Gjest Hilli74 Skrevet 5. april 2013 Skrevet 5. april 2013 Hei. Jeg er en kvinne på 38 år som nettopp har funnet ut at jeg er gravid, antagelig uke 4-5. Jeg ble satt på Xanor av min fastlege for 6 år siden pga en periode med panikkangst. Har trappet ned, og siste året brukt 1/2-1 mg. Jeg har problemer med å fungere hvis jeg ikke tar 1/2 mg, dvs jeg kan da ikke forlate leiligheten pga ekstrem svimmelhet, umulig å gå på gaten og i butikken osv... Vet at dette må trappes forsiktig ned over lang tid, og at det er "verstingen" blant Benzo (sjokkertover at jeg fikk det foreskrevet). Er redd for hvordan dette kan påvirke fosteret. Tror jeg vil ha problemer med å kutte helt. Har hørt om de som har vært oppe i 5-6 mg under graviditet og at det har gått bra, men dette er jo individuelt. Tror du det er forsvarlig av meg å ta 1/2 mg gjennom svangerskapet? Vil en så sliten dose kunne gi barnet f.e ks abstinenser? På forhånd tusen takk for svar! Hilsen bekymret. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. april 2013 Skrevet 8. april 2013 Xanor bør ikke brukes i svangerskapet. Benzodiazepiner kan føre til misdannelser, og barna kan fødes med abstinenser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.