Gå til innhold

NHD Indre uro

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Foreløpig så kan det se ut som jeg har effekt av litium, men det tar ikke anspenthet og den indre uroen. Det er først når jeg får den indre roen at jeg fullt ut kan glede meg over livet. Skal jeg bare fortsette med å ta sobril når uroen blir for intens, eller er det noe annet som ikke er vanedannede som kan være aktuelt? Jeg går i tillegg på wellbutrin og fluoxetin.

Fortsetter under...

Skrevet

Kan du snakke med noen når du er urolig? Det pleier å hjelpe meg i hvert fall. De trenger ikke å komme med gode råd, bare lytte. Du må være forsiktig med sobril, men det vet du vel. Jeg har sobril liggende pga angst, men det blir kun brukt i krisetilfeller. Godt å ha det liggende. Da vet jeg at jeg kan "reddes" hvis det blir for galt.

Gjest bølger
Skrevet

Kan du snakke med noen når du er urolig? Det pleier å hjelpe meg i hvert fall. De trenger ikke å komme med gode råd, bare lytte. Du må være forsiktig med sobril, men det vet du vel. Jeg har sobril liggende pga angst, men det blir kun brukt i krisetilfeller. Godt å ha det liggende. Da vet jeg at jeg kan "reddes" hvis det blir for galt.

Det hjelper kanskje å snakke med noen. Men det er ikke alltid jeg har anledning til det. Jeg forstår ikke hva det kommer av. Har alltid vært plaget med mye indre uro. Spesielt i perioder. Jeg vet at jeg bør være forsiktig med sobril, det er derfor jeg lurer på om det finnes noe annet.

Skrevet

Det hjelper kanskje å snakke med noen. Men det er ikke alltid jeg har anledning til det. Jeg forstår ikke hva det kommer av. Har alltid vært plaget med mye indre uro. Spesielt i perioder. Jeg vet at jeg bør være forsiktig med sobril, det er derfor jeg lurer på om det finnes noe annet.

Skjønner det. Det er ikke lett å finne noen som orker å høre. Jeg har vært heldig i så måte. Men allikevel hjelper det ikke bestandig. Man er solid plantet i gørra. Nå vet jeg ikke hva jeg skal si. Håper du får svar fra nhd!

Gjest bølger
Skrevet

Skjønner det. Det er ikke lett å finne noen som orker å høre. Jeg har vært heldig i så måte. Men allikevel hjelper det ikke bestandig. Man er solid plantet i gørra. Nå vet jeg ikke hva jeg skal si. Håper du får svar fra nhd!

Jeg snakker ikke om hvordan jeg har det. Snakker om andre ting. Men det kan virke litt avledende på uroen å snakke med noen.

Skrevet

Jeg snakker ikke om hvordan jeg har det. Snakker om andre ting. Men det kan virke litt avledende på uroen å snakke med noen.

Det er sikkert bra å snakke om andre ting enn det som plager en. Du er riktig flink!

Annonse

Gjest bølger
Skrevet

Det er sikkert bra å snakke om andre ting enn det som plager en. Du er riktig flink!

Takk for det. Jeg har jo psykologen der jeg snakker om hvordan jeg har det. Og så blir det nok litt for mye at jeg skrive om det på dol. Men venner og familie prøver jeg å spare.

Gjest bølger
Skrevet

Du kan ikke prøve seroquel da?

Jeg prøvde seroquel, men fikk så store problemer at jeg måtte slutte. Jeg vet ikke om det var seroquelen som ga meg problemer eller om det var tilfeldig at det kom rett etter at jeg begynte på den.

Gjest Zippity
Skrevet

Jeg prøvde seroquel, men fikk så store problemer at jeg måtte slutte. Jeg vet ikke om det var seroquelen som ga meg problemer eller om det var tilfeldig at det kom rett etter at jeg begynte på den.

Ok, håper det finnes noe annet du kan ta.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke disse uroplagene kan fikses med medisiner.

Psykoterapi med vekt på å rette fokus utover heller enn innover for å kjenne etter hvordan kroppen har det til enhver tid.

Jeg tror også at mange må akseptere noe uro og heller fokusere på å holde det ut/mestre det.

Skrevet

Du fikk et svært godt svar fra nhd :) Følger du det/rådet vil du få dret langt bedre :) Anbefales på det stekeste!

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tror ikke disse uroplagene kan fikses med medisiner.

Psykoterapi med vekt på å rette fokus utover heller enn innover for å kjenne etter hvordan kroppen har det til enhver tid.

Jeg tror også at mange må akseptere noe uro og heller fokusere på å holde det ut/mestre det.

Det hjelper jo med sobril. Mener du at jeg burde mestre det uten den også?

Annonse

Gjest bølger
Skrevet

Du fikk et svært godt svar fra nhd :) Følger du det/rådet vil du få dret langt bedre :) Anbefales på det stekeste!

Det vil nok hjelpe hvis jeg klarer å rett fokuset mer utover. Og jeg skal også klare å mestre lett uro. Men når den blir så intens klarer jeg ikke å mestre det lenger. Da ender det med sobril eller selvskading eller begge deler.

Skrevet

Det vil nok hjelpe hvis jeg klarer å rett fokuset mer utover. Og jeg skal også klare å mestre lett uro. Men når den blir så intens klarer jeg ikke å mestre det lenger. Da ender det med sobril eller selvskading eller begge deler.

''Men når den blir så intens klarer jeg ikke å mestre det lenger. Da ender det med sobril eller selvskading eller begge deler.

''

Jobber du sammen med psykologen din med å finne andre mestringsstrategier?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hjelper jo med sobril. Mener du at jeg burde mestre det uten den også?

Hvis dette er noe som kommer en sjelden gang og er kortvarig, kan du bruke Sobril.

Jeg har det inntrykk at du har dette mer enn halvparten av dagene. Da blir du lett avhengig om du tar Sobril.

Gjest bølger
Skrevet

Hvis dette er noe som kommer en sjelden gang og er kortvarig, kan du bruke Sobril.

Jeg har det inntrykk at du har dette mer enn halvparten av dagene. Da blir du lett avhengig om du tar Sobril.

Jeg hadde jo den uken nå som jeg ikke hadde behov for sobril. Var lett anspent og urolig, men ikke mer enn at det gikk greit. Så kom lørdagen med intens uro igjen. Jeg takler det ikke. Vet jeg ikke bør ta sobril, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke skadet meg den siste 1 1/2 uken, men er redd det ender opp med det igjen.

Gjest bølger
Skrevet

''Men når den blir så intens klarer jeg ikke å mestre det lenger. Da ender det med sobril eller selvskading eller begge deler.

''

Jobber du sammen med psykologen din med å finne andre mestringsstrategier?

Ikke nå lenger

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har lest at mennesker med adhd har indre uro.

Og at noen bipolare også har adhd. De med adhd blir rolige inni seg av sentralstimulerende sier min psykiater.

Jeg fikk prøve det men fikk økende indre uro, men likte være så våken og ikke fjern, men ble syk av dem for jeg har ikke adhd.

Jeg tror, lurer på om "konsentrasjonsvanskene" til oss med autisme egentlig er av en annen type, som enda ikke er beskrevet godt nok og som feilaktig kan oppfattes som vanlige konsentrasjonsvansker, men forskjellen ligger i at medisinen gir feil virkning. Det er mer vegring enn konsentrasjonsvansker tror jeg, men det kan ytre sett se ut som det samme.

Skrevet

Men det er jo det psykoterapi skal hjelpe deg med... over tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...