Gå til innhold

Har du PTSD og har erfart å bli bedre? Hva hjalp deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært fint med tilbakemeldinger på dette.

Jeg plages mye med traumer. Det er fint om du som har opplevd at denne plagen har blitt mindre eller helt borte, kan fortelle om hva som bidro til det.

Hvordan vil du beskrive at en god behandler er i forbindelse med behandling av traumer og PTSD?

Anonymous poster hash: 81ee7...6ae
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært fint å fått tilbakemeldinger, dersom du har positive erfaringer fra behandling som du vil dele.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du ikke har fått noen svar. Det synes jeg er litt leit. Derfor laget jeg en konto her nå.

Jeg har slitt pga traumer og har opplevd å ha fått det bedre etter traumebehandling hos psykolog. For min del har dette vært en ganske lang prosess, hvor jeg har fått hjelp av både støttesamtaler, samtaleterapi (traumefokusert CBT), ankringsøvelser (mindfulness) og EMDR underveis. (For ikke å glemme nok søvn og hvile, turer i skogen, gode bøker, gode venner og fin musikk ect.)

Jeg har også fått litt hjelp og informasjon gjennom å lese på ptsdforum.org

Spesielt synes jeg metaforen om PTSD-koppen er nyttig. Den forklarer viktigheten av å ta seg egentid for å tømme PTSD-koppen når det trengs, så den ikke renner over.

Jeg fungerer bedre nå som jeg i større grad kan gjenkjenne triggere og forstå mine reaksjoner. I forlengelsen av dette har jeg blitt flinkere til å utøve egenomsorg. Jeg har fått oppøvd tillit til at jeg alltid kommer til å gjenvinne fotfestet. Ja, det hender fremdeles hender det glipper litt. Men nå tar jeg meg raskere inn igjen, og er flinkere til å se når jeg må trekke meg tilbake for å ta en pustepause.

Er fremdeles var og skvetten som en hare. Blir fremdeles fort sliten og lei av bråk og mennesker. Plages ennå moderat med mareritt i perioder. Men på tross av dette har jeg i dag en livskvalitet som jeg ikke trodde var oppnåelig for meg.

Synes det er vrient å skulle beskrive hva som kjennetegner en god traumebehandler, for jeg kjenner ikke deg, vi er alle så ulike. Men jeg setter i alle fall pris på at min er varsom og pålitelig, men likevel klar og direkte.

God bedring og lykke til!

Anonymous poster hash: d0f14...430
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for det og for at du deler av din erfaring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...