Gå til innhold

Gi til romenere

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg gir, jeg gir meg tungt hjerte og dårlig samvittighet, men jeg gir for klarer ikke la være, øynene og hendene og stemmene og ordene, tenker at kunne vært meg, også er jeg bare så privilegert.

Så ser jeg denne:

http://www.youtube.com/watch?v=YNOlt4fG7Pg

Og tenker og kjenner på fortvilelse og tristhet og hjelpeløshet og "vet ikke"...

Om noen kunne hjulpet meg til å vite og være bestemt og ikke vakle og ikke la meg berøre og ikke gi etter. ..

De gangene jeg ikke har gitt, har jeg blitt forfulgt av sorg og fortvilte tanker, av fortvilelsen av å svikte, da er det lettere å gi og gå videre. Jeg skriver ikke og mener ikke jeg har rett i det, men noe i meg rører ved alt det triste, det man ikke vet/er sikker på, gjør at man bare gir, for vil jo ikke være likegyldig. Menneskene om jeg ikke ser på dem, treffer meg med ordene, med stemmene, med livene sine.

Etter å ha sett BBC dokumentaren er ikke tankene blitt færre, bare flere, og er det barn der, ja så er det helt umulig, for mammahjerte eller pappahjerte gjør at man gir verken for å ha god samvittighet eller føle seg bra, man gir i fortvilelse og fordi man ikke vet hva man skal gjøre.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Madelenemie

14

• PieLill

6

• Nord og ned

6

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Gi heller penger til en hjelpeorganisasjon, for eksempel http://www.grenlandsaksjonen.no/sider/tekst.asp?side=2

Hei!

Problemet mitt er å ikke gi når man passerer mennesker som maser og ber eller går etter. Ellers har jeg en del faste trekk på diverse, feks SOS barnebyer og Kambodsja-prosjekt.

Det er bare vanskelig å gå forbi nødlidende, for uansett hvordan det er med bakmenn eller ikke, så lider jo de som tigger.

Skrevet

Den dagen man går forbi mennesker i nød uten å bry deg, så er man ikke mye menneske. Da er man død på innsiden.

Det sier noe GODT om deg at du bryr deg, og at du vil hjelpe, Madelenemie.

Spørsmålet blir da hvordan man hjelper - om det er med penger, ting eller annet.

Hvis man ikke vil gi penger, så kan man gi noe som vil hjelpe dem - et teppe (det er kaldt ute), en brukt jakke, litt mat.

Og du kan si noen ord: "cu plăcere" betyr værsågod på rumensk, for eksempel.

Madelenemie
Skrevet

Den dagen man går forbi mennesker i nød uten å bry deg, så er man ikke mye menneske. Da er man død på innsiden.

Spørsmålet blir da hvordan man hjelper - om det er med penger, ting eller annet.

Hvis man ikke vil gi penger, så kan man gi noe som vil hjelpe dem - et teppe (det er kaldt ute), en brukt jakke, litt mat.

Hei!

Takk :-)

Hva mener du med dette?

''Og du kan si noen ord: "cu plăcere" betyr værsågod på rumensk, for eksempel.''

Skrevet

Hei!

Takk :-)

Hva mener du med dette?

''Og du kan si noen ord: "cu plăcere" betyr værsågod på rumensk, for eksempel.''

Hei,

Det skulle vært "cu placere", men det var en accent over "a", som DOLs server ikke forstod. "Cu placere" betyr værsågod på rumensk.

Med vennlig hilsen

Madelenemie
Skrevet

Hei,

Det skulle vært "cu placere", men det var en accent over "a", som DOLs server ikke forstod. "Cu placere" betyr værsågod på rumensk.

Med vennlig hilsen

Hei!

:-) Ok

Så du er også av de som gir?

På BBC dokumentaren ser man hva pengene går til, likevel er det menneskene jeg møter på gaten, mine barn gir også, ukepengene sine og mer. Min ene sønn fikk en dag en sjokolade tilbake av den eldre mannen, det var et rørende møte han fortalte meg om mellom en gammel mann og en ung gutt.\, og de treffes hver dag da den eldre sitter utenfor skolen.

Nord og ned
Skrevet

''Den dagen man går forbi mennesker i nød uten å bry deg''

Eng. Men hva har organiserte kriminelle sigøynerbander med nødlidende mennesker å gjøre?

Har alle som går forbi hasj og heroinselgerne uten å handle av dem også sluttet å være medmennesker? Ett eller annet sted i den kjeden fines det jo også fattige folk.

Nord og ned
Skrevet

Lær av fimen, og gå forbi uten å se deg tilbake. Ved å gi er du med på å holde elendigheten i gang, slik at dette folket aldri vil komme seg ut av sin elendige sirkelen og som påfører både deres egne barn og andre europeiske folk så mye lidelse.

Skrevet

Nydelig innlegg, jeg er så enig med deg! Husker du skrev at du bukker, det gjør ikke jeg. Heilt til den dagen da jeg kjøpte "Folk er Folk" fra ei eldre dame. Ho kalte meg "Sweet Miss", det gjør sikkert allle. Dama bukket, jeg bukket, det så sikkert teit ut for bygdedyret, men det bryr vi oss lite om.

Skrevet

Hei!

På BBC dokumentaren ser man hva pengene går til, likevel er det menneskene jeg møter på gaten, mine barn gir også, ukepengene sine og mer. Min ene sønn fikk en dag en sjokolade tilbake av den eldre mannen, det var et rørende møte han fortalte meg om mellom en gammel mann og en ung gutt.\, og de treffes hver dag da den eldre sitter utenfor skolen.

''Hei!

På BBC dokumentaren ser man hva pengene går til, likevel er det menneskene jeg møter på gaten, mine barn gir også, ukepengene sine og mer. Min ene sønn fikk en dag en sjokolade tilbake av den eldre mannen, det var et rørende møte han fortalte meg om mellom en gammel mann og en ung gutt.\, og de treffes hver dag da den eldre sitter utenfor skolen. – Madelenemie''

Selvsagt gir man. Ikke nødvendigvis penger, men mat, for eksempel.

Ja, noen av dem blir ranet av bakmenn, men det betyr ikke at de lider mindre. De sover ikke på gaten i kulden fordi de er rike eller fordi de har lyst.

Kirkens Bymisjon har laget en lang rapport om det:

http://www.bymisjon.no/PageFiles/16323/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

Du kan lese om mytene om at alle er organisert her:

http://www.aftenposten.no/meninger/--De-fleste-tiggere-er-ikke-del-av-organisert-kriminell-virksomhet-6826597.html

Og dette er det de gjør i dag:

http://www.vl.no/troogkirke/paskebonn-for-romfolket/

Med vennlig hilsen

Nord og ned
Skrevet

''Hei!

På BBC dokumentaren ser man hva pengene går til, likevel er det menneskene jeg møter på gaten, mine barn gir også, ukepengene sine og mer. Min ene sønn fikk en dag en sjokolade tilbake av den eldre mannen, det var et rørende møte han fortalte meg om mellom en gammel mann og en ung gutt.\, og de treffes hver dag da den eldre sitter utenfor skolen. – Madelenemie''

Ja, noen av dem blir ranet av bakmenn, men det betyr ikke at de lider mindre. De sover ikke på gaten i kulden fordi de er rike eller fordi de har lyst.

http://www.bymisjon.no/PageFiles/16323/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

http://www.aftenposten.no/meninger/--De-fleste-tiggere-er-ikke-del-av-organisert-kriminell-virksomhet-6826597.html

Med vennlig hilsen

Shirley Bottolfsen har blant annet mottatt Kongens fortjenstmedalje i sølv for sitt frivillige, humanitære arbeid.

Selv dette edle mennesket har lært - Skal aldri mer hjelpe romfolk. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8332354

Madelenemie
Skrevet

''Hei!

Med vennlig hilsen

Hei!

BBC dokumentaren viste at pengene går ikke til bakmenn, og barna er deres osv...

Det leie er at små barn med sigøynerbakgrunn blir opplært i dette systemet, ikke får gå på skole og har lange lange arbeidsdager.

Ja jeg skal til byen nå :-)

Fint å vite vi er flere som ikke greier å gå forbi :-)

Madelenemie
Skrevet

Nydelig innlegg, jeg er så enig med deg! Husker du skrev at du bukker, det gjør ikke jeg. Heilt til den dagen da jeg kjøpte "Folk er Folk" fra ei eldre dame. Ho kalte meg "Sweet Miss", det gjør sikkert allle. Dama bukket, jeg bukket, det så sikkert teit ut for bygdedyret, men det bryr vi oss lite om.

Hei!

:-)

Ja bygdedyret skal jeg øve meg på å ignorere, selv om det her heter bydyret :-)

Madelenemie
Skrevet

Lær av fimen, og gå forbi uten å se deg tilbake. Ved å gi er du med på å holde elendigheten i gang, slik at dette folket aldri vil komme seg ut av sin elendige sirkelen og som påfører både deres egne barn og andre europeiske folk så mye lidelse.

Hei!

Hvis du leste det jeg skriver, så treffer menneskene meg i hjertet, hendene deres, stemmene deres, øynene deres, livene deres.

Jeg tenker ingen fryser om ikke de har sin egen og nok nød.

Hendene ser slitne og kalde ut og livene deres fulle av en daglig kamp vi slipper. Det og mye mer treffer meg, akkurat sånn at jeg ikke greier å gå forbi.

Skrevet

Disse folkene er profesjonelle tiggere med elendighet som arbeidsantrekk. Det behøver ikke være noe som helst samsvar mellom elendigheten de vil du og jeg skal se og hvordan de egentlig har det når de går hjem fra tiggerjobben.

Jeg velger å ikke gi fordi jeg ikke vil være med på å opprettholde et levesett som ikke er bærekraftig. Jeg gir spesielt ikke til barn fordi jeg da bidrar til å holde dem borte fra skole og etter hvert jobb. Om ingen gav til barna, ville forhåpentligvis flere av dem få skolegang og et yrke de kan leve av.

Synes det er vanskelig å forholde seg til denne delen av romkulturen. På den ene siden nærer de stor skepsis til storsamfunnet og ønsker ikke å integreres. På den andre siden avhenger de av det samme storsamfunnet på en eller annen måte skal forsørge dem.

Det er gjort mye galt mot romfolket opp gjennom tidene. Samtidig finnes det mange eksempler på at tilbud om utdanning og arbeid avslås til fordel for tigging og småkrimminalitet som levebrød.

mvh

Skrevet

Disse folkene er profesjonelle tiggere med elendighet som arbeidsantrekk. Det behøver ikke være noe som helst samsvar mellom elendigheten de vil du og jeg skal se og hvordan de egentlig har det når de går hjem fra tiggerjobben.

Jeg velger å ikke gi fordi jeg ikke vil være med på å opprettholde et levesett som ikke er bærekraftig. Jeg gir spesielt ikke til barn fordi jeg da bidrar til å holde dem borte fra skole og etter hvert jobb. Om ingen gav til barna, ville forhåpentligvis flere av dem få skolegang og et yrke de kan leve av.

Synes det er vanskelig å forholde seg til denne delen av romkulturen. På den ene siden nærer de stor skepsis til storsamfunnet og ønsker ikke å integreres. På den andre siden avhenger de av det samme storsamfunnet på en eller annen måte skal forsørge dem.

Det er gjort mye galt mot romfolket opp gjennom tidene. Samtidig finnes det mange eksempler på at tilbud om utdanning og arbeid avslås til fordel for tigging og småkrimminalitet som levebrød.

mvh

''Samtidig finnes det mange eksempler på at tilbud om utdanning og arbeid avslås til fordel for tigging og småkrimminalitet som levebrød.

mvh – PieLill''

Av hvem? Disse tiggerne som er foran deg på gaten, eller noen helt andre for 10 år siden?

Mener du, helt seriøst, at det noen romfolk (om det var det) gjorde for 10 år siden, skal avgjøre hvordan vi behandler romfolk i dag?

PS: Hvis de var så "profesjonelle tiggere" så ville de ikke sovet på fortauet, eller sittet på fortauet i 10 kuldegrader, stive av kulde.

Gjest eldre dame
Skrevet

''Samtidig finnes det mange eksempler på at tilbud om utdanning og arbeid avslås til fordel for tigging og småkrimminalitet som levebrød.

mvh – PieLill''

Av hvem? Disse tiggerne som er foran deg på gaten, eller noen helt andre for 10 år siden?

Mener du, helt seriøst, at det noen romfolk (om det var det) gjorde for 10 år siden, skal avgjøre hvordan vi behandler romfolk i dag?

PS: Hvis de var så "profesjonelle tiggere" så ville de ikke sovet på fortauet, eller sittet på fortauet i 10 kuldegrader, stive av kulde.

Disse som sitter på post rundt omkring er åpenbart utkommandert av bakmenn. De har da ikke reist til Norge og sitter jevnt fordelt utover byene på den måten, alle sammen etter eget individuelt påfunn.

''Organisert tigging, mener politiet

Rumenerne skal ha blitt tvunget til å tigge og etterpå fratatt alle pengene.

Nå jakter politiet på hovedmannen bak menneskehandelen.

Politiet i Stavanger tror at flere fattige rumenske statsborgere ble lokket til Norge under påskudd av at de skulle jobbe. I stedet skal de ha blitt tvunget til å tigge. De fikk ikke beholde pengene selv, heller ikke til mat. Det viser en rettskjennelse fra Stavanger tingrett.''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8549936

Skrevet

Disse som sitter på post rundt omkring er åpenbart utkommandert av bakmenn. De har da ikke reist til Norge og sitter jevnt fordelt utover byene på den måten, alle sammen etter eget individuelt påfunn.

''Organisert tigging, mener politiet

Rumenerne skal ha blitt tvunget til å tigge og etterpå fratatt alle pengene.

Nå jakter politiet på hovedmannen bak menneskehandelen.

Politiet i Stavanger tror at flere fattige rumenske statsborgere ble lokket til Norge under påskudd av at de skulle jobbe. I stedet skal de ha blitt tvunget til å tigge. De fikk ikke beholde pengene selv, heller ikke til mat. Det viser en rettskjennelse fra Stavanger tingrett.''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8549936

Legg merke til "tror" og "mener" i det du siterer. Det er ikke fakta, men synsing.

Og uansett om de var sendt ut av bakmenn så kan man gi dem pledd, og annet.

I tillegg til at Bymisjonen og andre viser til at de fleste ikke er det.

Det sagt, selvsagt er det fristende å lure seg selv med at de er rike, de har det godt, de er kriminelle, de finansierer bakmenn, og alle de 100 andre unnskyldningene for at ikke DU skal gjøre noe for å hjelpe dine medmennesker.

Gjest old lady
Skrevet

Hei!

Hvis du leste det jeg skriver, så treffer menneskene meg i hjertet, hendene deres, stemmene deres, øynene deres, livene deres.

Jeg tenker ingen fryser om ikke de har sin egen og nok nød.

Hendene ser slitne og kalde ut og livene deres fulle av en daglig kamp vi slipper. Det og mye mer treffer meg, akkurat sånn at jeg ikke greier å gå forbi.

Det er mange som tenker som deg, og som står oppført som faddere til forskjellige organisasjoner.

Det finnes millioner av mennesker som trenger hjelp, og som er i nød.

Millioner av mennesker som ønsker seg en utdannelse, klær og mat. Og som deretter vil være med på å bidra til å gjøre sitt samfunn til et bedre sted for neste generasjon.

Felles for mange av disse millioner av fattige mennesker, er at de aldri kommer seg så langt som til Norge for å tigge.

De blir dermed ikke sett, og blir dermed lettere glemt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...