Gjest bankkunde Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Bankene har satt opp renten på lån fordi de trenger økt sikkerhet. Men jeg har veldig god sikkerhet for mitt lån, faktisk under 50 prosent av boligens verdi, og hadde egentlig tenkt å søke om lavere rente allerede før renten økte. Jeg syns det er urettferdig at jeg skal få renteøkning når jeg ikke bidrar til dårlig sikkerhet, for å si det slik. Hvordan bør jeg formulere meg i en søknad til banken? Er helt grønn på dette. Kan noen gi meg forslag til hva (eksakt) jeg bør skrive for å få mulighet til å sette renten ned? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattblomst Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg vet ikke, men om boligen din har økt i verdi etter at du kjøpte den, kan du også få taksert boligen og formidle dette skriftlig til banken da dette også har innvirkning etter hva jeg har hørt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 " Søknad om nedsettelse av rente på mitt lån. Siden min gjeld på bolig .........., nå utgjør en betydelig lavere andel av boligens verdi enn sist renten ble regulert, søker jeg om at renten på mitt boliglån blir satt ned. Mvh xxx" Kommentar: Meg bekjent vil det viktige være om lånet har kommet under 60% av verditakst. Har aldri hørt at bankene har andre grenser for ulike rentenivå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Den økte sikkerheten handler ikke om hvor pålitelig du er som lånekunde, men at banken selv skal få en bedre egenkapital. Bankene ønsker med andre ord å bli rikere og vil at du skal bidra til å berike dem. Vi du prute på renten, kan du påpeke hvor lenge du har vært en lønnsom kunde og fortelle at du nå vurderer å finne en annen bank fordi renten er blitt for høy. Men at du vil gi din nåværende bank en mulighet til å gi et bedre tilbud. Alternativt kan du rett og slett shoppe lån og velge den banken som gir best tilbud. Da slipper du pruterunden med nåv. bank. Husk at jo høyere lånesum jo lavere rente. Det er f.eks. ikke særlig økonomisk å låne 950k etter som du vil få lavere rente om du låner 1 mill. Trenger du ikke de siste 50k, kan du bare betale dette ned igjen med en gang. Et annet alternativ er å få et fleksilån på f.eks. 2 mill. Da får du lavere rente fordi lånet er på 2 mill, men du trenger ikke ta ut mer enn f.eks. de 1,2 mill du behøver. (Krever disiplinert nedbetaling.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bankkunde Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Den økte sikkerheten handler ikke om hvor pålitelig du er som lånekunde, men at banken selv skal få en bedre egenkapital. Bankene ønsker med andre ord å bli rikere og vil at du skal bidra til å berike dem. Vi du prute på renten, kan du påpeke hvor lenge du har vært en lønnsom kunde og fortelle at du nå vurderer å finne en annen bank fordi renten er blitt for høy. Men at du vil gi din nåværende bank en mulighet til å gi et bedre tilbud. Alternativt kan du rett og slett shoppe lån og velge den banken som gir best tilbud. Da slipper du pruterunden med nåv. bank. Husk at jo høyere lånesum jo lavere rente. Det er f.eks. ikke særlig økonomisk å låne 950k etter som du vil få lavere rente om du låner 1 mill. Trenger du ikke de siste 50k, kan du bare betale dette ned igjen med en gang. Et annet alternativ er å få et fleksilån på f.eks. 2 mill. Da får du lavere rente fordi lånet er på 2 mill, men du trenger ikke ta ut mer enn f.eks. de 1,2 mill du behøver. (Krever disiplinert nedbetaling.) mvh Det er et flexilån jeg har. Men banken sa den gang jeg fikk det (hvis jeg husker rett) at lånet da har noe høyere rente enn et vanlig lån? Altså det motsatte av det du sier. De sa det samme da jeg for et par år siden muntlig spurte dem om mulighet for lavere rente. Allerede da var lånet mitt nede på 60 prosent av boligens verdi (pga verdistigning på boligen). Hm. Burde nok shoppe litt rundt ja. Men vet ikke hvor lett det er å få flexilån (noe jeg ønsker å ha). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Det er et flexilån jeg har. Men banken sa den gang jeg fikk det (hvis jeg husker rett) at lånet da har noe høyere rente enn et vanlig lån? Altså det motsatte av det du sier. De sa det samme da jeg for et par år siden muntlig spurte dem om mulighet for lavere rente. Allerede da var lånet mitt nede på 60 prosent av boligens verdi (pga verdistigning på boligen). Hm. Burde nok shoppe litt rundt ja. Men vet ikke hvor lett det er å få flexilån (noe jeg ønsker å ha). Det stemmer at fleksilånet er litt dyrere enn et tilsvarende lån til samme sum. Altså låner du 2 mill på fleksilån blir renten litt høyere enn et lån på to mill med vanlige vilkår. Er derimot lånebehovet 850k blir det derimot mer lønnsomt å ta et fleksilån med makssum 2 mill enn et enn et fleksi- eller vanlig lån med lavere (maks)sum. Dette forutsetter selvsagt at du har tilstrekkelig sikkerhet i boligen. Jo mer du låner innenfor sikkerheten du kan stille, jo lavere rente får du. Så kan man henholdsvis la være å benytte hele fleksilånet eller betale tilbake en stor sum med en gang på et vanlig lån. Har du god sikkerhet og er en god betaler, vil mange banker være interessert i å ha deg som kunde også om du ønsker fleksilån. Skandiabanken har gode vilkår og ser ikke ut til å ha planer om å øke renten slik mange andre banker gjør nå., mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest old man Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Den økte sikkerheten handler ikke om hvor pålitelig du er som lånekunde, men at banken selv skal få en bedre egenkapital. Bankene ønsker med andre ord å bli rikere og vil at du skal bidra til å berike dem. Vi du prute på renten, kan du påpeke hvor lenge du har vært en lønnsom kunde og fortelle at du nå vurderer å finne en annen bank fordi renten er blitt for høy. Men at du vil gi din nåværende bank en mulighet til å gi et bedre tilbud. Alternativt kan du rett og slett shoppe lån og velge den banken som gir best tilbud. Da slipper du pruterunden med nåv. bank. Husk at jo høyere lånesum jo lavere rente. Det er f.eks. ikke særlig økonomisk å låne 950k etter som du vil få lavere rente om du låner 1 mill. Trenger du ikke de siste 50k, kan du bare betale dette ned igjen med en gang. Et annet alternativ er å få et fleksilån på f.eks. 2 mill. Da får du lavere rente fordi lånet er på 2 mill, men du trenger ikke ta ut mer enn f.eks. de 1,2 mill du behøver. (Krever disiplinert nedbetaling.) mvh ''Den økte sikkerheten handler ikke om hvor pålitelig du er som lånekunde, men at banken selv skal få en bedre egenkapital. Bankene ønsker med andre ord å bli rikere og vil at du skal bidra til å berike dem.'' Nuvel, dette skyldes vel pålegg fra myndighetene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 ''Den økte sikkerheten handler ikke om hvor pålitelig du er som lånekunde, men at banken selv skal få en bedre egenkapital. Bankene ønsker med andre ord å bli rikere og vil at du skal bidra til å berike dem.'' Nuvel, dette skyldes vel pålegg fra myndighetene. Nå har ikke dette pålegget kommet ennå. Og det finnes selvsagt andre måter for bankene til å øke sin soliditet på enn å sende regningen til småkundene. F.eks. å redusere aksjeutbyttet en periode. Det blir for aksjonærene en ivestering i egen eiendom. Men selvsagt er alle påskudd til å øke rentene kjærkomment for bankene. Se for deg det motsatte: At mynighetene senket kravet til egenkapital. Tror du utlånsrenten ville gått ned som en følge av dette? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/390205-hvordan-formulere-meg-til-banken/#findComment-3463822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.