Gå til innhold

Gi til romenere

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er helt unikt, og det viser nettopp at dette er et problem som lar seg løse.''

I Oslo har man prøv dette, og endt med å kaste bort 800 millioner kr.

''I Oslo har man prøv dette, og endt med å kaste bort 800 millioner kr. – eldre dame''

Med dagens mennesker? Eller noen for 30 år siden?

Eller mener du at romfolk er en gruppe, slik at fordi noe ikke virket for 30 år siden, så er dagens romfolk ansvarlig for dette?

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Madelenemie

14

• PieLill

6

• Nord og ned

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

For noe sludder. Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.

De 500 sigøynerne i Norge lever stort sett på trygd og offentlige stønader. Angivelig er ingen av dem i fast jobb.

Det arrangeres ekteskap for mindreårige. Jentene er så unge som 12-13 år. Kvinnemishandling er utbredt. De får barn før de har nådd seksuell lavalder. Det skjer uten at helsevesenet slår alarm, angivelig av frykt for at de i stedet vil begynne å føde hjemme.

Ekteskapene blir ikke offisielt registrert. Derfor får de støtte som enslig mor. Ektefellene får hver sin billige kommunale leilighet, og leier ut den ene. De er ofte involvert i kriminalitet, spesielt bedrageri.

Barna går i liten grad i skole, og blir innvilget lange permisjoner som bryter med retningslinjene. Få sigøynere kan lese og skrive.

''or noe sludder. Fra 1970-tallet til 1991 ble det brukt 800 millioner kroner på et sigøynerprosjekt i Oslo, som blant annet omfattet gratis boliger, som ble totalt ramponert.''

Og forbindelsen med dagens romfolk er?

Du mener de ikke er individer?

Gjest old lady
Skrevet

''Her er rom folk, fra Romania, som har fått den hjelpen du etterlyser at alle sammen skal få som kommer hit. Dette er romfolk som har fått plass i velstandssamfunnet i Norge, og her er hva de bidrar med tilbake. http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.10864811 http://www.reddbarna.no/nyheter/rombarna-har-rett-til-skolegang

----------------------------------------------------

De som kommer reisende snart, kommer mest sannsynlig fra Romania, og inntar en del ledige fortaushjørner. Der sitter de å tigger, til bakmenn som kommer å samler inn pengene (har sett dette selv), og så har du enkelte som selger barna sine, eller tvinger dem til å begå lovbrudd.

Du er en av de svært få som ønsker rom folket tilbake sør. Men la meg stille deg et spørsmål. Hvor mange er din "grense" for skal innta Oslo nå kommende sommer?

2 ganger så mange som i fjor, eller mer? 3 ganger, eller kansje 4? Tør du si et tall? (For de er mange i samme "gesjeften" rundt omkring i europa, og kommer gjerne til denne Sarepta's krukke som finnes her på berget. – old lady''

Det som hjalp var faktisk i Spania, hvor de bygget hus til spanske romfolk, og hjalp til med jobb, under den ENE forutsetningen at de sendte ungene på skole.

NOen år etter hadde 50% jobb, og 50% klart å kjøpe eget hus.

Det er helt unikt, og det viser nettopp at dette er et problem som lar seg løse.

Jeg visste at du ikke kunne tallfeste hvor mange DU setter som en grense for hvor mange du ønsker tilbake kommende sommer.

''Det som hjalp var faktisk i Spania, hvor de bygget hus til spanske romfolk, og hjalp til med jobb, under den ENE forutsetningen at de sendte ungene på skole.''

Det er fatitisk den_ene_tingen de ikke klarer å tilpasse seg her i Norge.

Det er liksom en gjenganger for denne gruppen mennesker dette.

Jeg gjentar : det finnes vissntnok_en_ fra rom folket som har avlagt avgangseksamen - noensinne - i Norge.

Til tross for en satsing i mange-hundre-millionersklassen.

Dette er informasjon som ble utvekslet til det kjedsommelige i fjor, sammens med Spania, krigen, jødene og flere hundre års forfølgelse. Vi trenger vel ikke repetere alt vel.

Skrevet

Jeg visste at du ikke kunne tallfeste hvor mange DU setter som en grense for hvor mange du ønsker tilbake kommende sommer.

''Det som hjalp var faktisk i Spania, hvor de bygget hus til spanske romfolk, og hjalp til med jobb, under den ENE forutsetningen at de sendte ungene på skole.''

Det er fatitisk den_ene_tingen de ikke klarer å tilpasse seg her i Norge.

Det er liksom en gjenganger for denne gruppen mennesker dette.

Jeg gjentar : det finnes vissntnok_en_ fra rom folket som har avlagt avgangseksamen - noensinne - i Norge.

Til tross for en satsing i mange-hundre-millionersklassen.

Dette er informasjon som ble utvekslet til det kjedsommelige i fjor, sammens med Spania, krigen, jødene og flere hundre års forfølgelse. Vi trenger vel ikke repetere alt vel.

''

Det er fatitisk den_ene_tingen de ikke klarer å tilpasse seg her i Norge. Det er liksom en gjenganger for denne gruppen mennesker dette. Jeg gjentar : det finnes vissntnok_en_ fra rom folket som har avlagt avgangseksamen - noensinne - i Norge. Til tross for en satsing i mange-hundre-millionersklassen.

Dette er informasjon som ble utvekslet til det kjedsommelige i fjor, sammens med Spania, krigen, jødene og flere hundre års forfølgelse. Vi trenger vel ikke repetere alt vel. – old lady''

Neida, du trenger ikke repetere fordommene dine.

Skrevet

''Tror du at de vil ha mat, et pledd eller liknende?? Vet om ei som kjøpte varm kaffe og en bolle til et romfolk som satt på gata. Vet du hva hun gjorde? Hun kasta det vekk og skrek at hun ville ha penger!! Snakk om takknemlighet. – meg__123!''

Ja, det vil de fleste nok ha.

At du vet om en kvinne som traff en sunt tigger sier vel fint lite om resten? Jeg tipper du også hadde vært litt "uberegnelig" hvis ditt liv bestod av å sitte på et kaldt fortau og tigge, tror du ikke?

Huff kjenner jeg blir litt provosert av det du skriver.

Regner med du jobber som frivillig et eller annet sted? Har jeg rett?

Skrevet

Huff kjenner jeg blir litt provosert av det du skriver.

Regner med du jobber som frivillig et eller annet sted? Har jeg rett?

''Huff kjenner jeg blir litt provosert av det du skriver.

Regner med du jobber som frivillig et eller annet sted? Har jeg rett? – meg__123!''

Hva er det som er provoserende med det jeg skriver?

Jeg jobber en del frivillig nå; jobbet mer tidligere (i Latin-Amerika), og et år i Sør Afrika med bistand.

Skrevet

''Huff kjenner jeg blir litt provosert av det du skriver.

Regner med du jobber som frivillig et eller annet sted? Har jeg rett? – meg__123!''

Hva er det som er provoserende med det jeg skriver?

Jeg jobber en del frivillig nå; jobbet mer tidligere (i Latin-Amerika), og et år i Sør Afrika med bistand.

Det virker som du mener at vi som ikke gir, er dårlige mennesker, og det syns jeg er provoserende.

Men synes for all del at det er bra med frivillig-arbeid :)

Skrevet

Det virker som du mener at vi som ikke gir, er dårlige mennesker, og det syns jeg er provoserende.

Men synes for all del at det er bra med frivillig-arbeid :)

''Det virker som du mener at vi som ikke gir, er dårlige mennesker, og det syns jeg er provoserende.

Men synes for all del at det er bra med frivillig-arbeid :) – meg__123!''

Ja, jeg mener at hvis du (som er styrtrik, sammenlignet med "dem") er motstander av å dele noe av din formue med de som ikke er så heldige som deg, så er du et dårligere menneske enn de som deler med seg. Ev. så mangler man grunnleggende følelser for sine medmennesker eller empati.

Ja, frivillig arbeid redder folks liv.

Gjest old lady
Skrevet

''Det virker som du mener at vi som ikke gir, er dårlige mennesker, og det syns jeg er provoserende.

Ja, jeg mener at hvis du (som er styrtrik, sammenlignet med "dem") er motstander av å dele noe av din formue med de som ikke er så heldige som deg, så er du et dårligere menneske enn de som deler med seg. Ev. så mangler man grunnleggende følelser for sine medmennesker eller empati.

''Ja, jeg mener at hvis du (som er styrtrik, sammenlignet med "dem") er motstander av å dele noe av din formue med de som ikke er så heldige som deg''

Man betaler da sin skatt.

Skrevet

Det hender jeg gir noen kroner til noen narkomane uteliggere når jeg går forbi,men det er alt. Føler ikke de usle kronene gir så stor nytte uansett :P

Skrevet

Det hender jeg gir noen kroner til noen narkomane uteliggere når jeg går forbi,men det er alt. Føler ikke de usle kronene gir så stor nytte uansett :P

''Det hender jeg gir noen kroner til noen narkomane uteliggere når jeg går forbi,men det er alt. Føler ikke de usle kronene gir så stor nytte uansett :P – meg__123!''

Det er ikke så farlig om det er til narkomane uteliggere eller romfolk eller andre.

Du merker det nok ikke, men for dem gjør det stor forskjell. Både fordi de trenger pengene, men like mye fordi de kan føle at noen bryr seg, og "ser" dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Ja, jeg mener at hvis du (som er styrtrik, sammenlignet med "dem") er motstander av å dele noe av din formue med de som ikke er så heldige som deg''

Man betaler da sin skatt.

''Man betaler da sin skatt. – old lady''

Ja, og det betyr selvsagt ikke at man ikke hjelper mennesker i nød, på samme måte som man hjelper i en trafikkulykke når ambulansen ikke er der, selv om man betaler skatt.

Gjest morsk gubbe
Skrevet

Du vet ingen ting om hva meg__123! eventuelt gir bort til andre. Tenk så mye frivillig arbeid og veldedighet *DU* kunne fått til tid hvis du ikke hadde sittet her tilnærmet døgnet rundt mens du gneldrer og kjefter på andre. Du er rett og slett en frekk satan.

Skrevet

Du vet ingen ting om hva meg__123! eventuelt gir bort til andre. Tenk så mye frivillig arbeid og veldedighet *DU* kunne fått til tid hvis du ikke hadde sittet her tilnærmet døgnet rundt mens du gneldrer og kjefter på andre. Du er rett og slett en frekk satan.

''Du vet ingen ting om hva meg__123! eventuelt gir bort til andre. Tenk så mye frivillig arbeid og veldedighet *DU* kunne fått til tid hvis du ikke hadde sittet her tilnærmet døgnet rundt mens du gneldrer og kjefter på andre. Du er rett og slett en frekk satan. – morsk gubbe''

Og hvis du leste innleggene du svarte på, ville du (kanskje) unngått å dumme deg ut med slike pinlige innlegg for deg.

Skrevet

''Det hender jeg gir noen kroner til noen narkomane uteliggere når jeg går forbi,men det er alt. Føler ikke de usle kronene gir så stor nytte uansett :P – meg__123!''

Det er ikke så farlig om det er til narkomane uteliggere eller romfolk eller andre.

Du merker det nok ikke, men for dem gjør det stor forskjell. Både fordi de trenger pengene, men like mye fordi de kan føle at noen bryr seg, og "ser" dem.

Med vennlig hilsen

Ja du har nok rett i det :)

Madelenemie
Skrevet

BBC-dokumentaren viste vel nettopp at pengene kunne gå til bakmenn og at tiggingen er ganske organisert.

Problemet med å gi til barn som tigger er at det både stimulerer til at de blir sendt ut for å tigge mer og at de blir opplært til tigging som yrke.

Det beste for barna hadde kanskje vært om ingen gav dem noe. Så får foreldrene deres heller tigge selv.

mvh

Hei!

Nei dokumentaren viste at det var sjelden bakmenn, pengene går til familiene, vel bygger de seg flotte hus, men det får de jo til en brøkdelen av prisen i Romania.

Jeg syns det er bedre pengene går til menneskene enn om det skulle vært mafia bak, uansett er jeg enig i at bruken av barn i tiggevirksomheten må det settes en stopper for. Vanskene med dette var jo at barna viste seg faktisk å være deres egne, og ikke traffiking ofre, derfor kunne de ikke ta barna fra dem.

Jeg var da glad barna var deres, men jeg syns det må gjøres mer for å hjelpe disse barna, de har jo forferdelige arbeidsdager.

Skrevet

Hei!

Nei dokumentaren viste at det var sjelden bakmenn, pengene går til familiene, vel bygger de seg flotte hus, men det får de jo til en brøkdelen av prisen i Romania.

Jeg syns det er bedre pengene går til menneskene enn om det skulle vært mafia bak, uansett er jeg enig i at bruken av barn i tiggevirksomheten må det settes en stopper for. Vanskene med dette var jo at barna viste seg faktisk å være deres egne, og ikke traffiking ofre, derfor kunne de ikke ta barna fra dem.

Jeg var da glad barna var deres, men jeg syns det må gjøres mer for å hjelpe disse barna, de har jo forferdelige arbeidsdager.

''Nei dokumentaren viste at det var sjelden bakmenn, pengene går til familiene, vel bygger de seg flotte hus, men det får de jo til en brøkdelen av prisen i Romania.''

De bodde ikke så verst i Stor-Britania heller. Har de flotte hus, burde det være på tide å finne et annet levebrød enn å tigge.

''Jeg syns det er bedre pengene går til menneskene enn om det skulle vært mafia bak, uansett er jeg enig i at bruken av barn i tiggevirksomheten må det settes en stopper for. Vanskene med dette var jo at barna viste seg faktisk å være deres egne, og ikke traffiking ofre, derfor kunne de ikke ta barna fra dem.''

Pengene går til storfamilien som er patrialkalsk. Noen få sitter med makten og mange har lite eller ingen ting å si. Grensen er flytende mellom storfamilien og organisert krimminalitet, som reportasjen også viser.

Den viste tydelig hvordan de går inn i ulike tiggerroller for å tekkes sitt publikum. F.eks. lot de som de var muslimer i muslimske bydeler og spekulerte i å tigge ved moskeer etter fredagsbønnen. De skaper det bildet av sin situasjon/elendighet som de anser vil gi mest penger. Sannhet har lite med saken å gjøre.

''Jeg var da glad barna var deres, men jeg syns det må gjøres mer for å hjelpe disse barna, de har jo forferdelige arbeidsdager.''

Det var vel et hull i britisk lovverk som gjorde at de ikke kunne ta barna fra foreldre som bruker dem i barnearbeid og nekter dem utdanning. Alle som gir til barnetiggere bidrar til å oppmuntre foreldrene til å fortsette med dette. Så lenge det er lønnsomt, vil de gjøre det.

mvh

Skrevet

''Nei dokumentaren viste at det var sjelden bakmenn, pengene går til familiene, vel bygger de seg flotte hus, men det får de jo til en brøkdelen av prisen i Romania.''

De bodde ikke så verst i Stor-Britania heller. Har de flotte hus, burde det være på tide å finne et annet levebrød enn å tigge.

''Jeg syns det er bedre pengene går til menneskene enn om det skulle vært mafia bak, uansett er jeg enig i at bruken av barn i tiggevirksomheten må det settes en stopper for. Vanskene med dette var jo at barna viste seg faktisk å være deres egne, og ikke traffiking ofre, derfor kunne de ikke ta barna fra dem.''

Pengene går til storfamilien som er patrialkalsk. Noen få sitter med makten og mange har lite eller ingen ting å si. Grensen er flytende mellom storfamilien og organisert krimminalitet, som reportasjen også viser.

Den viste tydelig hvordan de går inn i ulike tiggerroller for å tekkes sitt publikum. F.eks. lot de som de var muslimer i muslimske bydeler og spekulerte i å tigge ved moskeer etter fredagsbønnen. De skaper det bildet av sin situasjon/elendighet som de anser vil gi mest penger. Sannhet har lite med saken å gjøre.

''Jeg var da glad barna var deres, men jeg syns det må gjøres mer for å hjelpe disse barna, de har jo forferdelige arbeidsdager.''

Det var vel et hull i britisk lovverk som gjorde at de ikke kunne ta barna fra foreldre som bruker dem i barnearbeid og nekter dem utdanning. Alle som gir til barnetiggere bidrar til å oppmuntre foreldrene til å fortsette med dette. Så lenge det er lønnsomt, vil de gjøre det.

mvh

Disse tingene du nevner (patriakalske familiestrukturer) blir ikke borte ved ytterligere isolering og demonisering av disse menneskene.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Etter å ha lest såpass mange fordommer mot Romfolket, og der man har bestemt seg for hvor håpløse de er og hvordan det uansett ikke vil nytte å hjelpe dem, så tror jeg man noen ganger kan dele mennesker inn i 2 grupper

1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv...

2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre.

Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi.

Jeg er skeptisk selv til tigge-virksomheten, men det er en del av deres kultur, jeg mener man må se på tiltak som kan settes inn og motvirke denne utviklingen. Det som ble gjort i Spania viste seg vellykket, kunne vi ikke gjort noe slikt?

Det vi har gitt av "hjelp" tidligere, har også vært sterkt preget av rasisme, der tvangssterilisering vekket vonde minner og ikke ga noen grunn til å stole på norske myndigheter.

Jeg syns også man må se forskjell på å tigge og kriminalitet, så syns jeg vi skal tenke på hva vi selv ville gjort hvis vi var vokst opp i en tilsvarende kultur og i ytterste fattigdom. Jeg tror noe av det første jeg ville gjort var å bygge meg et stort fint hus, et stort symbol på at fattigdommen ligger bak og fremtiden ser bedre ut, kanskje...ville jeg tigget, kanskje ville jeg stjålet, jeg ville gjort det jeg hadde lært og uten å være et verre menneske enn andre.

Det jeg mener er at vi som samfunn må på en human måte sette inn tiltak for å hjelpe neste generasjon rumenere vekk fra tigging og hjørnet på fortauet, de er ikke bare Romanias ansvar, de er vårt ansvar og Europa har tross alt åpne grenser innad.

Madelenemie
Skrevet

mvh

Hei!

Jeg er ikke uenig med deg i alt.

Men jeg mener bare vi må finne gode måter å løse dette på, feks gjøre det mer attraktivt å bli integrert, sende barna på skole, drive opplysning blant dem osv..

Jeg leste en artikkel for mange år siden i A magasinet, der var det nettopp kvinnene som begynte se annerledes på reisevirksomheten og hvordan den ødela for barnas skolegang og utdanning, de løste litt noen av problemene ved å drive skole selv når de reiste. Jeg tenker bare vi må finne konstruktive måter å hjelpe på, spesielt barna, slik at de ikke blir dratt inn i en slik meningsløs tilværelse som den man ser i BBC dokumentaren, det er jo forferdelig hvordan disse barna blir dratt rundt hele dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...