PieLill Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei! Jeg er ikke uenig med deg i alt. Men jeg mener bare vi må finne gode måter å løse dette på, feks gjøre det mer attraktivt å bli integrert, sende barna på skole, drive opplysning blant dem osv.. Jeg leste en artikkel for mange år siden i A magasinet, der var det nettopp kvinnene som begynte se annerledes på reisevirksomheten og hvordan den ødela for barnas skolegang og utdanning, de løste litt noen av problemene ved å drive skole selv når de reiste. Jeg tenker bare vi må finne konstruktive måter å hjelpe på, spesielt barna, slik at de ikke blir dratt inn i en slik meningsløs tilværelse som den man ser i BBC dokumentaren, det er jo forferdelig hvordan disse barna blir dratt rundt hele dagen. ''Men jeg mener bare vi må finne gode måter å løse dette på, feks gjøre det mer attraktivt å bli integrert, sende barna på skole, drive opplysning blant dem osv..'' Problemet er at 'vi' ikke kan løse problemet så lenge de det gjelder ikke er interessert i løsningen. Deler av romfolket er ikke villig til å slutte å reise, sende barna regelmessig til skolen eller ha fast jobb. Man kan motivere og tilrettelegge til man blir blå i trynet. Nettopp derfor synes jeg det er viktig å ikke oppmuntre til den ikke bærekraftige livsstilen ved å gi til tiggere av romfolket. Det øyeblikket de ikke lengre tjente penger på den måten, ble de ille tvunget til å legge om kursen. Det er en kultur som har mistet noe av grepet om konseptet få kontra og det å yte. Jeg gir gjerne til arbeid som gir en vei ut av tiggerlivet. Endring blir det ikke ved å legge ting i hendene på folk, men å gi dem noe å jobbe med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei! Etter å ha lest såpass mange fordommer mot Romfolket, og der man har bestemt seg for hvor håpløse de er og hvordan det uansett ikke vil nytte å hjelpe dem, så tror jeg man noen ganger kan dele mennesker inn i 2 grupper 1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv... 2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre. Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi. Jeg er skeptisk selv til tigge-virksomheten, men det er en del av deres kultur, jeg mener man må se på tiltak som kan settes inn og motvirke denne utviklingen. Det som ble gjort i Spania viste seg vellykket, kunne vi ikke gjort noe slikt? Det vi har gitt av "hjelp" tidligere, har også vært sterkt preget av rasisme, der tvangssterilisering vekket vonde minner og ikke ga noen grunn til å stole på norske myndigheter. Jeg syns også man må se forskjell på å tigge og kriminalitet, så syns jeg vi skal tenke på hva vi selv ville gjort hvis vi var vokst opp i en tilsvarende kultur og i ytterste fattigdom. Jeg tror noe av det første jeg ville gjort var å bygge meg et stort fint hus, et stort symbol på at fattigdommen ligger bak og fremtiden ser bedre ut, kanskje...ville jeg tigget, kanskje ville jeg stjålet, jeg ville gjort det jeg hadde lært og uten å være et verre menneske enn andre. Det jeg mener er at vi som samfunn må på en human måte sette inn tiltak for å hjelpe neste generasjon rumenere vekk fra tigging og hjørnet på fortauet, de er ikke bare Romanias ansvar, de er vårt ansvar og Europa har tross alt åpne grenser innad. ''1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv... 2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre. Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi.'' Så det tenker du om de som ikke er enige med deg. Blir ikke det litt for lettvindt? Selv gir jeg ikke til barn som tigger _fordi_ jeg bryr meg om dem. Fordi jeg synes de er uvurderlige skatter. Og jeg vet at så lenge det er mer økonomisk lønnsomt for foreldrene å sende dem på tiggerferd i stedet for på skolen, vil de gjøre det. Jeg hjelper barna mer ved å ikke gi og dermed bidra til å bryte den onde sirkelen. Jeg gir gjerne. Men jeg forsøker å finne måter å gi på som i størst mulig grad treffer blink mhp å hjelpe _både_ i en akutt situasjon _og_ på lang sikt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2013 ''1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv... 2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre. Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi.'' Så det tenker du om de som ikke er enige med deg. Blir ikke det litt for lettvindt? Selv gir jeg ikke til barn som tigger _fordi_ jeg bryr meg om dem. Fordi jeg synes de er uvurderlige skatter. Og jeg vet at så lenge det er mer økonomisk lønnsomt for foreldrene å sende dem på tiggerferd i stedet for på skolen, vil de gjøre det. Jeg hjelper barna mer ved å ikke gi og dermed bidra til å bryte den onde sirkelen. Jeg gir gjerne. Men jeg forsøker å finne måter å gi på som i størst mulig grad treffer blink mhp å hjelpe _både_ i en akutt situasjon _og_ på lang sikt. mvh Hei! Jo det blir lettvint, derfor skrev jeg "kan ofte deles inn i 2 grupper" :-) Jeg forstår din holdning, og jeg er glad du ser dem som meg, og det tror jeg du gjør. Nå må jeg forte meg får besøk må tenke på andre ting :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord og ned Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 ''Det virker som du mener at vi som ikke gir, er dårlige mennesker, og det syns jeg er provoserende. Men synes for all del at det er bra med frivillig-arbeid – meg__123!'' Ja, jeg mener at hvis du (som er styrtrik, sammenlignet med "dem") er motstander av å dele noe av din formue med de som ikke er så heldige som deg, så er du et dårligere menneske enn de som deler med seg. Ev. så mangler man grunnleggende følelser for sine medmennesker eller empati. Ja, frivillig arbeid redder folks liv. ''så er du et dårligere menneske enn de som deler med seg'' Du har selvsagt ingen ting med hvordan andre menensker disonerer sine penger, ei heller har du noen rett til å dele ut stempler på hvem som er gode og onde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Havelar Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei! Etter å ha lest såpass mange fordommer mot Romfolket, og der man har bestemt seg for hvor håpløse de er og hvordan det uansett ikke vil nytte å hjelpe dem, så tror jeg man noen ganger kan dele mennesker inn i 2 grupper 1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv... 2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre. Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi. Jeg er skeptisk selv til tigge-virksomheten, men det er en del av deres kultur, jeg mener man må se på tiltak som kan settes inn og motvirke denne utviklingen. Det som ble gjort i Spania viste seg vellykket, kunne vi ikke gjort noe slikt? Det vi har gitt av "hjelp" tidligere, har også vært sterkt preget av rasisme, der tvangssterilisering vekket vonde minner og ikke ga noen grunn til å stole på norske myndigheter. Jeg syns også man må se forskjell på å tigge og kriminalitet, så syns jeg vi skal tenke på hva vi selv ville gjort hvis vi var vokst opp i en tilsvarende kultur og i ytterste fattigdom. Jeg tror noe av det første jeg ville gjort var å bygge meg et stort fint hus, et stort symbol på at fattigdommen ligger bak og fremtiden ser bedre ut, kanskje...ville jeg tigget, kanskje ville jeg stjålet, jeg ville gjort det jeg hadde lært og uten å være et verre menneske enn andre. Det jeg mener er at vi som samfunn må på en human måte sette inn tiltak for å hjelpe neste generasjon rumenere vekk fra tigging og hjørnet på fortauet, de er ikke bare Romanias ansvar, de er vårt ansvar og Europa har tross alt åpne grenser innad. Jeg tror det hjelper å gi på gruppenivå, ikke på enkeltnivå. Jeg syns det er ekkelt å gå forbi, og gir av og til narkomane, og spanderer røyk og kjøper =oslo. Men når det gjelder de rumenske tiggerne tror jeg oppriktig og i mitt hjerte at jeg gjør situasjonen verre for den enkelte og deres barn ved å bidra til at å tigge på gata i Oslo gir noe som helst inntekt. Jeg har bodd i et land der det vanlige var pur unge jenter med småbarn på fanget. Mange ga barna mat, og jeg skjønner at det ikke hjelper på situasjonen at de er sultne. Men det eneste de barna opplever er et liv med underernæring, understimulering og tigging Jentene er rundt 13 når de blir giftet bort. I Norge griper faktisk barnevern og politi inn hvis de har med barna på denne måten, derfor har de ikke det. Men barn og barnebarn ligger vel på fanget til en slekting og tigger et annet sted i Europa. Jeg tror faktisk vi må straffeførfølge dem mer, ikke for tigging, men for barnemishandling, voldtekt og sex med mindreårig ( når en på 16 er mor til en 2-åring har det skjedd noe kriminelt), gjennom barnevern, skoleplikt, skatteregler osv. Norge kan ikke løse denne knuten, men jeg tror på samarbeid gjennom EU, WHO (det er et stort helseproblem for de det gjelder). Jeg har også lest at man fikk til noe velykket integrering i Spania. Kanskje det kan kopieres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Hei! Etter å ha lest såpass mange fordommer mot Romfolket, og der man har bestemt seg for hvor håpløse de er og hvordan det uansett ikke vil nytte å hjelpe dem, så tror jeg man noen ganger kan dele mennesker inn i 2 grupper 1) De som er usikre og gir fordi menneskene treffer dem i hjertet, de vet samtidig at dette er mennesker som deg og meg, barna deres er like mye skatter som våre egne, bare de ytre omstendigheter er annerledes, kulturen deres, hårfargen, klesstilen, musikken, levemåten osv... 2) De andre som sjeldent lar seg bevege av elendigheten vi har rundt oss, som alltid synes å tro at, å gi ikke hjelper, verken for enkeltmenneske eller på gruppenivå. De lager seg ofte forklaringer slik at de klarer gå forbi uten å se og la seg berøre. Men innerst inne tror jeg de også strever med å bare gå forbi. Jeg er skeptisk selv til tigge-virksomheten, men det er en del av deres kultur, jeg mener man må se på tiltak som kan settes inn og motvirke denne utviklingen. Det som ble gjort i Spania viste seg vellykket, kunne vi ikke gjort noe slikt? Det vi har gitt av "hjelp" tidligere, har også vært sterkt preget av rasisme, der tvangssterilisering vekket vonde minner og ikke ga noen grunn til å stole på norske myndigheter. Jeg syns også man må se forskjell på å tigge og kriminalitet, så syns jeg vi skal tenke på hva vi selv ville gjort hvis vi var vokst opp i en tilsvarende kultur og i ytterste fattigdom. Jeg tror noe av det første jeg ville gjort var å bygge meg et stort fint hus, et stort symbol på at fattigdommen ligger bak og fremtiden ser bedre ut, kanskje...ville jeg tigget, kanskje ville jeg stjålet, jeg ville gjort det jeg hadde lært og uten å være et verre menneske enn andre. Det jeg mener er at vi som samfunn må på en human måte sette inn tiltak for å hjelpe neste generasjon rumenere vekk fra tigging og hjørnet på fortauet, de er ikke bare Romanias ansvar, de er vårt ansvar og Europa har tross alt åpne grenser innad. Jeg er definitivt i kategori 1... det er fryktelig vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Hadde noen hatt en klar oppskrift på hvordan vi skulle forholde oss til problemet - slik at disse menneskene fikk et menneskeverdig liv, så hadde det vært så mye enklere.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. mars 2013 Del Skrevet 30. mars 2013 Jeg tror det hjelper å gi på gruppenivå, ikke på enkeltnivå. Jeg syns det er ekkelt å gå forbi, og gir av og til narkomane, og spanderer røyk og kjøper =oslo. Men når det gjelder de rumenske tiggerne tror jeg oppriktig og i mitt hjerte at jeg gjør situasjonen verre for den enkelte og deres barn ved å bidra til at å tigge på gata i Oslo gir noe som helst inntekt. Jeg har bodd i et land der det vanlige var pur unge jenter med småbarn på fanget. Mange ga barna mat, og jeg skjønner at det ikke hjelper på situasjonen at de er sultne. Men det eneste de barna opplever er et liv med underernæring, understimulering og tigging Jentene er rundt 13 når de blir giftet bort. I Norge griper faktisk barnevern og politi inn hvis de har med barna på denne måten, derfor har de ikke det. Men barn og barnebarn ligger vel på fanget til en slekting og tigger et annet sted i Europa. Jeg tror faktisk vi må straffeførfølge dem mer, ikke for tigging, men for barnemishandling, voldtekt og sex med mindreårig ( når en på 16 er mor til en 2-åring har det skjedd noe kriminelt), gjennom barnevern, skoleplikt, skatteregler osv. Norge kan ikke løse denne knuten, men jeg tror på samarbeid gjennom EU, WHO (det er et stort helseproblem for de det gjelder). Jeg har også lest at man fikk til noe velykket integrering i Spania. Kanskje det kan kopieres? Helt enig. Å gi til denne gruppen uten å stille krav, er å vedlikeholde elendigheten. Tragisk nok foretrekker mange foreldre at barna deres lever samme liv som dem fremfor å risikere at de får et løsere forhold til familie og kultur. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390049-gi-til-romenere/page/4/#findComment-3462529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.