Gå til innhold

Jeg kan aldri tilgi sykehuset og staten igjen...

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du aldri før blitt utskrevet for så å slutte med medisiner mot legens råd?

Har du aldri brukt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol? Har du aldri hatt positive rusprøver eller blitt tatt hånd om av politiet pga rus?

Om du kan svare nei på disse spørsmål, har du en god sak. I tillegg bør noen sjekke sykehusets praksis.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror deg :-) har selv vært innlagt ørten ganger, og opplevd mye på godt og vondt. Prøv å allier deg med gode hjelpere og vær dønn ærlig. Få noen på ditt parti ;-)

Hei!

Men alle mennesker er jo godhjertede og der for å hjelpe andre.

Har du noen annen erfaring?

Jeg er så trøtt nå og nå har 4 gjester gått og jeg skal legge meg snart for er så sliten...

Madelenemie
Skrevet

Har du aldri brukt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol? Har du aldri hatt positive rusprøver eller blitt tatt hånd om av politiet pga rus?

Om du kan svare nei på disse spørsmål, har du en god sak. I tillegg bør noen sjekke sykehusets praksis.

Hei!

''Har du aldri før blitt utskrevet for så å slutte med medisiner mot legens råd?

Har du aldri brukt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol? Har du aldri hatt positive rusprøver eller blitt tatt hånd om av politiet pga rus?''

Det tror jeg gjelder 99 % av Norges befolkning, og dermed er saken til de fleste vanlige mennesker grei.

Skrevet

Hei!

''Har du aldri før blitt utskrevet for så å slutte med medisiner mot legens råd?

Har du aldri brukt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol? Har du aldri hatt positive rusprøver eller blitt tatt hånd om av politiet pga rus?''

Det tror jeg gjelder 99 % av Norges befolkning, og dermed er saken til de fleste vanlige mennesker grei.

Svaret mitt var ikke til Det Norske Folk. De var til trådstarter og ingen annen.

Madelenemie
Skrevet

Svaret mitt var ikke til Det Norske Folk. De var til trådstarter og ingen annen.

Hei!

Ok!

Gjest Kyllingsuppe
Skrevet

Hei!

Jeg er så trøtt nå og nå har 4 gjester gått og jeg skal legge meg snart for er så sliten...

Alle mennesker er gode? Det er feil. Er mange mennesker som er selvgode, og ser ned på andre.

Gjest Dem Kan Aldri Tilgis
Skrevet

Takk for svar Nhd:)

Jeg har ALDRI rørt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol, jeg har heller IKKE blitt tatt hånd av politiet pga dette.

Jeg har heller ikke sluttet helt med medisiner uten at lege er med på det. Jeg valgte å ikke ta dem på kvelden i noen tilfeller, dette var fordi jeg hadde overnattingsbesøk og ikke ville se neddopet ut, da jeg i disse tilfellene ble alvorlig overmedisinert.

Jeg valgte også å ikke ta dem når jeg en sjelden gang drakk et glass med alkohol, dette var fordi jeg var redd at medisiner og alkohol ikke kunne blandes.

Så da har jeg vel en god sak?

Mvh

Gjest Dem Kan Aldri Tilgis
Skrevet

Glemte å svare at jeg ALDRI har hatt positive rusprøver.. dette har blitt tatt så og si hver gang jeg har havnet på akuttmottaket, med negativt resultat, har også tatt alkotest, den viste 0,00

Gjest Kyllingsuppe
Skrevet

Hei!

99%? Jeg tror nok det er mye mindre. Vil tippe på at 50% har aldri vært avhengig av alkohol eller stoff.

Madelenemie
Skrevet

Alle mennesker er gode? Det er feil. Er mange mennesker som er selvgode, og ser ned på andre.

Hei!

Jeg kjenner ikke mange slike. Kanskje en/to.. ? (fordi min mann opplyste meg om det og fordi jeg hørte personen selv si noe), men ikke så godt å vite hva andre tenker inni seg, det blir gjetninger, og ikke fakta, hvis de ikke har sagt eller skrevet noe som bekrefter at de er slik.

Skrevet

Jeg har ALDRI rørt narkotika eller hatt overforbruk av alkohol, jeg har heller IKKE blitt tatt hånd av politiet pga dette.

Jeg har heller ikke sluttet helt med medisiner uten at lege er med på det. Jeg valgte å ikke ta dem på kvelden i noen tilfeller, dette var fordi jeg hadde overnattingsbesøk og ikke ville se neddopet ut, da jeg i disse tilfellene ble alvorlig overmedisinert.

Jeg valgte også å ikke ta dem når jeg en sjelden gang drakk et glass med alkohol, dette var fordi jeg var redd at medisiner og alkohol ikke kunne blandes.

Mvh

Jeg er ikke nhd (synd han ikke svarte) - men ja, du har en god sak.

Styrke og lykke til til deg :)

Skrevet

Mvh

Jeg driver med slike saker hele tiden, og jeg kan ikke skjønne annet enn at du har en meget god sak.

Skrevet

Hei!

Jeg syns det er rart hvis du bare møter vanskelige mennesker, sånn er ikke verden. Jeg har tvert i mot motsatt erfaring, de få gangene noen har vært uvennlige har det skyldtes naturlige forklaringer.

Hvis du har en slik innfallsvinkel tror jeg ingen vil tro på din versjon, kanskje opplever du enkeltvis urett, men totalt er menneskene der for å hjelpe deg, legene og andre helsearbeidere spesielt.

For en uke siden fikk jeg en streng person på telefon fra SSBU, men forklaringen jeg har fått i ettertid er at denne personen kanskje var overarbeidet, og ikke mente noe vondt med dette, også BUP som jeg er i samtaler med, syns personen svarte rart på min etterspørsel, det er selvsagt ikke bra, men det gjør ikke hele SSBU til sånn som en person var. dessuten hørte psykiateren på BUP på meg, og sa hun syns det var rart jeg ble møtt på denne måten. Jeg glemmer ikke navnet hennes, og jeg syns det er mer enn beklagelig at hun sitter i en sentral posisjon på SSBU, men hun får stå for sin behandling av foresatte, og hun er en og SSBU har mange ansatte.

Poenget mitt er at vi alle unntaksvis møter uvennlig innstilte mennesker, men hvis verden består av slike, som ikke vil høre og forstå deg, tror jeg problemet ligger i deg, at du er syk, og bør og trenger tvangen akkurat nå.

Det er noen som virkelig møter helsevesenet på sitt aller verste. De kan dessverre ha opplevelser så absurde at de selv ville hatt problemer med å tro det kunne skjedd om de ikke hadde opplevd det.

Helsevesenet og helsepersonell gjør mest bra, mest riktig og mest godt. Heldigvis. Men noen ganger skjer forferdelige ting og enda mer forferdelige ting for å dekke over tabbene.

Det et noe ligger langt utenfor egne erfaringsrammer betyr ikke at det ikke kan skje.

mvh

Skrevet

Hei!

''Men alle mennesker er jo godhjertede og der for å hjelpe andre.

Har du noen annen erfaring?''

Har ikke du vært i eller sett stuasjoner der barn har blitt svært dårlig behandlet av de voksne som skulle sørge for at de hadde det godt og var beskyttet? Ville man ikke som utenforstående også der kunne sagt at 'alle er godhjertede og er der for å hjelpe barna,' og dermed avskrevet dine erfaringer som usanne eller ubetydelige.

Mennesker innen helsevesenet drives ikke utelukkende av godhjertethet iblant forstyrret av ytre omstendigheter som evt stress. Du finner helsepersonell som tidvis lar stolthet, selvtilfredshet, selvhevdelse, forakt, fordommer og hull i kompetansen få alt for stor innflytelse på handlinger og holdninger de møter mennesker med. Iblant med katastrofalt resultat.

Et problem for de som er så uheldige å bli utsatt for feilbehandling og ulike typer overtramp/maktovergrep er at det kan være vanskelig å bli trodd. Særlig for pasienter innen psykiatrien.

mvh

Madelenemie
Skrevet

Det er noen som virkelig møter helsevesenet på sitt aller verste. De kan dessverre ha opplevelser så absurde at de selv ville hatt problemer med å tro det kunne skjedd om de ikke hadde opplevd det.

Helsevesenet og helsepersonell gjør mest bra, mest riktig og mest godt. Heldigvis. Men noen ganger skjer forferdelige ting og enda mer forferdelige ting for å dekke over tabbene.

Det et noe ligger langt utenfor egne erfaringsrammer betyr ikke at det ikke kan skje.

mvh

Hei!

Ja jeg forstår og jeg er enig, takk for påminnelsen, jeg skjønte det egentlig for en stund siden da vedkommende forklarte meg mer.

Madelenemie
Skrevet

''Men alle mennesker er jo godhjertede og der for å hjelpe andre.

Har du noen annen erfaring?''

Har ikke du vært i eller sett stuasjoner der barn har blitt svært dårlig behandlet av de voksne som skulle sørge for at de hadde det godt og var beskyttet? Ville man ikke som utenforstående også der kunne sagt at 'alle er godhjertede og er der for å hjelpe barna,' og dermed avskrevet dine erfaringer som usanne eller ubetydelige.

Mennesker innen helsevesenet drives ikke utelukkende av godhjertethet iblant forstyrret av ytre omstendigheter som evt stress. Du finner helsepersonell som tidvis lar stolthet, selvtilfredshet, selvhevdelse, forakt, fordommer og hull i kompetansen få alt for stor innflytelse på handlinger og holdninger de møter mennesker med. Iblant med katastrofalt resultat.

Et problem for de som er så uheldige å bli utsatt for feilbehandling og ulike typer overtramp/maktovergrep er at det kan være vanskelig å bli trodd. Særlig for pasienter innen psykiatrien.

mvh

Hei!

''Et problem for de som er så uheldige å bli utsatt for feilbehandling og ulike typer overtramp/maktovergrep er at det kan være vanskelig å bli trodd. Særlig for pasienter innen psykiatrien.''

Okey, da skal jeg huske på det.

Jeg fikk selv en uvennlig person på telefon på SSBU, selv om jeg ble lei meg der og da, så glemte jeg det fort, hun var sikkert overarbeidet og ikke representativ.

Men det du beskriver er jo alvorlig og jeg tror det er sånn når du skriver det. Det er jo leit, at mennesker i en sårbar situasjon i livet blir møtt slik og ikke trodd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...