Gå til innhold

Når ingenting hjelper

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet74
Skrevet

Jeg sliter hver eneste dag med angst. Når jeg våkner om morgenen har jeg ca 20 min "fri" før angsten kommer for fullt. Jeg har diagnosen narkolepsi og får medisinsk behandling for dette. Jeg har gått til psykiater i 2 år, uten at dette har ført frem. Tar også cipralex og remeron. Angsten jeg har, har kommet gradvis, og startet med sosial angst. Dette har utviklet seg, og angsten melder sin ankomst også når jeg er alene. Jeg har deltatt på kognitive kurs, uten at dette har ført frem. Får også hjelp fra psykisk helse og har støttekontakt, men dette hjelper heller ikke. Nå orker jeg snart ikke mer! Til slutt kan jeg også nevne at jeg har et selvmordsforsøk bak meg, som ikke gikk som jeg ville. Føler at jeg aldri kommer ut av dette helvete, og har prøvd mange tiltak uten resultat. Har du noen råd om hva jeg kan gjøre? Hilsen Fortvilet

Fortsetter under...

Skrevet

Cipralex og Remeron. Synes du det hjelper ?

Skrevet

Har noen leger foreslått Lyrica til deg mot GAD?

Skrevet

Cipralex og Remeron. Synes du det hjelper ?

Prøver bare noen forslag her...

Skrevet

Takk som spør. Nei, jeg syns ikke remeron og cipralex hjelper. De gjør meg bare "flat". Jeg føler hverken sorg elle glede. Men i forhold til angsten er det ingen bedring.

Skrevet

Takk som spør. Nei, jeg syns ikke remeron og cipralex hjelper. De gjør meg bare "flat". Jeg føler hverken sorg elle glede. Men i forhold til angsten er det ingen bedring.

Annonse

Skrevet

Har noen leger foreslått Lyrica til deg mot GAD?

Nei, ingen har foreslått Lyrica. Vet heller ikke hva GAD står for. Har hørt om Lyrica, men trodde dette var smertestllende. Mulig jeg er feilinformert?`Tusen takk for tilbakemelding.

Gjest nattblomst
Skrevet

Hvilken type terapi har du fått av din behandler?

Kan du lese den tråden som er i følgende link? Et av svarene fra Nils Håvard Dahl er kopiert inn under denne linken: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3997422

''Re: Hva hjelper egentlig mot angst?

1. God angstbehandling krever god diagnostikk. Det er forskjell på enkel fobi, agorafobi, panikklidelse, sosial fobi, GAD og PTSD. De ulike lidelsene skal ha ulik behandling.

2. Ved alle angstlidelser er kognitiv/metakognitiv psykoterapi den viktigste intervensjon (unntatt enkel fobi hvor en kun eksponerer). Gammeldagse og misforståtte terapier hvor en stort sett prater om det som er vondt og vanskelig har liten eller ingen effekt.

3. Ved panikklidelse vil SSRI stoppe nye panikkanfall, men ikke virke mot "angsten for angsten" eller unngåelsesadferd.

4. Ved sosial fobi vil SSRI dempe symptomene og i noen tilfeller helt endre personligheten og gi tilnærmet helbredelse.

5. Ved GAD vil en del antidepressiva i ihøye doser over lang tid kunne mildne symptomene i stor grad.

6. Ved PTSD er det vist at enkelte SSRI kan gi betydelig symptomlindring. – Nils Håvard Dahl, psykiater''

Håper at du får riktig hjelp

Skrevet

Hvilken type terapi har du fått av din behandler?

Kan du lese den tråden som er i følgende link? Et av svarene fra Nils Håvard Dahl er kopiert inn under denne linken: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3997422

''Re: Hva hjelper egentlig mot angst?

1. God angstbehandling krever god diagnostikk. Det er forskjell på enkel fobi, agorafobi, panikklidelse, sosial fobi, GAD og PTSD. De ulike lidelsene skal ha ulik behandling.

2. Ved alle angstlidelser er kognitiv/metakognitiv psykoterapi den viktigste intervensjon (unntatt enkel fobi hvor en kun eksponerer). Gammeldagse og misforståtte terapier hvor en stort sett prater om det som er vondt og vanskelig har liten eller ingen effekt.

3. Ved panikklidelse vil SSRI stoppe nye panikkanfall, men ikke virke mot "angsten for angsten" eller unngåelsesadferd.

4. Ved sosial fobi vil SSRI dempe symptomene og i noen tilfeller helt endre personligheten og gi tilnærmet helbredelse.

5. Ved GAD vil en del antidepressiva i ihøye doser over lang tid kunne mildne symptomene i stor grad.

6. Ved PTSD er det vist at enkelte SSRI kan gi betydelig symptomlindring. – Nils Håvard Dahl, psykiater''

Håper at du får riktig hjelp

Min behandler og jeg har forsøkt metoden EMDR. Dette har ikke ført til bedring. Takk for interesse.

Gjest nattblomst
Skrevet

Har du hatt tid til å se på linkene?

På side 20-22 på linken under om Metakognitiv terapi (MCT), kan du lese om Oppmerksomhetstrening (ATT) og ATT effekt over ulike lidelser .

http://www.stolav.no/StOlav/Avdelinger/RVTS-Midt/Nasjonal%20konferanse%20om%20kognitiv%20terapi%20ved%20PTSD/Nordahl%20-%20Metakognitiv%20terapi%20%28MCT%29%20for%20post-traumatisk%20stress%20lidelse.pdf

Linken under er spesifikt om

Metakognitiv terapi ved generalisert angstlidelse

http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/kompetanseomraader/problemspesifikke-ferdigheter/generalisert-angstlidelse-wells.pdf

Jeg har lest om folk som har blitt kvitt sin angst etter svært få tearpitimer, ved bruk av Metakognitiv terapi.

Annonse

Gjest nattblomst
Skrevet

Nei, ingen har foreslått Lyrica. Vet heller ikke hva GAD står for. Har hørt om Lyrica, men trodde dette var smertestllende. Mulig jeg er feilinformert?`Tusen takk for tilbakemelding.

Generalized anxiety disorder (GAD)

ATT effekt (ATT= Oppmerksomhetstrening ) over ulike lidelser (på side 22 på linken under), viser effekten for

Social phobia, panic disorder og Generalized anxiety disorder (GAD)

http://www.stolav.no/StOlav/Avdelinger/RVTS-Midt/Nasjonal%20konferanse%20om%20kognitiv%20terapi%20ved%20PTSD/Nordahl%20-%20Metakognitiv%20terapi%20%28MCT%29%20for%20post-traumatisk%20stress%20lidelse.pdf

Bella Dotte
Skrevet

Har du prøvd gruppeterapi, eller forsøkt gruppe ala Angstringen? Prøvd å bytte behandler? Bytte medisin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...