Gå til innhold

Jenta i Dagbladet i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hennes historie ligner min. Kom dit frivillig, men ble så plutselig lagt inn på tvang.og  ble tvunget til å ligge i reimseng, og truet med sprøyter hvis jeg ikke lå fint i senga mi. Menn burde aldri jobbe med psykisk syke kvinner og barn. Det var alltid mennene som tvang meg til reimlegging, damene lot meg være i fred. De spurte meg også om jeg likte å ligge i reimseng mens de holdt meg nede.. hallo?, hvem liker det. Skjønner ikke at NHD kan forsvare noe sånt....men klart han er jo mann da.

Anonymous poster hash: 7337a...1dc

Fortsetter under...

Skrevet

Makt gir et kick av velvære, en slags rus. Sikker på at NHD kan forklare det bedre enn jeg kan.

stjernestøv
Skrevet

Masse rare folk i psykiatrien, sikker på at noen liker å utøve makt :(

Vet at jeg hadde klikka hvis noen hadde gjort slikt mot meg, da hadde jeg virkelig blitt gal.

AnonymBruker
Skrevet

Er de som får smaken på makt, som elsker det.

Anonymous poster hash: bed45...fea
Skrevet

Hei!

Leit at noen erfarer slike ting.

Vanskelig å forstå at det ikke får større konsekvenser, enda verre når rammer barn og unge.

Men siden hun studerer psykologi så forhåpentligvis vil hun bruke denne erfaringen til noe bra.

Men vanskelig å forstå?

Skrevet

Jeg skjønner absolutt ikke vitsen med å legge oss i reimer. Hva er hensikten?, jeg følte det slik at de prøvde å skremme meg til å oppføre meg slik som de ville, det endte bare med at jeg ble sykere og sykere helt til de ikke kunne holde meg på isolat lenger. (foreldrene mine klagde).

Jeg skjønner lite av psykiatrien. Eneste jeg skjønner er noen psykiatriske sykepleiere som har gjort mye for meg og virkelig gitt meg omsorg og kjærlighet, det var da jeg ble frisk.

Jeg har blitt så redd for at det skal skje igjen at jeg velger å holde skjeft, ihvertfall til de hjelperne som jeg ikke kjenner ordentlig. Er det dette i de ønsker?

Jeg tenker også at det er maktsyke menn som gjør det i ren nytelse av å ha makt.

Annonse

Skrevet

Hei!

Når man legges i reimer, hva er forutanledningen til dette? Hva er din erfaring?

Er det ikke at man er en fare for seg selv?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har jeg noen gang eller på noen måte forsvart dette?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forstå annet at man må være veldig utargerende for å bli lagt i reimer Jeg har vært tvangsinnlagt, og har ikke blitt det. Er man snill og grei, så slipper man det, eller?

Skrevet

Jeg ble heller aldri lagt i reimer. Da jeg var inne på ett langt opphold. Det som provoserte meg litt var snarere hvor jeg havnet etter akuttplassen, på et psykehjem med svært syke kronikere. Det skremte meg nok til å holde meg unna psykiatrien i mange år, og gikk i en langvarig psykose og eneboertilværelse.

Skrevet

Nå får ingen bli støtt av min kunnskapsmangel her inne, men jeg trodde ikke barn og ungdom, eller voksne,  ble lagt i reimer lenger. Men det er tydelig at jeg må våkne opp på dette feltet. Jeg hadde forstått nødvendigheten ved ekstreme korvarige situasjoner hvor en person var til fare for seg selv eller andre. Slike situasjoner er det kanskje mange av.

Finnes det et lovverk rundt det å binde noen til reimer? Må det fattes tvangs-vedtak som i barnevern og polit? Må f.eks noen være tilstedet i rommet og passe på personen?

Kanskje blir de så neddopet av medisiner at de ligger i ro og overlates til seg selv? Overvåkningsutstyr?

Det må jo være et overgrep og bli lagt i reimer mot sin vilje :(  Hvem tar seg av den avmakten de da har stått ovenfor etterpå?

Skrevet

Bruk av mekaniske tvangsmidler reguleres av Psykisk Helsevernloven - PHVL- §4-8.

Den vanligste enkeltgrunn til bruk er alvorlig selvskading. Et eksempel er pasienter som prøver å rive opp suturer/sting etter at de er sydd pga selvskjæring.

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-8

Skrevet

Men blir de liggende der alene da? Det synes jeg høres mer brutalt ut enn at de må ligge i reimer for å beskytte seg selv eller andre.

Annonse

Skrevet

Hvis du leser §4-8, ser du at det står at personale alltid skal være til stede/ hos pasienten som ligger i belter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd tvang på det verste. 

Jeg har opplevd at jeg ikke har fått gått på toalettet fordi jeg ligger i reimer. 

Jeg har opplevd at personalet har lagt meg i reimer fordi jeg har latt sinne gå utover veggen. 

Jeg har ligget i opptil 8 timer i strekk i reimer, dette til tross for at jeg hadde vært rolig i flere timer. 

Jeg har opplevd å bli dopet ned i beltesenga fordi jeg skrek litt (jeg er redd når jeg ligger i reimer, da jeg har opplevd overgrep.) 

Jeg har opplevd å måtte sove mens jeg er fullt beltelagt fordi personalet ikke gidder å ta av reimene slik at jeg kan komme meg til senga å sove der. 

Jeg har opplevd å måtte pisse på et bekken, mens personalet glodde på, pga at jeg lå i reimer og ikke fikk gå en liten tur på toalettet. 

Jeg har opplevd å bli tørket i rumpa av personalet, pga at dem ikke ville løsne på den ene armen slik at jeg kunne gjøre dette selv.

Jeg har også opplevd makt når det gjelder mannlige politibetjenter. 

Jeg har blitt truet med å få munnen teipet igjen, pga at jeg pratet. 

Jeg har opplevd at dem har satt håndjern på meg offentlig, uten at jeg hadde gjort noe galt. 

Jeg har opplevd at politiet har dyttet meg ned i stolen igjen pga at jeg skulle reise meg for å skifte stilling, da det var vondt å sitte flere timer med håndjern på. 

Jeg har opplevd å måtte sitte på dass med en mannlig politibetjent rett utenfor (døren var oppe.) 

Han sa han skulle komme inn hvis han følte for det. 

Jeg har opplevd at mannlige politibetjenter har truet med å kroppsvisitere uten klær fordi dem hadde mistanke om at jeg hadde smuglet noe med meg (noe jeg IKKE hadde.) 

Jeg har opplevd å bli kroppsvisitert utallige ganger med klær på av mannlige betjenter. 

Jeg har opplevd å bli strippet på glattcelle fordi politiet ikke ville tro på meg da jeg sa at jeg ikke hadde noe ulovlig på meg (noe jeg heller ikke hadde.) 

Jeg har opplevd å bli låst inne på et rom i flere timer uten personal tilstede pga jeg var urolig. 

Jeg har opplevd å bli kastet i bakken fordi jeg ville knyte noe rundt halsen. 

Jeg har opplevd at opptil 6 menn har ligget oppå meg for å holde meg rolig. 

For og si det sånn, så er lista ganske lang...

Anonymous poster hash: d5dcf...75d
Skrevet

Jeg tror ikke det er tilfeldig at du så ofte kommer i kontakt med politiet. Du kan velge en adferd som gjør at du unngår slik kontakt.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå annet at man må være veldig utargerende for å bli lagt i reimer Jeg har vært tvangsinnlagt, og har ikke blitt det. Er man snill og grei, så slipper man det, eller?

Jeg ble lagt i reimer flere ganger som straff for at jeg tok av meg alle klærne mine da jeg var manisk.

Skrevet

Jeg ble lagt i reimer flere ganger som straff for at jeg tok av meg alle klærne mine da jeg var manisk.

Dersom beltelegging brukes som straff, så synes jeg det er svært kritikkverdig. Hva tenker du at de i dette konkrete tilfellet kunne ha gjort for å beskytte deg (og forsåvidt også dine medpasienter) mot å gå naken rundt i avdelingen?

Jeg skjønner at eksemplet nhd gir i denne tråden kan medføre at det er vanskelig å finne andre løsninger enn mekaniske tvangsmidler (dog burde vel håndremmer som regel være nok til at pasienten ble beskyttet mot seg selv).

Når det gjelder hun som står frem i avisen, så reagerte jeg umiddelbart med å bli tvilende til om det kunne være nødvendig med langvarig beltelegging av en 17 år gammel jente. Hun kan neppe ha utgjort noen trussel mot omgivelsene som ikke lett kunne unngås ved bruk av tett oppfølgning fra personalet. Men det vanskelige med slike historier i media er at vi ikke får vite hva som egentlig foregikk - og kanskje er det heller ikke alltid like lett å se flere sider av det som har skjedd, når man er den som har blitt utsatt for tvang.

Uansett, så synes jeg det er trist at noen mennesker kanskje uten at det er nødvendig, blir påført svært smertefulle opplevelser i sitt møte med psykiatrien.  Det kan se ut som om det trengs bevisstgjøring i forhold til hvor nedverdigende og skamutløsende en del av tvangsbehandlingen er.

Skrevet

Jeg tenker slik i ettertid av tvangsbruken at JA de greide å få kontroll og makt over meg med reimleggeing osv.  siden jeg ikke våger å gjøre noe som helst opprør mot dem nå lengere, så de VANT over meg!!, men tilliten til systemen og behandlerne er der ikke lenger. Jeg bruker DOL skriver innlegg her, får svar av NHD om at f.eks å ta kontakt med behandler når jeg er så og så dårlig osv. Men jeg gjør ikke det! jeg skulle ønske jeg kunne ta kontakt med dem men velger å ikke gjøre det fordi jeg har lært svaret demmes - nemlig mer medisiner. Jeg var heldig som fikk et opphold på den psykiatriske posten i jula frivillig men da var var jeg helt sikker på at det ikke kom til å bli noe mer tvang fordi legen var helt ny og den psykiatriske sykepleieren min bestemte alt siden hun kjenner meg så godt. Så det ble en fin innleggelse. Men nå har det kommet en lege som husker meg fra 10 år tilbake i tid, og hun sitter å snakker om meg fra ti år tilbake. Nå har jeg jo blitt voksen og kan jo ikke sammenlignes med den gang. Så denne legen kan jeg ikke si noe til. Så nå blir jeg vel sittende her på DOL og klage og lufte tankene mine.

Leger har alt for mye makt dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er tilfeldig at du så ofte kommer i kontakt med politiet. Du kan velge en adferd som gjør at du unngår slik kontakt.

Jeg er ikke i kontakt med politiet nå lengre, det var i en periode jeg var meget syk.. En periode der jeg var psykotisk (paranoid schizofreni), nå er jeg frisk (foreløpig) fra psykosene og har heller ingen form for utagering. Jeg har lært meg andre måter å reagere på i en syk periode, noe som har gjort at jeg ikke har vært beltelagt på flere år:)

Anonymous poster hash: d5dcf...75d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...