Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Ang. gjetere så har ikke bønder råd til det. Kanskje på østlandet der inntjeningen er bedre pga lettere drevne gårder, men bønder i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal sliter, bratt kupert terreng, dårlige beitemarker osv... og dårlige subsidier... de har ikke råd til avløser engang ofte...

Skal det norske landbruket overleve må myndighetene komme med tiltak... ellers blir det bare flere og flere fraflyttede gårder er jeg redd.

Min manns familie driver gård, men ingen av barna er interessert i å ta over pga det rett og slett ikke lønner seg.

Hei!

Jeg kjenner ikke til hvilke subsidier de har i Sverige, men for å kunne ha en levedyktig rovdyrbestand må man ha gjetere, kanskje må midler gies til dette.

Jeg er enig med deg, beiting er viktig for kulturlandskapet vårt, :-)

Det gir et flott mangfold, men det bør likevel forvaltes bedre enn i dag, også bønder driver rovdrift på et profittjaget grunnlag, ta feks ødeleggelsene i skogbruksnæringen.

Men gjetere burde nok dekkes av staten, hvis man skal kunne drive og tjene på det :-) Vi har fått ulv i Østmarka forresten og det er jeg så glad for.

Gjest spiser gjerne sau
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner ikke til hvilke subsidier de har i Sverige, men for å kunne ha en levedyktig rovdyrbestand må man ha gjetere, kanskje må midler gies til dette.

Jeg er enig med deg, beiting er viktig for kulturlandskapet vårt, :-)

Det gir et flott mangfold, men det bør likevel forvaltes bedre enn i dag, også bønder driver rovdrift på et profittjaget grunnlag, ta feks ødeleggelsene i skogbruksnæringen.

Men gjetere burde nok dekkes av staten, hvis man skal kunne drive og tjene på det :-) Vi har fått ulv i Østmarka forresten og det er jeg så glad for.

Men jeg hørte en stygg sak i Elverum for noen år siden.

Der hadde noen bønder kjøpt seg noen kyr tror jeg det var, som beitet i et område de visste var mye ulv.... grunnen var at de skulle få fellingstillatelse for ulven, pga ulven tok så mye av elgen som vandret i området der.

Dette var jegere som ville ha mer elg å jakte på altså, så ble de kvitt ulven, ville det blir mer elg for de å jakte på på sikt.

Skrevet

Hei!

Takk :-)

Du tuller med meg:-) Men ordtaket forstod jeg ikke, men kanskje jeg forstår det senere :-) Det virket så motsetningsfylt. Er jeg perfeksjonist kanskje? Til en viss grad er jeg det når jeg tenker meg om, men jeg har jobbet med noen områder eks at ting ikke må stå på rekke og rad i en familie. Tenk om jeg er perfeksjonist? Kanskje skoleresultatene mine viser det, for jeg har ikke så lett for fagene som alle tror, jeg bare jobber veldig hardt. Jeg skal spørre min mann når han kommer hjem? :-)

God påske til deg også :-)

Ordtaket betyr at dersom man blir altfor opptatt av at noe skal bli best mulig, så blir man kanskje så sliten at man ikke engang klarer å gjøre det bra/ok.

Jeg synes ideen din med påskeegg til gjestene var fin. For meg ville det ha vært bra nok med sjokoladeeggene fra kaffebrenneriet i kombinasjon med f.eks. antonberg påskeegg eller den typen marsipan som er pakket inn i sølvpapir og er tysk (tror jeg). Kanskje er også konfekt fra Jacobs spennende?

Madelenemie
Skrevet

Ordtaket betyr at dersom man blir altfor opptatt av at noe skal bli best mulig, så blir man kanskje så sliten at man ikke engang klarer å gjøre det bra/ok.

Jeg synes ideen din med påskeegg til gjestene var fin. For meg ville det ha vært bra nok med sjokoladeeggene fra kaffebrenneriet i kombinasjon med f.eks. antonberg påskeegg eller den typen marsipan som er pakket inn i sølvpapir og er tysk (tror jeg). Kanskje er også konfekt fra Jacobs spennende?

Hei!

Å ja da forstår jeg, det er jeg enig i. :-)

Takk for tipsene. De Anton Berg eggene er jeg veldig glad i selv :-)

Madelenemie
Skrevet

Men jeg hørte en stygg sak i Elverum for noen år siden.

Der hadde noen bønder kjøpt seg noen kyr tror jeg det var, som beitet i et område de visste var mye ulv.... grunnen var at de skulle få fellingstillatelse for ulven, pga ulven tok så mye av elgen som vandret i området der.

Dette var jegere som ville ha mer elg å jakte på altså, så ble de kvitt ulven, ville det blir mer elg for de å jakte på på sikt.

Hei!

Hm trist.

Men hele systemet med jakt er ikke lenger sånn det en gang var tror jeg.

De jeg kjenner som jakter er mest i skogen den ene uken av året de skal jakte( ?), ofte vet de verken hva trær eller fugler heter, så jakt, handler mye i dag tror jeg om å kjekke seg. Jeg var ute med en "jeger" som mente han hørte fugl, men det var flaggermus, det er da man sukker tungt inni seg.

Jeg orket ikke si noe, og jeg sluttet å snakke med han etter dette.

Jeg er i skogen hver uke, små turer da, men jakter ikke, og elgjakt skaper mye kunstig forstyrrelse i naturen, kjønnsfordelingen mellom okse og ku er jo kunstig skapt av jegerne for å nettopp få flere dyr å skyte, også klager man på overbeiting og at må skyte osv...

når jegerne selv har laget et system som ikke er bærekraftig.

Mange steder er det knapt fugl igjen å skyte etter at mennesker både jukser med fuglelyder (egentlig forbudt) og oppskremming med hund osv...

Det fins ekte jegere, som er naturmennesker, men de jeg kjenner er mer opptatt av våpen og utstyr, enn naturen i seg selv.

Skrevet

Jeg syns appelsinsalaten høres kjempegod ut, den passer til lam og er "påskete" :-) Ha andre grønnsaker i tillegg slik at skeptikerne kan velge den bort, hehe.

Påskeegget er også en strålende ide - det er dekorativt og koselig. De av gjestene som ikke kan spise sukker, kan legge det pent til side. Om man spiser egget før eller etter middag må den enkelte gjest være kompetent nok til å avgjøre, tenker jeg. God påskefest, dette blir bra :-)

Skrevet

Ang. gjetere så har ikke bønder råd til det. Kanskje på østlandet der inntjeningen er bedre pga lettere drevne gårder, men bønder i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal sliter, bratt kupert terreng, dårlige beitemarker osv... og dårlige subsidier... de har ikke råd til avløser engang ofte...

Skal det norske landbruket overleve må myndighetene komme med tiltak... ellers blir det bare flere og flere fraflyttede gårder er jeg redd.

Min manns familie driver gård, men ingen av barna er interessert i å ta over pga det rett og slett ikke lønner seg.

Det er da ikke så mye ulv på vestlandet

Madelenemie
Skrevet

Jeg syns appelsinsalaten høres kjempegod ut, den passer til lam og er "påskete" :-) Ha andre grønnsaker i tillegg slik at skeptikerne kan velge den bort, hehe.

Påskeegget er også en strålende ide - det er dekorativt og koselig. De av gjestene som ikke kan spise sukker, kan legge det pent til side. Om man spiser egget før eller etter middag må den enkelte gjest være kompetent nok til å avgjøre, tenker jeg. God påskefest, dette blir bra :-)

Hei!

Ok så prøver jeg det likevel :-) så får vi se hvordan det går.

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Takk ! :-)

Så glemte du tilbehøret til lammelåret, er det greit?

Hvordan gjør du det?

Jeg har aldri servert lammelår før... *blush* :P

Gjest spiser gjerne sau
Skrevet

Det er da ikke så mye ulv på vestlandet

Men der er mår, rev og lignende som tar dyr, det er kanskje spesielt lam som er utsatt... men har hørt de har gått til angrep på større sauer og.

Nå har sauer sporløst forsvunnet og, men der mistenker jeg f.eks. østeuropeiske bander som kjører rundt og tar dyrene.... og selger kjøttet billig... (eller lager halalkjøtt....) Ikke godt å vite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...