Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SundaGunda
Skrevet

Men nå vrir og vrenger du (!). Jeg har ikke foreslått noe godterimonopol! ;-)

Derimot så har man mulighet til å fjerne mva på frukt og grønt, og øke den tilsvarende på en del produkter (chips, etc).

Med vennlig hilsen

''Derimot så har man mulighet til å fjerne mva på frukt og grønt, og øke den tilsvarende på en del produkter (chips, etc).

Med vennlig hilsen – Sør''

Enig!

Og så kan butikkene deles i 2: rød sone for usunt og grønn sone for sunt :-)

Det hadde vært noe!

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• frosken

4

• ARK/ml

3

• Madelenemie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Klart det - men det blir for dumt å måtte gå på godterimonopolet for å få kjøpt seg snop ;)

Det er ufattelig mye mat vi bør holde oss unna, så jammen skal det bli litt av en jobb om vi plutselig skal sette opp prisene, fjerne fra hyllene eller hva man nå mener er best. Har man et så stort problem med usunn mat og godterier at man ikke greier å holde seg unna, så skaffer man seg hjelp - akkurat slik alkoholikere må gjøre det.

Jeg er fullstendig klar over at det går an å vri og vrenge på alt jeg skriver nå (jeg kunne fint klart det selv også;)) - men jeg antar poenget blir tatt ;)

''Har man et så stort problem med usunn mat og godterier at man ikke greier å holde seg unna, så skaffer man seg hjelp - akkurat slik alkoholikere må gjøre det.''

Poenget er jo at alkoholikere FÅR hjelp:

1) Det er forbudt med tilbud på øl.

2) Utsalgstiden reguleres.

3) Det er skatter og avgifter på alkoholholdige produkter.

4) Man har ikke lov å selge større forpakninger billig.

Det finnes også en hel rekke hjelpemidler (antabus, osv), tilbud, og sterk alkohol er plassert på et monopol.

Så staten gjør allerede dette for alkoholikere, eller å forhindre folk i å bli alkoholikere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Derimot så har man mulighet til å fjerne mva på frukt og grønt, og øke den tilsvarende på en del produkter (chips, etc).

Enig!

Det hadde vært noe!

''Enig!

Det hadde vært noe! – SundaGunda''

Det er selvsagt vanskeligere enn med alkohol fordi man har en god del produkter som ikke er lette å klassifisere. Uansett, det går fint å begynne med de beste og verste.

Med vennlig hilsen

Gjest gammel sur kjerring
Skrevet

Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen? Er lettbrus ok? Bør man forby å kjøpe en viss mengde mat, det er jo som kjent mengden som gjør oss feite. Hva med rasjoneringskort på sukkervarer, man kan få ekstra klipp til påske og jul :) 18-grense på godterier, solgt i spesialbutikker, det hadde vært noe! Det er jo i barndommen man legger grunnlaget for fedme. Så er det ulovlig å lage karameller hjemme selv, hvis man har hjemmeboende barn under 18 (en lov som riktignok er vanskelig å etterfølge, men som gir en god signaleffekt).

Skjønner ikke at ikke regjeringa gjør noe med dette, det er Jens sin skyld! Alle som er overvektige på grunn av smågodtspising i tidligere år bør få erstatning og gratis slankeoperasjon. Såpass har vi råd til i verdens rikeste land. Og noen må ta ansvar for at forskningen kommer lengre slik at frukt og grønt kan smake søtt og fett og salt slik at man får den gode smaken regjeringen har tvunget oss til å like fra barnsben av, og trening uten å røre på oss. Det er ikke mitt ansvar, jeg og mine barn er ofre!

Jeg tjener for godt også.

''Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen?''

Hva med feks bacon, smør og fløte? Egentlig bør alle få sin egen støttekontakt som følger en til butikken så en ikke gjør usunne innkjøp.

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Har man et så stort problem med usunn mat og godterier at man ikke greier å holde seg unna, så skaffer man seg hjelp - akkurat slik alkoholikere må gjøre det.''

Poenget er jo at alkoholikere FÅR hjelp:

1) Det er forbudt med tilbud på øl.

2) Utsalgstiden reguleres.

3) Det er skatter og avgifter på alkoholholdige produkter.

4) Man har ikke lov å selge større forpakninger billig.

Det finnes også en hel rekke hjelpemidler (antabus, osv), tilbud, og sterk alkohol er plassert på et monopol.

Så staten gjør allerede dette for alkoholikere, eller å forhindre folk i å bli alkoholikere.

Med vennlig hilsen

Man kunne egentlig hatt kun sunn mat i dagligvarebutikkene, og spesialbutikker for utsalg av potetgull, godteri og brus og annet svineri (inkl annen usunn dagligvare, tobakk og øl)

Skrevet

Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen? Er lettbrus ok? Bør man forby å kjøpe en viss mengde mat, det er jo som kjent mengden som gjør oss feite. Hva med rasjoneringskort på sukkervarer, man kan få ekstra klipp til påske og jul :) 18-grense på godterier, solgt i spesialbutikker, det hadde vært noe! Det er jo i barndommen man legger grunnlaget for fedme. Så er det ulovlig å lage karameller hjemme selv, hvis man har hjemmeboende barn under 18 (en lov som riktignok er vanskelig å etterfølge, men som gir en god signaleffekt).

Skjønner ikke at ikke regjeringa gjør noe med dette, det er Jens sin skyld! Alle som er overvektige på grunn av smågodtspising i tidligere år bør få erstatning og gratis slankeoperasjon. Såpass har vi råd til i verdens rikeste land. Og noen må ta ansvar for at forskningen kommer lengre slik at frukt og grønt kan smake søtt og fett og salt slik at man får den gode smaken regjeringen har tvunget oss til å like fra barnsben av, og trening uten å røre på oss. Det er ikke mitt ansvar, jeg og mine barn er ofre!

Jeg tjener for godt også.

Man har et problem i Norge (og faktisk langt mer i mange andre land) med at mange har (tildels stor overvekt).

Den nåværende strategien (fortell folk at de selv er ansvarlige/dumme) fungerer åpenbart ikke.

Så ser man på hvilke andre strategier og metoder som er mulige. Noen funker nok ikke, men det er mer interessant å se hva som kan fungere enn å fortelle hvor dumme forslag er.

Skrevet

Man kunne egentlig hatt kun sunn mat i dagligvarebutikkene, og spesialbutikker for utsalg av potetgull, godteri og brus og annet svineri (inkl annen usunn dagligvare, tobakk og øl)

''Man kunne egentlig hatt kun sunn mat i dagligvarebutikkene, og spesialbutikker for utsalg av potetgull, godteri og brus og annet svineri (inkl annen usunn dagligvare, tobakk og øl) – SundaGunda''

Man trenger selvsagt ikke gå så langt, for man kan gjøre mye i samme butikk - bl.a. gjennom avgifter og produktplassering.

Med vennlig hilsen

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen?''

Hva med feks bacon, smør og fløte? Egentlig bør alle få sin egen støttekontakt som følger en til butikken så en ikke gjør usunne innkjøp.

''Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen?

Hva med feks bacon, smør og fløte? Egentlig bør alle få sin egen støttekontakt som følger en til butikken så en ikke gjør usunne innkjøp.''

Støttekontakt?

Holder det ikke å registrere alt hva hver enkelt kjøper, og sende ut bøter når man har oversteget en fastsatt sunnhetsgrense?

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Man kunne egentlig hatt kun sunn mat i dagligvarebutikkene, og spesialbutikker for utsalg av potetgull, godteri og brus og annet svineri (inkl annen usunn dagligvare, tobakk og øl) – SundaGunda''

Man trenger selvsagt ikke gå så langt, for man kan gjøre mye i samme butikk - bl.a. gjennom avgifter og produktplassering.

Med vennlig hilsen

''Man trenger selvsagt ikke gå så langt, for man kan gjøre mye i samme butikk - bl.a. gjennom avgifter og produktplassering.

Takk!

Ja, produktplassering lik det jeg foreslo i et innlegg om rød og grønn sone?

Skrevet

Hei,

Det er ikke smågodtet som en ønsker forbud på, men den enorme prisdumpingen på det.

Eg ser selvfølgelig at det er bra med noe kvikkluch eller annen sjokolade på skitur, men kilovis med smågodt er vel "ikke nødvendig", og for de som responderer med fedme, er det nærmest farlig.

Om folk vil ha smågodt så er det greit- men de får betale skikkelig for det- det er tydelig at det trengs "reguleringer".

Av og til må myndighetene "tenke de store tankene" for folk- ta et slags ansvar. Støtter denne karen i VG fullt ut.

Det er vel ingen som "responderer med fedme" av at noe er på tilbud to uker i året? Hvis man holder seg unna de 50 resterende ukene, tviler jeg på at man blir helsefarlig overvektig pga. påskegodt.

Den største effekten er kanskje at påskeinnkjøpet styres litt vekk fra de ganske dyre posene med marsipan og sjokolade, og over til smågodt i løsvekt. Det spiller nok ikke all verdens rolle for folkehelsen

tror

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Enig!

Det er selvsagt vanskeligere enn med alkohol fordi man har en god del produkter som ikke er lette å klassifisere. Uansett, det går fint å begynne med de beste og verste.

Med vennlig hilsen

''Enig!

''Det er selvsagt vanskeligere enn med alkohol fordi man har en god del produkter som ikke er lette å klassifisere. Uansett, det går fint å begynne med de beste og verste.

Enig i at det går an å begynne med det beste og det verste :-)

Jeg håper at de som bestemmer er like kloke og fornuftige som deg!

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Re: Tullete utspill?

Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen?

Hva med feks bacon, smør og fløte? Egentlig bør alle få sin egen støttekontakt som følger en til butikken så en ikke gjør usunne innkjøp. – gammel sur kjerring''

Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.

Skrevet

''Man trenger selvsagt ikke gå så langt, for man kan gjøre mye i samme butikk - bl.a. gjennom avgifter og produktplassering.

Takk!

Ja, produktplassering lik det jeg foreslo i et innlegg om rød og grønn sone?

''Ja, produktplassering lik det jeg foreslo i et innlegg om rød og grønn sone? – SundaGunda''

Igjen, det behøver ikke være så drastisk. Bare det å fjerne sjokolade og lignende fra siden av kassekøene er en start. Løfte "barnesnop" opp fra barneøynehøyde.

Skrevet

''Enig!

''Det er selvsagt vanskeligere enn med alkohol fordi man har en god del produkter som ikke er lette å klassifisere. Uansett, det går fint å begynne med de beste og verste.

Enig i at det går an å begynne med det beste og det verste :-)

Jeg håper at de som bestemmer er like kloke og fornuftige som deg!

''Jeg håper at de som bestemmer er like kloke og fornuftige som deg!''

Her oser det tungt av ironi.

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Ja, produktplassering lik det jeg foreslo i et innlegg om rød og grønn sone? – SundaGunda''

Igjen, det behøver ikke være så drastisk. Bare det å fjerne sjokolade og lignende fra siden av kassekøene er en start. Løfte "barnesnop" opp fra barneøynehøyde.

''Igjen, det behøver ikke være så drastisk. Bare det å fjerne sjokolade og lignende fra siden av kassekøene er en start. Løfte "barnesnop" opp fra barneøynehøyde. – Sør''

Det høres veldig fornuftig ut

Var det ikke også snakk om at det er forbudt med reklame rettet mot barn?

Godteriinnpakningene kan kanskje være reklame i seg selv. Så det hadde vært fint å fått godteriet plassert over barneøyehøyde.

Gjest SundaGunda
Skrevet

Her oser det tungt av ironi.

''Her oser det tungt av ironi. – gammel sur kjerring''

Dessverre tar du feil her, gammel sur kjerring.

Jeg mener det jeg skriver!

Skrevet

''Igjen, det behøver ikke være så drastisk. Bare det å fjerne sjokolade og lignende fra siden av kassekøene er en start. Løfte "barnesnop" opp fra barneøynehøyde.''

I tillegg bør hyllene med snop sladdes så ikke de voksne blir fristet. Men hva kan gjøres for å hjelpe oss som bor bare 25 minutter fra svenskegrensen og bare er en liten kjøretur unna fristelsene?

Skrevet

''Igjen, det behøver ikke være så drastisk. Bare det å fjerne sjokolade og lignende fra siden av kassekøene er en start. Løfte "barnesnop" opp fra barneøynehøyde.''

I tillegg bør hyllene med snop sladdes så ikke de voksne blir fristet. Men hva kan gjøres for å hjelpe oss som bor bare 25 minutter fra svenskegrensen og bare er en liten kjøretur unna fristelsene?

''I tillegg bør hyllene med snop sladdes så ikke de voksne blir fristet. Men hva kan gjøres for å hjelpe oss som bor bare 25 minutter fra svenskegrensen og bare er en liten kjøretur unna fristelsene? – gammel sur kjerring''

Du er så ekstremistisk av deg.

Ingen løsning er 100%. Man skal ikke "redde alle i verden". Akkurat som vinmonopolet ikke forhindrer samtlige alkoholikertilfeller, så vil intet av det som foreslås her forhindre all overvekt.

Men det kan redusere det litt, og det er greit.

Skrevet

''Re: Tullete utspill?

Ja, det er tullete. La oss si vi hadde forbudt billig smågodt, og gjemt det i butikkene. Hva da med potetgullet og brusen?

Hva med feks bacon, smør og fløte? Egentlig bør alle få sin egen støttekontakt som følger en til butikken så en ikke gjør usunne innkjøp. – gammel sur kjerring''

Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.

''Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.''

Hva med de som ikke trener og ikke er i fysisk aktivitet i det hele tatt? Dette er faktisk mer usunt enn litt overvekt.

Skrevet

''I tillegg bør hyllene med snop sladdes så ikke de voksne blir fristet. Men hva kan gjøres for å hjelpe oss som bor bare 25 minutter fra svenskegrensen og bare er en liten kjøretur unna fristelsene? – gammel sur kjerring''

Du er så ekstremistisk av deg.

Ingen løsning er 100%. Man skal ikke "redde alle i verden". Akkurat som vinmonopolet ikke forhindrer samtlige alkoholikertilfeller, så vil intet av det som foreslås her forhindre all overvekt.

Men det kan redusere det litt, og det er greit.

Dine forslag vil ha minimal effekt.

Lite fysisk aktivitet er et mye større problem. Sykdomsrisikoen forbundet med overvekt er betydelig redusert hos personer som til tross for overvekten, er i god fysisk form. Bør alle få fin egen personlige trenger betalt av det offentlige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...