Gå til innhold

Remeron - graviditet NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Noremer
Skrevet

Hei

Jeg bruker Remeron 75mg, Levaxin 50-100microgram (annenhver dag omtrent) og Microgynon hver dag. Jeg bruker ikke lurepillene på Microgynon, da jeg fikk nedturer under mensen samt kraftige blødninger, så etter avtale med gynekolog (og legen) bruker jeg ordentlige piller kontinuerlig.

Jeg har gått på denne kombinasjonen siden 2007 (trappet opp på Remeron og Levaxin) og fungerer egentlig godt. Jeg hadde før det forsøkt flere ulike SSRI og SNRI. Jeg har i tillegg gått i terapi.

Jeg er nylig blitt forlovet, og vi planlegger bryllup. Barn vil nok bli et tema etter hvert.

Dersom jeg skal bli gravid må jeg jo uansett kutte ut Microgynon som er et prevensjonsmiddel. Jeg tenker imidlertid at dersom jeg blir gravid er det ikke sikkert det vil utgjøre noe stort problem da jeg da uansett ikke vil ha mensen.

Jeg er imidlertid mer usikker på Remeron. Må jeg kutte Remeron dersom jeg planlegger å bli gravid? Da jeg startet på Remeron tenkte jeg ikke det ville bli noe problem, da hadde jeg ingen planer om barn, men nå er situasjonen annerledes. Slik jeg fungerer på medisinene er det ikke noe som tilsier at jeg ikke bør få barn, men jeg blir usikker ved tanken på om jeg kanskje må slutte.

Diagnosene er vel/har vel vært tilbakevendende depresjon, og sosial angstproblematikk. Og lavt stoffskifte (men Levaxinen har vel ingen betydning)

Fortsetter under...

Gjest Zyprexus
Skrevet

Fra Felleskatalogen:

"Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Data antyder at bruk av SSRIer under graviditet, særlig sent i svangerskapet, kan gi økt risiko for persistent pulmonal hypertensjon hos nyfødte (PPHN). Mirtazapin bør ikke brukes ved graviditet med mindre det er klart nødvendig. Overgang i morsmelk: Dyrestudier og begrensede humandata har vist at mirtazapin kun utskilles i liten grad. Fortsettelse/avbrytelse av amming/behandling bestemmes på bakgrunn av nytte-/risikovurdering."

Gjest Noremer
Skrevet

Fra Felleskatalogen:

"Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Data antyder at bruk av SSRIer under graviditet, særlig sent i svangerskapet, kan gi økt risiko for persistent pulmonal hypertensjon hos nyfødte (PPHN). Mirtazapin bør ikke brukes ved graviditet med mindre det er klart nødvendig. Overgang i morsmelk: Dyrestudier og begrensede humandata har vist at mirtazapin kun utskilles i liten grad. Fortsettelse/avbrytelse av amming/behandling bestemmes på bakgrunn av nytte-/risikovurdering."

Joda, det der kan jeg jo lese meg til selv. Men er det slik at man _må_ slutte hvia man skal ha barn, eller vil det tas en avveining om det kanskje er lurere å fortsette på medisinene likevel, eller bør man helt frarådes å få barn dersom man har behov for slike medisiner, etc.

Men ettersom NHD ikke svarer får jeg ta det med min egen lege neste gang jeg ser ham. Han er riktignok ingen psykiatriekspert, og derfor spurte jeg her først, da kanskje NHD hadde mer erfaring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Remeron hører til den gruppen antidepressiva som er tryggest å bruke under graviditet.

Det er vanligvis langt skadeligere for barnet om en mor som trenger medisinen slutter med antidepressiva enn at den brukes gjennom svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...