Per Pleks Skrevet 10. april 2013 Skrevet 10. april 2013 Jeg har hatt periodevise depresjoner hele livet, fra tenårene. Typisk varighet 3-4 måneder. Noen alvorlige, andre mildere. Karakteristikk: - Tiltaksløshet, mangel på motivasjon, oppgitthet. - Følelse av langsomhet i kropp og tanker. Jeg har blitt en meget langsom person. - Noen ganger tidlig oppvåkning, men som regel mer søvn enn normalt. - Verst om morgenen, som regel noe bedre om kvelden. - Sosialt samvær føles slitsomt å meningsløst, tungt å snakke. Hva slags antidepressiva anbefales for dette? Jeg trenger noe med futt i. 0 Siter
tjohei1 Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg kan ikke anbefale antidepressiva. Du må prøve deg frem. Husk at de har bivirkinger som kan være plagsomme. Du må veie fordeler mot ulemper. Selv vil jeg greier meg uten medisiner på grunn av bivirkninger. Det du kan gjøre utenom å bruke medisiner er å registrere hva som gjør at du føler deg bedre og verre. Prøv deg frem med mestringsstategier. F.eks. det å gå en tur i frisk luft gjør det deg bedre eller verre? Gå ute så mye du orker, til butikken, besøke noen, gå med staver eller musikk på ørene hvis du blir plaget med negative tanker. Du kan også få musikk som virker beroligende (som de selger på apotek eller avspenningcd f.eks. boken Stress av Kroese med cd til). Gjør husarbeid, oppussing, oppsøk treningssenter, dagsenter eller fontenehus. Sett deg ut i solen og få d-vitamin som kan hjelpe mot depresjon. Det beste er om du kombinerer dette med en gåtur. Oppsøk naturen og dens skjønnhet. Det er gratis for alle! Skriv ned det du får gjort i løpet av en dag og dine planer for neste dag. Øk gjøremål etterhvert. Det sies at passivitet øker depresjonen, mens aktivitetet lindrer den. Det finnes også kognitive selvhjelpsbøker du kan ha nytte av f.eks. Lykketyvene av Torkil Berge og Repål, Overvinn din depresjon, Tenk deg glad, Våg mer! osv. Det er bare å søke på biblioteket eller nettbokhandel. Det arrangerer også depresjonsmestringskurs. Søk deg frem eller ta konakt med fastlegen. Lykke til! Endret 11. april 2013 av tjohei1 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. april 2013 Skrevet 11. april 2013 Efexor depot tror jeg sakl være førstevalget hos deg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.