Gå til innhold

BPD og komorbiditet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har noen spørsmål om BPD:

1. Hva er de vanligste komorbide tilstandene hos personer som har diagnosen BPD?

2. Kan personer med BPD bli psykotiske og få betydelig nedsatt funksjonsevne; f.eks problemer med personlig hygiene etc., og at denne tilstanden varer over lengre tid? (Over et år)

3. Ikke et spørsmål om BPD, men jeg har forstått det slik at DSM-V kommer nå i 2013. Er det satt noen dato/måned for utgivelsen.

4. Kommer ICD-11 i 2015

5. Kan jeg kreve at du svarer på disse spørsmålene? Ja, jeg har dårlig humor... Og "kjenner" jeg deg rett skulle det ikke forundre meg om du kun svarer på spørsmål nr. 5... :-D

Ha en grenseløst fin dag! :-)

Mvh

Anonymous poster hash: 9fa39...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte noen spørsmålstegn her, men jeg håper det kan tilgis. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2676679/table/T3/

1. Rus, affektive lidelser, angstlidelser og andre PF i cluster A og B

2. Ja.

3. Mai 2013

4. Ja. For begge gjelder det at det tar langt tid fra publikasjon til innføring i helsevesenet. I Norge må ICD-11 også oversettes før innføring kan skje. Bare oversettelsen med høringer tar fort et par år.

5. Nei. Du kan ikke kreve noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...