Gå til innhold

Omgangssyke/matforgiftning?

Anbefalte innlegg

Gjest NinniUte
Skrevet

Ble syk natt til onsdag (hadde vært og spist med venner på litt lugubert sted grunnet tidsnød til tog). Aldri spydd sånn i mitt liv, og andre ting. Kom begge veier i timesvis. Lå strødd dagen etter, en slurk vann gikk tvers gjennom. Litt bedre nå.

Men mannen min ble syk i natt! Han spiste ikke det samme den dagen. Han har bare spydd en gang og føler seg rimelig grei. Omgangssykespying, etter min bedømmelse. Men dette kan umulig være tilfeldig. Vi lider/led av det samme. Kan man reagere så sterkt på omgangssyke? Eller så forskjellig? Litt viktig å vite for det har med smitting til andre å gjøre, stor familie rundt oss. Noen som vet noe om slikt?

Gjest trorjegda
Skrevet

''Omgangssyke/matforgiftning?

Ble syk natt til onsdag (hadde vært og spist med venner på litt lugubert sted grunnet tidsnød til tog). Aldri spydd sånn i mitt liv, og andre ting. Kom begge veier i timesvis. Lå strødd dagen etter, en slurk vann gikk tvers gjennom. Litt bedre nå.''

''Men mannen min ble syk i natt! Han spiste ikke det samme den dagen. Han har bare spydd en gang og føler seg rimelig grei. Omgangssykespying, etter min bedømmelse. Men dette kan umulig være tilfeldig. Vi lider/led av det samme. Kan man reagere så sterkt på omgangssyke? Eller så forskjellig? Litt viktig å vite for det har med smitting til andre å gjøre, stor familie rundt oss. Noen som vet noe om slikt? – NinniUte''

Man kan reagere så forskjellig på omgangssyke. Noen blir ikke dårlige i det hele tatt om de får smitten i seg, noen blir litt syke og noen blir svært syke.

Det er vanskelig å si om det er maten, eller urenslighet fra ansatte på spisestedet eller omgangssyke. Jeg ville tippet på urenslighet fra personalet, og det kan også da samtidig være omgangssykesmitte.

Gjest gammel sur kjerring
Skrevet

''hadde vært og spist med venner ''

Har noen av vennene blitt syke?

Gjest trorjegda
Skrevet

Ved matforgiftning blir man syk gangske momentant, som oftest innen en halvtime-1 time, eller noen få timer etter man har spist det som utløste matforgiftningen.

Det er viktig å drikke mye vann, for å skylle bakteriene ut fra tarmene

Skrevet

Ved matforgiftning blir man syk gangske momentant, som oftest innen en halvtime-1 time, eller noen få timer etter man har spist det som utløste matforgiftningen.

''Ved matforgiftning blir man syk gangske momentant, som oftest innen en halvtime-1 time, eller noen få timer etter man har spist det som utløste matforgiftningen.''

Det stemmer ikke helt. Det kan ta alt fra noen få timer og helt opp til 2 døgn før symptomer på matforgiftning melder seg. En halv til en times inkubasjonstid er sjelden.

Eksempler:

http://www.forskning.no/artikler/2006/november/1164016946.36

http://www.vetinst.no/Faktabank/Alle-faktaark/Matforgiftning-med-norovirus

Skrevet

''Ved matforgiftning blir man syk gangske momentant, som oftest innen en halvtime-1 time, eller noen få timer etter man har spist det som utløste matforgiftningen.

Det er viktig å drikke mye vann, for å skylle bakteriene ut fra tarmene – trorjegda

''

Matforgiftning kan ta mange timer, gjerne over et døgn, før man blir syk.

Det er viktig at man ikke blir dehydrert, og det kan skje nettopp fordi man ikke kan absorbere vann. Da hjelper det ikke å bare "pøse på".

Med vennlig hilsen

Gjest trorjegda
Skrevet

''Ved matforgiftning blir man syk gangske momentant, som oftest innen en halvtime-1 time, eller noen få timer etter man har spist det som utløste matforgiftningen.

Det er viktig å drikke mye vann, for å skylle bakteriene ut fra tarmene – trorjegda

''

Matforgiftning kan ta mange timer, gjerne over et døgn, før man blir syk.

Det er viktig at man ikke blir dehydrert, og det kan skje nettopp fordi man ikke kan absorbere vann. Da hjelper det ikke å bare "pøse på".

Med vennlig hilsen

''Re: Omgangssyke/matforgiftning?

Det er viktig å drikke mye vann, for å skylle bakteriene ut fra tarmene – trorjegda''

''Matforgiftning kan ta mange timer, gjerne over et døgn, før man blir syk.

Med vennlig hilsen – Sør''

Takk!

Da lærte jeg noe nytt!

En sykepleier jeg snakket med har da drevet med vranglære...

Gjest Melis37
Skrevet

Matforgiftning kommer noen timer etter at man har spist,men siden mannen din ble syk også er det nok omgangssyke.

Ble noen av vennene dine syke?

Skrevet

Matforgiftning kommer noen timer etter at man har spist,men siden mannen din ble syk også er det nok omgangssyke.

Ble noen av vennene dine syke?

''Matforgiftning kommer noen timer etter at man har spist''

Ikke nødvendigvis. Det kan ta opptil 2 døgn.

Skrevet

De gangene jeg har blitt matforgiftet (feks på ferie i utlandet) har jeg stort sett spist om kvelden og blitt dårlig seint på natta/tidlig om morgenen....

Jeg jobber i barnehage, og vet at omgangssyke kan arte seg forskjellig fra person til person selvom de har samme greia! Noen ligger strødd i to døgn, andre spyr to ganger og er ferdig, liksom....

God bedring!

mariaflyfly
Skrevet

Høres akkurat ut som meg, og jeg har konkludert med matforgiftning. Tok 4-5 timer fra jeg spiste til jeg inntok badet for natta. Er fortsatt sjaber, etter snart to døgn.

Kjæresten min har ingen antydning, er derfor jeg tror det er matforgiftning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...