Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har noen tips til lammelår?

Annet enn rosmarin og hvitløk og sjysaus og fløtegratinerte poteter, brokkoli og blomkål.

Jeg har funnet en gul, appelsinsalat, den ser fin ut, men smaker dette godt til lammestek. Vi skal ha gjester og jeg må vite at dette kan serveres til: Det er appelsinfileter, balsamico, olivenolje, basilikumblader og sitron.

Vil det være okey å gi gjestene et lite påskeegg hver? Jeg så de har små påskeegg på Nille, de er søte så jeg kjøpte dem, men vil det virke barnslig om jeg legger disse på tallerkenene, også til de voksne?

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Med godteri inni altså. De er til å åpne. Siden jeg har "rykte på meg" får å være barnslig, ønsker jeg ikke å bidra mer til dette.

Syns Gro Dahle er en tøffing, musefletter og over 50 år...men det er ikke meg.

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes ideen med påskeegg var fin, så jeg hadde sikkert gjort det samme :)

Rhea Silvia
Skrevet

Hei!

Med godteri inni altså. De er til å åpne. Siden jeg har "rykte på meg" får å være barnslig, ønsker jeg ikke å bidra mer til dette.

Syns Gro Dahle er en tøffing, musefletter og over 50 år...men det er ikke meg.

Noen lekre påskeegg med et par utsøkte sjokoladebiter inni... mmm Hadde tenkt at det både var morsomt og hyggelig :-)

Jeg er snart 50, og elsker at folk ( inkl meg selv) er barnslige! Men gjør du det smakfullt, er det faktisk ikke barnslig i det hele tatt. bare koselig :-)

Appelsin til lam går fint, og gir en ekstra påsketouch synes jeg.

Madelenemie
Skrevet

Noen lekre påskeegg med et par utsøkte sjokoladebiter inni... mmm Hadde tenkt at det både var morsomt og hyggelig :-)

Jeg er snart 50, og elsker at folk ( inkl meg selv) er barnslige! Men gjør du det smakfullt, er det faktisk ikke barnslig i det hele tatt. bare koselig :-)

Appelsin til lam går fint, og gir en ekstra påsketouch synes jeg.

Hei!

:-) Tusen takk!

Jeg liker gi gaver skjønner du til gjester, jeg har ikke så ofte gjester så når jeg har gjester vil jeg gjøre det hyggelig for dem.

Utsøkt sjokolade skriver du? Hva er det?

Jeg kan handle på lørdag hvis jeg mangler noe. Jeg så de hadde 6 bittesmå egg av noguatt på Kaffebrenneriet, jeg kjøpte en pakke til min psykiater, er det sånn type godt du tenker. De 6 bittesmå eggene koster 89.-kr for en pakke og min mor sa "hvlke snobber handler sånt" så jeg handlet de en annen dag for jeg orket ikke stå der og være en snobb, men jeg likte dem :-) de så ut som kjøtmmeisegg, og det fikk meg til å tenke på min psykiater.

Madelenemie
Skrevet

Jeg synes ideen med påskeegg var fin, så jeg hadde sikkert gjort det samme :)

Hei!

Takk ! :-)

Så glemte du tilbehøret til lammelåret, er det greit?

Hvordan gjør du det?

Rhea Silvia
Skrevet

Hei!

:-) Tusen takk!

Jeg liker gi gaver skjønner du til gjester, jeg har ikke så ofte gjester så når jeg har gjester vil jeg gjøre det hyggelig for dem.

Utsøkt sjokolade skriver du? Hva er det?

Jeg kan handle på lørdag hvis jeg mangler noe. Jeg så de hadde 6 bittesmå egg av noguatt på Kaffebrenneriet, jeg kjøpte en pakke til min psykiater, er det sånn type godt du tenker. De 6 bittesmå eggene koster 89.-kr for en pakke og min mor sa "hvlke snobber handler sånt" så jeg handlet de en annen dag for jeg orket ikke stå der og være en snobb, men jeg likte dem :-) de så ut som kjøtmmeisegg, og det fikk meg til å tenke på min psykiater.

Utsøkt sjokolade= håndlaget og fersk sjokolade kjøpt i sjokoladeforretninger/konditorier etc. De kan ha forskjellig form, og har gjerne godt fyll. Koster litt, men to-tre biter er ofte nok.

Nougategg hadde jeg blitt glad for :-)

Jeg bruker å kjøpe her :http://chocoplaisir.no/sortiment.

Det blir nok for tungvint for deg, men for å gi deg en ide :-)

( jeg er forresten veldig svak for den med chilli...)

Skrevet

Vi har alltid rødvinssaus/portvinssaus, det er veldig godt. Jeg tror problem med appelsin, sitron og balsamico kun oppstår i forhold til vinen dere evt skal drikke.

Jeg ville foretrukket påskeegget til kaffen eller desserten, for min egen del, jeg spiser ikke godteri før middag, og vil ikke at barna skal spise godt før heller (de er småspiste). Og eggene bør være små :) men det var en veldig koselig og dekorativ ide. Kan du si at de ikke skal åpnes før desserten?

Madelenemie
Skrevet

Utsøkt sjokolade= håndlaget og fersk sjokolade kjøpt i sjokoladeforretninger/konditorier etc. De kan ha forskjellig form, og har gjerne godt fyll. Koster litt, men to-tre biter er ofte nok.

Hei!

Takk :-)

Men der ser man at i Oslo finner man slett ikke alt.

Verken spisskompetanse på jenter og asperger syndrom eller norsklaget og håndlaget sjokolade.

Ja rekker ikke bestille fra dem, men vet hvor jeg får sjokolade, håndlaget fra Trondheim, det har de feks på kaffebrenneriet og Mathallen, så da drar jeg dit på lørdag morgen.

Tusen takk for et godt råd, hvis jeg legger 3 biter i hvert egg så tror jeg det blir ok. Kanskje jeg kan legge dem i høy... eller sånn lang sagspon som ser ut som inni fugleegg? Hvor finner jeg det?

Nugatt eggene lå i det, det ser fint ut :-)

Madelenemie
Skrevet

Vi har alltid rødvinssaus/portvinssaus, det er veldig godt. Jeg tror problem med appelsin, sitron og balsamico kun oppstår i forhold til vinen dere evt skal drikke.

Jeg ville foretrukket påskeegget til kaffen eller desserten, for min egen del, jeg spiser ikke godteri før middag, og vil ikke at barna skal spise godt før heller (de er småspiste). Og eggene bør være små :) men det var en veldig koselig og dekorativ ide. Kan du si at de ikke skal åpnes før desserten?

Hei!

Ok, men jeg har før lagd sjysaus, det er tynn og velsmakende.

Men hvordan lager du den rødvins og portvinssausen, kan du skrive det eller linke til meg? Det virker interessant.

Ja vi hadde tenkt å servere Lindemanns hvitvin og rødvin, men jeg har ikke tenkt på at det ikke går bra med den appelsinsalaten, da kutter jeg den bare ut, min mann syns den hørtes ekkel ut, men jeg syns den SÅ pen ut, tenkte den passer på et påskebord, også var han ikke først interessert i en salat med vannmelom, fetaost og løk, men nå elsker han den smakskombinasjonen.

Ja jeg kan be gjestene spise eggene etter mat, men det håpet jeg de forstod. Det er ikke små barn som kommer, bare store barn og voksne.

Skrevet

Jeg har sluttet å kjøpe kjøtt av sau og rein. Sauebønder og reineiere/samer er den største trusselen mot våre rovdyr.

Madelenemie
Skrevet

Jeg har sluttet å kjøpe kjøtt av sau og rein. Sauebønder og reineiere/samer er den største trusselen mot våre rovdyr.

Hei!

mange er det, men ikke alle.

Jeg syns det er en fordel med dyr som har hatt det bra, sauer og reinsdyr har hatt det bedre, enn dyr på oppstalling. Jeg foretrekker vilt, men syns sau er ofte har gode beiteliv.

At norske bønder ikke vil gjete dyrene sine, er en politisk debatt, som de har tatt i Sverige med påfølgende lov om å ha gjetere.

Skrevet

Hei!

Ok, men jeg har før lagd sjysaus, det er tynn og velsmakende.

Men hvordan lager du den rødvins og portvinssausen, kan du skrive det eller linke til meg? Det virker interessant.

Ja vi hadde tenkt å servere Lindemanns hvitvin og rødvin, men jeg har ikke tenkt på at det ikke går bra med den appelsinsalaten, da kutter jeg den bare ut, min mann syns den hørtes ekkel ut, men jeg syns den SÅ pen ut, tenkte den passer på et påskebord, også var han ikke først interessert i en salat med vannmelom, fetaost og løk, men nå elsker han den smakskombinasjonen.

Ja jeg kan be gjestene spise eggene etter mat, men det håpet jeg de forstod. Det er ikke små barn som kommer, bare store barn og voksne.

Det forstår de sikkert, eller vurderer selv, hvis det er kun tre lekre biter og man bare MÅ smake er det jo greit, jeg tenkte på yngre barn og et egg fullt av smågodt som ligger ved asjetten :)

Jeg lager en appelsinsalat med koriander som er kjempedekorativ og veldig god til kylling og fisk, men den kan nok bli litt feil til klassisk lam.

Jeg fant ikke oppskriften på sausen, men det er en der man smelter sukker og balsamico til karamell, og bruker portvinsgelé. Den er søt. Ikke nødvendig, sjysaus er kjempegodt til lam.

Det høres ut som det blir et kjempefint middagsselskap!

Madelenemie
Skrevet

Det forstår de sikkert, eller vurderer selv, hvis det er kun tre lekre biter og man bare MÅ smake er det jo greit, jeg tenkte på yngre barn og et egg fullt av smågodt som ligger ved asjetten :)

Jeg lager en appelsinsalat med koriander som er kjempedekorativ og veldig god til kylling og fisk, men den kan nok bli litt feil til klassisk lam.

Jeg fant ikke oppskriften på sausen, men det er en der man smelter sukker og balsamico til karamell, og bruker portvinsgelé. Den er søt. Ikke nødvendig, sjysaus er kjempegodt til lam.

Det høres ut som det blir et kjempefint middagsselskap!

Hei!

Jeg har aldri lagd "karamell" av sukker og balsamico, så det virker interesse sant, hvor får jeg portvnsgele?

Nettbutikken er ned pga av nye eiere, jeg tenkte jeg kunne bestilt litt sjokolade til en annen anledning.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg forsøkte bestille sjokolade nå, men nettbutikken er nede for tiden, det var dumt, bedre å bestille sånt hjemme enn å stå i en butikk og ikke klare å velge fordi det blir for mye å tenke på.

Rhea Silvia
Skrevet

Hei!

Jeg forsøkte bestille sjokolade nå, men nettbutikken er nede for tiden, det var dumt, bedre å bestille sånt hjemme enn å stå i en butikk og ikke klare å velge fordi det blir for mye å tenke på.

Satser på at de åpner igjen snart, da. Har hatt stor glede av nettbutikken, selv om de har utsalg ikke så langt fra der jeg bor :-)

Skrevet

Hei!

Det finnes masse sjokolade både i butikkene, Narvesen ol og hos bakere/kaffebarer som er eksklusiv nok til at dine gjester vil sette pris på den. Det er et ordtak som heter "Det beste er det godes fiende"; kanskje noe å tenke på de gangene du blir litt for perfeksjonistisk?

God påske:-)

Gjest spiser gjerne sau
Skrevet

Håper ingen ulv kommer og spiser deg.

Gjest spiser gjerne sau
Skrevet

Hei!

mange er det, men ikke alle.

Jeg syns det er en fordel med dyr som har hatt det bra, sauer og reinsdyr har hatt det bedre, enn dyr på oppstalling. Jeg foretrekker vilt, men syns sau er ofte har gode beiteliv.

At norske bønder ikke vil gjete dyrene sine, er en politisk debatt, som de har tatt i Sverige med påfølgende lov om å ha gjetere.

Ang. gjetere så har ikke bønder råd til det. Kanskje på østlandet der inntjeningen er bedre pga lettere drevne gårder, men bønder i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal sliter, bratt kupert terreng, dårlige beitemarker osv... og dårlige subsidier... de har ikke råd til avløser engang ofte...

Skal det norske landbruket overleve må myndighetene komme med tiltak... ellers blir det bare flere og flere fraflyttede gårder er jeg redd.

Min manns familie driver gård, men ingen av barna er interessert i å ta over pga det rett og slett ikke lønner seg.

Madelenemie
Skrevet

Det finnes masse sjokolade både i butikkene, Narvesen ol og hos bakere/kaffebarer som er eksklusiv nok til at dine gjester vil sette pris på den. Det er et ordtak som heter "Det beste er det godes fiende"; kanskje noe å tenke på de gangene du blir litt for perfeksjonistisk?

God påske:-)

Hei!

Du tuller med meg:-) Men ordtaket forstod jeg ikke, men kanskje jeg forstår det senere :-) Det virket så motsetningsfylt. Er jeg perfeksjonist kanskje? Til en viss grad er jeg det når jeg tenker meg om, men jeg har jobbet med noen områder eks at ting ikke må stå på rekke og rad i en familie. Tenk om jeg er perfeksjonist? Kanskje skoleresultatene mine viser det, for jeg har ikke så lett for fagene som alle tror, jeg bare jobber veldig hardt. Jeg skal spørre min mann når han kommer hjem? :-)

God påske til deg også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...