Gå til innhold

Gi til romenere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som tenker som deg, og som står oppført som faddere til forskjellige organisasjoner.

Det finnes millioner av mennesker som trenger hjelp, og som er i nød.

Millioner av mennesker som ønsker seg en utdannelse, klær og mat. Og som deretter vil være med på å bidra til å gjøre sitt samfunn til et bedre sted for neste generasjon.

Felles for mange av disse millioner av fattige mennesker, er at de aldri kommer seg så langt som til Norge for å tigge.

De blir dermed ikke sett, og blir dermed lettere glemt...

''Det er mange som tenker som deg, og som står oppført som faddere til forskjellige organisasjoner. Det finnes millioner av mennesker som trenger hjelp, og som er i nød. Millioner av mennesker som ønsker seg en utdannelse, klær og mat. Og som deretter vil være med på å bidra til å gjøre sitt samfunn til et bedre sted for neste generasjon.

Felles for mange av disse millioner av fattige mennesker, er at de aldri kommer seg så langt som til Norge for å tigge. De blir dermed ikke sett, og blir dermed lettere glemt... – old lady''

Samtidig er det helt lov å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan hjelpe folk "der", og de som er her. Det er ingenting motstridende her.

Og faktisk er det slik at de som er her underviser folk hvordan det er for folk som er "ute av syne". Det er så veldig lett å glemme dem i all vår overflod.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Madelenemie

14

• PieLill

6

• Nord og ned

6

Mest aktive i denne tråden

Nord og ned
Skrevet

Legg merke til "tror" og "mener" i det du siterer. Det er ikke fakta, men synsing.

Og uansett om de var sendt ut av bakmenn så kan man gi dem pledd, og annet.

I tillegg til at Bymisjonen og andre viser til at de fleste ikke er det.

Det sagt, selvsagt er det fristende å lure seg selv med at de er rike, de har det godt, de er kriminelle, de finansierer bakmenn, og alle de 100 andre unnskyldningene for at ikke DU skal gjøre noe for å hjelpe dine medmennesker.

''I tillegg til at Bymisjonen og andre viser til at de fleste ikke er det.''

Det subjektive sludderet til Bymisjonen er grundig tilbakeist en lang rekke ganger, blandt annet av politiet selv, som tok for seg 69 tilfeldige sigøynere på gata i Oslo, og hvor det viste seg at 68 var tatt i kriminelle handlinger.

Den siste hadde ikke rukket å bli tatt..ennå.

Du snakker faktisk til mennesker her på DOL, ikke til andre strutser.

Gjest lifeis
Skrevet

''man gir i fortvilelse og fordi man ikke vet hva man skal gjøre.''

Jeg gir av samme grunner. Og jeg bryr meg fint lite om hva andre mener om at jeg gir. Jeg tror på å gi.

Skrevet

Den dagen man går forbi mennesker i nød uten å bry deg, så er man ikke mye menneske. Da er man død på innsiden.

Det sier noe GODT om deg at du bryr deg, og at du vil hjelpe, Madelenemie.

Spørsmålet blir da hvordan man hjelper - om det er med penger, ting eller annet.

Hvis man ikke vil gi penger, så kan man gi noe som vil hjelpe dem - et teppe (det er kaldt ute), en brukt jakke, litt mat.

Og du kan si noen ord: "cu plăcere" betyr værsågod på rumensk, for eksempel.

Tror du at de vil ha mat, et pledd eller liknende??

Vet om ei som kjøpte varm kaffe og en bolle til et romfolk som satt på gata. Vet du hva hun gjorde? Hun kasta det vekk og skrek at hun ville ha penger!!

Snakk om takknemlighet.

Skrevet

Hei!

:-)

Ja bygdedyret skal jeg øve meg på å ignorere, selv om det her heter bydyret :-)

;-))

Madelenemie
Skrevet

Disse som sitter på post rundt omkring er åpenbart utkommandert av bakmenn. De har da ikke reist til Norge og sitter jevnt fordelt utover byene på den måten, alle sammen etter eget individuelt påfunn.

''Organisert tigging, mener politiet

Rumenerne skal ha blitt tvunget til å tigge og etterpå fratatt alle pengene.

Nå jakter politiet på hovedmannen bak menneskehandelen.

Politiet i Stavanger tror at flere fattige rumenske statsborgere ble lokket til Norge under påskudd av at de skulle jobbe. I stedet skal de ha blitt tvunget til å tigge. De fikk ikke beholde pengene selv, heller ikke til mat. Det viser en rettskjennelse fra Stavanger tingrett.''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8549936

Hei!

Både BBC dokumentaren jeg linket til, Kirkens bymisjons undersøkelser og mange flere slår fast at det ikke er bakmenn bak rumenerne som tigger.

Pengene går til å bygge hus i hjemlandet der de på det verste diskrimineres og utestenges fra arbeid og utdanning.

Jeg er glad det faktisk er deres egne barn og ikke traffiking, men jeg syns det er forferdelig at skal lide slik, ha så lange arbeidsdager/tiggedager. Og i andre europeiske land hvor barn brukes aktivt, får man vondt og kjenner seg ganske fortvilt og hjelpesløs.

Skrevet

Vet om ei som kjøpte varm kaffe og en bolle til et romfolk som satt på gata. Vet du hva hun gjorde? Hun kasta det vekk og skrek at hun ville ha penger!!

Snakk om takknemlighet.

''Tror du at de vil ha mat, et pledd eller liknende?? Vet om ei som kjøpte varm kaffe og en bolle til et romfolk som satt på gata. Vet du hva hun gjorde? Hun kasta det vekk og skrek at hun ville ha penger!! Snakk om takknemlighet. – meg__123!''

Ja, det vil de fleste nok ha.

At du vet om en kvinne som traff en sunt tigger sier vel fint lite om resten? Jeg tipper du også hadde vært litt "uberegnelig" hvis ditt liv bestod av å sitte på et kaldt fortau og tigge, tror du ikke?

Madelenemie
Skrevet

Snakk om takknemlighet.

Hei!

Mine barn deler ofte mat med rumenere, gir sin drikke, og matpakke, for et par uker siden ga den gamle rumenske mannen min sønn en sjokoladeplate. Jeg tror det var et møte mellom en liten fortvilt gutt og en gammel mann som skjønte min sønns hjerte, de er da mennesker akkurat som oss, og også forskjellige.

Madelenemie
Skrevet

''Det er mange som tenker som deg, og som står oppført som faddere til forskjellige organisasjoner. Det finnes millioner av mennesker som trenger hjelp, og som er i nød. Millioner av mennesker som ønsker seg en utdannelse, klær og mat. Og som deretter vil være med på å bidra til å gjøre sitt samfunn til et bedre sted for neste generasjon.

Felles for mange av disse millioner av fattige mennesker, er at de aldri kommer seg så langt som til Norge for å tigge. De blir dermed ikke sett, og blir dermed lettere glemt... – old lady''

Samtidig er det helt lov å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan hjelpe folk "der", og de som er her. Det er ingenting motstridende her.

Og faktisk er det slik at de som er her underviser folk hvordan det er for folk som er "ute av syne". Det er så veldig lett å glemme dem i all vår overflod.

Hei!

''Og faktisk er det slik at de som er her underviser folk hvordan det er for folk som er "ute av syne". Det er så veldig lett å glemme dem i all vår overflod.''

Ja det er et viktig poeng!

Gjest old lady
Skrevet

Hei!

''Og faktisk er det slik at de som er her underviser folk hvordan det er for folk som er "ute av syne". Det er så veldig lett å glemme dem i all vår overflod.''

Ja det er et viktig poeng!

En bakdel med dette, er at de også "underviser" den neste generasjon rom-folk hvordan de skal tjene til livets opphold.

Siden de store rom-trådene fra i fjor, så har jeg fulgt ekstra godt med på hva de har foretatt/foretar seg.

Og overskriftene har stort sett vært som følger : "Rom-elever har ekstremt høyt fravær i skolen", "Skyting i rom-miljøet", "Flere norske politimestere ønsker tiggerforbud", og slike negative vinklinger.

Å hindre neste genarasjon skolegang, er i Norge straffbart. Norske foreldre ville blitt fratatt barna om de utsatte barna for en slik vannskjøtsel.

Dette er første ledd i å skape en taper i samfunnet som ingen vil ha. Hvem skal/ønsker å ansette en uten utdannelse eller erfaring?

Slik har de holdt på i generasjoner, og slik ønsker de å holde på.

Såvidt meg bekjent, så er det_en_ fra rom-folket som har avlagt avgangseksamen.

Men du, alt dette ble grundig debattert i fjor, og det finnes en spesiell "grunn" for at jeg ikke blir med videre i denne tråden.

Skrevet

En bakdel med dette, er at de også "underviser" den neste generasjon rom-folk hvordan de skal tjene til livets opphold.

Siden de store rom-trådene fra i fjor, så har jeg fulgt ekstra godt med på hva de har foretatt/foretar seg.

Og overskriftene har stort sett vært som følger : "Rom-elever har ekstremt høyt fravær i skolen", "Skyting i rom-miljøet", "Flere norske politimestere ønsker tiggerforbud", og slike negative vinklinger.

Å hindre neste genarasjon skolegang, er i Norge straffbart. Norske foreldre ville blitt fratatt barna om de utsatte barna for en slik vannskjøtsel.

Dette er første ledd i å skape en taper i samfunnet som ingen vil ha. Hvem skal/ønsker å ansette en uten utdannelse eller erfaring?

Slik har de holdt på i generasjoner, og slik ønsker de å holde på.

Såvidt meg bekjent, så er det_en_ fra rom-folket som har avlagt avgangseksamen.

Men du, alt dette ble grundig debattert i fjor, og det finnes en spesiell "grunn" for at jeg ikke blir med videre i denne tråden.

''En bakdel med dette, er at de også "underviser" den neste generasjon rom-folk hvordan de skal tjene til livets opphold. Siden de store rom-trådene fra i fjor, så har jeg fulgt ekstra godt med på hva de har foretatt/foretar seg.

Å hindre neste genarasjon skolegang, er i Norge straffbart. Norske foreldre ville blitt fratatt barna om de utsatte barna for en slik vannskjøtsel. Dette er første ledd i å skape en taper i samfunnet som ingen vil ha. Hvem skal/ønsker å ansette en uten utdannelse eller erfaring?

Slik har de holdt på i generasjoner, og slik ønsker de å holde på. Såvidt meg bekjent, så er det_en_ fra rom-folket som har avlagt avgangseksamen.

Men du, alt dette ble grundig debattert i fjor, og det finnes en spesiell "grunn" for at jeg ikke blir med videre i denne tråden. – old lady''

1) Du blander romfolk i Norge, med romfolk fra Romania.

2) Du må nesten forklare hvordan du har tenkt å organisere at folk som bor på gaten skal makte å sende ungene på skole, og gjøre lekser med dem?

Det virker å være vanskelig nok for foreldre som bor i hus...

3) Overskiftene dine er nettopp en del av problemet - de styrker fordommer mot alle romfolk, slik at det blir umulig for dem å få seg jobb, osv.

Gjest eldre dame
Skrevet

Hei!

Både BBC dokumentaren jeg linket til, Kirkens bymisjons undersøkelser og mange flere slår fast at det ikke er bakmenn bak rumenerne som tigger.

Pengene går til å bygge hus i hjemlandet der de på det verste diskrimineres og utestenges fra arbeid og utdanning.

Jeg er glad det faktisk er deres egne barn og ikke traffiking, men jeg syns det er forferdelig at skal lide slik, ha så lange arbeidsdager/tiggedager. Og i andre europeiske land hvor barn brukes aktivt, får man vondt og kjenner seg ganske fortvilt og hjelpesløs.

''Pengene går til å bygge hus i hjemlandet''

Og derfor vil de neppe ha tepper, kaffe og boller i steden for penger.

Gjest eldre dame
Skrevet

''En bakdel med dette, er at de også "underviser" den neste generasjon rom-folk hvordan de skal tjene til livets opphold. Siden de store rom-trådene fra i fjor, så har jeg fulgt ekstra godt med på hva de har foretatt/foretar seg.

Å hindre neste genarasjon skolegang, er i Norge straffbart. Norske foreldre ville blitt fratatt barna om de utsatte barna for en slik vannskjøtsel. Dette er første ledd i å skape en taper i samfunnet som ingen vil ha. Hvem skal/ønsker å ansette en uten utdannelse eller erfaring?

Slik har de holdt på i generasjoner, og slik ønsker de å holde på. Såvidt meg bekjent, så er det_en_ fra rom-folket som har avlagt avgangseksamen.

Men du, alt dette ble grundig debattert i fjor, og det finnes en spesiell "grunn" for at jeg ikke blir med videre i denne tråden. – old lady''

2) Du må nesten forklare hvordan du har tenkt å organisere at folk som bor på gaten skal makte å sende ungene på skole, og gjøre lekser med dem?

3) Overskiftene dine er nettopp en del av problemet - de styrker fordommer mot alle romfolk, slik at det blir umulig for dem å få seg jobb, osv.

''Overskiftene dine er nettopp en del av problemet - de styrker fordommer mot alle romfolk, slik at det blir umulig for dem å få seg jobb, osv.''

De VIL jo ikke ha jobb.

Nord og ned
Skrevet

Hei!

''Pengene går til å bygge hus i hjemlandet''

Pallasser er en mer korrekt betegnelse. Og det har de vel alltids råd til med la oss sin fem barns som hver drar inn 2000,. pr dag slik det antydes i dokumentaren. Blir vel rundt 3 600 000 pr år det...skattefritt.

Få norske direktører som tjener like mye.

På tide å slutte å støtte denne grove formen for barneslavearbeide?

Gjest old lady
Skrevet

Her er rom folk, fra Romania, som har fått den hjelpen du etterlyser at alle sammen skal få som kommer hit.

Dette er romfolk som har fått plass i velstandssamfunnet i Norge, og her er hva de bidrar med tilbake.

http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.10864811

http://www.reddbarna.no/nyheter/rombarna-har-rett-til-skolegang

----------------------------------------------------

De som kommer reisende snart, kommer mest sannsynlig fra Romania, og inntar en del ledige fortaushjørner.

Der sitter de å tigger, til bakmenn som kommer å samler inn pengene (har sett dette selv), og så har du enkelte som selger barna sine, eller tvinger dem til å begå lovbrudd.

Du er en av de svært få som ønsker rom folket tilbake sør.

Men la meg stille deg et spørsmål. Hvor mange er din "grense" for skal innta Oslo nå kommende sommer?

2 ganger så mange som i fjor, eller mer? 3 ganger, eller kansje 4?

Tør du si et tall? (For de er mange i samme "gesjeften" rundt omkring i europa, og kommer gjerne til denne Sarepta's krukke som finnes her på berget.

Skrevet

''Overskiftene dine er nettopp en del av problemet - de styrker fordommer mot alle romfolk, slik at det blir umulig for dem å få seg jobb, osv.''

De VIL jo ikke ha jobb.

''De VIL jo ikke ha jobb. – eldre dame''

Så lenge de overhodet ikke får delta i samfunnet så betyr det egentlig fint lite hva de "vil" - de utsettes for så mange fordommer at "ingen" ansetter dem.

Skrevet

Her er rom folk, fra Romania, som har fått den hjelpen du etterlyser at alle sammen skal få som kommer hit.

Dette er romfolk som har fått plass i velstandssamfunnet i Norge, og her er hva de bidrar med tilbake.

http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.10864811

http://www.reddbarna.no/nyheter/rombarna-har-rett-til-skolegang

De som kommer reisende snart, kommer mest sannsynlig fra Romania, og inntar en del ledige fortaushjørner.

Der sitter de å tigger, til bakmenn som kommer å samler inn pengene (har sett dette selv), og så har du enkelte som selger barna sine, eller tvinger dem til å begå lovbrudd.

Du er en av de svært få som ønsker rom folket tilbake sør.

Men la meg stille deg et spørsmål. Hvor mange er din "grense" for skal innta Oslo nå kommende sommer?

2 ganger så mange som i fjor, eller mer? 3 ganger, eller kansje 4?

Tør du si et tall? (For de er mange i samme "gesjeften" rundt omkring i europa, og kommer gjerne til denne Sarepta's krukke som finnes her på berget.

''Her er rom folk, fra Romania, som har fått den hjelpen du etterlyser at alle sammen skal få som kommer hit. Dette er romfolk som har fått plass i velstandssamfunnet i Norge, og her er hva de bidrar med tilbake. http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.10864811 http://www.reddbarna.no/nyheter/rombarna-har-rett-til-skolegang

De som kommer reisende snart, kommer mest sannsynlig fra Romania, og inntar en del ledige fortaushjørner. Der sitter de å tigger, til bakmenn som kommer å samler inn pengene (har sett dette selv), og så har du enkelte som selger barna sine, eller tvinger dem til å begå lovbrudd.

Du er en av de svært få som ønsker rom folket tilbake sør. Men la meg stille deg et spørsmål. Hvor mange er din "grense" for skal innta Oslo nå kommende sommer?

2 ganger så mange som i fjor, eller mer? 3 ganger, eller kansje 4? Tør du si et tall? (For de er mange i samme "gesjeften" rundt omkring i europa, og kommer gjerne til denne Sarepta's krukke som finnes her på berget. – old lady''

Det som hjalp var faktisk i Spania, hvor de bygget hus til spanske romfolk, og hjalp til med jobb, under den ENE forutsetningen at de sendte ungene på skole.

NOen år etter hadde 50% jobb, og 50% klart å kjøpe eget hus.

Det er helt unikt, og det viser nettopp at dette er et problem som lar seg løse.

Skrevet

Hei!

BBC dokumentaren viste at pengene går ikke til bakmenn, og barna er deres osv...

Det leie er at små barn med sigøynerbakgrunn blir opplært i dette systemet, ikke får gå på skole og har lange lange arbeidsdager.

Ja jeg skal til byen nå :-)

Fint å vite vi er flere som ikke greier å gå forbi :-)

BBC-dokumentaren viste vel nettopp at pengene kunne gå til bakmenn og at tiggingen er ganske organisert.

Problemet med å gi til barn som tigger er at det både stimulerer til at de blir sendt ut for å tigge mer og at de blir opplært til tigging som yrke.

Det beste for barna hadde kanskje vært om ingen gav dem noe. Så får foreldrene deres heller tigge selv.

mvh

Gjest eldre dame
Skrevet

''De VIL jo ikke ha jobb. – eldre dame''

Så lenge de overhodet ikke får delta i samfunnet så betyr det egentlig fint lite hva de "vil" - de utsettes for så mange fordommer at "ingen" ansetter dem.

For noe sludder. Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.

De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb.

Det arrangeres ekteskap for mindreårige. Jentene er så unge som 12-13 år. Kvinnemishandling er utbredt. De får barn før de har nådd seksuell lavalder. Det skjer uten at helsevesenet slår alarm, angivelig av frykt for at de i stedet vil begynne å føde hjemme.

Ekteskapene blir ikke offisielt registrert. Derfor får de støtte som enslig mor. Ektefellene får hver sin billige kommunale leilighet, og leier ut den ene. De er ofte involvert i kriminalitet, spesielt bedrageri.

Barna går i liten grad i skole, og blir innvilget lange permisjoner som bryter med retningslinjene. Få sigøynere kan lese og skrive.

Gjest eldre dame
Skrevet

''Her er rom folk, fra Romania, som har fått den hjelpen du etterlyser at alle sammen skal få som kommer hit. Dette er romfolk som har fått plass i velstandssamfunnet i Norge, og her er hva de bidrar med tilbake. http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.10864811 http://www.reddbarna.no/nyheter/rombarna-har-rett-til-skolegang

De som kommer reisende snart, kommer mest sannsynlig fra Romania, og inntar en del ledige fortaushjørner. Der sitter de å tigger, til bakmenn som kommer å samler inn pengene (har sett dette selv), og så har du enkelte som selger barna sine, eller tvinger dem til å begå lovbrudd.

Du er en av de svært få som ønsker rom folket tilbake sør. Men la meg stille deg et spørsmål. Hvor mange er din "grense" for skal innta Oslo nå kommende sommer?

2 ganger så mange som i fjor, eller mer? 3 ganger, eller kansje 4? Tør du si et tall? (For de er mange i samme "gesjeften" rundt omkring i europa, og kommer gjerne til denne Sarepta's krukke som finnes her på berget. – old lady''

Det som hjalp var faktisk i Spania, hvor de bygget hus til spanske romfolk, og hjalp til med jobb, under den ENE forutsetningen at de sendte ungene på skole.

NOen år etter hadde 50% jobb, og 50% klart å kjøpe eget hus.

Det er helt unikt, og det viser nettopp at dette er et problem som lar seg løse.

''Det er helt unikt, og det viser nettopp at dette er et problem som lar seg løse.''

I Oslo har man prøv dette, og endt med å kaste bort 800 millioner kr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...