Gå til innhold

Gi råd til trådstartere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En overskrift som tydeliggjør hva man er ute etter.

Så grei rettskriving som mulig.

Avsnitt dersom innlegget er langt, dette lar seg foreløbig ikke gjøre ved spørsmål til fagperson dessverre.

Klare, tydelige spørsmål.

Fakta som er relevante for svaret må være med, men for mye rundtomsnakk som ikke har noe relevanse er unødvendig.

Tilbakemeldinger fra trådstarter og da helst ikke bare slike som går rett i strupen på de som tydeligvis ikke svarer etter trådstarters smak.

Avsnitt dersom innlegget er langt, dette lar seg foreløbig ikke gjøre ved spørsmål til fagperson dessverre.

Fakta som er relevante for svaret må være med, men for mye rundtomsnakk som ikke har noe relevanse er unødvendig.

Tilbakemeldinger fra trådstarter og da helst ikke bare slike som går rett i strupen på de som tydeligvis ikke svarer etter trådstarters smak.

Svært godt oppsummert :)

Men - hvilke(n) tilbakemelding(er) tenker du på?

Still et tydelig spørsmål, slik at man forstår hva det ønskes svar på. Noen ganger er det helt umulig å vite om trådstarter i det hele tatt vil ha svar, og i så fall på hva.

Antyd hva det handler om i overskriften, spesielt viktig hvis det er på Åpent forum.

Ta med nødvendige opplysninger - f.eks. hvis man spør etter reisemål for en barnefamilie en helg, er det litt interessant om man starter i Alta eller Asker og omtrent hvor gamle barna er.

Ikke ha en forhistorie der man glefser etter de som svarer noe man misliker ;-) Hvis man ikke vil ha andre svar enn sympatierklæringer og egentlig bare skriver for å lette på trykket, kan det være greit å nevne det i hovedinnlegget i stedet for å skjelle ut de som forsøker å komme med råd.

Svært godt oppsummert :)

Men - hvilke(n) tilbakemelding(er) tenker du på?

''Men - hvilke(n) tilbakemelding(er) tenker du på?''

For det første - tilbakemeldinger på at trådstarter i det hele tatt har giddet bry seg om å lese svarene - noen ganger blir det en lang liste med svar uten at trådstarter viser seg igjen.

Andre ganger viser trådstarter seg mer enn gjerne, men da ved å gå rett i strupen på de som evt. ikke er enige med trådstarter - hva er vitsen med å spørre dersom man kun ønsker en type svar og angriper de som mener noe annet? Ikke pent.

Annonse

Gjest bølger

For det første - tilbakemeldinger på at trådstarter i det hele tatt har giddet bry seg om å lese svarene - noen ganger blir det en lang liste med svar uten at trådstarter viser seg igjen.

Andre ganger viser trådstarter seg mer enn gjerne, men da ved å gå rett i strupen på de som evt. ikke er enige med trådstarter - hva er vitsen med å spørre dersom man kun ønsker en type svar og angriper de som mener noe annet? Ikke pent.

Vet ikke om jeg alltid er like flink til å gi tilbakemeldinger. Men jeg kan si at jeg leser alle svar, og helst flere ganger. Og reflekterer over alle svar.

Gjest 5nøklokke

Takk for dine tilbakemeldinger!

''For det første - tilbakemeldinger på at trådstarter i det hele tatt har giddet bry seg om å lese svarene - noen ganger blir det en lang liste med svar uten at trådstarter viser seg igjen.''

Jeg er enig i at det er viktig at trådstarter gir tilbakemelding og takker for svarene.

''Andre ganger viser trådstarter seg mer enn gjerne, men da ved å gå rett i strupen på de som evt. ikke er enige med trådstarter - hva er vitsen med å spørre dersom man kun ønsker en type svar og angriper de som mener noe annet? Ikke pent.''

Jeg er enig i at folk bør vise vanlig høflighet og ikke angripe de som er uenige

:-)

Gjest 5nøklokke

''En overskrift som tydeliggjør hva man er ute etter.

Tilbakemeldinger fra trådstarter og da helst ikke bare slike som går rett i strupen på de som tydeligvis ikke svarer etter trådstarters smak.''

Takk for en svært god og detaljert tilbakemelding! Jeg tror at hvis folk følger dine råd, vil det hjelpe dem til å skrive på en slik måte at det blir lettere å få gode svar !

Gjest 5nøklokke

Still et tydelig spørsmål, slik at man forstår hva det ønskes svar på. Noen ganger er det helt umulig å vite om trådstarter i det hele tatt vil ha svar, og i så fall på hva.

Antyd hva det handler om i overskriften, spesielt viktig hvis det er på Åpent forum.

Ta med nødvendige opplysninger - f.eks. hvis man spør etter reisemål for en barnefamilie en helg, er det litt interessant om man starter i Alta eller Asker og omtrent hvor gamle barna er.

Ikke ha en forhistorie der man glefser etter de som svarer noe man misliker ;-) Hvis man ikke vil ha andre svar enn sympatierklæringer og egentlig bare skriver for å lette på trykket, kan det være greit å nevne det i hovedinnlegget i stedet for å skjelle ut de som forsøker å komme med råd.

''Still et tydelig spørsmål, slik at man forstår hva det ønskes svar på. Noen ganger er det helt umulig å vite om trådstarter i det hele tatt vil ha svar, og i så fall på hva.

Ikke ha en forhistorie der man glefser etter de som svarer noe man misliker ;-) Hvis man ikke vil ha andre svar enn sympatierklæringer og egentlig bare skriver for å lette på trykket, kan det være greit å nevne det i hovedinnlegget i stedet for å skjelle ut de som forsøker å komme med råd.''

Takk for ditt utfyllende svar med mange gode råd som kan hjelpe trådstartere til å få gode svar på sine innlegg!

Gjest 5nøklokke

At man ikke skriver så lange innlegg at folk ikke gidder å lese.

At man ikke kommer til poenget...

Viktig å fatte seg kort og presist, slik at det ikke er tvil om hva en spør om.

''At man ikke skriver så lange innlegg at folk ikke gidder å lese. At man ikke kommer til poenget... Viktig å fatte seg kort og presist, slik at det ikke er tvil om hva en spør om.''

Takk for ditt svar, som kan hjelpe mange til å skrive bedre innlegg og dermed ha større sjanse for å få gode svar!

Det hadde også vært fint å samle alle rådene fra dere som svarer, til et dokument. Det hadde vært fint om rådene hadde stått på DOL's startside :-)

Annonse

''At man ikke skriver så lange innlegg at folk ikke gidder å lese. At man ikke kommer til poenget... Viktig å fatte seg kort og presist, slik at det ikke er tvil om hva en spør om.''

Takk for ditt svar, som kan hjelpe mange til å skrive bedre innlegg og dermed ha større sjanse for å få gode svar!

Det hadde også vært fint å samle alle rådene fra dere som svarer, til et dokument. Det hadde vært fint om rådene hadde stått på DOL's startside :-)

Tja - mye av det er såpass opplagt at man vel forstår det ganske raskt, hvis man blir her en stund. Jeg synes ikke man skal gjøre disse forumene altfor "akademiske", heller.

Noe av det hyggelige her er diskusjonene, "småskravlingen" og avsporingene, det er ikke noen orakelside der man bare spør for å få konsise fakta tilbake.

Tja - mye av det er såpass opplagt at man vel forstår det ganske raskt, hvis man blir her en stund. Jeg synes ikke man skal gjøre disse forumene altfor "akademiske", heller.

Noe av det hyggelige her er diskusjonene, "småskravlingen" og avsporingene, det er ikke noen orakelside der man bare spør for å få konsise fakta tilbake.

''Noe av det hyggelige her er diskusjonene, "småskravlingen" og avsporingene, det er ikke noen orakelside der man bare spør for å få konsise fakta tilbake''

Nettopp :-)

Beskrivende overskrifter, slik at man har litt peiling på hva innlegget handlet om. Ikke "hei", "jeg lurer på..." eller slik. Så bør man skrive så kort som mulig, med luft i innlegget slik at man orker å lese det...

Og så kommer det selvsagt an på om jeg har mulighet til å svare på spørsmålet eller ikke :-)

Jeg er enig.

Noen ganger blir jeg usikker på om jeg skal respondete eller ikke på svar jeg får. Jeg setter stort sett pris på alle svar jeg får.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...