Gå til innhold

Autismediagnose

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Siden asperger syndrom snart blir borte vil det som jeg tenkte bli færre i fremtiden som får en autismediagnose.

Det mener også professor Sven Bölte (psykiater)

''Det betyr at terskelen for diagnosen blir høyere – det skal mer til for at noen regnes for autistiske, påpekte han.''

Og dette er jeg enig med han i: Jeg er selv splittet i synet, men samtidig hadde man ikke trengt diagnosen om man ikke hadde funksjonsvansker.

''Et problem, eller bare annerledes?

Noen grupper, både av autister og andre, ønsker nå å endre synet på diagnosen. Autister er ikke syke eller forstyrret, hevder de – de er kun annerledes.

Sven Bölte kaller det ”nevrodiversitet”. Tanken er at det finnes et mangfold av forskjellige nevrologiske utviklingsmønstre, og at det ikke nødvendigvis er noe galt i å ha ett som er litt annerledes:

– Autisme er bare en variant av det å være nevrologisk forskjellig, på same måte som venstrehendte og homofile er annerledes, forklarte han under symposiet.

Dette er en tydelig parallell til debatten om tidlig ultralyd og Downs syndrom her i Norge. Er autisme, og Downs syndrom, en del av det naturlige menneskelige mangfoldet? Hva går tapt om vi kan medisinere (eller abortere) bort disse ”annerledeshetene”?

Bölte er ikke sikker på om et fokus på slik nevrodiversitet er hensiktsmessig:

– Jeg er ganske splittet. På den ene siden er det noe bra med dette, at personer med autismespekterforstyrrelser selv går ut og bruker dette til å få så mye rettigheter og oppmerksomhet som mulig, sa han til forskning.no.

– Men de fleste har jo et funksjonshinder også, og det er funksjonshinderet som er problemet, ikke diagnosen i seg selv. Mange synes det er så viktig med dette konseptet at de iblant glemmer at de også gjerne vil ha litt hjelp. Og da får man et problem, dersom det blir så stort fokus på nevrodiversitet at personene ikke får den hjelpen de trenger.

– Så lenge hinderet er der, er det ikke så viktig for meg om man kaller det nevrodiversitet eller autisme.''

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8128906

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...