Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Påskehare
Skrevet

''Det jeg mente å få frem, var at frosken har rett i at vi ikke trenger å sette opp prisene på usunt hvis de greier å få ned prisene på sunn mat såpass mye at alle har råd til å velge sunt. ''

Ungdom har ofte dårlig råd... og velger ofte det billigste av den grunn. Billig å kjøpe en pizza i stedet for laksefilet + grønnsaker. Har ungdom selv, og ser de følger med tilbud. Godteri-tilbud resulterer i handling av større mengder enn de vanligvis har råd til.

Holdning og valg læres vel over tid. Dyr usunn mat i kombinasjon med rimelig sunn mat bidrar kanskje til at det går fortere.

''Ungdom har ofte dårlig råd... og velger ofte det billigste av den grunn. Billig å kjøpe en pizza i stedet for laksefilet + grønnsaker. Har ungdom selv, og ser de følger med tilbud. Godteri-tilbud resulterer i handling av større mengder enn de vanligvis har råd til.

Holdning og valg læres vel over tid. Dyr usunn mat i kombinasjon med rimelig sunn mat bidrar kanskje til at det går fortere.''

Enig!

Takk for at du engasjerer deg i dette!

Har du Facebook og mulighet til å lage en kampanje for å påvirke til at sunn mat blir billigere, som en slags underskriftskampanje? Og levert underskriftene til de som bestemmer dette? Evt at alle sender mail til rette vedkommende (var det det folk gjorde i den saken om å få tilbake hobbysjokoladen eller var det "ha på"?), som førte frem?)

*Myk, pelsete Påskeklem* fra Påskehare

God Påske!

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• frosken

4

• ARK/ml

3

• Madelenemie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei!

Jeg syns det er en uheldig sak for akkurat denne foreningen å ta opp. Fordi det får meg til å smile og tenke at det er vel ikke smågodtprisene som får mennesker til å veie så mye.

Jeg syns også før de har hatt merkelige utspill.

Men når det er skrevet så mener jeg at smågodtprisen bør opp og fruktprisene ned. Det er jo billigere for foreldre å kjøpe godteri til barna enn å kjøpe bær, det syns jeg er uheldig.

''Det er jo billigere for foreldre å kjøpe godteri til barna enn å kjøpe bær, det syns jeg er uheldig.''

100% enig med deg!

Gjest Påskehare
Skrevet

''Det jeg mente å få frem, var at frosken har rett i at vi ikke trenger å sette opp prisene på usunt hvis de greier å få ned prisene på sunn mat såpass mye at alle har råd til å velge sunt. ''

Ungdom har ofte dårlig råd... og velger ofte det billigste av den grunn. Billig å kjøpe en pizza i stedet for laksefilet + grønnsaker. Har ungdom selv, og ser de følger med tilbud. Godteri-tilbud resulterer i handling av større mengder enn de vanligvis har råd til.

Holdning og valg læres vel over tid. Dyr usunn mat i kombinasjon med rimelig sunn mat bidrar kanskje til at det går fortere.

Der det selges fastfood burde det også vært flere sunne og rimelige retter å velge blant

Gjest nickløsheiletida
Skrevet

Grrrr, han der irriterer meg. Det er ikke første gang han kommer med et tullete utspill.

Hvorfor skulle jeg betale dyrt bare fordi at den lavpanna idioten ikke greier å slanke seg? Ikke hadde det hjulpet heller. Ikke så lenge alle andre har skylden.

Skrevet

Er enig med deg og syns dette er tullete. Men så er jeg ikke sukkeravhengig..

Skrevet

Fra linken i artikkelen du linket til:

''Den norske legeforening vil gjøre usunn mat dyrere og fjerne momsen på frukt og grønnsaker,

''Blant tiltakene er også en fjerning av momsen på frukt og grønnsaker, en økning av avgiften på sukker og sukkerholdige drikker og et forbud mot transfett i matvarer solgt i norske butikker. ''

Norge AS skal ha inn X milliarder gjennom skatter og avgifter hvert år. Dette kan enten innkreves gjennom "nøytrale" måter (som inntektsskatt), eller gjennom forsøk på å påvirke folks forbruk/holdninger.

Eksempler på dette er avgifter for forurensning, avgifter for vin, og en avgift på sukker.

Med tanke på samfunnskostnadene som sterk overvekt medfører, så virker Lægeforeningens forslag ikke så tåpelig.

Når man først skal ha inn skatter og avgifter, så er det ikke nødvendigvis en tåpelig idé å gjøre det på en fornuftig måte.

Med vennlig hilsen

Gjest Påskehare
Skrevet

''Den norske legeforening vil gjøre usunn mat dyrere og fjerne momsen på frukt og grønnsaker,

''Blant tiltakene er også en fjerning av momsen på frukt og grønnsaker, en økning av avgiften på sukker og sukkerholdige drikker og et forbud mot transfett i matvarer solgt i norske butikker. ''

Norge AS skal ha inn X milliarder gjennom skatter og avgifter hvert år. Dette kan enten innkreves gjennom "nøytrale" måter (som inntektsskatt), eller gjennom forsøk på å påvirke folks forbruk/holdninger.

Eksempler på dette er avgifter for forurensning, avgifter for vin, og en avgift på sukker.

Med tanke på samfunnskostnadene som sterk overvekt medfører, så virker Lægeforeningens forslag ikke så tåpelig.

Når man først skal ha inn skatter og avgifter, så er det ikke nødvendigvis en tåpelig idé å gjøre det på en fornuftig måte.

Med vennlig hilsen

''Re: Tullete utspill? Den norske Lægeforening

Den norske legeforening vil gjøre usunn mat dyrere og fjerne momsen på frukt og grønnsaker,

Blant tiltakene er også en fjerning av momsen på frukt og grønnsaker, en økning av avgiften på sukker og sukkerholdige drikker og et forbud mot transfett i matvarer solgt i norske butikker. ''

''Norge AS skal ha inn X milliarder gjennom skatter og avgifter hvert år. Dette kan enten innkreves gjennom "nøytrale" måter (som inntektsskatt), eller gjennom forsøk på å påvirke folks forbruk/holdninger.

Med vennlig hilsen – Sør''

Takk for et svært godt innlegg fra deg!

Jeg er enig.

Har du også forslag til andre fornuftige måter å kreve inn skatter og avgifter på, og kan du evt foreslå det til de som bestemmer?

Det hadde vært veldig fint!

*myk Påskeklem*

fra Påskehare

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Med tanke på samfunnskostnadene som sterk overvekt medfører, så virker Lægeforeningens forslag ikke så tåpelig.''

Jeg har uttalt at landsforeningen for overvektiges forslag om å forby billig smågodt i påsken er tullete, jeg har ikke uttalt meg om legeforeningens synspunkter.

Skrevet

Grrrr, han der irriterer meg. Det er ikke første gang han kommer med et tullete utspill.

Hvorfor skulle jeg betale dyrt bare fordi at den lavpanna idioten ikke greier å slanke seg? Ikke hadde det hjulpet heller. Ikke så lenge alle andre har skylden.

'' Ikke hadde det hjulpet heller. Ikke så lenge alle andre har skylden.''

Jeg er enig i det. Han er oppsiktsvekkende god på å jevnt over fraskrive seg alt ansvar.

Skrevet

'' Ikke hadde det hjulpet heller. Ikke så lenge alle andre har skylden.''

Jeg er enig i det. Han er oppsiktsvekkende god på å jevnt over fraskrive seg alt ansvar.

''Han er oppsiktsvekkende god på å jevnt over fraskrive seg alt ansvar.

''

Jeg tror foreningen bør vurdere å velge ny leder ved neste anledning. En del av utspillene han har frontet, øker sannsynligvis fordommene i forhold til sterkt overvektige i stedet for det motsatte.

Gjest Påskehare
Skrevet

''

Jeg tror foreningen bør vurdere å velge ny leder ved neste anledning. En del av utspillene han har frontet, øker sannsynligvis fordommene i forhold til sterkt overvektige i stedet for det motsatte.

''Han er oppsiktsvekkende god på å jevnt over fraskrive seg alt ansvar.''

''Jeg tror foreningen bør vurdere å velge ny leder ved neste anledning. En del av utspillene han har frontet, øker sannsynligvis fordommene i forhold til sterkt overvektige i stedet for det motsatte. – frosken''

Jeg er 100% enig!

De burde hatt en leder som har tatt ansvar for sitt eget liv og sin helse. Gjerne en som har lyktes med å få en bedre helse og vektnedgang ved å endre livsstil både med å trene og å spise sunt. Det hadde nok inspirert mange andre overvektige også, til å gjøre noe med problemet.

Skrevet

''

''En del av utspillene han har frontet, øker sannsynligvis fordommene i forhold til sterkt overvektige i stedet for det motsatte.''

Ja, det er sørgelig.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Det er ikke påskeegget og julegodtene som gjør folk helsefarlig overvektige. I hvert fall ikke dersom man unngår å strekke disse høytidene i ukevis. La nå ungene få litt påskegodt, det er ca. 50 lørdager i året med smågodt til normalpris, uten at det ser ut til å bremse forbruket så veldig.

Vi kan ikke forby alt som noen misliker. Godteri, øl mm. er lovlige varer som (bortsett fra de ikke ubetydelige avgiftene) må få være en del av det systemet for prissetting som gjelder andre lovlige varer.

Når det er sagt, har jeg ingenting i mot at myndighetene iverksetter ordninger som får ned prisen på sunne alternativ. Men det er ikke så lett å styre dette med et tiltak her og en subsidie der. F.eks. ved momsnedsettelse på frukt og grønt havner gevinsten fort hos butikkene i stedet for hos forbrukerne, fordi vi er vant til å betale en viss sum for varene.

Skrevet

''Prisene på sunne alternativer (både fisk, kjøtt, grønnsaker, bær, frukt osv) må ned samtidig som prisene på usunt går opp for at også folk som har lite penger skal ha et reelt valg.

''

Jeg ville se det som en stor fordel om prisene på sunn mat gikk ned. Det er imidlertid i såfall ikke nødvendig at prisene på usunn mat går opp. Sunt kosthold forutsetter evnen til å velge, og hvis man har råd til å kjøpe den sunne maten så ligger forutseteningene godt til rette for å gjøre gode valg.

''Sunt kosthold forutsetter evnen til å velge, og hvis man har råd til å kjøpe den sunne maten så ligger forutseteningene godt til rette for å gjøre gode valg.''

Nå hopper jeg inn midt i en tråd, og da er risikoen stor for at jeg tar sitatet ut av en større kontekst. Likevel ønsker jeg å skyte inn at selv om det i et samfunn er viktig å ansvarliggjøre hver borger for de valgene de gjør, skal man ikke unnslå at pris bare er én av svært mange faktorer som påvirker kostholdet. Jeg klarte ikke å finne underlagsrapporten til en amerikansk nyhetssak jeg leste i fjor om at sunne matvarer ikke nødvendigvis kan sies å være dyrere enn usunne, men jeg fant følgende: ge-prices.aspx#.UVRHNL-WVxY. Selv om USA har langt større klasseforskjeller enn Norge, bør noen av funnene være overførbare.

Her jeg bor (verken Norge eller USA), er bevisstheten rundt kostvaner – og trening – stort sett et rent middelklassefenomen. Det finnes en "alternativkostnad" ved å kjøpe sunn mat og rene råvarer i tillegg til prisen på matvarene: Man må ha tid til å skaffe kunnskap om hvordan maten skal tilberedes, man må ha tid til faktisk å tilberede den, og ikke minst må man ha "ork" til å prioritere dette. Så kan man argumentere at det ikke nødvendigvis tar lengre tid å tilberede sunn mat – men det krever definitivt mer ork enn å slenge inn noe ferdigmat i mikroen.

De som ikke selv har vokst opp med foreldre som tilberedte mat fra bunnen av, de som ikke tilhører et miljø der riktige kostholds- og treningsvaner skaper status (eventuelt tilhører et miljø der kostholdsfokus kan skape en mistenksomhet om at man er litt "fin på det"): De vil måtte investere mer av tid og energi for å endre egne mønstre.

Selv mener jeg at mer ressurser til kost og helse-faget og mer vekt på aktivitet fremfor prestasjoner i gymfaget på sikt kan ha langt større effekt enn prisendringer – men siden årsaksbildet er komplekst, bør selvsagt også virkemidlene være mangfoldige. Og forhåpentligvis bygge på norsk og utenlandsk forskning om temaet; jeg er for lite kjent med hva som skjer på dette området i Norge.

Skrevet

''Sunt kosthold forutsetter evnen til å velge, og hvis man har råd til å kjøpe den sunne maten så ligger forutseteningene godt til rette for å gjøre gode valg.''

Nå hopper jeg inn midt i en tråd, og da er risikoen stor for at jeg tar sitatet ut av en større kontekst. Likevel ønsker jeg å skyte inn at selv om det i et samfunn er viktig å ansvarliggjøre hver borger for de valgene de gjør, skal man ikke unnslå at pris bare er én av svært mange faktorer som påvirker kostholdet. Jeg klarte ikke å finne underlagsrapporten til en amerikansk nyhetssak jeg leste i fjor om at sunne matvarer ikke nødvendigvis kan sies å være dyrere enn usunne, men jeg fant følgende: ge-prices.aspx#.UVRHNL-WVxY. Selv om USA har langt større klasseforskjeller enn Norge, bør noen av funnene være overførbare.

Her jeg bor (verken Norge eller USA), er bevisstheten rundt kostvaner – og trening – stort sett et rent middelklassefenomen. Det finnes en "alternativkostnad" ved å kjøpe sunn mat og rene råvarer i tillegg til prisen på matvarene: Man må ha tid til å skaffe kunnskap om hvordan maten skal tilberedes, man må ha tid til faktisk å tilberede den, og ikke minst må man ha "ork" til å prioritere dette. Så kan man argumentere at det ikke nødvendigvis tar lengre tid å tilberede sunn mat – men det krever definitivt mer ork enn å slenge inn noe ferdigmat i mikroen.

De som ikke selv har vokst opp med foreldre som tilberedte mat fra bunnen av, de som ikke tilhører et miljø der riktige kostholds- og treningsvaner skaper status (eventuelt tilhører et miljø der kostholdsfokus kan skape en mistenksomhet om at man er litt "fin på det"): De vil måtte investere mer av tid og energi for å endre egne mønstre.

Selv mener jeg at mer ressurser til kost og helse-faget og mer vekt på aktivitet fremfor prestasjoner i gymfaget på sikt kan ha langt større effekt enn prisendringer – men siden årsaksbildet er komplekst, bør selvsagt også virkemidlene være mangfoldige. Og forhåpentligvis bygge på norsk og utenlandsk forskning om temaet; jeg er for lite kjent med hva som skjer på dette området i Norge.

http://www.ers.usda.gov/amber-waves/2012-september/what-role-do-food-and-beverage-prices.aspx

Gjest old man
Skrevet

Med vennlig hilsen

En byråkratisk og tungvindt måte.

Gjest Smågodt til frokost
Skrevet

Lavere priser øker til økt forbruk, for alle avhengigheter.

Skrevet

''Med tanke på samfunnskostnadene som sterk overvekt medfører, så virker Lægeforeningens forslag ikke så tåpelig.''

Jeg har uttalt at landsforeningen for overvektiges forslag om å forby billig smågodt i påsken er tullete, jeg har ikke uttalt meg om legeforeningens synspunkter.

''Jeg har uttalt at landsforeningen for overvektiges forslag om å forby billig smågodt i påsken er tullete, jeg har ikke uttalt meg om legeforeningens synspunkter. – frosken

''

Det har jeg da heller ikke påstått?

Jeg har sitert et par paragrafer (paragraf 2 er også et sitat, men det ble feil) fra en link i din artikke, som viser at DnL også er inne på slike tanker, om enn ikke begrenset til smågodt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

En byråkratisk og tungvindt måte.

''En byråkratisk og tungvindt måte. – old man''

Det er grensekontroll du snakker om nå, og dette havnet i feil tråd?

Madelenemie
Skrevet

''Det er jo billigere for foreldre å kjøpe godteri til barna enn å kjøpe bær, det syns jeg er uheldig.''

100% enig med deg!

Hei!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...