Gå til innhold

Hvem har rett på skatteklasse II?

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

I lunsjen i dag kom det opp et dilemma ingen av oss visste svar på, men det gjetter jeg at de kloke hoder på dol gjør :)

En kollegas kompis har vært singel og hovedforsørger for barn i noen år, og etter privat avtale med eks har han hatt skatteklasse 2 disse årene. Rett før jul ble han samboende igjen og er happy med det, men i forbindelse med skatteoppgjøret hadde noen sagt at han ikke hadde krav på skatteklasse 2 for de 11 mnd han var singel i 2012 heller, fordi det som er av betydning for _hele skatteåret_ er sivilstatus pr. 31.12.12.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390181-hvem-har-rett-p%C3%A5-skatteklasse-ii/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Enslig forsørger med omsorg for barn under 18 år, får klasse 2 for inntektsåret 2012. Med enslig forsørger menes her person som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og samboer uten felles barn.''

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteklasser/

Gjest Kayia

''Enslig forsørger med omsorg for barn under 18 år, får klasse 2 for inntektsåret 2012. Med enslig forsørger menes her person som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og samboer uten felles barn.''

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteklasser/

''Enslig forsørger med omsorg for barn under 18 år, får klasse 2 for inntektsåret 2012. Med enslig forsørger menes her person som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og samboer uten felles barn'' Men gjelder det bare for de som har vært enslig forsørgere pr. 31.12? Syns egentlig det så ut som det ikke var noe som het skatteklasse 2 lenger av linken du la ved? Hm. tror jeg ville tatt en telefon til skattekontoret jeg... ;-)

Gjest Kayia

Jeg tror ikke han får endret skatteklasse fordi om han ble samboer? Ikke hvis de ikke har felles barn.

Derimot mister han vel barnetrygd for et barn ekstra (som man får hvis man er aleneforsørger såvidt jeg vet)?

Ok skjønner. Han regnes å være enslig forsørger selv om han har samboer, fordi hun ikke forventes å forsørge hans barn?

''Enslig forsørger med omsorg for barn under 18 år, får klasse 2 for inntektsåret 2012. Med enslig forsørger menes her person som er ugift, skilt, separert, enke/enkemann og samboer uten felles barn'' Men gjelder det bare for de som har vært enslig forsørgere pr. 31.12? Syns egentlig det så ut som det ikke var noe som het skatteklasse 2 lenger av linken du la ved? Hm. tror jeg ville tatt en telefon til skattekontoret jeg... ;-)

Skatteklasse 2 blir borte fra og med år 2013, men ikke for år 2012.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...