Gå til innhold

Jenta i Dagbladet i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er man en bråkmaker forstår jeg at man kan måtte legge noen i reimer.

Men en jente på 16 år, som i dag studerer psykologi og forteller om reaksjonene dette har gitt henne i etter tid, som står frem med sin historie der det er vanskelig å forstå at reimlegging var nødvendig.

En voksen kvinne eller mann som skader personalet, eller seg selv, uansett om er syk, bør jo forhindres fra dette, og da er kanskje slike ting nødvendig.

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Hennes historie ligner min. Kom dit frivillig, men ble så plutselig lagt inn på tvang.og  ble tvunget til å ligge i reimseng, og truet med sprøyter hvis jeg ikke lå fint i senga mi. Menn burde aldri jobbe med psykisk syke kvinner og barn. Det var alltid mennene som tvang meg til reimlegging, damene lot meg være i fred. De spurte meg også om jeg likte å ligge i reimseng mens de holdt meg nede.. hallo?, hvem liker det. Skjønner ikke at NHD kan forsvare noe sånt....men klart han er jo mann da.

Anonymous poster hash: 7337a...1dc

Er det noen som har en link til denne artikkelen?

Anonymous poster hash: ab645...269

Skrevet

Bruk av mekaniske tvangsmidler reguleres av Psykisk Helsevernloven - PHVL- §4-8.

Den vanligste enkeltgrunn til bruk er alvorlig selvskading. Et eksempel er pasienter som prøver å rive opp suturer/sting etter at de er sydd pga selvskjæring.

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-8

Takk for svar.

Ja, da er loven lest og den er for meg tydelig. Ingen reimer for barn under 16 år, og det finnes klageinstanser for de som ønsker å se om det er utøvd feil skjønn.

Det står i § 4-5 at en har rett til å kontakte:

retten til å kommunisere med kontrollkommisjonen, departementet, Statens helsetilsyn, Fylkesmannen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, pasient- og brukerombud, prest eller tilsvarende sjelesørger, juridisk rådgiver eller den som opptrer på pasientens vegne i en klagesak

Det er beskrevet om plan og skjerming. Så er siste del om tvang:  

§ 4-8.Bruk av tvangsmidler i institusjon for døgnopphold

Tvangsmidler skal bare brukes overfor pasienten når dette er uomgjengelig nødvendig for å hindre ham i å skade seg selv eller andre, eller for å avverge betydelig skade på bygninger, klær, inventar eller andre ting. Tvangsmidler skal bare brukes når lempeligere midler har vist seg å være åpenbart forgjeves eller utilstrekkelige.

Som tvangsmiddel kan anvendes:

a. mekaniske tvangsmidler som hindrer pasientens bevegelsesfrihet, herunder belter og remmer samt skadeforebyggende spesialklær.

b. kortvarig anbringelse bak låst eller stengt dør uten personale til stede.

c. enkeltstående bruk av korttidsvirkende legemidler i beroligende eller bedøvende hensikt.

d. kortvarig fastholding.

For pasienter under 16 år er det ikke adgang til å bruke tvangsmidler som nevnt i bokstavene a og b i foregående ledd.

Pasient som underkastes tvangsmiddel skal ha kontinuerlig tilsyn av pleiepersonale. Ved fastspenning i seng eller stol skal pleiepersonell oppholde seg i samme rom som pasienten hvis ikke pasienten motsetter seg dette.

Tvangsmiddel kan bare benyttes etter vedtak av den faglig ansvarlige, dersom ikke annet er fastsatt i forskrift. Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Vedtaket kan påklages til kontrollkommisjonen av pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...