Gå til innhold

Å lykkes er et samspill mellom mange egenskaper


Anbefalte innlegg

Gjest fornøydgubbe
Skrevet

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2584072.ece

''Dette kjennetegner en vinner

Å lykkes er et samspill mellom mange egenskaper, mener eksperter.

- Det som aller mest kjennetegner den som lykkes med et foretak er en sterk tro på det man vil selge, sier Agnes Bergo, daglig leder i og gründer av finansrådgivningsselskapet Pengedoktoren, til DN.no.

- I hvilken grad man lykkes henger sammen med hvem man er i personlighet og evneprofil, hvilken erfaring man har, og den vilje og evne man har til å skape nye erfaringer, sier Øyvind Martinsen, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.

DN.no skriver i flere artikler denne påsken om ulike folk som har lykkes, og beskriver hvorfor disse personene mener de har spilt kortene sine særlig bra.

Bergo og Martinsen har begge sett nærmere på hva det er som ligger til grunn for å lykkes. Bergo som forfatter av boken "Gründer" og gründer selv, og Martinsen som forsker.

Tro og kunnskap

Bergo mener at det å lykkes henger sammen med både indre og ytre faktorer.

- Den som lykkes med å starte et foretak har sterk tro på produktet, og på at dette er noe som markedet vil ha, sier Bergo.

Sterk tro på produktet er gjerne en av de viktigste driverne.

- Mange skyter alt de har av ressurser inn i prosjektet, både tid og penger, sier Bergo, og viser til at dette også kan være gründerens store utfordring.

Forelsker seg i eget produkt

Men sterk tro på produktet er ikke nok. Ytre faktorer er vel så viktige.

- Det er kanskje her mange gründere gjør feil. Mange forelsker seg i eget produkt, og glemmer at det de kommer med må være noe markedet vil ha, sier Bergo.

- Troen på eget produkt bør helst være kombinert med at man har skaffet seg kunnskap om at dette er noe som kan kommersialiseres, sier hun.

Les hvordan gründerne bak klesdesignet FWSS gjorde dette: - 98 prosent av de som sier de vil, vil det ikke nok

Rikdom ikke målet

Aller helst bør produktet også være skalerbart. Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i bedrifter, blant annet ved at det er mulig å tjene mer jo mer man selger (produkt nummer 1000 er billigere å produsere enn produkt nummer 1, dermed øker lønnsomheten).

- Mitt inntrykk er imidlertid at de aller færreste gründere starter opp fordi de vil bli rike, sier Bergo.

Det var heller ikke hennes mål da hun startet opp som uavhengig finansrådgiver i 1988.

- Jeg startet opp fordi jeg hadde en brennende tro på at det var et marked for uavhengig økonomisk rådgivning, på at jeg hadde funnet en nisje og at dette var noe jeg kunne leve av. Samtidig ville jeg få mer tid med mine små barn, forteller Bergo.

Hun jobbet da som soussjef i Nevi Investor (nå DNB Investor), Norges første pengemarkedsfond.

Etter det første året var Pengedoktoren oppe i fart, Bergo trengte ikke lenger annonsere for å få kunder. 25 år senere lever Bergo godt av Pengedoktoren, og finansrådgiveren er blitt en velkjent stemme i norsk media.

Øyvind Martinsen, professor ved BI, peker på at det å lykkes er et samspill mellom flere faktorer.

Foto: Per Ståle Bugjerde

Øyvind Martinsen, professor ved BI, peker på at det å lykkes er et samspill mellom flere faktorer.

Intelligens viktigst

Psykologisk forskning kan også gi oss en pekepinn på hva det er som gjør at man lykkes.

- Å prestere godt er knyttet til visse egenskaper, sier Martinsen.

Han viser til at forskning innen differensialpsykologi (læren om forskjeller mellom mennesker) har vist at prestasjoner har sammenheng med disse trekkene:

Evner (intelligens og evner forbundet med kreativitet)

Personlighetstrekk

Taus kunnskap

Innstilling til seg selv og livet

- Intelligens er den enkeltstående egenskap som er sterkeste forbundet med prestasjon, på tvers av yrker, forteller Martinsen.

Kreativitet kan også ha stor betydning, fordi den kreative evner å skape nye ideer, forklarer han. Samspillet mellom intelligens og kreativ evne p åvirker også.

- Det finnes mange smarte mennesker som ikke får idéer, og idérike folk som ikke får noe ut av idéene sine fordi de "mangler" intelligens, sier han.

Pliktoppfyllende og planmessig

Enkelte personlighetstrekk er også sterkere enn andre forbundet med gode prestasjoner.

Innen personlighetspsykologi brukes gjerne femfaktormodelen for å beskrive personlighetstrekk:

Ekstroversjon (utadvendthet; sosial, behov for stimulerende aktivitet)

Medmenneskelighet (empati; preferanse for å støtte og hjelpe andre)

Planmessighet (orden, grundighet, målorientert, systematisk)

Lav følelsesmessig stabilitet (tendens til oppleve negative følelser som engstelse og bekymring)

Åpenhet for erfaring (fantasi, idéer, liberal, sans for estetikk)

- På tvers av alle jobber er det personlighetstrekket som dreier seg å være planmessig og pliktoppfyllende som er sterkest forbundet med prestasjon. Dette trekket gjør folk grundige, mål- og prestasjonsorienterte, sier Martinsen.

Viktig å se mulighetene

Geir Eikeland i Excellars mener at en av de viktigste årsakene til at han har lykkes med vinselskapet sitt, er at han har vært åpen og nysgjerrig. Han mener at dette blant annet gjorde at han klarte å utnytte situasjonen da han uventet hadde flaks.

Les mer om dette her: - Jeg er tro mot ideen min

- Psykologien ser på det å lykkes som et samspill mellom flere faktorer, men man ser heller ikke bort fra at noen rett og slett har flaks, eller at noen har evne til å se muligheter der ingen andre ser muligheter, sier Martinsen.

- Det finnes mange eksempler på bedriftsledere for eksempel som ikke har sett mulighetene når de har vært der, og tapt mye på det.

Martinsen viser blant annet til Steve Ballmer i Microsoft som mente at iPhone aldri ville bli en suksess fordi den manglet tastatur, the Beatles som søkte Decca Records om platekontrakt i 1962 og fikk beskjed om at gitarbasert musikk var på vei ut, og Ken Olsen, sjefen for Digital Corporations, som i 1977 sa at han mente at det ingen ville få behov for noen personlige pc-er hjemme (lenker til eksterne artikler om disse hendelsene (red.anm)).

- Det er bøttevis av sånne eksempler, folk ser ikke mulighetene når de er der. Å lykkes handler mye om å være åpen for, og se muligheter, å gripe sjansen, og å være grundig nok til å realisere dem, sier Martinsen.

LES OGSÅ:

- 98 prosent av de som sier de vil, vil det ikke nok''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...