Gå til innhold

Hvor mye kan jeg ta betalt for å male et....

Anbefalte innlegg

Gjest nypåkunst
Skrevet

Hvor mye kan jeg ta betalt for å male et portrett oljemaleri, str 40 cm x 30 cm?

Nå er jeg blitt såpass flink at folk spør meg om jeg vil male portretter av familiemedlemmer. Men jeg aner ikke hvilken pris jeg skal ta for slike arbeid.

Hvor mange timer jeg bruker, vil variere, men ligger rundt 6-9 timer.

Hvor mye ville DU ha betalt for et slikt bilde? Er det andre som maler, som kan svare?

Gjest togli
Skrevet

Jeg aner egentlig ikke.... men tror kanskje jeg ville betalt en tusenlapp for et slikt bilde?

Skrevet

Hvis du er god er det bortkastet tid å male portretter for folk med vanlig økonomi. De er ikke villige til å betale mer for slikt enn for masseproduserte greier fra IKEA eller Bohus, så det blir mye jobb for lite penger. Bruk heller talentet ditt (og tida di) til å skape ting du selv liker, og sett priser du synes er passende ift materialbruk, teknikk og arbeidstimer.

Gjest Anonym gjetter
Skrevet

Du kan jo prøve deg med 2000 kr så får de velge om de vil ha det eller ikke. En ting er å male et portrett som ligner. En annen ting er å få portretter til å bli kunst. http://pics.qxlstatic.no/20_705573706_Big/kunst/unikt-portrett-maleri-af-portrettmaler-gina-michaells.jpg

http://www.onionmag.no/blogg/2009/10/28/herlige-oljemaleri-portretter/

Dersom du blir så flink kreativ er det sikkert noen frognerfitter som betaler 5000-10000:)

Skrevet

Hva som er vanlig vet jeg ikke. Kommer nok mye an på hvor dyktig man er.

Tar du 2000,- har du en brutto timelønn på 200-330,- om du bruker 6-10 timer. (Har du regnet inn tid til samtale med kunden, anskaffelse av materialer, levering etc med i tidsbruken?) Materialkostnader mm. må trekkes fra. Dermed blir nettolønnen noe lavere.

Ha i bakhodet at et eller annet sted går det fra hobby til yrke. Da vil skattemyndighetene ha sitt...

mvh

Gjest Amatørkunstner
Skrevet

Det vil nok avhengig av hvor god du er. Selv er jeg amatørkunstner. Når vi har utstillinger tar vi fra 1400 til 4000 for bildene, avhengig av størrelsen. Den størrelsen du nevner ville vært rundt 1400-1800.

Likevel, når det er snakk om et portrett som noen har bestilt, ville jeg lagt meg litt høyere. Kanskje mellom 2000-3000 kroner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...