Gå til innhold

Ikke spør om noe er normalt....

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Spør om det er hensiktsmessig.

Fører det til at du og andre får det bedre eller verre? Fører det til at du når dine mål, og at du fremstår slik du ønsker å fremstå?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det ikke normalt å lure på om en er normal da? Eller normalt å lure på om egne tanker er unormale? Tror det er normalt for den normale befolkninga....

Skrevet

Er det ikke normalt å lure på om en er normal da? Eller normalt å lure på om egne tanker er unormale? Tror det er normalt for den normale befolkninga....

''Er det ikke normalt å lure på om en er normal da?''

Jo, men det er mer hensiktsmessig å fokusere på om ens tanker/handlinger er hensiktsmessige :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og hvis en får høre at det ikke er normalt, hva da?

Hva hvis en liker best å spise brødskiva med osten ned, eller en blir kåt på kjæresten når en spiser tomatsuppe, eller en blir lei seg når en ser en Volvo V50, hva da hvis det ikke er normalt?

Hva hvis det er unormalt å like svigermor, skal en da begynne å mislike henne?

Skrevet

''Er det ikke normalt å lure på om en er normal da?''

Hva legger du i "normal"? Gjennomsnittlig eller ikke-patologisk eller noe annet?

Annonse

Skrevet

Og hvis en får høre at det ikke er normalt, hva da?

Hva hvis en liker best å spise brødskiva med osten ned, eller en blir kåt på kjæresten når en spiser tomatsuppe, eller en blir lei seg når en ser en Volvo V50, hva da hvis det ikke er normalt?

Hva hvis det er unormalt å like svigermor, skal en da begynne å mislike henne?

Ja, da er en unormal da. Men det er like hensiktsmessig å ha osten opp-ned på skiva. Den smaker likens. Er like hensiktsmessig å bli kåt av å se noen spise tomatsuppe kontra lakk og lær, eller en bikini.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt mye på det, og det fordi jeg vil så gjerne være normal, i det ligger det feks: å kunne bruke evnene mine slik andre kan, få meg utdanning og jobb, og være på nivå med andra damer på min egen alder. Det er slitsomt når man fungerer så ujevnt, det heter vist ujevn evneprofil, når man får gode resultater i teori, kan bli flink i noe snevert, men oppfører seg som et barn når man ser fine ting som er morsomme, da ser andre mennesker på meg og jeg føler meg dum, min psykiater sier "det er da bare søtt" min mann sier "Nei jeg ler da ikke av deg" og andre sier "Ja du er deg selv lik" som om jeg ligner bare på meg selv og ikke på andre. Jeg opplever ofte at mennesker har mye felles erfaring, det mangler jeg, jeg har hull i min kunnskap og erfaring. Jeg prøver tette de hullene nå, men det er som om det likevel stadig dukker opp nye hull.

Jeg har tenkt at mye av mitt problem ville vært løst om jeg var så tøff som Temple Grandim eller Gro Dahle, bare gå med musefletter når man er 50 år, eller trampe inn i gjørmesko, men jeg bryr meg om hva andre mener, jeg føler meg unormal nok inni meg, jeg har ikke behov for å annonsere for alle rundt meg at her er det noe galt.

Jeg tror jeg likevel er i ferd med å skrive meg inn på en middelvei, dvs at jeg både kan stå for den personen jeg er, dvs den autistiske meg, med litt større grad av trygghet, og at jeg likevel føler det er hyggelig å innrette meg etter de gjeldende normer og regler. Det er kanskje lett å fine middelveien, men ikke lett å gå stødig på den, jeg har oppdaget at de fleste mennesker faller i grøftene, enten det handler om å ikke tro på Gud eller tro på Gud, drikke vin eller mene det er galt, og så mye annet :-). Kanskje er middelveien det beste for det meste, litt vin gjør godt,ikke lukke hjertet helt for Gud :-) , og ellers tenke på det konkrete og fine man har rundt seg og har å være glad for.

Jeg trenger i vertfall ikke å gå lenger enn ut i min egen hage for å kjenne meg lykkelig inni hele meg. Jeg kan drømme om amazonas og ville ferder, men lykkeligst er jeg for meg selv her hjemme, i ro og med mine små saker og ting.

Å ville være normal er vel fint, det handler om å plassere seg selv på middelveien, det er ikke kjedelig, for det er skikkelig vanskelig å være der, det handler for min del også om å være så raus mot sine egen og andres tanke at man våger å si "det vet jeg ikke, men jeg tenker på det".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...