Gå til innhold

Sinnsro

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Jeg fikk lyst til å dele dette med dere...

Husker at jeg mange ganger hadde "sinnsro" øverst på ønskelisten. Jeg tror jeg har fått ønsket mitt oppfylt!

Dette er noen grep jeg har tatt for å senke stressnivået:

Oppvaskmaskin. Nå har jeg rent servise og matlagingsutstyr hele tiden, og jeg slipper å skolde hendene.

Kjøpt leilighet.

Skaffet og vedlikeholder sosialt kontaktnett.

Brutt kontakten med mamma.

Kommet inn på habiliteringen og blitt fast inventar der.

Gått over fra engangs til gjenbruk på dette: Q-tips -> lus/hårspenne; tamponger -> menskopp; bind -> tøybind; lommeletter -> lommetørklær.

Telefonabonnement fra OneCall, det billigste; jeg velger å ikke stresse for å "bruke opp" inkluderte ringeminutter (tror det bare gjør meg mer tilbøyelig til å bruke telefonen unødig?). Nummeret er ikke oppført i katalogen, jeg kan nå svare telefonen når den ringer, for det er bare de som jeg har gitt nummeret mitt til, som har det...

Sagt opp NRK-lisensen og kvittet meg med TV'en.

Opprettet automatisk påfyll på reisekortet, med avtalegiro/e-faktura.

Har fått TT-kort.

Fått kode til nettbanken, slik at jeg slipper å bruke java.

Splittet bruks/lommepengekonto fra lønns/regningskonto, og lært om likviditetsprognose. Bruker også Mastercardet i nødfall og til anskaffelser.

Tilsyn fra kommunen annenhver uke, slik at det aldri gror ned. Innfører rutiner på rydding og toukers-syklus på vask slik at det ikke føles som et ork eller på noe tidspunkt "for rent til å trives".

Skaffet trådløse hodetelefoner som sender musikk på ørene når jeg støvsuger eller det er annen støy rundt meg.

Tar Truxal når det behøves. Trenger ikke ligge våken og vri meg.

Samtalegruppa for aspergere fungerer fint, jeg trener på å ikke "ta for mye plass" - et luksusproblem siden jeg tidligere slet med sosial angst og var livredd for å få fokus på meg selv.

Dopapirholder med plass for lesestoff, litt "luksus" i hverdagen!

Har byttet ut dobbeltseng med enkeltseng og har dermed plass nok på soverommet til å få skiftet på den og vasket. Sengetøy som kan lukkes slik at det ikke fylles med småting under vask/tørk. Lært meg å brette stresslaken.

Oppdaget at det er ruteren og ikke modemet som har vakkelfeil - det er bare å trekke ut og sette i ledningen igjen, så er jeg på nett med en gang.

Sluttet å bry meg om jeg får respons fra NHD eller ikke.

Fått strømselskapet til å sende meg regning med forfall den 20. hver måned (ikke den 15., slik at jeg får bedre oversikt.)

Lagt inn rutine på å sjekke om bostøtten er på vei inn den 8. i hver måned - er den ikke det må jeg forberede meg på å klage og søke på nytt.

Jeg jobber fremdeles med å forholde meg til at andre kan ha andre ønsker og behov enn meg, og å bryte av det jeg holder på med og starte med det jeg skal slik at jeg rekker å få gjort det jeg har lyst til.

Fortsetter under...

Gjest nickløsheiletida
Skrevet

''Gått over fra engangs til gjenbruk på dette: Q-tips -> lus/hårspenne; tamponger -> menskopp; bind -> tøybind; lommeletter -> lommetørklær''

Hæ?

Gjest Havelar
Skrevet

Kan du lære meg å brette stretch-laken? Om det ikke akkurat vil gi meg sinnsro, vil det bli bedre plass i skapet mitt :)

Ellers imponert over lista di, (selv om alle de flerbruks-hygeniske artiklene ville stresset meg)

Bella Dotte
Skrevet

Kan du lære meg å brette stretch-laken? Om det ikke akkurat vil gi meg sinnsro, vil det bli bedre plass i skapet mitt :)

Ellers imponert over lista di, (selv om alle de flerbruks-hygeniske artiklene ville stresset meg)

''Kan du lære meg å brette stretch-laken? Om det ikke akkurat vil gi meg sinnsro, vil det bli bedre plass i skapet mitt :)''

Det er han her som har lært meg det:

''Ellers imponert over lista di, (selv om alle de flerbruks-hygeniske artiklene ville stresset meg)''

Takk! Skjønner hva du mener. Men jeg begynte å bli stressa over alt søppelet. Det var brukte papirlommetørklær overalt!

Annonse

Bella Dotte
Skrevet

''Gått over fra engangs til gjenbruk på dette: Q-tips -> lus/hårspenne; tamponger -> menskopp; bind -> tøybind; lommeletter -> lommetørklær''

Hæ?

''Hæ?''

Istedenfor å ta en ny Q-tips hver gang jeg klør i øret (for jeg klør veldig ofte i ørene, spesielt om morgenen), bruker jeg en gammeldags hårspenne, den enkle typen som bare er en bøyd ståltråd med "krøller" på den ene siden, og som noen kaller "lus" (muligens dialektalt, jeg hørte det først i år). Denne kan vaskes i varmt vann. http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Bobby_pin.jpg

Tampongene jeg brukte (Tampax Super Plus), hadde gått ut av markedet i Norge, så jeg måtte bestille fra utlandet. Det er greit nok, men litt ekstra arbeid. Jeg fikk ofte lekkasjer med tamponger, og fordelen med at de kan spyles ned i toalettet er visst bare illusorisk (skal man pakke inn en brukt tampong i dopapir og legge i søppelbøtte??) så da forsøkte jeg menskopp så fort jeg ble oppmerksom på det igjen på nyåret. http://www.femmecup.co.uk/thecup.html

Jeg måtte passe på å alltid ha nok bind av forskjellige størrelser i huset, og det tok opp verdifull lagringsplass i skapet. Det ble ganske mye søppel av bind, og jeg fikk lekkasjer der også, og siden de er laget av plast og klorbleket tremasse, er de ikke så flotte og behagelige og hygieniske som reklamen sier. Jeg slet litt med å håndtere dem også. Tøybind har gått gjennom en radikal forvandling mens jeg har "sovet". De er laget av topp materialer og har en enorm kapasitet, de er behagelige og mange har fine farger og mønstre. http://www.etsy.com/search?q=menstrual

Jeg har i en del år brukt papirlommetørklær (en av produsentene har satt det morsomme navnet "lommeletter" på sine), men grunnen til at lommetørklær ble regnet som uhygienisk var at lommetørklær gikk man med i lommen konstant, mens papirlommetørklær skulle man kaste etter bruk. Nå er ikke jeg sånn laget at jeg "fyller opp" et papirlommetørkle på en gang, og jeg er heller ikke i nærheten av en søppelkasse til enhver tid slik at jeg kan kvitte meg med det brukte, så det blir liggende i lomma det også! Da dette gikk opp for meg (etter at jeg hadde skaffet tøybind, faktisk), fant jeg fram noen gamle lommetørklær, det viste seg at jeg fremdeles hadde en god del både i herre- og damestørrelse i undertøyskuffen. Så nå bruker jeg disse isteden, og så vaskes de fortløpende, istedenfor at jeg må kjøpe inn hele tiden. For jeg gikk stadig tom og måtte drasse med meg en slik pakke fra butikken veldig ofte, synes jeg. Og ble stresset når jeg ikke fant dem eller de var utsolgt. De kommer i pakker på 18 småpakker med ti lommeletter pakket inn i en plastlomme. Denne pleier jeg å "ødelegge" når jeg skal åpne den, lommelettene går dessuten ofte i stykker når jeg tar ut de første, de løser seg opp under bruk, og de må brettes slik at de i det hele tatt kan ta imot noe. Når det er en eller to igjen i lommen, blir jeg stresset, for jeg trenger å ha stadig tilgang. Jeg finner stadig tomme og halvtomme plastlommer i vesker og lommer og på stuebordet. Det blir en del søppel selv om de skal kildesorteres sammen med annen plast. Selve papirlommetørklærne sorteres med matavfall, men det i det hele tatt å produsere unødig avfall, har jeg ikke lyst til.

Gjest togli
Skrevet

Jøss, du er iallefall målrettet i det du gjør :)

Bella Dotte
Skrevet

Imponert! =)

Takk!

Det er egentlig jeg også - når jeg har hele lista foran meg :-D

Bella Dotte
Skrevet

Good :-)

Takk for positiv tilbakemelding! :-)

Bella Dotte
Skrevet

Jøss, du er iallefall målrettet i det du gjør :)

Ja! Det tar ofte litt tid å komme i gang med ting, men når jeg først setter meg noe fore, da... ;-)

Gjest togli
Skrevet

Ja! Det tar ofte litt tid å komme i gang med ting, men når jeg først setter meg noe fore, da... ;-)

Bra det! ;)

stjernestøv
Skrevet

Takk for positiv tilbakemelding! :-)

:-)

Annonse

Bella Dotte
Skrevet

Jobber stadig med å endre inngrodde tankemønstre!

I dag har jeg klippet håret! Selv! Jeg var så drittlei, for det var virkelig blitt for langt, noe slitt og ofte knuter, og hele tiden i veien. Jeg vil ha langt hår, men jeg har ingen ønsker eller ambisjoner om å ha hår ned til rompa. Men jeg sliter med å komme meg til frisør, det er så kjedelig, og jeg husker det bare når jeg er ute og feks har handlet mat.

Jeg har vokst opp til å bli ganske hjelpeløs; jeg har tenkt at jeg burde ha eksperthjelp til alt. Og det er omtrent ulovlig å klippe håret sitt selv - de som gjør det er enten ekstremt fattige, eller hippier, eller utrolig kunstneriske.

Men nå satte jeg bare i gang uten å tenke for mye over det, og det gikk veldig fint! Jeg var ganske redd, men jeg tok med vilje mindre enn jeg ville ha bedt frisøren om å ta, i tifelle jeg måtte ha profejonell hjelp likevel. Resultatet ble ganske bra, om jeg skal si det selv! Akkurat så langt at det er praktisk, og det kjennes mye tykkere og mykere nå. Dessuten er det bare en fordel at det er litt hakkete og ujevnt, for jeg har ikke likt at det har ropt "nyklipt" hver gang jeg har vært hos frisør.

Dette ga en god følelse av mestring og selvovervinnelse og selvhjulpenhet.

Dessuten har jeg ikke tatt kontakt med psykologen min i dag, selv om han er på jobb igjen etter ferien. Jeg er imponert over meg selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...