Gjest Oppgitt & fortvilet. Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har et problem som etterhvert har blitt et stort problem for meg. Jeg fører ofte samtaler med meg selv inni hodet som jeg ikke klarer å kontrollere eller skru av. Eller dvs, ikke samtaler MED meg selv, men at jeg snakker TIL noen andre. Enetale. Men det er til folk jeg kjenner i virkeligheten, ikke til noen som ikke eksisterer. Snakker ikke høyt, det er kun inni hodet mitt. Og jeg "snakker" om ting jeg er opptatt av, ting som interesserer meg, ting jeg har greie på, ting som engasjerer meg osv. Det kan ikke komme av at jeg er for mye alene, for det blir mye verre etter at jeg har vært sammen med mennesker, Når jeg kommer hjem, eller når gjestene har gått, starter det for fullt. Men jeg bor alene og er hjemmeværende. Så jeg treffer naturligvis ikke andre mennesker hver eneste dag. Jeg er ingen skravlete type når jeg er sosial, men er ikke "stum som en østers" heller. Er helt vanlig, som folk flest. Det er bare sånn når jeg er alene. Men jeg klarer ikke å avverge det ved å sette på musikk, TV, gå tur, gjøre husarbeid eller noen annen form for sysselsetting. Jeg klarer ikke å konsentrere meg om noe som helst når det er sånn. Klarer ikke å konsentrere meg når jeg ser på et TV-program eller en film. Heller ikke hvis jeg prøver å lese. Ingenting hjelper. Jeg blir også forferdelig glemsk. Kan f.eks gå ut på kjøkkenet for å sette på oppvaskmaskinen, men ende opp med å gå tilbake til stuen med en kopp te istedet. Jeg kan gå ut av dusjen, men være ute av stand til å huske om jeg vasket håret eller ikke. Jeg kan gå for å ta medisinene mine, men senere kan jeg ikke huske om jeg har tatt dem. Men så ser jeg i dosetten at jeg har tatt dem, men det er helt umulig for meg å huske selve øyeblikket jeg tok dem. Alt dette er forferdelig slitsomt for meg. Får liksom ikke fred inni hodet mitt. Og jeg får ikke gjort noenting når det er sånn. Jeg klarer ikke å sovne (men sover når jeg først har sovnet). Det er ikke hver eneste dag det er sånn, men ofte nok. Men hva er dette? Hva kan jeg gjøre? For jeg vet ikke. Finnes det hjelp? Øvrig info om meg selv: Mann i slutten av 30-årene. Diagnoser: Generalisert angstlidelse og tilbakevendende depresjoner (Unipolar). Også sosialangst når jeg er blandt mennesker jeg ikke kjenner. Medisiner: Fontex 20 mg, 1 tbl dg. Lamictal 200 mg, 2 tbl 2 x dgl. Tolvon 60 mg, 1 tbl kveld. Valium 5 mg, 1 tbl ved behov (0-3 tbl dgl). Jeg kan ikke huske hvor lenge jeg har hatt det sånn. Men medisinene jeg bruker gjør at jeg er så godt som symptomfri for de andre psykiske sykdommene jeg sliter med. Jeg drikker ikke alkohol eller kaffe. 0 Siter
-På Dol av og til Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Sånn har jeg det også, men har aldri sett på det som noe problem:) Konsentrasjonsproblemne dine er sikkert pga at du har for mye å tenke på. Har det på smme måte. I går kveld pusset jeg f.eks tennene tre ganger. Prøver å le av det, ellers blir det stress. Lykke til videre. Håper du får mange fine svar:-) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Er det ikke vanlig å ha samtaler inni hodet sitt? Eller hvordan har folk det i sinnet sitt egentlig, tenker de bare en og en tanke? En og en setning, må bli tomt i hodet da. 0 Siter
Gjest Pasha Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Er det ikke vanlig å ha samtaler inni hodet sitt? Eller hvordan har folk det i sinnet sitt egentlig, tenker de bare en og en tanke? En og en setning, må bli tomt i hodet da. Ja, men det kan bli for mye også. 0 Siter
Gjest Pasha/Oppgitt & fortvilet Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Ja, men det kan bli for mye også. Altså: Pasha = Oppgitt & fortvilet. Brukte et annet nick for å tilpasse det til innholdet i innlegget mitt. Så håper det ikke skaper full forvirring 0 Siter
Gjest Oppgitt & fortvilet. Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Sånn har jeg det også, men har aldri sett på det som noe problem:) Konsentrasjonsproblemne dine er sikkert pga at du har for mye å tenke på. Har det på smme måte. I går kveld pusset jeg f.eks tennene tre ganger. Prøver å le av det, ellers blir det stress. Lykke til videre. Håper du får mange fine svar:-) Ja, det har skjedd meg flere ganger også. "Men herregud, jeg HAR jo pusset tennene" 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Ja, men det kan bli for mye også. Ja for mye støy i hodet = AP. 0 Siter
Gjest Oppgitt & fortvilet Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Ja for mye støy i hodet = AP. AP? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 AP? Antipsykpotika, det roer bråket i hodet. 0 Siter
Gjest Oppgitt & fortvilet Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Antipsykpotika, det roer bråket i hodet. Åja. Men nå tror jeg ikke jeg er psykotisk da. Er ikke det sånne medisiner som schizofrene får, eller psykotiske mennesker som hallusinnerer og sånn? Tror ikke jeg oppfyller kriteriene til sånn medisin. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Åja. Men nå tror jeg ikke jeg er psykotisk da. Er ikke det sånne medisiner som schizofrene får, eller psykotiske mennesker som hallusinnerer og sånn? Tror ikke jeg oppfyller kriteriene til sånn medisin. Vet om folk som får AP mot tankekjør/kaos i hodet, det kan folk ha uten å være psykotisk. 0 Siter
mussa Skrevet 31. mars 2013 Skrevet 31. mars 2013 Du beskrev på en prikk hvordan jeg har det... Jeg kaller det tankekjør, men har også disse samtalene. Tror hodet blir så sliten av det at det er derfor korttidshukommelsen blir så dårlig. De værste samtalene er de jeg har om at jeg forteller noen om at jeg har samtaler inni hodet med noen også tenker jeg på at jeg har en samtale om at jeg har en samtale med noen i hodet også fortsetter og fortsetter og fortsetter det... herreguuud! Det er til å bli gal av... 0 Siter
Gjest Oppgitt & fortvilet. Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Du beskrev på en prikk hvordan jeg har det... Jeg kaller det tankekjør, men har også disse samtalene. Tror hodet blir så sliten av det at det er derfor korttidshukommelsen blir så dårlig. De værste samtalene er de jeg har om at jeg forteller noen om at jeg har samtaler inni hodet med noen også tenker jeg på at jeg har en samtale om at jeg har en samtale med noen i hodet også fortsetter og fortsetter og fortsetter det... herreguuud! Det er til å bli gal av... Ja, jeg føler jeg blir gal til tider jeg også, at det kommer til å klikke helt for meg snart. Er det dette som kalles tankekjør? Jeg trodde tankekjør var tvangstanker og sånn. Dumt NHD ikke svarte på denne tråden... Er jo like klok nå som jeg var. 0 Siter
mussa Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Ja, jeg føler jeg blir gal til tider jeg også, at det kommer til å klikke helt for meg snart. Er det dette som kalles tankekjør? Jeg trodde tankekjør var tvangstanker og sånn. Dumt NHD ikke svarte på denne tråden... Er jo like klok nå som jeg var. Jeg googlet "hva er tankekjør" og da kom, ironisk nok, denne opp: http://www.webpsykologen.no/artikler/hverdagspsykologi/tankekjor-og-daarlig-hukommelse-gamle-minner-og-mentalt-stoy/ Anbefaler deg å lese hele, det var veldig interessant! 0 Siter
Gjest Pasha Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Jeg googlet "hva er tankekjør" og da kom, ironisk nok, denne opp: http://www.webpsykologen.no/artikler/hverdagspsykologi/tankekjor-og-daarlig-hukommelse-gamle-minner-og-mentalt-stoy/ Anbefaler deg å lese hele, det var veldig interessant! Takk for linken, det var veldig interessant, og jeg kjente meg mye igjen i artikkelen. 0 Siter
Gjest samtale i natten Skrevet 2. april 2013 Skrevet 2. april 2013 Jeg tror noen andre også kan kjenne seg igjen her. Jeg snakker noen ganger i tankene med noen jeg skulle snakket med, men det er bare samtale i hodet mitt. Jeg kan ikke se noe galt med det. 0 Siter
-På Dol av og til Skrevet 2. april 2013 Skrevet 2. april 2013 Ja, det har skjedd meg flere ganger også. "Men herregud, jeg HAR jo pusset tennene" Mine tenåringsbarn er meget "imponerte" over meg iblandt, spesielt i sånne tannpuss situasjoner;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.