Gå til innhold

Tenkte tanker blir virkelighet

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Det vi tenker har vel noe med virkeligheten å gjøre, er det ikke det kognitiv terapi dreier seg om? Tenke i nye baner, for så å skape sin virkelighet?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet ikke hva kognitiv terapi går ut på, men jeg har tenkt litt på det med at tanker former ens virkelighet. Hva med tanker en tenker i ungdommen? Jeg for min del var helt uttafor, mye deprimert, mye hypoman og kreativ, med det resultat at jeg var konstant forvirret. Og i min forvirring tenkte jeg mye rart og negativt om meg selv. Har det formet min virkelighet sånn som den er nå? Da er det i tilfelle totalt urettferdig. Jeg var jo så uskyldig og uerfaren!

Jeg har alltid kjempet mot min egen tankeverden. Prøvd all verdens metoder for å bli et bedre menneske. Så mislykket jeg har følt meg.

Men jeg slutter aldri å sveipe innom alternativavdeligen når jeg er i en bokhandel.

stjernestøv
Skrevet

Jeg vet ikke hva kognitiv terapi går ut på, men jeg har tenkt litt på det med at tanker former ens virkelighet. Hva med tanker en tenker i ungdommen? Jeg for min del var helt uttafor, mye deprimert, mye hypoman og kreativ, med det resultat at jeg var konstant forvirret. Og i min forvirring tenkte jeg mye rart og negativt om meg selv. Har det formet min virkelighet sånn som den er nå? Da er det i tilfelle totalt urettferdig. Jeg var jo så uskyldig og uerfaren!

Jeg har alltid kjempet mot min egen tankeverden. Prøvd all verdens metoder for å bli et bedre menneske. Så mislykket jeg har følt meg.

Men jeg slutter aldri å sveipe innom alternativavdeligen når jeg er i en bokhandel.

''Har det formet min virkelighet sånn som den er nå?''

Ja, for vi har vel skapt oss selv slik vi er i dag, da har jeg jo skapt psykisk sykdom. Bare fordi jeg alltid har vært opptatt av åndelige ting, som det tippet over og ble til sykdom. Filosoferer mye over dette for tiden, og om jeg skaper fysisk sykdom og med tankene. Må revurdere mine tanker og følelser, følelsene skaper jo de og.

Skrevet

Deler av virkeligheten velger vi og er dermed noe vi selv har skapt. Andre deler har vi null kontroll over. Og mye er selvfølgelig et sted mellom disse ytterpunktene.

Kognetiv terapi handler om å finne hensiktsmessige måter å håndtere både det man kan påvirke og det man bare må forholde seg til. Endring starter for det meste i tankene.

mvh

stjernestøv
Skrevet

Deler av virkeligheten velger vi og er dermed noe vi selv har skapt. Andre deler har vi null kontroll over. Og mye er selvfølgelig et sted mellom disse ytterpunktene.

Kognetiv terapi handler om å finne hensiktsmessige måter å håndtere både det man kan påvirke og det man bare må forholde seg til. Endring starter for det meste i tankene.

mvh

Er det jeg mener og at endring og virkelighet starter i tankene, og det er jo kognitivt.

Skrevet

Virkelighet er hvordan du oppfatter verden - Ikke sant ?

Annonse

Skrevet

Jeg mener virkelighet er hvordan DU oppfatter verden..ikke sant ?

stjernestøv
Skrevet

Ja, det stemmer vel. Uff!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...