Gå til innhold

Influensa på gang?

Anbefalte innlegg

Gjest kjerringråd?
Skrevet

Har noen et virksomt kjerringråd eller to når en begynner å ane at det er influensa-symptomer på gang? Kan det stoppes/reduseres eller må det gå sin skjeve gang?

Curamed? C-vitaminer? Paracet? Teer av noe slag?

Skrevet

Tror jeg hadde prøvd med en overdose C-vitaminer og holdt meg god og varm, sovet med sokker og halstørkle.

Gjest kjerringråd!
Skrevet

Tror jeg hadde prøvd med en overdose C-vitaminer og holdt meg god og varm, sovet med sokker og halstørkle.

Takk for tips! Finner frem buff til halsen og ullsokker! Regner med at det ikke er så farlig å ta en engangs-overdose av C-vitaminer. Jeg har da også mange sitroner i hus.

Gjest Påskehare
Skrevet

Håper at du ikke mener overdose (dvs så mye vitamin C at det kan være dødelig, tror grensen er på 4 gram). Du mener nok å gi kroppen et "C-vitamin-sjokk"

http://www.apotek1.no/aktuelt/hjelper-c-vitamin-sjokk-mot-forkjolelse

''Hjelper C-vitamin sjokk mot forkjølelse?

Illustrasjonsbilde: Bokstavklosser og sitroner for å beskrive Vitamin C

Når forkjølelsene står i kø, du begynner å føle deg tufs og du absolutt ikke har tid til å bli syk, er det mange som sier at store doser vitamin C, et såkalt C-vitamin-sjokk kan hjelpe. Stemmer det?

Med C-vitaminsjokk menes doser på 1 gram vitamin C inntatt flere ganger i døgnet, eventuelt enkeltdoser på 2-3 gram. Det finnes ikke dekning i forskningen for at dette skal forebygge eller hjelpe ved forkjølelse. Noen forsøk viser at det kan lette symptomene hvis du starter tidlig nok. Den positive troen på at det virker (placebo-effekt), kan imidlertid gjøre at du føler deg bedre.

Kroppen trenger C-vitamin hver dag

Vitamin C produseres ikke i kroppen og du bør derfor tilføre dette vitaminet daglig via kosten. I tillegg til at vitamin C er en antioksidant, er det også viktig for vedlikehold av bindevevet, jernopptaket og forbrenningen av fett.

Dersom du har lave jernlager og legen din har anbefalt jerntilskudd, kan opptaket av jern bli bedre sammen med et glass ren appelsinjuice.

Hvordan dekker du dagsbehovet ditt?

- I Norge anbefales det at voksne får i seg minst 75 mg vitamin C daglig. Det får du ved å drikke 1 glass (2,5 dl) appelsinjuice eller spise 1 appelsin (ca 150 gram) daglig, Poteten har vært den viktigste C-vitamin-kilden for oss nordmenn. Poteter er ikke hverdagskost for alle lenger, derfor bør vi få tilført C-vitaminer på flere måter, forteller apoteker Eli B. Hellerslien ved Apotek 1 Galleriet i Bergen.

I noen tilfeller vil det være lurt å få i seg større daglige doser vitamin C. Forskning har vist at særlig røykere kan ha behov for større inntak enn andre. I USA anbefales derfor mannlige røykere å spise minst 125 mg C-vitamin daglig.

Appelsiner, juice eller tabletter?

- Hvis tilgangen på grønt og frukt er liten i en periode, vil kroppen trenge ekstra tilførsel av vitamin C i form av kosttilskudd. Når man har forsket på dette, har man funnet ut at det gir bedre effekt å spise mat som er rik på vitaminer, enn å spise tabletter. Dette kan være fordi det i maten er ørsmå mengder av mange stoff, og samspillet mellom disse kan bidra til bedre effekt. Men det er klart at en tablett daglig med opptil 200 mg vitamin C er å anbefale hvis man ikke får i seg vitaminer på annen måte, råder Eli.

Kosttilskudd eller legemiddel?

- Kosttilskudd kan i Norge inneholde inntil 200 mg C-vitamin i døgndosen. Tabletter som inneholder mer enn 200 mg C-vitamin per døgndose blir definert som legemidler i Norge. Les alltid pakningsvedlegget til legemidler.

Hvem skal være forsiktige?

- Det er for de fleste ikke farlig å ta noen gram C-vitamin om dagen i en kort periode. Diare er den vanligste bivirkningen. Dersom du har nyresvikt, hemokromatose eller hyperoksalemi bør du ikke ta ekstra C-vitamin utover 200 mg daglig. Hemokromatose er en arvelig tilstand som medfører opphopning av jern i kroppen.

Sist oppdatert: Januar 2013

''

Gjest Påskehare
Skrevet

Takk for tips! Finner frem buff til halsen og ullsokker! Regner med at det ikke er så farlig å ta en engangs-overdose av C-vitaminer. Jeg har da også mange sitroner i hus.

Håper at du ikke mener overdose (dvs så mye vitamin C at det kan være dødelig, tror grensen er på 4 gram). Du mener nok å gi kroppen et "C-vitamin-sjokk"

''Hjelper C-vitamin sjokk mot forkjølelse? Illustrasjonsbilde: Bokstavklosser og sitroner for å beskrive Vitamin C

Når forkjølelsene står i kø, du begynner å føle deg tufs og du absolutt ikke har tid til å bli syk, er det mange som sier at store doser vitamin C, et såkalt C-vitamin-sjokk kan hjelpe. Stemmer det?

Med C-vitaminsjokk menes doser på 1 gram vitamin C inntatt flere ganger i døgnet, eventuelt enkeltdoser på 2-3 gram. Det finnes ikke dekning i forskningen for at dette skal forebygge eller hjelpe ved forkjølelse. Noen forsøk viser at det kan lette symptomene hvis du starter tidlig nok. Den positive troen på at det virker (placebo-effekt), kan imidlertid gjøre at du føler deg bedre. Kroppen trenger C-vitamin hver dag

Vitamin C produseres ikke i kroppen og du bør derfor tilføre dette vitaminet daglig via kosten. I tillegg til at vitamin C er en antioksidant, er det også viktig for vedlikehold av bindevevet, jernopptaket og forbrenningen av fett.

Dersom du har lave jernlager og legen din har anbefalt jerntilskudd, kan opptaket av jern bli bedre sammen med et glass ren appelsinjuice. Hvordan dekker du dagsbehovet ditt?

- I Norge anbefales det at voksne får i seg minst 75 mg vitamin C daglig. Det får du ved å drikke 1 glass (2,5 dl) appelsinjuice eller spise 1 appelsin (ca 150 gram) daglig, Poteten har vært den viktigste C-vitamin-kilden for oss nordmenn. Poteter er ikke hverdagskost for alle lenger, derfor bør vi få tilført C-vitaminer på flere måter, forteller apoteker Eli B. Hellerslien ved Apotek 1 Galleriet i Bergen.

I noen tilfeller vil det være lurt å få i seg større daglige doser vitamin C. Forskning har vist at særlig røykere kan ha behov for større inntak enn andre. I USA anbefales derfor mannlige røykere å spise minst 125 mg C-vitamin daglig. Appelsiner, juice eller tabletter?

- Hvis tilgangen på grønt og frukt er liten i en periode, vil kroppen trenge ekstra tilførsel av vitamin C i form av kosttilskudd. Når man har forsket på dette, har man funnet ut at det gir bedre effekt å spise mat som er rik på vitaminer, enn å spise tabletter. Dette kan være fordi det i maten er ørsmå mengder av mange stoff, og samspillet mellom disse kan bidra til bedre effekt. Men det er klart at en tablett daglig med opptil 200 mg vitamin C er å anbefale hvis man ikke får i seg vitaminer på annen måte, råder Eli. Kosttilskudd eller legemiddel?

- Kosttilskudd kan i Norge inneholde inntil 200 mg C-vitamin i døgndosen. Tabletter som inneholder mer enn 200 mg C-vitamin per døgndose blir definert som legemidler i Norge. Les alltid pakningsvedlegget til legemidler. Hvem skal være forsiktige?

- Det er for de fleste ikke farlig å ta noen gram C-vitamin om dagen i en kort periode. Diare er den vanligste bivirkningen. Dersom du har nyresvikt, hemokromatose eller hyperoksalemi bør du ikke ta ekstra C-vitamin utover 200 mg daglig. Hemokromatose er en arvelig tilstand som medfører opphopning av jern i kroppen.

''

Gjest kjerringråd?
Skrevet

''Hjelper C-vitamin sjokk mot forkjølelse? Illustrasjonsbilde: Bokstavklosser og sitroner for å beskrive Vitamin C

Med C-vitaminsjokk menes doser på 1 gram vitamin C inntatt flere ganger i døgnet, eventuelt enkeltdoser på 2-3 gram. Det finnes ikke dekning i forskningen for at dette skal forebygge eller hjelpe ved forkjølelse. Noen forsøk viser at det kan lette symptomene hvis du starter tidlig nok. Den positive troen på at det virker (placebo-effekt), kan imidlertid gjøre at du føler deg bedre. Kroppen trenger C-vitamin hver dag

Dersom du har lave jernlager og legen din har anbefalt jerntilskudd, kan opptaket av jern bli bedre sammen med et glass ren appelsinjuice. Hvordan dekker du dagsbehovet ditt?

I noen tilfeller vil det være lurt å få i seg større daglige doser vitamin C. Forskning har vist at særlig røykere kan ha behov for større inntak enn andre. I USA anbefales derfor mannlige røykere å spise minst 125 mg C-vitamin daglig. Appelsiner, juice eller tabletter?

- Hvis tilgangen på grønt og frukt er liten i en periode, vil kroppen trenge ekstra tilførsel av vitamin C i form av kosttilskudd. Når man har forsket på dette, har man funnet ut at det gir bedre effekt å spise mat som er rik på vitaminer, enn å spise tabletter. Dette kan være fordi det i maten er ørsmå mengder av mange stoff, og samspillet mellom disse kan bidra til bedre effekt. Men det er klart at en tablett daglig med opptil 200 mg vitamin C er å anbefale hvis man ikke får i seg vitaminer på annen måte, råder Eli. Kosttilskudd eller legemiddel?

- Kosttilskudd kan i Norge inneholde inntil 200 mg C-vitamin i døgndosen. Tabletter som inneholder mer enn 200 mg C-vitamin per døgndose blir definert som legemidler i Norge. Les alltid pakningsvedlegget til legemidler. Hvem skal være forsiktige?

''

Tusen takk! Dette var nyttig lesning for meg. Skal ikke ta overdose men et lite C-vitaminsjokk i stedet.

Gjest Påskehare
Skrevet

Det beste er nok å bruke det "kjerringrådet" som har virket før, pga at det er Placeboeffekt. Ellers er det også viktig å holde seg god og varm, og å gi kroppen nok hvile.

Trening og andre større anstrengelser når formen er nedsatt pga f.eks infeksjon, kan forårsake at det tar en del lengre tid å bli frisk.

Ellers kan det anbefales å "herde kroppen", men det må gjøres når du er frisk. Se film fra linken under, der en far forteller at etter at han startet med dette har han holdt seg frisk! :-)

http://rt.com/shows/documentary/surviving-the-cold-898/

God bedring!

Gjest Påskehare
Skrevet

Tusen takk! Dette var nyttig lesning for meg. Skal ikke ta overdose men et lite C-vitaminsjokk i stedet.

Takk!

Det var godt å høre :-)

Pelsete, myk god-bedring-klem fra

Gjest kjerringråd?
Skrevet

Det beste er nok å bruke det "kjerringrådet" som har virket før, pga at det er Placeboeffekt. Ellers er det også viktig å holde seg god og varm, og å gi kroppen nok hvile.

Trening og andre større anstrengelser når formen er nedsatt pga f.eks infeksjon, kan forårsake at det tar en del lengre tid å bli frisk.

Ellers kan det anbefales å "herde kroppen", men det må gjøres når du er frisk. Se film fra linken under, der en far forteller at etter at han startet med dette har han holdt seg frisk! :-)

http://rt.com/shows/documentary/surviving-the-cold-898/

God bedring!

Takk Påskehare!

Jeg håper dette er en kortvarig affære. Har vært realt uggen i ettermiddag men skal pakke meg godt ned for kvelden.

Takk også for linken!

Gjest kjerringråd?
Skrevet

Takk!

Det var godt å høre :-)

Pelsete, myk god-bedring-klem fra

Føler meg bedre allerede :o) ....det hjelper med myke klemmer!

Gjest hypokondriag
Skrevet

Et par kopper grønn te med honning og litt ingefær i, et stort glass appelsinjuice,

din daglige dose tran....... tykke ullstrømper og et skjerf på halsen, langermet genser og bukse... for all del ikke frys, og hold deg innendørs - i alle fall unngå trekk, må du ut, kle deg godt og ha skjerf foran ansiktet, puster du inn kald luft blir du enda sykere!!!!!!!!!!

Og god natts søvn. Drikk mye vann også, unngå melk før leggetid, det tykner evnt slim.

Bruk saltvannsdråper i nesen for å holde kanalene åpne om du begynner å bli tett.

tzatziki1365380058
Skrevet

Mener du forkjølelse eller mener du virkelig influensa? Det er så mange som blander de begrepene, men det er virkelig to helt forskjellige sykdommer.

Dersom du snakker om ekte influensa, hjelper verken c-vitaminer eller noe annet på det. Det eneste som hjelper er Tamiflu, som du får på resept hos legen. Må tas i løpet av de først 2 døgnene etter symptomene starter. Det hadde vidundereffekt på både min datter og meg selv i v inter, da vi hadde (ekte) influensa.

Dersom du snakker om forkjølelse med feber, er det vel de vanlige kjerringrådene som gjelder. C-vitamin, cura-med, melk med honning osv. Jeg har ikke særlig tro på noen av dem - tar du dem, kommer du unna med 7 dager, tar du dem ikke, tar det en uke..... :)

Gjest anna72
Skrevet

Mener du forkjølelse eller mener du virkelig influensa? Det er så mange som blander de begrepene, men det er virkelig to helt forskjellige sykdommer.

Dersom du snakker om ekte influensa, hjelper verken c-vitaminer eller noe annet på det. Det eneste som hjelper er Tamiflu, som du får på resept hos legen. Må tas i løpet av de først 2 døgnene etter symptomene starter. Det hadde vidundereffekt på både min datter og meg selv i v inter, da vi hadde (ekte) influensa.

Dersom du snakker om forkjølelse med feber, er det vel de vanlige kjerringrådene som gjelder. C-vitamin, cura-med, melk med honning osv. Jeg har ikke særlig tro på noen av dem - tar du dem, kommer du unna med 7 dager, tar du dem ikke, tar det en uke..... :)

''Mener du forkjølelse eller mener du virkelig influensa? Det er så mange som blander de begrepene, men det er virkelig to helt forskjellige sykdommer.''

Ja - er utrolig mange som blander dette. Som tror at en kraftig forskjølelse med feber er influensa.

Selv har jeg en far som har 'influensa' sikkert 5-6 ganger hvert år.....

Men er vel fordi influensa høres værre ut enn kraftig forskjølelse og feber

Skrevet

''Mener du forkjølelse eller mener du virkelig influensa? Det er så mange som blander de begrepene, men det er virkelig to helt forskjellige sykdommer.''

Ja - er utrolig mange som blander dette. Som tror at en kraftig forskjølelse med feber er influensa.

Selv har jeg en far som har 'influensa' sikkert 5-6 ganger hvert år.....

Men er vel fordi influensa høres værre ut enn kraftig forskjølelse og feber

''Selv har jeg en far som har "influensa" sikkert 5-6 ganger hvert år.....''

Mannfolk er sjelden forkjølet. Det er alltid noe mer alvorlig ;-)

Gjest anna72
Skrevet

''Selv har jeg en far som har "influensa" sikkert 5-6 ganger hvert år.....''

Mannfolk er sjelden forkjølet. Det er alltid noe mer alvorlig ;-)

''Mannfolk er sjelden forkjølet. Det er alltid noe mer alvorlig ;-)''

Hehe, ja det kan nok stemme bra :)

Mannen min er svært sjelden syk, men når han først er det, DA er han omtrent dødssyk. Han takler i grunn å være syk svært dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...