morsan Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 I prinsippet er det ingen kompetanseulikheter hva gjelder psykoterapi mellom psykologspesialister og psykiatere. Psykiatere har en fordel fremfor psykologspesialister der det også trengs kompetanse på medisinering. Tusen takk for svar! 0 Siter
Gjest Kan du opplyse meg Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 ''Jeg synes også det er vanskelig å snakke om følelser med noen jeg ikke kjenner. F.eks spørsmål som: - Hva har dette gjort med deg? Vanskelig å svare på slikt.'' Jeg mener spørsmålet er egnet til å stimulere din refleksjon over egen situasjon; du blir oppfordret til å være konkret mht hva samlivsbruddet gjør med deg som menneske. Du spør et annet sted i tråden om hva som er forskjellen på å snakke med en psykolog og en venninne. Etter min oppfatning er det flere forskjeller, og en av dem er at regelmessige samtaler - som kun skal handle om din situasjon og ikke være en gjensidig utveksling av tanker og følelser - bidrar til at du kan få et mer avklaret forhold til det som har skjedd og bedre oversikt både over dine egne reaksjoner og hva som kan være gode mestringsstrategier fremover. "Koseskravling" med venninner vil som regel innebære en slags "forflatning" av det som er det vanskeligste og mest grunnleggende for deg akkurat i denne situasjonen. Det er slett ikke gitt at du vil like samtalene med psykologen. Det har sine negative sider å godta pasientrollen, og kanskje krasjer det litt med din vanlige væremåte. Hvis du vil ha noe råd, så må det være å prøve noen uker før du konkluderer med at samtalene ikke er noen vits i ;-) ''Jeg mener spørsmålet er egnet til å stimulere din refleksjon over egen situasjon; du blir oppfordret til å være konkret mht hva samlivsbruddet gjør med deg som menneske'' Ja ok, selv om det gikk mer på hvordan jeg opplevde samlivet de siste årene, hvor han da konkluderte med at jeg hadde levd under et stort press og en usikkerhet. Meningen med dette er kanskje å få meg slutte sørge og dvele ved det positive som også har vært? Det er jo slikt jeg vet selv at jeg må slutte med og endre tankene mine? 0 Siter
frosken Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 ''Jeg mener spørsmålet er egnet til å stimulere din refleksjon over egen situasjon; du blir oppfordret til å være konkret mht hva samlivsbruddet gjør med deg som menneske'' Ja ok, selv om det gikk mer på hvordan jeg opplevde samlivet de siste årene, hvor han da konkluderte med at jeg hadde levd under et stort press og en usikkerhet. Meningen med dette er kanskje å få meg slutte sørge og dvele ved det positive som også har vært? Det er jo slikt jeg vet selv at jeg må slutte med og endre tankene mine? Forhåpentligvis vil du få hjelp til å se nyanser og muligheter du ikke automatisk ser selv. Det tar som regel mer enn en time å oppnå noe;-) 0 Siter
Gjest Kan du opplyse meg? Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Hei! med andre ord, pratmakere som man får vondt i ørene av. Jeg sa det nå på telefon til psykiatrisk sykepleie, jeg orker ikke mere prat inn i ørene mine, da ble det stille og glad var jeg, Jeg trenger av og til praktisk bistand ikke flere ord, de tror alle vil snakke, jeg vil mere tenkt og jobbe. ''med andre ord, pratmakere som man får vondt i ørene av'' Han var faktisk ingen pratmaker. Han stilte noen få spørsmål som fikk meg til å prate.Han pratet lite. Muligens flink til å stille de rette spørsmålene. 0 Siter
Gjest Kan du opplyse meg? Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Forhåpentligvis vil du få hjelp til å se nyanser og muligheter du ikke automatisk ser selv. Det tar som regel mer enn en time å oppnå noe;-) Det kan hende :-) 0 Siter
Gjest night bird Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Sgs alle psykiatere som jeg kjenner driver også med psykoterapi. sgs? hbd? (hva betyr det?) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 sgs? hbd? (hva betyr det?) så godt som. tj. (tror jeg) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 4. april 2013 Skrevet 4. april 2013 Hei! Takk :-) Jeg bruker ikke medisiner, men manmge gjør jo det. Jeg får hormon, oxytocin, men det kan fastlegen også skrive ut, det er et pilotstudie. :-) Jeg gikk selv to år 2 år av medisinstudie :-) Jeg ville aldri klart eller orket psykologi, jeg har 5 studiepoeng med psykologi, og det kjedet meg veldig. Jeg har både realfag og samfunnsfag (også psykologi) i graden min, og liker kombinasjonen svært godt. I dag har jeg jobb der jeg har bruk for begge deler 0 Siter
Gjest Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Sgs alle psykiatere som jeg kjenner driver også med psykoterapi. En ting jeg er nysgjerrig på, er om det er mange psykiatere i Norge (itdanningen er jo så lang...), og om alle/de fleste jobber som overleger/ledere? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.