Gå til innhold

Avansert vs. primitiv hjerne

Anbefalte innlegg

Gjest biotika
Skrevet

Hvis en person er lege, eller har fullført en tilsvarende krevende utdanning. Kan en slik likevel tenkes å ha en primitiv hjerne og ha lavere terskel for voldsbruk, altså, henger skoleflink-IQ nødvendigvis sammen med det du mener med "en moden og avansert hjerne"?

Inspirert av ditt svar i en annen tråd, ''Det skal en moden og avansert hjerne/personlighet til for å ha evne til å overskue en sanksjon som kommer om mange år, og de aller fleste volds- og seksualforbrytere har meget umodne/primitive personligheter.''

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja men ble det ikke konkludert med at denne helikopterlegen hadde den narsissistiske varianten av psykopati? ... og kan ikke mange narsissister i høy grad sies å ha en avansert hjerne?

I avansert hjerne leegger jeg også evnen til å se seg selv og andre i et rimelig perspektiv. Ha evne til mentalisering: Evnen til å se andre innenfra og seg selv utenfra.

Dessuten å velge handlinger som også fører til fremgangs for seg selv og sine. Fengsel/forvaring er ikke positivt "outcome".

Gjest togli
Skrevet

I avansert hjerne leegger jeg også evnen til å se seg selv og andre i et rimelig perspektiv. Ha evne til mentalisering: Evnen til å se andre innenfra og seg selv utenfra.

Dessuten å velge handlinger som også fører til fremgangs for seg selv og sine. Fengsel/forvaring er ikke positivt "outcome".

Hva med mennesker som man anser å ha meget høy intelligens, men som ikke greier helt å se seg selv utenfra? Se hvordan andre oppfatter en osv? Jeg føler det blir feil å karakterisere deres hjerner som "primitive" - til det er de altfor smarte (teoretisk flinke etc)?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva med mennesker som man anser å ha meget høy intelligens, men som ikke greier helt å se seg selv utenfra? Se hvordan andre oppfatter en osv? Jeg føler det blir feil å karakterisere deres hjerner som "primitive" - til det er de altfor smarte (teoretisk flinke etc)?

Jeg har selvsagt ikke monopol på å definere primitiv. Men i min forståelse av en avansert hjerne ligger også evnen til å ha et godt og gjensidig kjærlighetsliv til en partner over tid samt å ha evne til å gi sine barn en trygg og god oppvekst.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har selvsagt ikke monopol på å definere primitiv. Men i min forståelse av en avansert hjerne ligger også evnen til å ha et godt og gjensidig kjærlighetsliv til en partner over tid samt å ha evne til å gi sine barn en trygg og god oppvekst.

Ja, det tror jeg nok er viktig....

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg leste om en hjerneforsker i USA som forsket på hjernene til kriminelle og spesielt de med psykopatiske trekk. Det var i A magasinet dette i fjor.

Til sin overraskelse fant han likheter med sin egen hjerne sa han, dette førte til at han ved slektsforskning fant ut at han hadde hatt mange kriminelle i sin familie, de hadde også høy IQ.

Han mente det var ofte tilfeldigheter som avgjorde om en smart person ble feks veldig dyktig eller falt helt ut som kriminell.

Han kalte dette orkidebarna tror jeg å huske.

Og han tok mange gode eksempler.

Du kan sikkert søke på orkidebarna, A magasinet 2013, hvis du vil lese artikkelen.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da har jeg en avansert nok hjerne, selv om jeg må lære ting teoretisk. Jeg lærer alt mulig, og det går fremover, men jeg sliter mener jeg selv med gjensidighet, så det er dumt ingen svarer meg på om dette kan trenes opp, og evt om jeg får trening god nok jeg som er gift, det handler jo om å sette sine egne behov til side, tilpasse seg andre, særlig når de tydelig gir uttrykk for sine behov. det er bare at jeg må tenke så veldig i alle situasjoner, feks nå gjør man sånn og sånn, som om det ikke kommer av seg selv og uten en oppskrift. Men jeg er feks blitt flinkere til å spontant klemme min mann, jeg tenker ikke alltid over at "nå klemmer jeg for å glede min mann" jeg bare gjør det fordi det er blitt en vane/ eller av kjærlighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...