Gå til innhold

Overvekt-skatt på flybilletten?

Anbefalte innlegg

Gjest gretten gubbe
Skrevet

Ja, betalingen bør tilpasses kostnadene.

Skrevet

Nei.Ikke så lenge normalvekten for en sjåfør for bil er 75 kg,og gjennomsnittet for norske kvinner er nærmere 55 eller 65.De få av oss som har råd til å fly,hadde sikkert også hatt råd til sunnere mat,eller nye joggesko.

Tror nok at Hogsrud hadde blitt forbannet,hadde noen foreslått dette.Bedre at man fjerner armlenet mellom setene eller gjør alle seter 5-10 cm bredere.Tipper at amerikanske flyseter er mye bredere enn de europeiske eller asiatiske.

Er ikke verdens aller rikeste land i stand til å både være rik OG raus? Filantrop er ett flott ord,det betyr at man elsker menn-esker høyere enn penger.At Normaliteten bør utvides som hverken de som veier under 65 eller over 85 blir mobbet.

Skulle man veie 50 menn og 50 kvinner på Gardermoen ,vil jeg tippe at de veier under 7500 kilo.Hadde jeg vært Avinor, hadde jeg satt vekten til 1 passasjer med bagasje til 100 kg i snitt,så er det nok til 25 kg bagasje innenlands.Bedre å fjerne noen av setene på turistklasse fra 4 til 3 seter.Eller 5 til 4 seter..2 rader helt bakerst ved toalettet.Da slipper man også at de overvektige må gå langt og forstyrrer flere enn strengt tall nødvendig.

Ikke glem at det er naturen sin feil.Kvinner med bred rumpe føder lettere mange barn,da det er god plass i bekkenet.Feite menn overlever lettere i kalde strøk,og når det er hungersnød. Sikkert derfor skandinaver er ganske høye og sterke.Det er få som Banker Brækhus,Bjørgen og Johaug.

Stor Gutt.

Skrevet

''Kan det fungere som en ekstra gulrot for å sette i gang med vektnedgang, eller for å holde seg slank?''

Nei, men det fungerer helt sikkert utmerket til ytterligere stigmatisering og demonisering av folk som ikke overholder statens krav til øvre vektgrense.

mvh

Skrevet

''Er det greit? Hva synes dere? ''

Ikke som enkelttiltak. I så fall måtte hele prissystemet revideres, med priskategorier for summen av vekten av passasjeren selv sammen med all bagasjen (også håndbagasje) vedkommende har med seg. Men det blir jo et utrolig styr med å veie alt mulig.

''Kan det fungere som en ekstra gulrot for å sette i gang med vektnedgang, eller for å holde seg slank?''

Det har jeg absolutt ingen tro på.

tzatziki1365380058
Skrevet

For det første, er det vel ikke akkurat flyselskapenes oppgave å vurdere hvordan folk skal leve, og om folk bør slanke seg eller ei.

For det andre, har jeg absolutt ingen tro på at folk slanker seg for å betale mindre for flybilletten. De som føler seg ok på tross av overvekt, vil blåse i hele greia, og de som er flaue over vekten sin og dermed redde for å bli tatt ut på kontroll, vil la være å fly/fly bare når de absolutt må.

Og for det tredje, som egentlig er det første, er at dersom det er kostnadene man påfører flyselskapet som skal avgjøre hva man betaler for billetten, altså under forutsetning av at det koster mer å fly mer vekt (noe som nok er riktig), så har jo "normalvekt" abslolutt ikke noe å si. De som veier mye, må betale mer, de som veier lite, skal betale mindre. Dvs at barn ikke skal betale stort i det hele tatt, og en mann på 90 kg skal betale mer enn ei dame på 80 kg, selv om mannen på 90 er normalvektig og damen på 80 ikke er det. Jeg kan - til dels - akseptere forskjellsprising basert på at hver person betaler for den kostnaden man påfører noen. Jeg kan absolutt ikke akseptere en moralistisk tilnærming a la du veier mer enn "VI" synes du burde, ergo skal du betale mer. Det har faktisk ikke flyselskap eller noen andre, noe som helst med!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...