Gå til innhold

Togli -moppesystem tørrmopping

Anbefalte innlegg

Gjest Seriøst spørsmål

Hva gjør du med moppene etter at du har tørket støv med de? De blir jo møkkete og fæle, sikkert etter en gang. Vasker du den hver dag? Eller har du flere slik at du samler opp til du skal vaske klær? Lurer på hva som egentlig blir mest miljøvennlig av engangs, eller de som må vaskes hvis man foreksempel setter de på skylling etter hver gang du har brukt de.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389996-togli-moppesystem-t%C3%B8rrmopping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg tørrmopper gulvet stort sett hver dag (har to katter og tre barn ;)) Når moppen er full av støv, så støvsuger jeg av støvet (har sentralstøvsuger, så den er jo alltid tilgjengelig på vaskerommet). En dag i uka våtmopper jeg gulvene, og da havner moppene i vaskemaskinen sammen med klær på 40 eller 60 grader (ikke bruke skyllemiddel) en gang i uka. Klærne måtte jeg jo vaska uansett, så det koster meg ikke mer å putte inn tre moppekluter i maskinen sammen med klærne. Støvsuger alltid bort støv og smuss fra moppene før jeg vasker dem.

Gjest Seriøst spørsmål

Jeg tørrmopper gulvet stort sett hver dag (har to katter og tre barn ;)) Når moppen er full av støv, så støvsuger jeg av støvet (har sentralstøvsuger, så den er jo alltid tilgjengelig på vaskerommet). En dag i uka våtmopper jeg gulvene, og da havner moppene i vaskemaskinen sammen med klær på 40 eller 60 grader (ikke bruke skyllemiddel) en gang i uka. Klærne måtte jeg jo vaska uansett, så det koster meg ikke mer å putte inn tre moppekluter i maskinen sammen med klærne. Støvsuger alltid bort støv og smuss fra moppene før jeg vasker dem.

Fant noen Jotun tørrmopper på salg i går så da kjøpte jeg de. De tok kjempemasse støv første gangen så det fungerte som bare det. Men jeg lurte på om poenget blir borte om jeg likevel må frem med støvsugeren. Lurer på om de må støvsuges samme dagen, men det må de kanskje ikke. Ellers får jeg bare å gidde å støvsuge de på vaskerommet selv om vi ikke har sentralstøvstuger.

Gjest Seriøst spørsmål

Fant noen Jotun tørrmopper på salg i går så da kjøpte jeg de. De tok kjempemasse støv første gangen så det fungerte som bare det. Men jeg lurte på om poenget blir borte om jeg likevel må frem med støvsugeren. Lurer på om de må støvsuges samme dagen, men det må de kanskje ikke. Ellers får jeg bare å gidde å støvsuge de på vaskerommet selv om vi ikke har sentralstøvstuger.

Ok ser nå at du støvsuger når de er fulle av støv. De blir vel det fort med katter og barn? Vi har en hund som drar med litt av hvert utefra i pelsen sin. Selv om den ikke røyter.

Gjest togli

For meg er det enkelt siden jeg jo slipper å kople til støvsugeren (den er alltid påkopla).... Jeg føler at når jeg har tørrmoppa et rom, så må jeg støvsuge bort støv/smuss på moppen før jeg tar neste rom.... Selv er jeg svoren tilhenger av moppesystemet fra Enjo.. Brukt det i flere år nå, og klarer meg ikke uten ;)

For meg er det enkelt siden jeg jo slipper å kople til støvsugeren (den er alltid påkopla).... Jeg føler at når jeg har tørrmoppa et rom, så må jeg støvsuge bort støv/smuss på moppen før jeg tar neste rom.... Selv er jeg svoren tilhenger av moppesystemet fra Enjo.. Brukt det i flere år nå, og klarer meg ikke uten ;)

Syns du det er stor forskjell på Enjo og Jif mopper? Hvis du kjenner til sistnevnte da.

Annonse

Gjest togli

Syns du det er stor forskjell på Enjo og Jif mopper? Hvis du kjenner til sistnevnte da.

Ja, veldig stor forskjell.... Jif-moppene rengjør bra, men de etterlater seg en slags "hinne" på gulvene. Jeg brukte jif-systemet før jeg kjøpte Enjo. I starten var tørrmoppen fra Enjo tung å dra over gulvene pga den hinna jif'en hadde etterlatt seg. Jeg syntes også gulvene ble raskere støvete (støvet setter seg antagelig lettere når det blir en slags "såpehinne" på gulvet?)

Enjo koster litt i innkjøp, men det er fort innspart... Jeg kjøper ikke lenger inn såper osv. Eneste jeg trenger er kaldt vann når jeg bruker Enjo sitt system. Jeg bruker riktignok zalo f.eks. i selve toalettskåla når den skal vaskes... føler det må dufte litt godt der ;)

Jeg føler inneklimaet er bedre etter at jeg begynte med Enjo. Det dufter renere uten all den gamle såpelukta...

Ja, veldig stor forskjell.... Jif-moppene rengjør bra, men de etterlater seg en slags "hinne" på gulvene. Jeg brukte jif-systemet før jeg kjøpte Enjo. I starten var tørrmoppen fra Enjo tung å dra over gulvene pga den hinna jif'en hadde etterlatt seg. Jeg syntes også gulvene ble raskere støvete (støvet setter seg antagelig lettere når det blir en slags "såpehinne" på gulvet?)

Enjo koster litt i innkjøp, men det er fort innspart... Jeg kjøper ikke lenger inn såper osv. Eneste jeg trenger er kaldt vann når jeg bruker Enjo sitt system. Jeg bruker riktignok zalo f.eks. i selve toalettskåla når den skal vaskes... føler det må dufte litt godt der ;)

Jeg føler inneklimaet er bedre etter at jeg begynte med Enjo. Det dufter renere uten all den gamle såpelukta...

Takk for svar. Jeg bruker Jif (ikke så lenge siden jeg kjøpte det) men kanskje jeg skal tenke på å gå over til Enjo. Hvor kjøper man det da?

Gjest lurer jeg på i dag

Vasker du møkkete mopper sammen med klærne?

Jada, vet at vaskemaskinen vasker klærne, også med mopper inni.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske mopper og andre gulvvaskekluter sammen med klærne.

Jif har jo også tørrmopper som brukes uten vaskemiddel, disse legger ikke igjen noen hinne. Jeg bruker bare Jif tørrmopper, eventuelt med litt vann som jeg sprayer på evt. flekker.

Gjest togli

Takk for svar. Jeg bruker Jif (ikke så lenge siden jeg kjøpte det) men kanskje jeg skal tenke på å gå over til Enjo. Hvor kjøper man det da?

http://www.enjo.net/#/no

Det rimeligste er dog å ha et enjoparty hjemme hos deg. Husker jeg da fikk halv pris på f.eks. langkosten som er ganske dyr i innkjøp. Cluet er jo at du sparer det inn på sikt. Tror jeg har spart veldig mye:)

Gjest togli

Vasker du møkkete mopper sammen med klærne?

Jada, vet at vaskemaskinen vasker klærne, også med mopper inni.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske mopper og andre gulvvaskekluter sammen med klærne.

Ja, jeg støvsuger jo moppene før de går i maskina, og gulvene blir helst ikke annet enn støvete når man sveiper over dem hver dag;) Tror nok klærne innimellom er skitnere enn moppene ;) Vasker dem helst sammen med mørkt tøy (dongeri osv).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...