Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.''

Hva med de som ikke trener og ikke er i fysisk aktivitet i det hele tatt? Dette er faktisk mer usunt enn litt overvekt.

''Re: Tullete utspill?

Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.''

''Hva med de som ikke trener og ikke er i fysisk aktivitet i det hele tatt? Dette er faktisk mer usunt enn litt overvekt. – gammel sur kjerring''

Alle utstyres med skritteller? :-)

Innlegget angående rasjoneringskort gikk jeg ut fra at alle forsto at var en spøk, og det samme gjelder innlegget om å skrive ut bøter.

• Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

29

• frosken

4

• ARK/ml

3

• Madelenemie

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dine forslag vil ha minimal effekt.

Lite fysisk aktivitet er et mye større problem. Sykdomsrisikoen forbundet med overvekt er betydelig redusert hos personer som til tross for overvekten, er i god fysisk form. Bør alle få fin egen personlige trenger betalt av det offentlige?

''Dine forslag vil ha minimal effekt.

Lite fysisk aktivitet er et mye større problem. Sykdomsrisikoen forbundet med overvekt er betydelig redusert hos personer som til tross for overvekten, er i god fysisk form. Bør alle få fin egen personlige trenger betalt av det offentlige? – gammel sur kjerring''

Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus, og kommer med idiotisk stråmannsargumentasjon.

Som jeg har påpekt så vil ikke forslagene stoppe all overvekt (selvsagt), men det er svært billige forslag (f. eks sette barnesnop på øverste hylle, fjerne moms på frukt og grønt, øke moms på sjokolade og chip), og det vil ha en positiv effekt.

Videre, nei, ingen har sagt at alle skal få en personlig trener betalt av det offentlige. Derimot kunne man f. eks. ha det slik at medlemskap i treningsklubber ga skattefradrag.

Enkle løsninger.

Gjest gammel sur kjerring
Skrevet

Rasjoneringskort må innføres for de som ikke greier å styre seg, og kanskje andre også. Har de lyst på bacon, smør og fløte, så må de faktisk velge: F.eks.kun 1 svært skadelig produkt pr uke.''

''Hva med de som ikke trener og ikke er i fysisk aktivitet i det hele tatt? Dette er faktisk mer usunt enn litt overvekt. – gammel sur kjerring''

Alle utstyres med skritteller? :-)

Innlegget angående rasjoneringskort gikk jeg ut fra at alle forsto at var en spøk, og det samme gjelder innlegget om å skrive ut bøter.

''Alle utstyres med skritteller?''

Som kontrolleres av offentlige kontrollører med rett til å skrive ut bøter?

Gjest gammel sur kjerring
Skrevet

Lite fysisk aktivitet er et mye større problem. Sykdomsrisikoen forbundet med overvekt er betydelig redusert hos personer som til tross for overvekten, er i god fysisk form. Bør alle få fin egen personlige trenger betalt av det offentlige? – gammel sur kjerring''

Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus, og kommer med idiotisk stråmannsargumentasjon.

Som jeg har påpekt så vil ikke forslagene stoppe all overvekt (selvsagt), men det er svært billige forslag (f. eks sette barnesnop på øverste hylle, fjerne moms på frukt og grønt, øke moms på sjokolade og chip), og det vil ha en positiv effekt.

Videre, nei, ingen har sagt at alle skal få en personlig trener betalt av det offentlige. Derimot kunne man f. eks. ha det slik at medlemskap i treningsklubber ga skattefradrag.

Enkle løsninger.

''Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus''

Hehe, look who's talking...

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Alle utstyres med skritteller?''

Som kontrolleres av offentlige kontrollører med rett til å skrive ut bøter?

Alle utstyres med skritteller?''

''Som kontrolleres av offentlige kontrollører med rett til å skrive ut bøter? – gammel sur kjerring''

Sorry hvis du ikke forsto at ''Alle utstyres med skritteller?'' var et spøkete forslag på løsning på det problemet du skrev om.

God Påske!

:-)

Skrevet

''Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus''

Hehe, look who's talking...

''Hehe, look who's talking... – gammel sur kjerring''

Og fremfor å svare på det jeg påpeker, så flytter du fokus igjen.

Faktum er at noen få enkle forslag (moms, flytte varer, osv) er svært enkle måter å gjøre noe. At det ikke løser 100% av problemstillingen er selvsagt ingen grunn til ikke å gjøre det.

Gjest SundaGunda
Skrevet

Enkle løsninger.

''Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus, og kommer med idiotisk stråmannsargumentasjon.

Enkle løsninger. – Sør''

Jeg liker dine løsninger!

Med skattefradrag for medlemsskap i treningsklubber, må det ikke være slik at det holder å betale medlemsskap uten å trene for å få dette skattefradraget. Treningssentrene må rapportere inn de som har medlemsskap og ikke trener i det hele tatt og de som trener for lite mener jeg, for at dette tiltaket skal få folk til å trene.

Skrevet

''Og dette er et godt eksempel på det jeg mener - du flytter fokus, og kommer med idiotisk stråmannsargumentasjon.

Enkle løsninger. – Sør''

Jeg liker dine løsninger!

Med skattefradrag for medlemsskap i treningsklubber, må det ikke være slik at det holder å betale medlemsskap uten å trene for å få dette skattefradraget. Treningssentrene må rapportere inn de som har medlemsskap og ikke trener i det hele tatt og de som trener for lite mener jeg, for at dette tiltaket skal få folk til å trene.

Man kunne jo like godt gå rett til et BMI-basert skattesystem?

Man betaler 1,5 x BMI prosent i skatt, så hvis du har BMI på 25, så betaler du 37,5% skatt!

Enkelt og greit!

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest SundaGunda
Skrevet

Man betaler 1,5 x BMI prosent i skatt, så hvis du har BMI på 25, så betaler du 37,5% skatt!

Enkelt og greit!

;-)

Med vennlig hilsen

Enkelt og greit!

;-)

Med vennlig hilsen – Sør''

Ja, det enkleste er ofte det beste!

;-)

Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.

Gjest BMI19
Skrevet

Enkelt og greit!

;-)

Med vennlig hilsen – Sør''

Ja, det enkleste er ofte det beste!

;-)

Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.

''Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.''

Det beste er kunnskap om hva som er sunt ("best").

Gjest SundaGunda
Skrevet

''Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.''

Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.''

''Det beste er kunnskap om hva som er sunt ("best"). – BMI19''

Kan du forklare hva du mente med dette innlegget?

Gjest SundaGunda
Skrevet

Synes du at det beste er kunnskap om det som er sunt?

Jeg har sett at det ikke er alltid at det hjelper _kun_med kunnskap.

''Ja, tenke det; ønske det; ville det med; – men gjøre det!'' sitat H. Ibsen

Skrevet

Synes du at det beste er kunnskap om det som er sunt?

Jeg har sett at det ikke er alltid at det hjelper _kun_med kunnskap.

''Ja, tenke det; ønske det; ville det med; – men gjøre det!'' sitat H. Ibsen

''Jeg har sett at det ikke er alltid at det hjelper _kun_med kunnskap.''

Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse.

Skrevet

''Jeg har sett at det ikke er alltid at det hjelper _kun_med kunnskap.''

Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse.

''Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse. – ARK/ml''

Ja. Og det hjelper mot kriminalitet hvis ingen begikk lovbrudd.

Gjest SundaGunda
Skrevet

Men over til alvor, så er det jo slik at noen mennesker "hører etter" kun hvis de taper penger (eller blir straffet på annen måte) på å ikke gjøre det som er best.''

Hvis du her lurte på hva jeg mente med _best_, så er det mange ting som er best både for andre og/eller seg selv, bl.a. å ikke kjøre for fort, ikke kjøre i fylla, ikke la hunden sin gå løs, ha en sunn livsstil, osv.

Skrevet

''Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse. – ARK/ml''

Ja. Og det hjelper mot kriminalitet hvis ingen begikk lovbrudd.

Hold deg til saken nu.

Skrevet

Hold deg til saken nu.

''Hold deg til saken nu. – ARK/ml''

Det er nettopp saken: at ditt svar ("Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse.") er en triviell selvfølgelighet, akkurat som at det også er irrelevant fordi all erfaring viser at veldig mange ikke tar "personlig ansvar for egen helse", og det er den gruppen som diskuteres her.

Skrevet

''Hold deg til saken nu. – ARK/ml''

Det er nettopp saken: at ditt svar ("Nei, det hjelper også med personlig ansvar for egen helse.") er en triviell selvfølgelighet, akkurat som at det også er irrelevant fordi all erfaring viser at veldig mange ikke tar "personlig ansvar for egen helse", og det er den gruppen som diskuteres her.

Den gruppen får skaffe seg verge. Hvorfor skal vi andre lide fordi noen slappfisker ikke gidder å ta ansvar for egen helse?

Skrevet

Den gruppen får skaffe seg verge. Hvorfor skal vi andre lide fordi noen slappfisker ikke gidder å ta ansvar for egen helse?

''Den gruppen får skaffe seg verge. Hvorfor skal vi andre lide fordi noen slappfisker ikke gidder å ta ansvar for egen helse? – ARK/ml''

Du "lider" mye mer gjennom at folk har høyere sykehusregninger og betaler mindre skatt hvis de er sykelig overvektige, enn du gjør ved å betale mindre mva for frukt og grønt, og mer for sjokolade og chips.

Så spørsmålet er heller: hvorfor skal vi andre betale for resultatet av din manglende planlegging og forståelse?

Gjest togli
Skrevet

''Har man et så stort problem med usunn mat og godterier at man ikke greier å holde seg unna, så skaffer man seg hjelp - akkurat slik alkoholikere må gjøre det.''

Poenget er jo at alkoholikere FÅR hjelp:

1) Det er forbudt med tilbud på øl.

2) Utsalgstiden reguleres.

3) Det er skatter og avgifter på alkoholholdige produkter.

4) Man har ikke lov å selge større forpakninger billig.

Det finnes også en hel rekke hjelpemidler (antabus, osv), tilbud, og sterk alkohol er plassert på et monopol.

Så staten gjør allerede dette for alkoholikere, eller å forhindre folk i å bli alkoholikere.

Med vennlig hilsen

Okei, godtemonopol next, så får du det som du vil :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...