IsteSitron Skrevet 8. april 2013 Skrevet 8. april 2013 Hei! Jeg er for tiden tvangsinnlagt og har vært det snart 3 måneder. Hadde en god og fin samtale med psykiater i går og ble fortalt at jeg nå tenkte og pratet fornuftig. Han spurte meg om flere spørsmål for å finne ut om vilkårene var oppfyllt, noe som jeg personlig bekreftet at det ikke var, da jeg ikke har selvskadet eller hatt intox på lenge. (Det vil si hele tvangsperioden, selvskading har jeg ikke hatt på et år.) Han skulle prate med avdelingsoverlegen for å høre om vedtaket skulle oppheves. Så forelpig må jeg vente til psykiateren får tak i legen. Jeg håper jeg får svar denne uken, og at avdelingsoverlegen er enig i at vedtaket må oppheves. Men det jeg vil spørre om her, er noe ang mitt forhold til mat. Jeg har i lange tider spist kun en gang daglig, jeg får meg selv ikke til å spise flere, da jeg føler meg konstant mett, helt til kvelden. Og på grunn av at jeg kun spiser en gang daglig, føler jeg meg konstant trett, slapp og energiløs. Jeg prøvde i går å spise flere måltider, og det gikk bra, men i dag igjen orker jeg ikke mat. Om dagen klarer jeg kun å få i meg flytende føde, sjeldent fast. Her en dag var jeg så slapp at jeg så vidt orket å stå på beina. Jeg var da innom apoteket og kjøpte meg en næringsdrikk for underernærte og feilernærte. Dette er en drikk som er fyllt med vitaminer, mineraler, sporstoffer og omega 3. Denne inneholder 200 kalorier, og anbefalt døgndose er 1-3 enheter. Da jeg drakk en slik en, ble jeg mye bedre og fikk mer energi. Men jeg er livredd å drikke slike, da jeg er redd for å legge på meg. De på apoteket spurte om jeg hadde resept på næringsdrikker, noe jeg ikke hadde. Jeg har ikke turt å spørre legen om dette da jeg er redd for at dem skal tro at jeg ikke gidder å spise, at jeg er lat og dropper måltider for moroskyld. Det er ikke slik i mitt tilfelle, det er faktisk slik at jeg ikke orker mat, at jeg føler meg mett uten mat i magen. Jeg drikker også mindre enn anbefalt, jeg drikker vel maks 1,5 liter daglig. Jeg merker at kroppen begynner å slite pga mitt matinntak som er minimalt av det kroppen egentlig skal ha. Jeg sliter ofte med hjertebank/hjerterytmeforstyrrelser, vondt i bein og muskler og en tendens til hodepine og magesmerter. Hva skal jeg gjøre for å få i meg det jeg trenger? Er det slik at denne næringsdrikken jeg prøver er bra for meg? Kan også si at jeg er på en total laktosefri diett da jeg tester meg ut for laktoseintolleranse. Mye av maten jeg liker inneholder melk, så dette også tar på når det gjelder matinntaket. Og til sist, kan dette regnes som en spiseforstyrrelse, og i såfall hvilken? Ikke misforstå meg her, jeg ønsker IKKE å ha en spiseforstyrrelse. Jeg skammer meg over det jeg sliter med. Jeg klarer bare ikke å snu det, da jeg har holdt på slik i flere år. Håper på råd og tips om hva jeg kan gjøre for å få i meg mer mat og næring som ikke inneholder melk. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. april 2013 Skrevet 8. april 2013 Siden det ikke er noen klar definisjon av "farlig", velger jeg å ikke svere på det spørsmålet. Ditt spisemønster er helseskadelig. Først og fremst taper du funksjon. Du orker lite eller ingenting. Du får også en unormal funksjon i kroppen din. Fordøyelsessystemet skal tilføres næring flere ganger i døgnet. Slutt også å prøve ut ulike diettvarianter med mindre legen anbefaler det. Du er ikke psykisk frisk før du også spiser normal mat på normal måte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.