Gå til innhold

Jeg kan aldri tilgi sykehuset og staten igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Dem Kan Aldri Tilgis
Skrevet

Hei!

Jeg har nå vært under tvunget psykisk helsevern i over 2 måneder.

Det er først nå jeg har funnet ut hva staten og sykehuset driver på med.

Jeg fikk i går utlevert noen papirer fra advokaten, der staten og sykehuset argumenterer for hvorfor tvangen ikke bør oppheves i retten.

Det de har skrevet om meg er rett og slett galskap, og gjorde mitt gode rykte om til et dårlig rykte.

Blant annet skrev de at de mente at jeg ikke ville ta mine antipsykotiske medisiner om tvangen ble opphevet.

Dette er rett og slett TULL!! De har IKKE spurt meg en gang om jeg er villig til å ta dem om jeg blir utskrevet.

Selvfølgelig hadde jeg tatt dem om legen mente det var til mitt eget beste.

Det som virkelig ødela mitt gode navn og rykte var at dem hadde skrevet at om tvangen ble opphevet var det åpenbart sannsynlig at jeg kom til å ruse meg.

HERREGUD, jeg som ALDRI har rørt narkotika og drikker maks et lite glass per måned.

Da jeg sa til advokaten at jeg trodde at dem skrev falske opplysninger om meg, bare for å ha grunnlag for å holde meg her på tvang, svarte han: Jeg tror deg!

Han sa til og med før han gikk at han syntes synd på meg.

Altså slik som sykehuset og staten skriver om meg, tillater jeg ikke.

Å ødelegge mitt gode navn å rykte på denne måten er rett og slett vondt.

Det er vondt å tenke på at det de har skrevet vil stå der for alltid.

At jeg til evig tid vil bli vurdert som narkoman, når jeg aldri har rørt noe som helst av narkotika.

Staten har rett og slett ødelagt min fremtid.

Jeg har sagt at jeg kan ta jevnlige urinprøver bare for å bevise at jeg ikke er den de "tror" jeg er.

Etter det som ble skrevet, kjenner jeg at det blir vondt å forklare seg i retten.

Advokaten sier jeg må si det som det er, forklare hva som er feil og ikke.

Det vil bli mange vonde minner som jeg må forklare, både seksuelle overgrep i psykiatrien, ulovlig tvang og overgrep.

Jeg kommer nok til å felle noen tårer.

Men jeg håper at jeg kan puste lettet ut når saken er ferdig og jeg forhåpentligvis har fått medhold.

Både jeg og advokaten håper så inderlig at vi vinner.

Han har sagt han skal gjøre alt, bare jeg gjør mitt.

Jeg håper virkelig at saken ender godt, og at jeg forhåpentligvis kan få et nytt og bedre liv.

Men mest av alt ønsker jeg at sykehuset og staten kan si unnskyld face to face.

Selv om dette ikke vil rette på gamle og nye sår, så vil sykehuset sin beklagelse hjelpe på å komme meg videre, og se frem og ikke tilbake.

Men tilgi dem? Det gjør jeg ALDRI

Det dem har gjort over så lang tid kan ikke tilgis.

De skal forstå at mine dype sår aldri kan fikses.

Mvh Lei av helsevesenet

Skrevet

''Blant annet skrev de at de mente at jeg ikke ville ta mine antipsykotiske medisiner om tvangen ble opphevet. Dette er rett og slett TULL!! ''

Men er det ikke bare noen uker siden du skrev en del innlegg her om å ikke ville ta medisiner?

stjernestøv
Skrevet

Må vel gå an å ordne opp i dette?

De har ikke lov å fare med løgn.

Skrevet

''Blant annet skrev de at de mente at jeg ikke ville ta mine antipsykotiske medisiner om tvangen ble opphevet. Dette er rett og slett TULL!! ''

Men er det ikke bare noen uker siden du skrev en del innlegg her om å ikke ville ta medisiner?

Jo, men jeg valgte å ta dem.. jeg var så oppegående at jeg selv forstod etter et døgn at medisiner var til mitt eget beste, og jeg kommer aldri igjen til å slutte med medisinene uten at en lege sier at jeg må.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor enkelte leger er så ivrig på å "ha rett". De tjener ikke akkurat penger på å ha folk under tvunget helsevern. Det er flott det går mot rettssak. Da har du sjansen til å motbevise deres påstander. Jeg er sikker på at de fleste journaler er spekket med misforståelser og feil. Jeg fikk selv hakeslepp da det sto i en rapport at jeg hadde blitt seksuellt misbrukt av faren min. Noe som absolutt ikke er sant. Jeg ble misbrukt, men ikke av faren min!!!

Det er tøft å gå å vente på en rettsak, men etter den er ferdig er det viktig å ha fokus på å komme videre i livet, uansett utfall. Anke kan du gjøre i det uendelige, men prøv å legg alt det vonde bak deg. Det er nok av dem som forblir bitter og ulykkelig resten av livet på grunn av fortiden og svik. Shit happens...Ta vare opå deg selv og gå ut i sola ;-)

Skrevet

Må vel gå an å ordne opp i dette?

De har ikke lov å fare med løgn.

Advokaten prøver å hjelpe, men ingen er interessert i å høre på oss.

Han har sendt brev på brev til kommunen uten å få noe bra svar tilbake.

Vi sendte også en klage til fylkesmannen, de lovte at de skulle gripe fatt i det og fatte tilsynssak.

Etter flere måneder og flere brev og telefoner til dem, gidder dem enda ikke svare.

Nå er advokaten så lei av å se på hva som skjer at han tenker at etter rettsaken sender han et brev til sivilombudsmannen.

Dem har sagt at det som står i min journal vil forbli der.

Det er derfor det er vondt å tenke på at hver gang jeg skal innom helsevesenet vil jeg bli betegnet som narkoman.

Jeg er så lei av å sitte her å se på at dem gjør alt for å ødelegge livet mitt, uten at jeg eller advokaten når frem.

De driver ulovlig, det vet jeg.

Men hvordan skal dem bli tatt, når ingen hører på oss?

Jeg vet ikke om de kan straffes for det en gang.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor enkelte leger er så ivrig på å "ha rett". De tjener ikke akkurat penger på å ha folk under tvunget helsevern. Det er flott det går mot rettssak. Da har du sjansen til å motbevise deres påstander. Jeg er sikker på at de fleste journaler er spekket med misforståelser og feil. Jeg fikk selv hakeslepp da det sto i en rapport at jeg hadde blitt seksuellt misbrukt av faren min. Noe som absolutt ikke er sant. Jeg ble misbrukt, men ikke av faren min!!!

Det er tøft å gå å vente på en rettsak, men etter den er ferdig er det viktig å ha fokus på å komme videre i livet, uansett utfall. Anke kan du gjøre i det uendelige, men prøv å legg alt det vonde bak deg. Det er nok av dem som forblir bitter og ulykkelig resten av livet på grunn av fortiden og svik. Shit happens...Ta vare opå deg selv og gå ut i sola ;-)

Takk for flott svar:)

Jeg er glad det ble rettssak, det er da jeg kan bevise for dommeren at jeg har rett.

Hvis jeg klarer det, så kan jeg gå derfra med tanker om at nå går sykehuset og staten i sin egen "møkk" .

Jeg skal prøve å fokusere positivt uansett utfall.

Advokaten mener det er rett å anke om vi ikke får medhold, så det kommer jeg selvfølgelig til å gjøre om det skjer.

Takk for at du oppmuntrer meg til å komme meg ut i solen, men på grunn av det forbaskede helsevesenet har jeg ikke hatt utgang på over 2 måneder.

Vel, jeg har en time, men det er først etter solen har gått ned.

Jeg kan visst ikke bestemme selv når jeg vil ut, det må være et fast klokkeslett.

Så jeg må innrømme det er kjipt å sitte inne å se ut på den nydelige påskesola, når jeg ikke får gå ut før den går ned.

Men ellers takk:)

stjernestøv
Skrevet

Advokaten prøver å hjelpe, men ingen er interessert i å høre på oss.

Han har sendt brev på brev til kommunen uten å få noe bra svar tilbake.

Vi sendte også en klage til fylkesmannen, de lovte at de skulle gripe fatt i det og fatte tilsynssak.

Etter flere måneder og flere brev og telefoner til dem, gidder dem enda ikke svare.

Nå er advokaten så lei av å se på hva som skjer at han tenker at etter rettsaken sender han et brev til sivilombudsmannen.

Dem har sagt at det som står i min journal vil forbli der.

Det er derfor det er vondt å tenke på at hver gang jeg skal innom helsevesenet vil jeg bli betegnet som narkoman.

Jeg er så lei av å sitte her å se på at dem gjør alt for å ødelegge livet mitt, uten at jeg eller advokaten når frem.

De driver ulovlig, det vet jeg.

Men hvordan skal dem bli tatt, når ingen hører på oss?

Jeg vet ikke om de kan straffes for det en gang.

Tror ikke det er lov det der, de skal hjelpe deg og ikke ødelegge for deg. Ikke gi deg!

Skrevet

Takk for flott svar:)

Jeg er glad det ble rettssak, det er da jeg kan bevise for dommeren at jeg har rett.

Hvis jeg klarer det, så kan jeg gå derfra med tanker om at nå går sykehuset og staten i sin egen "møkk" .

Jeg skal prøve å fokusere positivt uansett utfall.

Advokaten mener det er rett å anke om vi ikke får medhold, så det kommer jeg selvfølgelig til å gjøre om det skjer.

Takk for at du oppmuntrer meg til å komme meg ut i solen, men på grunn av det forbaskede helsevesenet har jeg ikke hatt utgang på over 2 måneder.

Vel, jeg har en time, men det er først etter solen har gått ned.

Jeg kan visst ikke bestemme selv når jeg vil ut, det må være et fast klokkeslett.

Så jeg må innrømme det er kjipt å sitte inne å se ut på den nydelige påskesola, når jeg ikke får gå ut før den går ned.

Men ellers takk:)

Uff, trodde du bodde utenfor institusjon jeg... Ja ja. Jeg sitter inne jeg også på grunn av hekseskudd i ryggen :-/ Om det er noe trøst. Ser på Shrek 2.

Hold motet oppe :-)

Skrevet

Uff, trodde du bodde utenfor institusjon jeg... Ja ja. Jeg sitter inne jeg også på grunn av hekseskudd i ryggen :-/ Om det er noe trøst. Ser på Shrek 2.

Hold motet oppe :-)

Uff, det var ikke gøy å høre at du også satt inne.

I dag knakk personalet meg totalt.

Det begynte med at de skulle kommentere alt jeg sa og gjorde.

Jeg kunne ikke åpne kjeften en gang før personalet kommenterte.

Jeg skulle vaske rommet, og da fikk jeg kommentarer for det.

Jeg hadde ikke sopt gulvene, dette var egentlig fordi personalet var for opptatt med å kjefte på meg tidligere.

Jeg hadde også ikke lagt på dynetrekket når hun skulle se på rommet.

Jeg fikk kommentarer når jeg sa noe på spøk rett etter personalet hadde spøkt med meg.

Toppen av kransekaka var at når jeg skulle fortelle dem at sykehuset hadde skrevet at jeg kunne ruse meg, så vrengte hun ordene og mente bestemt at jeg hadde sagt at det var hun som hadde skrevet det.

Dette stemte ikke i det hele tatt, det jeg sa var at "dere" altså sykehuset har skrevet det, og nå går hun rundt og tror at det var hun jeg sa.

Derfor kommer hun til å skrive falske opplysninger om meg i journalen pga en liten bagatell.

Og i tillegg får jeg aldri prate om det jeg har lyst til, for hver gang de mener at jeg prater om noe de synes er upassende, for eksempel hvis jeg har vondt noe sted eller er dårlig, så går de ut og lukker døren rett foran trynet på meg, forsøker jeg da å åpne den igjen, så fysisk holder dem igjen døren.

I dag knakk dem meg helt totalt.

Jeg trodde det var meningen å gjøre pasienter friske, men personalet her gjør meg dårligere.

Før jeg kom hit var jeg ikke deprimert, men det klarte de her å få til.

For en liten stund siden falt jeg ned i en tung depresjon, der jeg ikke orket noen ting.

Jeg orket ikke stelle meg og holde på med daglige aktiviteter, jeg orket bare så vidt å gå i dusjen en til to ganger i uken.

Jeg gråt store deler av døgnet og ville bare sove.

Men gjett hva de sa til meg da? Dette må du komme deg ut av selv!! Hallo?? Her var det de som gjorde meg deprimert og så vil de en gang ikke hjelpe?

Jeg tror jeg har funnet årsaken til alt som skjer.

Det er ikke pasientene som er galne, her er det personalet.

Det blir liksom litt de gales hus her.

Men en dag, da er det de som går rundt seg selv og ikke aner hva de skal gjøre! Jeg ser frem til det:)

Skrevet

Tror ikke det er lov det der, de skal hjelpe deg og ikke ødelegge for deg. Ikke gi deg!

Nei! Du kan ta det med ro:) Jeg gir meg IKKE!

Jeg og advokaten har så sterke beviser mot dem, så sterke at dommeren må jo se at det er vi som har rett.

Som jeg sa til rose23, en dag er det de som gå rundt seg selv og ikke aner hva de skal gjøre:)

Om jeg så må gå til skrittet å politianmelde dette stedet, så gjør jeg det med glede:)

God påske forresten:)

stjernestøv
Skrevet

Nei! Du kan ta det med ro:) Jeg gir meg IKKE!

Jeg og advokaten har så sterke beviser mot dem, så sterke at dommeren må jo se at det er vi som har rett.

Som jeg sa til rose23, en dag er det de som gå rundt seg selv og ikke aner hva de skal gjøre:)

Om jeg så må gå til skrittet å politianmelde dette stedet, så gjør jeg det med glede:)

God påske forresten:)

Hvorfor tvinger de deg til å være der, er du til fare for deg selv eller psykotisk?

Spørs om de har lov til dette, jeg hadde blitt gal hvis de hadde oppført seg slik mor meg. Hadde nok stukket av, forstår ikke at de kan holde på slik med voksne mennesker.

Jo, god påske til deg og :-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg syns det er rart hvis du bare møter vanskelige mennesker, sånn er ikke verden. Jeg har tvert i mot motsatt erfaring, de få gangene noen har vært uvennlige har det skyldtes naturlige forklaringer.

Hvis du har en slik innfallsvinkel tror jeg ingen vil tro på din versjon, kanskje opplever du enkeltvis urett, men totalt er menneskene der for å hjelpe deg, legene og andre helsearbeidere spesielt.

For en uke siden fikk jeg en streng person på telefon fra SSBU, men forklaringen jeg har fått i ettertid er at denne personen kanskje var overarbeidet, og ikke mente noe vondt med dette, også BUP som jeg er i samtaler med, syns personen svarte rart på min etterspørsel, det er selvsagt ikke bra, men det gjør ikke hele SSBU til sånn som en person var. dessuten hørte psykiateren på BUP på meg, og sa hun syns det var rart jeg ble møtt på denne måten. Jeg glemmer ikke navnet hennes, og jeg syns det er mer enn beklagelig at hun sitter i en sentral posisjon på SSBU, men hun får stå for sin behandling av foresatte, og hun er en og SSBU har mange ansatte.

Poenget mitt er at vi alle unntaksvis møter uvennlig innstilte mennesker, men hvis verden består av slike, som ikke vil høre og forstå deg, tror jeg problemet ligger i deg, at du er syk, og bør og trenger tvangen akkurat nå.

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Jeg syns det er rart hvis du bare møter vanskelige mennesker, sånn er ikke verden. Jeg har tvert i mot motsatt erfaring, de få gangene noen har vært uvennlige har det skyldtes naturlige forklaringer.

Hvis du har en slik innfallsvinkel tror jeg ingen vil tro på din versjon, kanskje opplever du enkeltvis urett, men totalt er menneskene der for å hjelpe deg, legene og andre helsearbeidere spesielt.

For en uke siden fikk jeg en streng person på telefon fra SSBU, men forklaringen jeg har fått i ettertid er at denne personen kanskje var overarbeidet, og ikke mente noe vondt med dette, også BUP som jeg er i samtaler med, syns personen svarte rart på min etterspørsel, det er selvsagt ikke bra, men det gjør ikke hele SSBU til sånn som en person var. dessuten hørte psykiateren på BUP på meg, og sa hun syns det var rart jeg ble møtt på denne måten. Jeg glemmer ikke navnet hennes, og jeg syns det er mer enn beklagelig at hun sitter i en sentral posisjon på SSBU, men hun får stå for sin behandling av foresatte, og hun er en og SSBU har mange ansatte.

Poenget mitt er at vi alle unntaksvis møter uvennlig innstilte mennesker, men hvis verden består av slike, som ikke vil høre og forstå deg, tror jeg problemet ligger i deg, at du er syk, og bør og trenger tvangen akkurat nå.

Et godt innlegg og jeg tror du har veldig rett i det du skriver :)

Skrevet

Hvorfor tvinger de deg til å være der, er du til fare for deg selv eller psykotisk?

Spørs om de har lov til dette, jeg hadde blitt gal hvis de hadde oppført seg slik mor meg. Hadde nok stukket av, forstår ikke at de kan holde på slik med voksne mennesker.

Jo, god påske til deg og :-)

Nei, jeg er ikke til fare for meg selv eller andre og heller ikke psykotisk.. den eneste grunnen de har er at de er redd at jeg kan bli det pga jeg er kronisk syk. Men de har personlig sittet og sagt til meg at de ikke tror jeg er suicidal.. så hvis de er redd for at jeg kan bli det så må de holde meg her resten av livet, siden jeg er kronisk syk.. og det tror jeg neppe de får lov til.. Jeg har tidligere hatt psykotiske symptomer, men det har jeg ikke hatt på flere måneder nå.

Men det er ikke mistanke om psykose...

Så jeg og advokaten tviler på at det de gjør er lovlig..

Jeg kan garantere deg at hvis det var du som var her, noe du heldigvis ikke er, så hadde du blitt GAL!!!

Jeg håper snart sykehuset får straffen sin.. jeg håper i det minste at hvis det viser seg at de har brutt loven at jeg får en klekkelig erstatning..

Jeg har blitt utsatt for overgrep fra sykehuset i over 1 år i strekk.

Så en straff må de i det minste få

Skrevet

Hei!

Hei!

Jeg tror du tar litt feil her.

Jeg skal ikke kritisere det du har skrevet, for du har rett i at noen mennesker er slik, og så kjenner jo ikke du meg da..

Men det jeg vil frem til er at jeg går faktisk igjennom dette, det er klart at noen mennesker er også snille, men de fleste som jobber her, og da mener jeg ikke alle, er uvennlige mot meg.

Jeg har en advokat på saken, som har gått igjennom alle journaler og dokumenter, og er også i dialog med kommunen og fylkeslegen.

Jeg har en journal der det står svart på hvitt, som også fylkeslegen var med på at jeg aldri burde blitt plassert her fordi personalet som jobber på denne avdelingen har 0 eller ingen erfaring med min sykdom.

De har beskrevet at personalet synes det er vanskelig å jobbe med meg pga at jeg representerer en type pasient og problemstillinger som dem ikke har erfaring med.

Personalet har også skrevet i journalen at min advokat er naiv og ønsker ham alt hell og lykke på å finne et bedre tilbud til meg.

Jeg forstår det du vil frem til, men i mitt tilfelle er en del av det du skriver feil.

Det er faktisk slik at jeg gjennomgår det jeg skriver.

Men det er jo ikke din feil at du sier det du sier til meg, du kjenner meg jo ikke og jeg kjenner jo ikke deg utenom på dette forumet.

Men jeg håper at vi fikk oppklart litt her nå, så hvis du lurer på noe mer så er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Og til det med at jeg er syk, ja jeg er syk, men jeg er ikke alvorlig sinnslidende, jeg har en diagnose, som ikke er psykose.

Jeg har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og en personlighetsforstyrrelse.

Men takk for svaret ditt, selv om dette svaret ble litt feil i mitt tilfelle.

Men igjen, det er IKKE din feil!

Mvh

stjernestøv
Skrevet

Nei, jeg er ikke til fare for meg selv eller andre og heller ikke psykotisk.. den eneste grunnen de har er at de er redd at jeg kan bli det pga jeg er kronisk syk. Men de har personlig sittet og sagt til meg at de ikke tror jeg er suicidal.. så hvis de er redd for at jeg kan bli det så må de holde meg her resten av livet, siden jeg er kronisk syk.. og det tror jeg neppe de får lov til.. Jeg har tidligere hatt psykotiske symptomer, men det har jeg ikke hatt på flere måneder nå.

Men det er ikke mistanke om psykose...

Så jeg og advokaten tviler på at det de gjør er lovlig..

Jeg kan garantere deg at hvis det var du som var her, noe du heldigvis ikke er, så hadde du blitt GAL!!!

Jeg håper snart sykehuset får straffen sin.. jeg håper i det minste at hvis det viser seg at de har brutt loven at jeg får en klekkelig erstatning..

Jeg har blitt utsatt for overgrep fra sykehuset i over 1 år i strekk.

Så en straff må de i det minste få

Høres forferdelig ut å være på tvang. Håper det er over snart for ditt sinns skyld :-)

Skrevet

Høres forferdelig ut å være på tvang. Håper det er over snart for ditt sinns skyld :-)

Det håper jeg også:)

Ellers stjeler jeg nøklene til personalet og låser opp og stikker av.. hehe:D

Skrevet

Hei!

Jeg skal ikke kritisere det du har skrevet, for du har rett i at noen mennesker er slik, og så kjenner jo ikke du meg da..

Men det jeg vil frem til er at jeg går faktisk igjennom dette, det er klart at noen mennesker er også snille, men de fleste som jobber her, og da mener jeg ikke alle, er uvennlige mot meg.

Jeg har en advokat på saken, som har gått igjennom alle journaler og dokumenter, og er også i dialog med kommunen og fylkeslegen.

Jeg har en journal der det står svart på hvitt, som også fylkeslegen var med på at jeg aldri burde blitt plassert her fordi personalet som jobber på denne avdelingen har 0 eller ingen erfaring med min sykdom.

De har beskrevet at personalet synes det er vanskelig å jobbe med meg pga at jeg representerer en type pasient og problemstillinger som dem ikke har erfaring med.

Personalet har også skrevet i journalen at min advokat er naiv og ønsker ham alt hell og lykke på å finne et bedre tilbud til meg.

Jeg forstår det du vil frem til, men i mitt tilfelle er en del av det du skriver feil.

Men det er jo ikke din feil at du sier det du sier til meg, du kjenner meg jo ikke og jeg kjenner jo ikke deg utenom på dette forumet.

Men jeg håper at vi fikk oppklart litt her nå, så hvis du lurer på noe mer så er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Og til det med at jeg er syk, ja jeg er syk, men jeg er ikke alvorlig sinnslidende, jeg har en diagnose, som ikke er psykose.

Jeg har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og en personlighetsforstyrrelse.

Mvh

Jeg tror deg :-) har selv vært innlagt ørten ganger, og opplevd mye på godt og vondt. Prøv å allier deg med gode hjelpere og vær dønn ærlig. Få noen på ditt parti ;-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Mvh

Hei!

:-)

Gjennomgripende utviklingsfortyrreelse har jeg også :-)

Bare det da, men hvordan personlighetsforstyrrelse har du?

Jeg har selv autisme, det er alt sier min psykiater, og sier videre, du har ingen psykisk lidelse, og det er fint, så føler jeg meg bare medfødt utviklingshemmet og det er nok riktig.

Det er lei å lese at du blir så misforstått, jeg kan ikke gå så mye inn på å skrive nå, for er vertinne :-) men begynner å bli sliten...

over 4 timer snart...

Gjestene sa nettopp "du må være veldig sliten nå..." ig jeg kunne ikke benekte det, så jeg sa ingenting, nå gikk 4 av dem :-) Jeg syns det var hyggelig å ha dem her, men man får nok etter over 4 timer!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...