Gjest en giftfri måte å gjøre rent på Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Fra http://www.nærtogkjært.no/category/syrning-og-gjaering/ ''Universal rengjøringspray med enzymer fra sitrusfrukt, en giftfri måte å gjøre rent på. Dere som følger med på facebooksiden til bloggen, fikk for litt over en uke siden en sniktitt på et prosjekt jeg var i gang med. Nå skal dere få vite hva som skulle få stå å godgjøre seg såpass lenge – nemlig en hjemmelaget universalspray til rengjøring! Nå blir det ikke mer av Jif kjøkken eller baderomspray for min del, dette er mitt nye husmorvåpen :-) Den er veldig enkel å lage og ingrediensene finner man på nærbutikken eller man kan bruke matrester/skall. Miljøvennlig gjenbruk på sitt beste! Du må sette av noen minutter for å blande sammen ingrediensene, så skal blandingen stå i minst 2 uker for å bli klar til bruk, avhengig av om du bruker gjær eller ikke. Her er det kun naturlige ingerdienser og barna eller husdyra kan spise av kjøkkenbenken etter vask om de skulle ha lyst til det. Du trenger: - 7 ss brunt sukker - ca 4 1/2 dl skall fra appelsin, sitron, lime, grapefrukt, eple eller ananas. Ananas skal visstnok gi best renseeffekt da den inneholder mye enzymer. - 1 teskje gjær (valgfritt men korter ned ventetiden fra 3 måneder til 2-3 uker) - en flaske som rommer 2 liter - 1 liter vann - evt trakt og etikett eller sprittusj hvis du bruker plastflaske Del gjerne skallet i mindre biter og bland alle ingrediensene i flaska. Rist godt. Bruker du en plastflaske som du kvitter deg med etter bruk kan du notere datoen når blandingen er ferdig, rett på flaska. Bruk evt en etikett å noter på. Har du flere prosjekter som står og gjærer er det greit å ha litt oversikt :-) La flaska stå mørkt og i romtemperatur. I likhet med andre gjæringsprosesser dannes det kullsyre her, så husk at den skal få slippe ut. La korken sitte løst eller slipp ut litt luft hver dag. Bruker du gjær (det gjorde jeg) rister du flaska en gang daglig den første uka slik at ingredienser som skal gjøre en jobb fordeles i hele flaska. Etter 2-3 uker (evt 3 måneder) er blandingen klar – det vil si at innholdet av gjær har spist opp sukker og den syrlige brunorange blandingen vil være full av enzymer som har en rensende/rengjørende effekt på både det ene og det andre. Og det lukter fantastisk. Genialt! Jeg hiver en par/tre korker med eddik i den ferdige blandingen i tillegg, den vil gi fin glans og bidra med rengjørende/rensende effekt(syre). Man bør derimot være forsiktig med eddik på marmor og fuger på fliser. Dette er som nevnt et universalprodukt, du kan bruke det til - gulvvask (1 del enzymrens – 10 deler vann) - vask av bad (1 del enzymrens – 10 deler vann) - oppvask (1/2 dl enzymrens i koppvannet) - fjerne flekker på tøy (enzymrens rett på flekken) - tøyvask i maskin (1/2 dl enzymrens) - som plantenæring (hell “restevann” etter gulvvask e.l over jorda i plantekrukkene, plantene skal visstnok sette pris på det!) - bruk iblandet vann for å rense skall på frukt og grønnsaker Jeg sprayer blandingen direkte på kjøkkenbenken og lar blandingen virke i noen minutter mens jeg pusler med noe annet. Tørker av med en fuktig klut. På ovnen (keramisk topp) må det to runder til – en med spray og fuktig klut, deretter en ny runde med kun spray og tørkepapir for å tørke av med. Ovnen blir skinnende ren. Prøv deg frem mtp mengde spray til forskjellige fomål, kanskje du trenger mer eller mindre? Det lukter uansett herlig friskt og det er deilig å ikke måtte holde pusten eller jage ungene unna når man gjør rent rundt seg. Gode saker! Jeg fordelte blandingen i glassflasker/krukker. En gammel lønnesirupflaske fikk spraykork fra en tom Jif flaske og er plutselig flittig i bruk igjen :-) '' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390041-universal-rengj%C3%B8ringspray-med-enzymer-fra-sitrus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 29. mars 2013 Del Skrevet 29. mars 2013 Det var vist et supermenneske som hadde skrevet den bloggen. Selv hadde jeg brukt eddik og sitron i sprayflaske og vært fornøyd med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390041-universal-rengj%C3%B8ringspray-med-enzymer-fra-sitrus/#findComment-3462133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.