stjernestøv Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Det vi tenker har vel noe med virkeligheten å gjøre, er det ikke det kognitiv terapi dreier seg om? Tenke i nye baner, for så å skape sin virkelighet? 0 Siter
Gondor Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Jeg vet ikke hva kognitiv terapi går ut på, men jeg har tenkt litt på det med at tanker former ens virkelighet. Hva med tanker en tenker i ungdommen? Jeg for min del var helt uttafor, mye deprimert, mye hypoman og kreativ, med det resultat at jeg var konstant forvirret. Og i min forvirring tenkte jeg mye rart og negativt om meg selv. Har det formet min virkelighet sånn som den er nå? Da er det i tilfelle totalt urettferdig. Jeg var jo så uskyldig og uerfaren! Jeg har alltid kjempet mot min egen tankeverden. Prøvd all verdens metoder for å bli et bedre menneske. Så mislykket jeg har følt meg. Men jeg slutter aldri å sveipe innom alternativavdeligen når jeg er i en bokhandel. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. april 2013 Forfatter Skrevet 3. april 2013 Jeg vet ikke hva kognitiv terapi går ut på, men jeg har tenkt litt på det med at tanker former ens virkelighet. Hva med tanker en tenker i ungdommen? Jeg for min del var helt uttafor, mye deprimert, mye hypoman og kreativ, med det resultat at jeg var konstant forvirret. Og i min forvirring tenkte jeg mye rart og negativt om meg selv. Har det formet min virkelighet sånn som den er nå? Da er det i tilfelle totalt urettferdig. Jeg var jo så uskyldig og uerfaren! Jeg har alltid kjempet mot min egen tankeverden. Prøvd all verdens metoder for å bli et bedre menneske. Så mislykket jeg har følt meg. Men jeg slutter aldri å sveipe innom alternativavdeligen når jeg er i en bokhandel. ''Har det formet min virkelighet sånn som den er nå?'' Ja, for vi har vel skapt oss selv slik vi er i dag, da har jeg jo skapt psykisk sykdom. Bare fordi jeg alltid har vært opptatt av åndelige ting, som det tippet over og ble til sykdom. Filosoferer mye over dette for tiden, og om jeg skaper fysisk sykdom og med tankene. Må revurdere mine tanker og følelser, følelsene skaper jo de og. 0 Siter
PieLill Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Deler av virkeligheten velger vi og er dermed noe vi selv har skapt. Andre deler har vi null kontroll over. Og mye er selvfølgelig et sted mellom disse ytterpunktene. Kognetiv terapi handler om å finne hensiktsmessige måter å håndtere både det man kan påvirke og det man bare må forholde seg til. Endring starter for det meste i tankene. mvh 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. april 2013 Forfatter Skrevet 3. april 2013 Deler av virkeligheten velger vi og er dermed noe vi selv har skapt. Andre deler har vi null kontroll over. Og mye er selvfølgelig et sted mellom disse ytterpunktene. Kognetiv terapi handler om å finne hensiktsmessige måter å håndtere både det man kan påvirke og det man bare må forholde seg til. Endring starter for det meste i tankene. mvh Er det jeg mener og at endring og virkelighet starter i tankene, og det er jo kognitivt. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Virkelighet er hvordan du oppfatter verden - Ikke sant ? 0 Siter
Olav Femte Skrevet 3. april 2013 Skrevet 3. april 2013 Virkelighet er hvordan du oppfatter verden - Ikke sant ? Jeg mener virkelighet er hvordan DU oppfatter verden..ikke sant ? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4. april 2013 Forfatter Skrevet 4. april 2013 Virkelighet er hvordan du oppfatter verden - Ikke sant ? Ja, det stemmer vel. Uff! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.