florista Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Hender det at du gir rekvisisjon til en pasient for taxi frem og tilbake når hun/han ikke er i stand til å kjøre/ta kollektiv (kollektiv pga busser som ikke passer og angst), for å klare å komme til timen, når en ikke har det greit og lurer på hvor langt selvskadingen kan gå? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg har en formening om at du ikke gjør slike ting:) Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Din formening er korrekt. Det har jeg aldri gjort, først og fremst fordi ingen har spurt. Men jeg ville nok ikke gjort det uansett. Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter. 0 Siter
florista Skrevet 1. april 2013 Forfatter Skrevet 1. april 2013 Din formening er korrekt. Det har jeg aldri gjort, først og fremst fordi ingen har spurt. Men jeg ville nok ikke gjort det uansett. Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter. Hva gjør en da? Er man gitt opp da? Har bestemt meg for å ikke spørre om det. Jeg får se om jeg kan få tatt buss... for regner med jeg ikke kan gjøre med flere vival innabords? Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Hva gjør en da? Er man gitt opp da? Har bestemt meg for å ikke spørre om det. Jeg får se om jeg kan få tatt buss... for regner med jeg ikke kan gjøre med flere vival innabords? Mvh Da tar en buss. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Hva gjør en da? Er man gitt opp da? Har bestemt meg for å ikke spørre om det. Jeg får se om jeg kan få tatt buss... for regner med jeg ikke kan gjøre med flere vival innabords? Mvh Kan du ikke betale taxi selv da? Det har jeg gjort når jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å gå, men hvis det finnes buss der så bør du ta det. Du har jo vival 0 Siter
Gjest Zignatur Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Du må uansett betale egenandel for taxien da, med mindre du har frikort. 130 kr eller så tror jeg.... da er det nok billigere med buss. 0 Siter
Gondor Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Hva gjør en da? Er man gitt opp da? Har bestemt meg for å ikke spørre om det. Jeg får se om jeg kan få tatt buss... for regner med jeg ikke kan gjøre med flere vival innabords? Mvh Hvis det er om formiddagen, burde det gå greit. Da er det få mennesker på bussen. Er det i rushtrafikken hadde jeg stått over, tatt taxi eller gått hjem, så lenge det er under 5 km. Jeg klarer alltid å ta trikken hjem etter et besøk hos min psykiater for da føler jeg meg så bra! 0 Siter
Gjest nickløsheiletida Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Din formening er korrekt. Det har jeg aldri gjort, først og fremst fordi ingen har spurt. Men jeg ville nok ikke gjort det uansett. Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter. ''Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter'' Gjelder dette alle sykdommer eller uttaler du deg bare om dette tilfellet nå? 0 Siter
florista Skrevet 1. april 2013 Forfatter Skrevet 1. april 2013 Hvis det er om formiddagen, burde det gå greit. Da er det få mennesker på bussen. Er det i rushtrafikken hadde jeg stått over, tatt taxi eller gått hjem, så lenge det er under 5 km. Jeg klarer alltid å ta trikken hjem etter et besøk hos min psykiater for da føler jeg meg så bra! Det tar 45/50 minutter å kjøre bil til dit jeg skal. Men skal tenke hardt på bussen... problemet er at jeg bor på landet og det går sjelden busser... 0 Siter
Gondor Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Det tar 45/50 minutter å kjøre bil til dit jeg skal. Men skal tenke hardt på bussen... problemet er at jeg bor på landet og det går sjelden busser... Da skjønner jeg problemet. Vet ikke var jeg hadde gjort; satt meg på et konditori og ventet på bussen? Skjønner jeg er priviligert som bor i byen. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Din formening er korrekt. Det har jeg aldri gjort, først og fremst fordi ingen har spurt. Men jeg ville nok ikke gjort det uansett. Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter. Dette var rart. Jeg har fått rekvisisjon til taxi til og fra psykologtimer på habiliteringen i vinter, men først da jeg spurte, altså. Nå bor jeg i by med ganske bra kollektivtilbud, men jeg bruker taxi/TT-kort når det er uframkommelig pga hålke. Det har ikke noe med motivasjonen å gjøre. Om jeg måtte, hadde jeg gått dit, selv i 30 kuldegrader, motvind og striregn. 0 Siter
frosken Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Dette var rart. Jeg har fått rekvisisjon til taxi til og fra psykologtimer på habiliteringen i vinter, men først da jeg spurte, altså. Nå bor jeg i by med ganske bra kollektivtilbud, men jeg bruker taxi/TT-kort når det er uframkommelig pga hålke. Det har ikke noe med motivasjonen å gjøre. Om jeg måtte, hadde jeg gått dit, selv i 30 kuldegrader, motvind og striregn. ''Nå bor jeg i by med ganske bra kollektivtilbud, men jeg bruker taxi/TT-kort når det er uframkommelig pga hålke. Det har ikke noe med motivasjonen å gjøre. Om jeg måtte, hadde jeg gått dit, selv i 30 kuldegrader, motvind og striregn. '' Har du nedsatt gangfunksjon? Hvis ikke er dette misbruk av transportordningen for syke. 0 Siter
frosken Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 ''Om en ikke klarer å komme seg til behandling uten taxi, har en allerede bestemt seg for at det meste er så vanskelig at jeg ikke tror behandling nytter'' Gjelder dette alle sykdommer eller uttaler du deg bare om dette tilfellet nå? ''Gjelder dette alle sykdommer eller uttaler du deg bare om dette tilfellet nå?'' Det finnes jo en haug med sykdommer hvor motivasjon ikke har noe med evnen til å ta buss å gjøre. Har man lammelser i bena eller svært nedsatt gangfunksjon av andre årsaker, så synes jeg det er opplagt at det er riktig med taxi betalt av pasientreiseordningen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 ''Gjelder dette alle sykdommer eller uttaler du deg bare om dette tilfellet nå?'' Det finnes jo en haug med sykdommer hvor motivasjon ikke har noe med evnen til å ta buss å gjøre. Har man lammelser i bena eller svært nedsatt gangfunksjon av andre årsaker, så synes jeg det er opplagt at det er riktig med taxi betalt av pasientreiseordningen. Bare fysisk? Synes både du og nhd burde forstå at man kan bli så dårlig psykisk, at man ikke klarer å ta buss. Jeg var det, men betalte taxi selv den gang...men burde kanskje fått det dekket? Jeg klarte virkelig ikke gå, og klarte ikke stå, så buss var umulig. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 ''Nå bor jeg i by med ganske bra kollektivtilbud, men jeg bruker taxi/TT-kort når det er uframkommelig pga hålke. Det har ikke noe med motivasjonen å gjøre. Om jeg måtte, hadde jeg gått dit, selv i 30 kuldegrader, motvind og striregn. '' Har du nedsatt gangfunksjon? Hvis ikke er dette misbruk av transportordningen for syke. ''Har du nedsatt gangfunksjon?'' Jeg har jo det, når jeg sliter såpass med balanse og koordinasjon og å "sanse" underlaget som jeg gjør. Dessuten har jeg problemer med å orientere meg og kjenne meg igjen, blir overbelastet av sanseinntrykk osv. Jeg ser for dårlig til å ta førerkort og jeg har Asperger. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 ''Gjelder dette alle sykdommer eller uttaler du deg bare om dette tilfellet nå?'' Det finnes jo en haug med sykdommer hvor motivasjon ikke har noe med evnen til å ta buss å gjøre. Har man lammelser i bena eller svært nedsatt gangfunksjon av andre årsaker, så synes jeg det er opplagt at det er riktig med taxi betalt av pasientreiseordningen. Jeg er heldigvis frisk nå :-) Men den gang hvis jeg gikk så det nok ut som jeg var full, måtte holde meg fast og det tok meg lang tid. Nå tar turen meg ca ti minutter, jeg mener man skal ikke krabbe til behandling. Det er galt! 0 Siter
frosken Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Bare fysisk? Synes både du og nhd burde forstå at man kan bli så dårlig psykisk, at man ikke klarer å ta buss. Jeg var det, men betalte taxi selv den gang...men burde kanskje fått det dekket? Jeg klarte virkelig ikke gå, og klarte ikke stå, så buss var umulig. Jeg mener ikke at det bare er fysiske lidelser som kan gjøre det berettiget å rekvirere taxi:-) Men det skal være slik at lidelsen gjør det omtrent helt umulig å benytte kollektiv transport, det er ikke nok at man heller vil benytte taxi enn buss. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Jeg mener ikke at det bare er fysiske lidelser som kan gjøre det berettiget å rekvirere taxi:-) Men det skal være slik at lidelsen gjør det omtrent helt umulig å benytte kollektiv transport, det er ikke nok at man heller vil benytte taxi enn buss. Ok, da forstår jeg :-) Ble litt provosert av at nhd skrev at hvis man trenger taxi kan man ikke hjelpes. Jeg ble riktignok ikke bedre av å gå til den psykologen, men senere når jeg fikk rett hjelp ble jeg bedre :-) 0 Siter
florista Skrevet 1. april 2013 Forfatter Skrevet 1. april 2013 Jeg mener ikke at det bare er fysiske lidelser som kan gjøre det berettiget å rekvirere taxi:-) Men det skal være slik at lidelsen gjør det omtrent helt umulig å benytte kollektiv transport, det er ikke nok at man heller vil benytte taxi enn buss. Jeg ser den.... Men når bussen tar langt over 1 time hver vei pga omkjøringer, nærmere halvannen time hver vei, da blir jeg litt redd.... med bussbytter og slike ting... men forstår også at det ikke kan være slik at jeg kan få taxi.... jeg får se hva jeg gjør i morgen... Mvh 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. april 2013 Skrevet 1. april 2013 Jeg mener ikke at det bare er fysiske lidelser som kan gjøre det berettiget å rekvirere taxi:-) Men det skal være slik at lidelsen gjør det omtrent helt umulig å benytte kollektiv transport, det er ikke nok at man heller vil benytte taxi enn buss. Det gjør det av og til ganske umulig. Ikke alltid. Jeg ser an føret - nå forsvinner isen fort, og da kan jeg faktisk ta trikk/buss igjen. Var det ikke du som tipset meg om at jeg ikke burde bruke TT-kortet til psykologtimene? Det var derfor jeg ba om rekvisisjon. Og det ble gjort en to-tre ganger. Men det er mye enklere at jeg bruker TT-kortet mitt, selv om jeg da betaler egenandelen selv (med rekvisisjon er det også egenandel, men den kommer inn under tak 1). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.