Gå til innhold

Sykehuset har brutt flere lover...

Anbefalte innlegg

Gjest Dem Kan Aldri Tilgis
Skrevet

Hei igjen, det var jeg som skrev innlegget: Jeg kan aldri stole på sykehuset og staten igjen.

Nå har jeg funnet ut at sykehuset også bryter arbeidsmiljøloven.

Hvert skift her varer 12 timer, altså 12 timer i løpet av 24 timer.

I følge loven kan en ikke jobbe lenger enn 36 timer per uke hvis en jobber turnus, noe de jobber her.

Jeg måtte finne ut av dette, da en ansatt kom på jobb 5 dager etter hverandre, dette regnet jeg ut ble 60 timer per uke, det blir jo også lenger enn dette siden hun har jobbet flere helligdager.

Så nå har de brutt flere lover, både ulovlig tvang, noe som er i grenseland til alvorlig frihetsberøvelse, opprettholdelse av tvunget psykisk helsevern med falsk grunnlag, falske opplysninger i min journal og nå også arbeidsmiljøloven.

Hvor mange lover skal egentlig dette sykehuset bryte?

Burde dem snart ikke bli tatt og straffet for det dem har gjort?

Nå går det ikke bare utover meg, men også de ansatte, de jobber rett og slett lenger enn det som står i arbeidsmiljøloven.

Det er virkelig nå jeg innser at det var bra jeg gikk til rettslige skritt.

Jeg og advokaten tviler nå sterkt på at dette stedet driver lovlig.

Det virker ikke som om sykehuset forstår det dem holder på med, enten det eller så driter dem i loven.

Burde jeg ta kontakt med arbeidstilsynet og fortelle at dette stedet driver ulovlig?

Jeg føler jeg må gjøre noe, jeg kan jo ikke sitte her og se på at dem ødelegger både pasienter og ansatte.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal konsentrere deg om din sak.

Det er bl.a. arbeidstakerorganisasjonene som skal passe på at lovene i arbeidslivet blir fulgt for sine ansatte. Det finnes dessuten så mange unntak og lovlige avtaler om forlenget arbeidstid at dette kan ikke du har noen ovesrikt over.

Gjest jobber på sykehus
Skrevet

Er dette sånn hele tiden eller i perioder?

Har dere en tillitsvalgt så ta det opp med henne/han.

Og husk at ting skal gå rette tjenestevei, du kan ikke gå rett til høyeste hold før du har sjekket ut ting. F.eks. er det ikke lov å gå rett til media. Ulempen er at ledelsen da kan holde taust om ting.

f.eks. så vi jo den saken på Aker der det var litt av hvert som ikke var som det skulle,

ansatte gikk anonymt ut mot ledelsen. Vel, vi sitter rundt på andre sykehus og nikker anerkjennende, for slike forhold er det jo på de andre sykehusene og... . flere burde gått ut i media.

Skrevet

Og husk at ting skal gå rette tjenestevei, du kan ikke gå rett til høyeste hold før du har sjekket ut ting. F.eks. er det ikke lov å gå rett til media. Ulempen er at ledelsen da kan holde taust om ting.

f.eks. så vi jo den saken på Aker der det var litt av hvert som ikke var som det skulle,

ansatte gikk anonymt ut mot ledelsen. Vel, vi sitter rundt på andre sykehus og nikker anerkjennende, for slike forhold er det jo på de andre sykehusene og... . flere burde gått ut i media.

12 timers skift har dem hele tiden, men så mange timer per uke går i perioder.

Som regel går de 3-4 dager etter hverandre.

Ja, ledelsen holder alltid tett når noen varsler om ulovligheter til media.

Det virker som om ledelsen ikke vil innrømme sine feil.

Det er derfor jeg er enig med deg om at flere burde gått ut i media

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det en pasient som starter tråden.

Gjest jjobber på sykehus
Skrevet

12 timers skift har dem hele tiden, men så mange timer per uke går i perioder.

Som regel går de 3-4 dager etter hverandre.

Ja, ledelsen holder alltid tett når noen varsler om ulovligheter til media.

Det virker som om ledelsen ikke vil innrømme sine feil.

Det er derfor jeg er enig med deg om at flere burde gått ut i media

Ja, tror mye blir dekket over... Viktig at media og følger med.

Men jeg tror ikke det er vanlig at man jobber 12 timer hele tiden, det er nok perioder hvor det har vært dårlig bemanning med mye sykdom at noen blir tilkalt og må jobbe dobbelt og sånn...

De er i alle fall nøye med å melde avvik til kvalitetssystemet om feil blir begått, f.eks. at pasienter får feil medisin, faller osv... og diskuterer hva som kan gjøres for å forebygge at slikt skjer igjen. og igjen nevner mange mer bemanning, men det er ikke så lett når de høyere makter i helseforetaket stadig forlanger kutt i budsjettet og dertil oppsigelser... men men, spare penger skal man.

Annonse

Gjest jobber på sykehus
Skrevet

Men nå er det nok en grunn til at du har blitt innlagt med tvang... man vet gjerne ikke sitt eget beste når man er alvorlig psykisk syk...

da må man bare overlate til folk som vet hva de driver med...

joda, det er sikkert ting som ikke er som det skulle ved norske sykehus,

men det går som regel ikke ut over pasientene...

Sykepleierne og legene på jobb gjør så godt de kan,

i perioder kan det hende noen jobber for mye, men de passes godt på, gjør de feil

blir det sendt avviksmeldinger til ledelsen slik at de kan forebygge at slikt gjentar seg.

Skrevet

Men nå er det nok en grunn til at du har blitt innlagt med tvang... man vet gjerne ikke sitt eget beste når man er alvorlig psykisk syk...

da må man bare overlate til folk som vet hva de driver med...

joda, det er sikkert ting som ikke er som det skulle ved norske sykehus,

men det går som regel ikke ut over pasientene...

Sykepleierne og legene på jobb gjør så godt de kan,

i perioder kan det hende noen jobber for mye, men de passes godt på, gjør de feil

blir det sendt avviksmeldinger til ledelsen slik at de kan forebygge at slikt gjentar seg.

Hei, anbefaler deg å lese innlegget mitt jeg kan aldri tilgi sykehuset og staten igjen... Der beskriver jeg at jeg har blitt lagt inn uten grunnlag, eller rettere sagt med falske grunnlag.

Der påstår dem at jeg kan komme til å ruse meg om jeg blir utskrevet, dette til tross for at jeg nesten ikke rører alkohol, og ikke rører narkotika i det hele tatt.

Jeg har heller ikke en alvorlig sinnslidelse på papiret, jeg har en personlighetsforstyrrelse og en utviklingsforstyrrelse.

De mener at jeg ikke har sykdomsinnsikt, noe jeg absolutt har og mener at jeg er til umiddelbar fare for meg selv og andre.

Jeg som ikke skader andre og har ikke skadet meg selv på snart 1 år.. vel, jeg hadde et selvmordsforsøk for noen måneder siden, men det var ikke for å ta livet av meg, det var mer for å fortelle hvor vondt jeg hadde det. Det var i perioden der jeg hadde gått igjennom 2 seksuelle overgrep, et på sykehuset og en utenfor en rusbolig. (jeg tilhører ikke denne)

Jeg hadde også foreldre som ikke ville høre av meg, jeg hadde en venninne som sa opp vennskapet og jeg hadde ingen som ønsket å hjelpe meg.

Så livet var ganske kjipt da det skjedde.

Men ellers har jeg ikke hatt selvmordsforsøk på flere måneder.

Og ikke selvskading siden sommeren 2012.

Anbefaler å lese innlegget.

Skrevet

''Burde jeg ta kontakt med arbeidstilsynet og fortelle at dette stedet driver ulovlig?''

Du bør ikke kontakte arbeidstilsynet. Det kan brukes mot deg. Og det er ikke din sak så lenge du ikke kan påvise feilbehandling som følge av ulovlig lange arbeidstider.

Derimot bør du kontakte pasientombudet om du ikke alt har gjort det. Og norsk pasientforening.

Så kan det være en idé å sende noen brev til politikere engasjert i helsepolitikk både på lokalt og nasjoalt plan.

Hvor mye erfaring har advokaten din på denne type saker. Kunne h*n trenge assistanse?

Dessverre må det ofte et betydlig medietrykk til for å ordne opp i slike ting. Men å stå frem som riksoffer bør være siste utvei.

Håper det løser seg snart.

mvh

Skrevet

''Burde jeg ta kontakt med arbeidstilsynet og fortelle at dette stedet driver ulovlig?''

Du bør ikke kontakte arbeidstilsynet. Det kan brukes mot deg. Og det er ikke din sak så lenge du ikke kan påvise feilbehandling som følge av ulovlig lange arbeidstider.

Derimot bør du kontakte pasientombudet om du ikke alt har gjort det. Og norsk pasientforening.

Så kan det være en idé å sende noen brev til politikere engasjert i helsepolitikk både på lokalt og nasjoalt plan.

Hvor mye erfaring har advokaten din på denne type saker. Kunne h*n trenge assistanse?

Dessverre må det ofte et betydlig medietrykk til for å ordne opp i slike ting. Men å stå frem som riksoffer bør være siste utvei.

Håper det løser seg snart.

mvh

Hei!

Min advokat har stor erfaring innen psykisk helsevernsaker.

Men til tross for det, så er det få som hører på oss.

Vi har kontaktet kommunen, fylkeslegen og nå rettsvesenet.

Men nå anbefaler advokaten min og si ja til at han sender brev til sivilombudsmannen.

Jeg har også tenkt på media, men personalet truer med at dem ikke vil slippe dem inn om dem kommer hit, og så lenge jeg ikke har utgang så får jeg ikke dratt dit heller.

Jeg pratet i dag med advokaten, som mener at vi har meget god sjanse i retten, og at sykehuset kommer til å få store problemer med å bevise en del ting dem påstår om meg som ikke er sant.

Advokaten prater også med kolleger for å få råd av og til, så jeg har en meget dyktig og hjelpsom advokat:)

Mvh

Gjest jobber på sykehus
Skrevet

Hei!

Men nå anbefaler advokaten min og si ja til at han sender brev til sivilombudsmannen.

Jeg har også tenkt på media, men personalet truer med at dem ikke vil slippe dem inn om dem kommer hit, og så lenge jeg ikke har utgang så får jeg ikke dratt dit heller.

Jeg pratet i dag med advokaten, som mener at vi har meget god sjanse i retten, og at sykehuset kommer til å få store problemer med å bevise en del ting dem påstår om meg som ikke er sant.

Advokaten prater også med kolleger for å få råd av og til, så jeg har en meget dyktig og hjelpsom advokat:)

Mvh

Du burde fått en ny behandler til å gi en second opinion om deg - om vedkommende kan motbevise det de andre sier så stiller du sterkere.

Skrevet

Hei!

Mvh

''Advokaten prater også med kolleger for å få råd av og til, så jeg har en meget dyktig og hjelpsom advokat:)''

Det var godt å høre. :-)

Håper resultatet blir flomlys på det som foregår, helst uten at flomlyset kommer på deg.

mvh

AnonymBruker
Skrevet

Hvert skift her varer 12 timer, altså 12 timer i løpet av 24 timer.

I følge loven kan en ikke jobbe lenger enn 36 timer per uke hvis en jobber turnus, noe de jobber her.

Jeg måtte finne ut av dette, da en ansatt kom på jobb 5 dager etter hverandre, dette regnet jeg ut ble 60 timer per uke, det blir jo også lenger enn dette siden hun har jobbet flere helligdager.

Jeg føler jeg må gjøre noe, jeg kan jo ikke sitte her og se på at dem ødelegger både pasienter og ansatte.

Du kjenner altså ikke til arbeidsmiljøloven?

Først og fremst så er overtid fullt lovlig.

Man kan jobbe helt lovlig opp til 56 timer i uken.

Vet du at disse 5 vaktene var i den ansatte sin turnus? Og at ikke 2 av disse var ekstravakter? Eller tok du deg ikke tid til å spørre den ansatte om det?

Var denne "uken" fra mandag til søndag, eller var det onsdag-onsdag f.eks?

Jeg tror forøvrig at du har mer enn nok med å passe på deg selv, og at du absolutt ikke trenger å passe på de ansatte der du er. De klarer nok dette utmerket selv!

Anonymous poster hash: 5eeb9...00b

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...