Gå til innhold

oppfølgingsspørsmål Lithiumnivå

Anbefalte innlegg

Gjest Lithium
Skrevet

Går det egentlig an å måle Lithiumnivået i blodet ordentlig når det ikke er 12 timer siden inntak? - tenker på når jeg får svake forgiftningssymptomer/anfall (ja, jeg har vært forgifta så vet hvordan det føles)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan måle litiumnivået når som helst.

Men for å bruke svaret som grunnlag for doseringshjelp, må målebetingelsene standardiseres. Da har en blitt eninge om 12 timer etter siste dose.

Gjest Lithium
Skrevet

En kan måle litiumnivået når som helst.

Men for å bruke svaret som grunnlag for doseringshjelp, må målebetingelsene standardiseres. Da har en blitt eninge om 12 timer etter siste dose.

Tusen takk for svar -

da trur jeg kanskje at jeg skal prøve meg på å måle verdien når jeg har sånne anfall...Dette har vart lenge - at jeg har følt ubehag, føler meg fortsatt ikke bra.

Men da er det håp at de klarer få tatt blodprøve mens et sånt anfall varer da :-) Aldri så galt at det ikke er godt for noe :o)

Gjest bølger
Skrevet

Ligger du normalt høyt på lithiumnivå siden du får forgiftningssymtomer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar -

da trur jeg kanskje at jeg skal prøve meg på å måle verdien når jeg har sånne anfall...Dette har vart lenge - at jeg har følt ubehag, føler meg fortsatt ikke bra.

Men da er det håp at de klarer få tatt blodprøve mens et sånt anfall varer da :-) Aldri så galt at det ikke er godt for noe :o)

Det er et poeng i det bølger skriver.

Hvor høyt ligger du til vanlig?

Gjest Lithium
Skrevet

Det er et poeng i det bølger skriver.

Hvor høyt ligger du til vanlig?

Sist målt og jevnt over ligger jeg på 0.6 - 0.7

Gjest Lithium
Skrevet

Ligger du normalt høyt på lithiumnivå siden du får forgiftningssymtomer?

Hei, beklager at jeg ikke svarte deg, men husker jeg ikke feil er du noe skeptisk til Lithium og ville ikke "skremme" deg til å slutte eller noe.(vet du endelig føler effekt og at uroen er ille/verst - håper det ordner seg for deg !! :o) )

Gjest bølger
Skrevet

Hei, beklager at jeg ikke svarte deg, men husker jeg ikke feil er du noe skeptisk til Lithium og ville ikke "skremme" deg til å slutte eller noe.(vet du endelig føler effekt og at uroen er ille/verst - håper det ordner seg for deg !! :o) )

Jeg skal ikke slutte, men jeg kan ikke si annet enn at jeg reagerer på at du får symtomer på lithiumforgiftning når du normalt ligger på så lavt lithiumnivå.

Husker jeg ikke feil så hadde du god oppfølging den gang du fikk lithiumforgiftning også.

Håper du finner ut hva som gjør det.

Gjest Lithium
Skrevet

Jeg skal ikke slutte, men jeg kan ikke si annet enn at jeg reagerer på at du får symtomer på lithiumforgiftning når du normalt ligger på så lavt lithiumnivå.

Husker jeg ikke feil så hadde du god oppfølging den gang du fikk lithiumforgiftning også.

Håper du finner ut hva som gjør det.

Jeg og synes det er rart...håper vi kan finne ut av det - og trur jeg skal prøve å få til å få tatt blodprøve når jeg får et sånt anfall for er jo veldig nysgjerrig på hva som egentlig foregår i denne kroppen min.

Ja, hadde god oppfølging sist. Målte før innleggelsen,tok innkomstprøver hvor de ikke fikk resultatene på Lithiumen. Tok blodprøve noen uker etter og da var speilet på 2.1 - var kjempedårlig "lenge" før de fant det ut...(den prøva før innleggelsen var på 0.7(og noe) )

Jaja....

Jeg håper Lithium er det rette for deg - og at du får roen igjen :o)

Gjest bølger
Skrevet

Jeg og synes det er rart...håper vi kan finne ut av det - og trur jeg skal prøve å få til å få tatt blodprøve når jeg får et sånt anfall for er jo veldig nysgjerrig på hva som egentlig foregår i denne kroppen min.

Ja, hadde god oppfølging sist. Målte før innleggelsen,tok innkomstprøver hvor de ikke fikk resultatene på Lithiumen. Tok blodprøve noen uker etter og da var speilet på 2.1 - var kjempedårlig "lenge" før de fant det ut...(den prøva før innleggelsen var på 0.7(og noe) )

Jaja....

Jeg håper Lithium er det rette for deg - og at du får roen igjen :o)

Foreløping så føler jeg at jeg har veldig god effekt av lithium. Men jeg tar ingenting som sikkert. Det har skiftet for mye til at jeg gjør det.

I tillegg til å måle lithiumnivået når du får symtomene så kan du jo

måle det hver uke en stund, så kan du jo også se om du ligger stabilt, eller om det skifter mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...