Ikke har jeg gått til personangrep, ikke har jeg kalt noen "slimkjeft" og har ellers ikke forulempet noen.

I 2013 bør det være en selvfølge at staten ikke dreper sine borgere, og vi vil jo helst ikke havne i samme klasse som Iran, Kina, USA og de få andre verstingene på dette området.

Med vennlig hilsen

Jeg tror på tilgivelse, hvis personen ser sine feil, og ikke gjentar dem. Han har gjort en forbrytelse utenfor proporsjoner, men hvis han kan si unnskyld til de etterlatte, så har han rett på et liv.

''Jeg tror på tilgivelse, hvis personen ser sine feil, og ikke gjentar dem.''

Det gjør jeg også, ateist som jeg er.

''Han har gjort en forbrytelse utenfor proporsjoner, men hvis han kan si unnskyld til de etterlatte, så har han rett på et liv.''

Unnskyld? Hva med alle de mindreårige som blei regelrett nedslakta,og de som er i live i dag, med seriøse permanente psykiske og fysiske plager?

Nord og ned

''Hvorfor er det SELVSAGT? Man kan ha ulike meninger om dette, og det er jo lov uten at man skal føle seg "dum" av den grunn. Jeg er også helt imot dødsstraff, men kan ikke ta som en selvfølge at jeg har "rett" og andre feil ;)''

Jeg har da ikke nektet noen å mene noe annet enn det jeg gjør. Ikke har jeg gått til personangrep, ikke har jeg kalt noen "slimkjeft" og har ellers ikke forulempet noen.

I 2013 bør det være en selvfølge at staten ikke dreper sine borgere, og vi vil jo helst ikke havne i samme klasse som Iran, Kina, USA og de få andre verstingene på dette området.

Med vennlig hilsen

''Ikke har jeg gått til personangrep''

Neida, "selvsagt" er det ikke personangrep å beskylde en meningsmotstander for troll, når det eneste vedkommende gjør er å ha en annen innsynsvinkel enn deg selv, og bare derfor.

''ikke har jeg kalt noen "slimkjeft''

Men det har jeg, og kan ta selvkritikk på at det er en litt vel vag beskrivelse av din møkkspredning.

Gjest togli

Med vennlig hilsen

Hvor har jeg skrevet at du har kalt noen "slimkjeft"? :o

Poenget er at det er ikke alt som er en selvfølge..... Man kan ha ulike meninger om ting, og da er det en fordel å ikke la den som mener det motsatte føle at ens egne meninger er helt "på trynet". Hvis jeg hadde ment at dødsstraff var ok (noe jeg absolutt ikke mener), så hadde jeg følt meg tråkka på om noen sa at dødsstraff selvfølgelig var galt! Noe annet hadde det vært om vedkommende sa at han/hun mente dødsstraff var feil. Da viser man respekt for andres mening selv om man mener det motsatte selv. See? ;)

Gjest Lahangå

''Jeg gir alle en sjanse til om de har gjort noe galt. Det er det som er bra med norge. Her lar vi alle få en sjanse til, uansett hva de har gjort. De blir vurdert i fengsel om de kan løslates. Det er noen, som f.eks. Viggo i Baneheia-drapene som ikke bør løslates. Det samme gjelder kanskje også Breivik, men det får de profesjonelle vurdere. – Lahangå''

Ja, og de profesjonelle har vurdert og besluttet at han ikke skal få permisjon.

Selvsagt.

''Ja, og de profesjonelle har vurdert og besluttet at han ikke skal få permisjon.

Selvsagt.

– Sør''

Å løslate han, og det å la han gå i sin mors begravelse er to forskjellige ting. Jeg er sikker på at han kunne sagt farvel, om fengselet hadde vist vilje.

Annonse

''Ja, og de profesjonelle har vurdert og besluttet at han ikke skal få permisjon.

Selvsagt.

– Sør''

Å løslate han, og det å la han gå i sin mors begravelse er to forskjellige ting. Jeg er sikker på at han kunne sagt farvel, om fengselet hadde vist vilje.

''Å løslate han, og det å la han gå i sin mors begravelse er to forskjellige ting. Jeg er sikker på at han kunne sagt farvel, om fengselet hadde vist vilje. – Lahangå

''

Jeg er klar over at det ikke er snakk om løslatelse.

Det er dog selvsagt ingen grunn til at fengselet skal vise noen velvilje for en person som sitter på maks sikkerhet, og har drept flere i Norge enn noen i fredstid.

Gjest bølger

Jeg forstår ikke helt hva som er så fælt med at han ikke får gå i morens begravelse. Det skjer faktisk at noen ikke får anledning til å gå i foreldrenes begravelse. De kan ta et stille farvel likevel.

Ellers kan jeg bare si at jeg eier ikke medlidenhet med han. Han har tatt mange liv, ødelagt mange liv, mange fysisk skadet og mange psykisk skadet. Gitt mange en stor sorg i livet. Og han angrer ikke.

Hvor har jeg skrevet at du har kalt noen "slimkjeft"? :o

Poenget er at det er ikke alt som er en selvfølge..... Man kan ha ulike meninger om ting, og da er det en fordel å ikke la den som mener det motsatte føle at ens egne meninger er helt "på trynet". Hvis jeg hadde ment at dødsstraff var ok (noe jeg absolutt ikke mener), så hadde jeg følt meg tråkka på om noen sa at dødsstraff selvfølgelig var galt! Noe annet hadde det vært om vedkommende sa at han/hun mente dødsstraff var feil. Da viser man respekt for andres mening selv om man mener det motsatte selv. See? ;)

Altså, hvis jeg skulle vært fornærmet hver gang noen mente noe var "selvfølgelig" så hadde jeg hatt det travelt!

;-)

Med vennlig hilsen

Selvsagt.

– Sør''

''Å løslate han, og det å la han gå i sin mors begravelse er to forskjellige ting. Jeg er sikker på at han kunne sagt farvel, om fengselet hadde vist vilje.''

Ja, det ville nok Ola, Kari og 75 andre også sette pris på :-\

Det er vanskelig å vite, men jeg tror nok om han ble kristen, at han hadde greid å leve med det.

''Det er vanskelig å vite, men jeg tror nok om han ble kristen, at han hadde greid å leve med det. – Lahangå''

Han er kristen. Hva trodde du han var? Hindu? ;-)

Gjest Havelar

Nei, det er ingen menneskerett. Moren ønsket forresten at resten av familien skulle få være i fred, det ville de ikke fått med han i begravelsen! De andre som sto henne nært har vel like mye rett til å ta et verdig farvel, uten en massemorder ved sin side. Og et vannvittig sikkerhetsoppbud. Og presse.

Man mister sine vanlige rettigheter når man soner en dom. Det er det som er å sone.

Gjest togli

Altså, hvis jeg skulle vært fornærmet hver gang noen mente noe var "selvfølgelig" så hadde jeg hatt det travelt!

;-)

Med vennlig hilsen

Det handler om å være seg bevisst hvilke signaler man sender ut og hvilken respekt man viser sine diskusjonspartnere ;)

Annonse

Det handler om å være seg bevisst hvilke signaler man sender ut og hvilken respekt man viser sine diskusjonspartnere ;)

''Det handler om å være seg bevisst hvilke signaler man sender ut og hvilken respekt man viser sine diskusjonspartnere ;) – togli''

Joda, men det gjelder da alle, og uansett da er jeg meget langt ned på listen over "syndere" i denne tråden, så jeg foreslår du begynner på toppen! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest togli

''Det handler om å være seg bevisst hvilke signaler man sender ut og hvilken respekt man viser sine diskusjonspartnere ;) – togli''

Joda, men det gjelder da alle, og uansett da er jeg meget langt ned på listen over "syndere" i denne tråden, så jeg foreslår du begynner på toppen! ;-)

Med vennlig hilsen

Enkelte går det ikke an å snakke til uansett, så de kan man like gjerne ignorere... Har forøvrig ikke lest et eneste innlegg fra en viss person fordi jeg vet han ikke har noe interessant å tilføye, så sånn sett kan jeg ikke kommentere... Jeg kommenterer kun innlegg jeg har lest (selvsagt)

Nord og ned

Med vennlig hilsen

''og uansett da er jeg meget langt ned på listen over''

Det finnes kun en eneste på den listen, nemlig deg selv.

Beundringsverdig hvordan trådstareter bare overser det patetsiske forsøket ditt på å la tråden skjære ut i rein drit, slik de fleste tråder du sverter med din tilstedeværelse gjør.

Gjest Fortjener ikke det

Ble litt feil det. Man må ha respekt for de drepte, men man må ikke behandle han som er dyr, fordet! Da faller vi like dypt som det han gjorde.

Han er jo ett dyr..

Kunne ikke bry meg mindre om han ikke får gå i begravelsen.

Gjest old lady

Ble litt feil det. Man må ha respekt for de drepte, men man må ikke behandle han som er dyr, fordet! Da faller vi like dypt som det han gjorde.

ABB har det faktisk bedre enn svært mange eldre mennesker som har jobbet og oppført seg pent et langt liv.

ABB er den i historien som har vært mest klar over hva han gikk til. Alt han har foretatt seg, gikk ut på prosent sjangse for ditt og datt. At han sitter der han gjør, under strengt regime, er hans totalt egen fortjeneste - og han visste dette.

Hadde han begått lignende i USA derimot...

Mor og sønn tok visstnok farvel i forrige uke, og de fikk - mot reglementet - gi hverandre en klem på utsiden av "buret".

Når dette er over, så håper jeg ABB "ties ihel" av alle journalister.

Likeså håper jeg at presse og reklamefolk tar litt mere hensyn til de etterlatte i mange andre saker.

Hvor mange ganger skal de etterlatte etter politibetjenten som døde i Nokas ranet, få se dødsbilen i en reklamefilm?

Hvor mange ganger skulle ikke de Åsta pårørende se brennend togvogner - før journalistene fikk beskjed om å la vær?

Hvor er "vis hensyn" plakaten blitt av?

Med tanke på kva han har gjort, så meiner eg han overhodet ikkje skal ut. Eg synes det er flaut når advokaten til Breivik står fram i media og seier at Breivik var så nær mor si at han bør få gå i gravferda. Breivik har vist lite forståing for den sorg han har gjeve andre, ut får det er han så farleg at han bør haldast innesperra utan moglegheiter til permisjon.

Jeg tror på tilgivelse, hvis personen ser sine feil, og ikke gjentar dem. Han har gjort en forbrytelse utenfor proporsjoner, men hvis han kan si unnskyld til de etterlatte, så har han rett på et liv.

''Jeg tror på tilgivelse, hvis personen ser sine feil, og ikke gjentar dem.''

Rettsaka viste då meir enn tydeleg at Breivik ikkje er heilt der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...