Gå til innhold

"Bivirkning" av alvorlig depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen flere enn meg som har problemer med energien etter en alvorlig depresjon?

Jeg har problemer med å forstå og akseptere dette, og lurer på om det kan være en"bivirkning" som følge av langvarig og alvorlig depresjon. Er det noen som får det sånn? Og er det flere enn meg her inne?

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet

Etter mine depresjoner har jeg vært veldig sliten, må bygge opp energien gradvis. Gjøre litt og litt, det meste kan virke uoverkommelig.

Skrevet

Etter mine depresjoner har jeg vært veldig sliten, må bygge opp energien gradvis. Gjøre litt og litt, det meste kan virke uoverkommelig.

Har det tatt lang tid, flere år?

stjernestøv
Skrevet

Har det tatt lang tid, flere år?

Det er vanskelig å si siden jeg har slitt med flere ting enn depresjoner, men husket jeg var i depresjonene for jeg tok ikke medisinene jeg fikk. Hadde sikkert gått fortere over om jeg gjorde det, så mange år sløst bort. Heldigvis vet jeg bedre i dag :-)

Skrevet

Det er vanskelig å si siden jeg har slitt med flere ting enn depresjoner, men husket jeg var i depresjonene for jeg tok ikke medisinene jeg fikk. Hadde sikkert gått fortere over om jeg gjorde det, så mange år sløst bort. Heldigvis vet jeg bedre i dag :-)

Det er bra du vet bedre idag :)

Da er det nok sikkert slik jeg tenker, at man blir sliten etter en alvorlig depresjon.. at det kan ta mange år å komme seg på beina igjen.

takk for ditt svar :)

stjernestøv
Skrevet

Det er bra du vet bedre idag :)

Da er det nok sikkert slik jeg tenker, at man blir sliten etter en alvorlig depresjon.. at det kan ta mange år å komme seg på beina igjen.

takk for ditt svar :)

Tar sin tid ja dessverre...

Annonse

Skrevet

Det er frustrerende.. vil ikke ha det sånn - vil ha tilbake den gode gamle energien. Ser ikke ut som det kommer til å skje.

Skrevet

Men man kan bli sånn etter en alvorlig depresjon, ikke sant? Eller er jeg på bærtur? Det hadde hjelpa meg mye å få svar på det.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ja, har det sånn jeg også... Men prøver å gjøre ting selv om ikke energien er på topp. Opplever ofte at jeg får mer energi av å være aktiv, både fysisk og sosialt.

Skrevet

Ja, har det sånn jeg også... Men prøver å gjøre ting selv om ikke energien er på topp. Opplever ofte at jeg får mer energi av å være aktiv, både fysisk og sosialt.

Tusen hjertelig takk for svar :) Det var i grunnen alt jeg ønsket svar på.

Gjest Ladytron
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar :) Det var i grunnen alt jeg ønsket svar på.

:)

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har aldri blitt den samme som jeg var før jeg ble syk. Men de siste ukene har jeg vært bedre enn på lenge.

Du har hatt mye belastninger i senere tid, og det gjør det nok ikke bedre.

Er det spesielle ting du fikk gjort før som du ikke orker nå?

stjernestøv
Skrevet

Men man kan bli sånn etter en alvorlig depresjon, ikke sant? Eller er jeg på bærtur? Det hadde hjelpa meg mye å få svar på det.

Ja en kan bli helt energiløs etter en alvorlig depresjon, har du ingen energi?

Annonse

Skrevet

Jeg har aldri blitt den samme som jeg var før jeg ble syk. Men de siste ukene har jeg vært bedre enn på lenge.

Du har hatt mye belastninger i senere tid, og det gjør det nok ikke bedre.

Er det spesielle ting du fikk gjort før som du ikke orker nå?

Jeg orket veldig mye før. Det er som natt og dag.

Jeg orket å være sosial, i jobb, holde huset rent og ryddig osv.

Det er frustrerende å ikke orke halvparten en gang, av hva jeg orketfør. Det ble slik etter at jeg møtte veggen totalt.

Skrevet

Ja en kan bli helt energiløs etter en alvorlig depresjon, har du ingen energi?

Jo men ikke halvparten av det jeg hadde før.. jeg vil ha tilbake den gamle formen min...

stjernestøv
Skrevet

Jo men ikke halvparten av det jeg hadde før.. jeg vil ha tilbake den gamle formen min...

Du blir jo eldre med årene og, men ikke sikkert det har noe å si. Du må nok bare innfinne deg med at ting er som de er, det må vi alle.

Skrevet

Du blir jo eldre med årene og, men ikke sikkert det har noe å si. Du må nok bare innfinne deg med at ting er som de er, det må vi alle.

Hadde ikke forskjellen vært så enorm ville det vært enklere å qkseptere.. men den er enorm - som natt og dag. Kanskje jeg aldri blir helt frisk mer.. :(

stjernestøv
Skrevet

Hadde ikke forskjellen vært så enorm ville det vært enklere å qkseptere.. men den er enorm - som natt og dag. Kanskje jeg aldri blir helt frisk mer.. :(

Du må ikke gi opp håpet, ting kan bli bedre på sikt :-)

Men det er viktig å akseptere ting som de er nå og, da slipper du mange unødvendige følelser og tanker.

Skrevet

Du må ikke gi opp håpet, ting kan bli bedre på sikt :-)

Men det er viktig å akseptere ting som de er nå og, da slipper du mange unødvendige følelser og tanker.

Jeg har fått det så bra på mange andre områder.. men det er sant som du sier - det gir mye unødvendige følelser å tenke på dette. Det er jo bortkasta energi det og.. energi jeg kunne brukt på amdre ting. Men jeg blir så deppa i påska - man hører om så mange som er så happy og har masse energi til å være på.påsketurer og i fjelley osv. Den energien hadde jeg også før.. det er så trist.

Gjest Poncho
Skrevet

'' som natt og dag. Kanskje jeg aldri blir helt frisk mer.. :''

Det er ikke sikkert du blir sånn som du var før, det er mange som er nødt til å akseptere akkurat dette etter sykdom.

Jeg tror det er veldig viktig dette å innse at sånn er livet nå, og så må man gjøre det beste utav det. Hvis man hele tiden skal gå rundt og tro at man skal bli bedre, føle på at man er sykere enn før, så tror jeg livskvaliteten blir mindre.

Selv vet jeg at jeg ikke kommer til å bli som før, jeg kan ikke forvente å bli frisk. Har vært syk i veldig mange år og diagnosene tilsier at jeg er kronisk syk, dessverre. Hva gjør jeg så? Jo, jeg må lære meg å leve med det, akseptere at jeg ikke er helt frisk, og så må jeg leve etter det. Faktisk så kan man ha livskvalitet selv om man er syk og ikke blir akkurat som før.

Dette er en prosess du må igjennom. For meg har det vært en del sorgfølelse det å ikke kan gjøre ting jeg gjorde før. Jeg har lengtet etter å gå lange turer på ski, være aktiv, ha like mye energi som tidligere. Nå er det ikke sånn og jeg tviler på at det noen gang blir sånn igjen. I påska har jeg gått kortere turer, sittet mye ute og grillet og tent bål, kost meg med det jeg kan greie. Jeg er fornøyd med det jeg har fått til, til tross for at jeg har hatt en jævlig psykisk form.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...