Gå til innhold

NHD-Hvem sin oppgave er det?

Anbefalte innlegg

Gjest aloee
Skrevet

Hvem sin oppgave er det å sette opp behandlingstimer når man går til psykolog/psykiater?

Har psykisk lidelse og går til behandling men opplever av og til at jeg ikke får avtalt ny time. I blandt utgår timene av forskjellige grunner. Behandler skal reise vekk, sykdom ol.

Jeg synes det er vanskelig å be om nye timer, så det er derfor jeg spør..

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke dette noe dere to skal avtale hver gang du er der?

Gjest aloee
Skrevet

Er ikke dette noe dere to skal avtale hver gang du er der?

Joda. Men som jeg skrev noen ganger utgår timer pga at ting dukker opp. Behandler må på kurs-møte, sykdom og andre ting. Opplever da at jeg ikke får ny time.. Og jeg er ikke typen som ringer og spør etter ny..

Gjest sangsol
Skrevet

Joda. Men som jeg skrev noen ganger utgår timer pga at ting dukker opp. Behandler må på kurs-møte, sykdom og andre ting. Opplever da at jeg ikke får ny time.. Og jeg er ikke typen som ringer og spør etter ny..

Anbefaler deg til selv å be om ny time dersom en time bortfaller av ulike grunner. Da tar du ansvar selv for egen helse, og dette er positivt :) Lykke til.

Skrevet

Da er det hans/hennes ansvar - ikke ditt. Da skal du enten få tildelt ny time der og da, eller pr post.

Skrevet

''Jeg synes det er vanskelig å be om nye timer, så det er derfor jeg spør..''

Kanskje du kan se på det som en terapeutisk utfordring? Som sangsol skriver, så er det alltid positivt å ta ansvar for egen helse.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I utgangspunktet bør en ha faste avtaler. Om en går hver uke på torsdager kl 14, så blir det neste torsdag kl. 14 om en time går ut om ikke annet avtales.

Om en ikke har slike faste avtaler, er det vanligvis den som avlyser en time som har ansvaret for å finne en ny avtale.

Jeg synes du skal ta opp dette spørsmålet i neste time.

Bella Dotte
Skrevet

''Jeg synes det er vanskelig å be om nye timer, så det er derfor jeg spør..''

Kanskje du kan se på det som en terapeutisk utfordring? Som sangsol skriver, så er det alltid positivt å ta ansvar for egen helse.

''Kanskje du kan se på det som en terapeutisk utfordring? Som sangsol skriver, så er det alltid positivt å ta ansvar for egen helse.''

Jeg er enig i dette, og samtidig delt. Det er i hovedsak behandlers ansvar, men det kan være til stor hjelp og utviklende for pasienten å utfordre seg selv, stå litt på krava og utholde ubehaget det innebærer å be om noe som man ikke kan være helt sikker på at man vil få. En del av behandlingen går ut på, eller bør ihvertfall gå ut på, å gjøre pasienten bedre i stand til å ta vare på seg selv, og om man ber om flere timer, er man med på å ta vare på seg selv.

Mener

Skrevet

Kan du ikke bare spørre med en gang det blir avlyst? Enten det er i timen, på sms eller andre måter.

"Ok. Når blir neste time?" Eller "gir du meg beskjed når neste time blir?"

Skjønner at det er vanskelig hvis det går litt tid, det er noe av det værste jeg vet selv... Føles ut som om man maser. Selv om behandler nok ikke tenker på det på samme måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...