Gå til innhold

Forsvare seg mot innbruddstyver og overgrep?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rhea Silvia

Du har rett til å forsvare deg når du er i fare, selvsagt. Men du kan nok risikere tiltale for å få det klarlagt om det du gjør står i samsvar med det du ble utsatt for. Jeg har ingen jernstang liggende ( hvem har det?), men hadde nok tatt med ildraken... eller jeg hadde stukket av, Vet aldri hva en inntrenger vil gjøre, så jeg hadde nok ikke gått til motangrep om jeg hadde andre muligheter.

''Leste en del kommentarer at man ikke har lov til å forsvare seg? Om man foreksempel føler seg truet av en innbruddstyv midt på natten, har man ikke lov til å slå han ned med en jernstang eller hva annet man finner? – Elis31''

Selvsagt har du lov til å forsvare deg (det kalles nødverge), men det skal være et rimelig samsvar mellom trusselen og din reaksjon.

Du har ikke lov til å skyte folk fra Røde Kors, som kommer om spør om penger på døren. ;-)

Du kan slå en innbrudstyv som angriper deg med jernstang.

Du kan dog ikke ta en baseball-kølle og gå it til garasjen for å angripe en tyv der (for han truer deg ikke).

Med vennlig hilsen

''Om man foreksempel føler seg truet av en innbruddstyv midt på natten, har man ikke lov til å slå han ned med en jernstang eller hva annet man finner?''

Skulle ikke forundre meg om sosialistene har gjort dette straffbart.

''Skulle ikke forundre meg om sosialistene har gjort dette straffbart. – bait''

Nå var det "sosialistene" som dramatisk økte strafferammen f. eks. for voldtekt, men fra det du skriver virker det ikke som om du er nevneverdig plaget av fakta.

Annonse

Rhea Silvia

''Om man foreksempel føler seg truet av en innbruddstyv midt på natten, har man ikke lov til å slå han ned med en jernstang eller hva annet man finner?''

Skulle ikke forundre meg om sosialistene har gjort dette straffbart.

"Straffeloven 3. Kapittel § 48 i Norge "Nødvergeparagrafen" lyder som følger (ikke ordrett)

Ingen kan straffes for en handling som er foretatt i nødverge. Det er nødverge når en ellers straffbar handling foretaes til avvergelse eller forsvar mot et rettsstridig angrep, såfremt handlingen ikke overskrider det opprinnelige angrepets styrke eller karakter mht. farlighet. Hva ovenfor beskrevet om avvergelse av et rettsstridig angrep, kommer også til anvendelse med hensyn til handlinger som foretaes i hensikt og iverksette en lovlig pågripelse eller hindre at en straff eller varetektsfange rømmer. Har noen oversteget grensene for nødverge, er han/hun dog fritatt for straff, hvis overtredelsen har funnet sted i en sinnsbevegelse som er relatert til angrepet, eller bestyrtelse. Sagt på en annen måte så har alle rett til å forsvare seg eller stoppe noen som begår en straffbar handling, men man skal ikke bruke mer makt en det som er nødvendig for å avverge et angrep."

Loven er fra 1902, så det er ikke så mye som er nytt... Bla er den også blitt brukt i en sak om langvarig mishandling... på (0-tallet.

Gjest old man

I disse tider hvor grensekontroll er fraværende, og flyten av kriminelle er stor, så blir kansje dette alternativet i Norge en gang i fremtiden : http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10966209

''I disse tider hvor grensekontroll er fraværende, og flyten av kriminelle er stor, så blir kansje dette alternativet i Norge en gang i fremtiden :''

Er stygt redd for at du har rett.

Selvsagt har du lov til å forsvare deg, men grensen for når det ikke er selvforsvar er ganske tynn, så det er fort gjort å gå over streken, men hvem tenker på det i en slik situasjon.

Hadde jeg overrasket noen inne i huset mitt så hadde jeg gitt beng i om det hadde blitt kalt selvforsvar eller ikke, vedkommende skulle ikke ha sluppet ut før jeg lå strak.

I disse tider hvor grensekontroll er fraværende, og flyten av kriminelle er stor, så blir kansje dette alternativet i Norge en gang i fremtiden : http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10966209

''I disse tider hvor grensekontroll er fraværende, og flyten av kriminelle er stor, så blir kansje dette alternativet i Norge en gang i fremtiden : http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10966209 – old lady''

Grensekontrollen har vært fraværende i veldig mange år, og det er ikke lenge siden politiet halverte innbruddsantallet.

''Antall boliginnbrudd i Oslo har gått ned med 65 prosent de siste tre årene. ''

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3130845.ece

Din omgang med fakta kan best beskrives som et sted mellom lemfedlig og fraværende.

Gjest oslobasse

''I disse tider hvor grensekontroll er fraværende, og flyten av kriminelle er stor, så blir kansje dette alternativet i Norge en gang i fremtiden : http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10966209 – old lady''

Grensekontrollen har vært fraværende i veldig mange år, og det er ikke lenge siden politiet halverte innbruddsantallet.

''Antall boliginnbrudd i Oslo har gått ned med 65 prosent de siste tre årene. ''

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3130845.ece

Din omgang med fakta kan best beskrives som et sted mellom lemfedlig og fraværende.

Dette sier ingen ting om hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser.

Og du "glemmer" den eksplosive økningen av bl.a. lommetyveri.

''Politimesteren i Oslo: Problemet er utlendinger

– I Oslo har vi en spesiell utfordring med utenlandske statsborgere som kommer hit for kort tid og begår kriminalitet.

– Når det gjelder lommetyverier, er det stort sett utlendinger vi pågriper. Det samme gjelder mye av narkotikaomsetningen.

Ifølge Kriminalomsorgen har det de siste årene vært en eksplosjon av innsatte med utenlandsk statsborgerskap i norske fengsler. Fra 2006 til 2011 økte andelen utlendinger blant nyinnsatte i fengslene fra 11, 9 prosent til 25, 1 prosent.''

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10938373

Legg merke til hva Oslos politimester sier: "Problemet er utlendinger" og "eksplosjon av innsatte med utenlandsk statsborgerskap i norske fengsler".

''Din omgang med fakta kan best beskrives som et sted mellom lemfedlig og fraværende.''

Den uttalelsen passer veldig godt med din omgang med fakta.

Dette sier ingen ting om hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser.

Og du "glemmer" den eksplosive økningen av bl.a. lommetyveri.

''Politimesteren i Oslo: Problemet er utlendinger

– I Oslo har vi en spesiell utfordring med utenlandske statsborgere som kommer hit for kort tid og begår kriminalitet.

– Når det gjelder lommetyverier, er det stort sett utlendinger vi pågriper. Det samme gjelder mye av narkotikaomsetningen.

Ifølge Kriminalomsorgen har det de siste årene vært en eksplosjon av innsatte med utenlandsk statsborgerskap i norske fengsler. Fra 2006 til 2011 økte andelen utlendinger blant nyinnsatte i fengslene fra 11, 9 prosent til 25, 1 prosent.''

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10938373

Legg merke til hva Oslos politimester sier: "Problemet er utlendinger" og "eksplosjon av innsatte med utenlandsk statsborgerskap i norske fengsler".

''Din omgang med fakta kan best beskrives som et sted mellom lemfedlig og fraværende.''

Den uttalelsen passer veldig godt med din omgang med fakta.

''Dette sier ingen ting om hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser.''

Du sier intet om " hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser" mtp lommetyveri, ettersom ingen grenser er hermetisk lukket.

Ikke bare det, grensene har vært åpne i årevis, og lommetyveriene nå skyldes de økonomiske problemene i andre land, og ikke de åpne grensene.

Annonse

Nord og ned

''Dette sier ingen ting om hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser.''

Du sier intet om " hvordan situasjonen hadde vært med lukkende grenser" mtp lommetyveri, ettersom ingen grenser er hermetisk lukket.

Ikke bare det, grensene har vært åpne i årevis, og lommetyveriene nå skyldes de økonomiske problemene i andre land, og ikke de åpne grensene.

''og lommetyveriene nå skyldes de økonomiske problemene i andre land''

Kvalifisert tullprat, forkledd som fakta.

Tja, jeg aner ikke, men følte plutselig et behov for å dele min historie :-/

Altså: Jeg våkna ei natt for å gå på do. I stua sto 'Ola', som jeg kjenner veldig godt fra jobbsammenheng. Jeg var halvnaken og i halvsøvne, og hylte (ja, det var tåpelig). Mannen min våkna og løp ut. Da sto Ola med ei stålampe og prøvde å slå meg. Mannen min slo han i ansiktet og Ola løp ut.

Så viste det deg at mannen min knakk/brakk nesa til Ola, og mannen min blei tiltalt og dømt for dette. Mannen min spikra paller på Hoff i tre uker, heilt kurant. Men ikke så kurant for barna våre, bygdesnakk og annet. Jeg sier fortsatt at det "er ikke lov å slå", og "pappa var ikke kriminell".

Rhea Silvia

Tja, jeg aner ikke, men følte plutselig et behov for å dele min historie :-/

Altså: Jeg våkna ei natt for å gå på do. I stua sto 'Ola', som jeg kjenner veldig godt fra jobbsammenheng. Jeg var halvnaken og i halvsøvne, og hylte (ja, det var tåpelig). Mannen min våkna og løp ut. Da sto Ola med ei stålampe og prøvde å slå meg. Mannen min slo han i ansiktet og Ola løp ut.

Så viste det deg at mannen min knakk/brakk nesa til Ola, og mannen min blei tiltalt og dømt for dette. Mannen min spikra paller på Hoff i tre uker, heilt kurant. Men ikke så kurant for barna våre, bygdesnakk og annet. Jeg sier fortsatt at det "er ikke lov å slå", og "pappa var ikke kriminell".

Ser ut som Ola hadde bedre advokat enn mannen din?

De fleste vil vel mene at din mann handlet godt innenfor det som kan kalles nødverge og reagerte naturlig og riktig på trusselen.

Kjenner en tilsvarende sak, der det også ble påført skader på inntrengeren, men der det ikke ble reist sak i det hele tatt. Inntrengeren prøvde seg på et privatsrettslig søksmål, men nådde ikke frem med det heller.

Merkelig at praksis skal være så forskjellig, loven gir riktig nok rom for tolking, men samtidig gir den jo stort handlingsrom for den som blir angrepet...

Ser ut som Ola hadde bedre advokat enn mannen din?

De fleste vil vel mene at din mann handlet godt innenfor det som kan kalles nødverge og reagerte naturlig og riktig på trusselen.

Kjenner en tilsvarende sak, der det også ble påført skader på inntrengeren, men der det ikke ble reist sak i det hele tatt. Inntrengeren prøvde seg på et privatsrettslig søksmål, men nådde ikke frem med det heller.

Merkelig at praksis skal være så forskjellig, loven gir riktig nok rom for tolking, men samtidig gir den jo stort handlingsrom for den som blir angrepet...

''Ser ut som Ola hadde bedre advokat enn mannen din? De fleste vil vel mene at din mann handlet godt innenfor det som kan kalles nødverge og reagerte naturlig og riktig på trusselen.''

Det har du rett i, vi brukte verken tid eller penger på dette. Dessuten møter jeg Ola ukentlig på jobb, så man må nyttevurdere ;-) Mannen min er død (av heilt andre årsaker enn dette), så jeg tenker mest på ettermæle ift barna. Men meg om det.

Rhea Silvia

''Ser ut som Ola hadde bedre advokat enn mannen din? De fleste vil vel mene at din mann handlet godt innenfor det som kan kalles nødverge og reagerte naturlig og riktig på trusselen.''

Det har du rett i, vi brukte verken tid eller penger på dette. Dessuten møter jeg Ola ukentlig på jobb, så man må nyttevurdere ;-) Mannen min er død (av heilt andre årsaker enn dette), så jeg tenker mest på ettermæle ift barna. Men meg om det.

Forstår det med nytteverdien!

Synd for ungene dine, bare hold frem med å si at pappa ikke var kriminell ( på sett og vis var han jo en helt som forsvarte deg!) :-)

Selvsagt har du lov til å forsvare deg, men grensen for når det ikke er selvforsvar er ganske tynn, så det er fort gjort å gå over streken, men hvem tenker på det i en slik situasjon.

Hadde jeg overrasket noen inne i huset mitt så hadde jeg gitt beng i om det hadde blitt kalt selvforsvar eller ikke, vedkommende skulle ikke ha sluppet ut før jeg lå strak.

''Hadde jeg overrasket noen inne i huset mitt så hadde jeg gitt beng i om det hadde blitt kalt selvforsvar eller ikke, vedkommende skulle ikke ha sluppet ut før jeg lå strak.''

Det tenkte mannen min også. I dag møter jeg overfallsmannen hver uke, og om han er misfornøyd med utbetalinga sier han "Vi ses i Xvei nr Y" eller "Dattra di er jævla fin". Artig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...